2006-08-08

Fler Bengt än kvinnor i styrelsen

...för Svenska Fotbolldomareförbundet. Hrm, inte en enda kvinna. Så det var kanske inte så svårt. 2-0 till Bengt. I Elitdomareklubben står det i stället 2-0 till Martin. Gubbar över hela världen, yeah.

Var är då kvinnorna? Det sägs finnas ca 2000 kvinnliga domare. Här är eliten, tex. Bäst vore om de nästlade sig in överallt, i stället för att bara organisera sig med varandra. Här några ord från ordförande för Sveriges Elitdamdomare. Undrar varför det anses så okvinnligt och varför domarkåren fortfarande är så könssegregerad?

Så snart gubbarna på domareförbundet är tillbaks ska jag få info om kommande utbildningar.

Spännade...

6 kommentarer:

Anders Wallner sa...

I MUF:s förbundsstyrelse finns det fler Carl/Karl (4) än kvinnor (2).

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sakine sa...

Anders, jo det var det jag hade i åtanke när jag letade tjejer bland domarna ;)

Nu har jag nog träffat alla Karl/Carl i Muf:s förbundsstyrelse och måste säga att de är supertrevliga och till synes kompetenta allihop. Och eftersom jag ogillar kvotering hade jag snarare sett en utökning av ledamöter för deras del (de har knappast brist på brighta tjejer) och jag förstår inte varför de ska ha så få i F-Styrelsen. UV har nog å andra sidan för många.

Anonym sa...

Pesten har spritt sig. Det kan inte heta annat än fotbollSdomareförbundet på svenska, på samma sätt som det inte kan heta annat än fotbollSförbundet på samma språk.

När såg vi en "fotbolldomare" senast?

sakine sa...

Blogge, eller hur! Jag var tvungen att dubbelkolla två gånger om jag läste rätt.

Men vad förväntar man sig av ett gäng gamla domargubbar.

Anonym sa...

Det finns ju också lika många partiledare i riksdagen som heter Göran som det finns kvinnor (oavgjort räddas dessutom bara av att mp har två).