2006-08-17

Men Zaida då

SVT24 om personvalskampanj (18.5o). Zaida Catalan intervjuas och på frågan om varför hon bedriver personvalskampanj inleder hon med att svara:

"Om det är någon brist jag ser så är det unga invandrarkvinnor i Riksdagen. Jag vill ge en röst åt dem människorna."

"Brudar, blattar, demokrati" är hennes 'hjärtefrågor'.

Men alltså...vi som tillhör kollektivet "dem människorna", borde vi på något sätt vara homogena, politiskt? Ens lite, pyttelite? Vore kul om några vänstermänniskor ville reda ut vilka politiska frågor som kan tänkas beröra 'unga blattebrudar'.

26 kommentarer:

Unknown sa...

Jo, jag skulle bli rätt pissed om nån hävdade sig föra unga, vita, etniskt svenska akademikerkillars talan, bara för att han också var en sen.

Och jag skulle också bli rätt sur om jag vore folkvald nånstans, men ansågs inkompetent att företräda andra än kalkerade kopior av mig själv.

sakine sa...

Gunnar, äh jag är mest bara trött & van :)

Hur som. Det visar bara hur fånigt kollektivistiskt folk tänker och/eller tror att folket tänker.

En stor klunga gör nog det, folk är ju ganska kollektivistiska/vänster (även många blattar). Samtidigt möter jag massvis med invandrartjejer som tycker att det är så oerhört skönt att jag inte är en "förorts-offer-integrations-brud", så jag är tveksam till om Zaidas strategi är så lyckad som hon (och många som ägnar sig åt samma sak) tror.

Om de har konkreta frågor som de tror att "egenskaperna" invandrarskap, ålder och kön på något sätt kan förknippas med vore det kul att veta hur de resonerar.

Anonym sa...

Fast sa Zaida sig företräda dessa då? Sa hon inte att det var tre frågor på hennes agenda, vilka hon exemplifierade som "blattar, brudar & mot bodströmsamhället" ?

Eller missade jag något?

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sakine sa...

Fan, nu hoppas jag att inlägget postas som det skall.

--------------

Krohnish, lyssna gärna på Svt24-programmet igen, det första hon säger.

Hon ska ha cred för att hon sa sig ogilla buggning. Men det där om att företräda invandrarkvinnor, var...off. Nu kanske det är så att hon verkligen vill företräda och ge en röst till blattebrudar, men då är min fråga hur man resonerar då. Själv tror jag att det är ett litet trick för att man tror att väljarna är kollektivister. Många säger ju att folk ska rösta på dem för att de är kvinnor, eritrianer, vänsterhänta och Gud vet vad. Jag är bara inte så säker på att, och jag hoppas jag har rätt, att det inte stämmer så bra. Kanske bland en del, men långt från alla.

Anonym sa...

Precis

Zaida sa...

Ja, Sakine. Jag tror inte vi delar åsikt i frågor om strukturell diskriminering. Tilläggas kan att jag är ju faktiskt inte heller personen som påstår att alla människor som har invandrarbakgrund är likadana. Jag känner ingen som tycker att det finns strukturell diskriminering är av åsikten att personer som kollektiviseras genom fördomar skulle vara likadana till sättet. Utan snarare att andra ser dem som likadana utifrån sina fördomar.

Sen kan jag tycka att jag var lite väl sammanfattad i min förklaring av mina tre punkter: brudar, blattar och demokrati. Jag hade gärna pratat i några minuter om mitt vurmande för att fler unga brudar ska ta plats i politiken. Och speciellt att fler invandrartjejer ska våga ge sig in i politiken. Jag säger inte att jag skulle tycka exakt som alla invandrartjejer, snarare att jag skulle föra kampen i riksdagen för att de ska ta mer plats i samhället i stort.

sakine sa...

Zaida, tack för svar. Någon slags representationsidé antar jag att det är frågan om.

Sen är det inte svårt att hålla med om att många människor är fuckat generaliserande och utgår från att vi är en homogen klump. Jag möter ständigt folk ute i landet (i politiska debatter) som tror att jag är "vänstertjejen" så fort jag kliver in. Men frågan är om det är ett skäl att RÖSTA på en person med samma 'ytliga' egenskaper? Jag skulle föredra om man i stället koncenterade sig på sakfrågor.

(Vad "strukturell diskriminering" har med detta att göra och vad jag anser om det, begriper jag inte?)

Redaktör Slätt sa...

Åhhhh, catfight! Jag bullar upp med popcorn och öl här på redaktionen.

sakine sa...

Slätt din tönt! Byt jobb (med mig) eller ro hit ölen.

/Saki - mickeht stressad inför kundmöte strax...

Zaida sa...

Sakine,

I den bästa av världar skulle jag vilja bortse från mina ytliga attribut. Men nu är jag väldigt medveten om att jag är ung, kvinna och invandrare i samhällets ögon. Den strukturella diskrimineringen jag har fått uppleva gissar jag att även andra personer med de attributen fått känna på. Således vilja jag säga till dem att jag kan vara deras röst i riksdagen.

