2006-08-31

Vad Maud är bra

Jag gillar henne. Hon upprepar och kör lite väl många "hemma i byn säger de att skapa jobb Maud!", men jag gillar henne ändå.

En bimbo i publiken frågade om ungdomsavtalen. "Jag har kämpat för ungas rättigheter", sa hon. Vadå, hos LO?

Snälla rara...säg bara "hörru snorunge, har arbetslösa ens 'rättigheter' att sno ifrån dem i dagsläget? Hur svårt ska det vara att sätta ihop ett plus ett? Om arbetsgivare inte kan göra sig av med såna som du kommer arbetsgivare inte att våga anställa unga."

Nu fortsätter debatten...

7 kommentarer:

Unknown sa...

Vi lär nog inte få nån förändring av LAS så länge frågan ställs som "varför ska man försämra arbetsrätten?".

Man kan ju också fråga sig varför Mp vill försämra kärnkraften, V vill förämra offentliga finanser och S vill förämra A-kassan...

sakine sa...

Försämringar av puckade förslag är bra. Bort med arbetsrätten som den ser ut i dag.

Upprepa att 'kan man inte sparka, kan man heller inte anställa.' Jag tror att borgerligheten skulle tjäna på att leverera offensiva och rappa svar och motfrågor. Finns ingen anledning att låta LO:s undgomsblogg styra dagordningen...

sakine sa...

Gunnar, allt som heter något med "rätt" och "rättigheter" har ju folk en reflex att krama ihjäl...

Så visst är det lite knepigt :)

Unknown sa...

Andras rätt till mina pengar, rättighet att inte lyssna på mig när jag gnäller, osv... :-O

Anonym sa...

Ja bort med arbetsrätten och bort med yttrandefriheten och bort med akassan och bort med... nämen! jag är visst nyliberal! jippi!

Johan Hedin sa...

Det här med arbetsrätt är ju knappast en fråga om antingen/eller utan handlar om att placera sig på en skala från 0 till 100. Typ från ingen arbetsrätt alls till maximal 100 procentig arbetsrätt.

I debatten låter det dock som om det är en avgrund mellan de två lägren.

Min undran är i så fall: Om det nu är så himla bra med arbetsrätt i alla lägen, varför då inte ha MER arbetsrätt än idag? Varför inte satsa på TOTAL 100-procentig arbetsrätt där arbetstagaren i alla lägen har rätt gentemot arbetsgivaren? Eller ser ni arbetsrättsivrare något problem i ett sådant system?

Anonym sa...

Fantasifullt av henne att kämpa för lönedumpning av unga. Nästan lika modigt som när folkpartiet, skrev att arbetskraftinvandrare "ska ha en ersättning som ligger mellan bidrag och lön". Att sparka på någon i lägre ner på lönetrappan är säkert enklare när man vet att man har garantilön livet ut, oavsett arbetsprestation. Kategori: Riksdagsledamot.
Hur det sedan kan beskrivas, som av hänsyn, eller i anda av solidaritet, med ungdomar eller invandrare, att göra dessa mindre värda på arbetsmarknaden, måste man
säkert vara liberal för att förstå?
/Jorden & Arbetaren