Jag tycker att det är jäkligt enkelt. Och den som inte känner sig träffad. Behöver inte heller vara det.

Zaida sa...

Slätt:

Du är så förutsebar. Men det är också sött. :)

Redaktör Slätt sa...

Jag vill se er i string och sedan tror jag att gyttja är det nya lilla svarta. Låter inte det som en kul grej. Jag kan svära på att ni kan göra business på internet också. Och det är inte prostitution, det är det bara vid penetration har jag fått förklarat för mig.

Jag älskar er båda. Puss

//Rhoddan är medbrottsling till detta.

Anonym sa...

Bah!

Redaktörn visar sig inte vara annat än en simpel lögnare. Jag skulle aldrig någonsin vara medbrottsling till något av denna karaktär. Alla vet väl att internet är en fluga?

sakine sa...

Slätt din fjant! Krohnman sluta uppmuntra till tvivelaktigt beteende.

Zaida, vi är båda "medvetna" om den kollektivistiska kulturen i Sverige (också i världen). Skillnaden är att jag inte tror att man förändrar normerna genom att spä på det tänkandet (som du gör). I synnerhet när det görs så groteskt generaliserande att det ter sig irrelevant. Känns som om många, både till vänster och höger, fastnar i de strukturer de säger sig vilja bekämpa. Av ren trygghet? Förmodligen.

Visst är det 'enkelt', så långt överens...

Redaktör Slätt sa...

hi hi hi Rhoddan och jag satt på Gärdet med snodd uppkoppling. Jag kan bevisa internet.

Nu ska jag hålla mig borta så ni får bråka på allvar.

PYSS

Zaida sa...

Grotesk och irrelevant? Ja, vad ska jag säga åt det? Eh, nej? Känns liksom lite urlakat nu. Jag står för att jag sa att jag villa vara en röst för de som känner sig träffade. So sue me.

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sakine sa...

Zaida, jag har svårt att tro att särskilt många tror på svepande kollektivism, på riktigt. Representation kan betyda en del för en grupp människor, men det måste till något mer än:
"Eftersom vi ses på samma sätt har blattebrudar ett språkrör att rösta på!"

Men politiker är du allt ;)

Min poäng var väl någonstans att den här typen av kollektivisering fungerade bättre förr. Nu finns det en drös 'blattar' i varje parti (för invandrare som nu vill bli representerade av just invandrare.) 'Invandrare' är också mer medvetna om svensk politik än tidigare. Därför kan det te sig lite klent att bara lyfta fram representationsargumentet.
-------------

Slätt, era fulingar. Hoppas Långholmen var skittråkigt nu när jag måste hålla mig till familjejippon i muppsala.

Anonym sa...

Vad fan, sluta skyll på mig. Jag är ingen medlöpare till detta upptåg. Avgå!

Anonym sa...

men för att återgå till det seriösa:

jag förstår vad du menar Saki, men tror inte att du har helt rätt. Alla politiker som aspirerar på en post som förtroendevald torde väl anse sig kunna representera något form av kollektiv, oavsett om det är småföretagare, folk som diggar buggning, eller unga tjejer - den egna väljarbasen är & förblir någon typ av kollektiv.

Det finns väl inte en endaste politiker i riksdagen idag som är där för att enkom representera sina åsikter? Närmast är väl politiska vildar, typ Schyman, men se - hon gör anspråk på att representera ett rätt stort kollektiv.

Även om jag kan bli trött på generaliseringar i tid & otid tycker jag inte att det här är något att uppröras över, faktiskt. Som jag ser det har Zaida definerat ut sin väljarbas, precis som alla skickliga politiker - & då är det väl inte särskilt konstigt att det är dessa hon vill representera?

sakine sa...

Krohnman, det är naturligt att kollektiven (som du tar upp): 'folk som gillar buggning', 'småföretagare' har gemensamma _politiska_ intressen.

Vad invandrartjejer har har Zaida/ni fortfarande inte svarat på. Det var min fråga från början: vad är det - politiskt - som förenar oss och som ger tex mig ett skäl att rösta på Zaida?

Jag skulle överväga att göra det för att jag delar hennes inställning till buggning. Men för att hon är 'ung invandrarkvinna'?

Knappast.

Det intressanta är inte att folk kollektiviserar, det gör vi alla mer eller mindre, det intressanta är Zaidas kollektivisering och hur hon förknippar det med sin politik.

Redaktör Slätt sa...

För att hon är snygg då? Hur låter det som skäl till att rösta på någon?

sakine sa...

Slätt, ja det är ju ett tyngre argument än ENBART nyansen på hårfärgen :o)

Anonym sa...

den här tråden är inte okey. ärligt, avgå. alla.nu.

sakine sa...

Krohnish, hoppas ni har rejäla baksmällor nu.

Din hobbyblatte, avgå själv! När du har svarat på mitt inlägg! Nu!