2006-08-31

Så går det när man kastar köttben till vargar

Men herre Gud. Pratade nyss med chefred på City. Tydligen har de inte kunnat jobba i går.
Anledning: rekordmånga som har ringt ner redaktionen.

"Om detta fel inte rättats omedelbart kommer vi att anmäla Madon och Stockholm City för hets mot folkgrupp." (Från Turkiska Riksförbundet)

Mer än 500 samtal till redaktionen.

Här är texten som irriterat mer än min gamla Byggnadskrönika om "Barnrumpor som buar åt letter", mer än Nimas diss av muslimska fanatiker och mer än allt annat. Om det är begripligt? Tja. Det säger nog mer om gruppen som reagerar än vad det säger om mig.

40 kommentarer:

Jonathan Leman sa...

"Allt för att undvika ”förolämpning” mot Atatürk, en galen general som bildade Turkiet på 1920-talet och inspirerade Hitler med sina metoder i folkmordet på kristna. Atatürk skulle förmodligen glädjas över ”Mein Kampfs” popularitet (toppade pocketlistan häromåret) bland dagens turkiska ungdomar."

är ganska övertygad om att det var den här biten som fick igång svenska turkar. folkmordet på kristna är fortfarande jävligt kontroversiellt i Turkiet. Det relativiseras och ifrågasätts även av moderna, välutbildade unga. du har inte blivit hotad eller nåt, va?

Jonathan Leman sa...

och de turkiska sekulera ägnar ju sig åt vad som närmast kan beskrivas som en postum personkult av atatürk.

sakine sa...

Jonathan, nej då, Men det känns obehagligt med tanke på att det finns en del fanatiska turkar här i Stockholmsområdet. Ringde nyss hem men blev lite lugnad. Aja, inte mycket man kan göra. Och ärligt talat ångrar jag mig inte.

Misstänker också att det var det där stycket som tände till dem. Att kritisera Atatürk är som att kritisera Gud inför en fanatisk religiös. Sen är de så bra på att organisera också, samla ihop folk och helt hysteriskt ringa ner en tidning.

Redaktionen var nog lika förvånad som jag.

sakine sa...

Just fan, du har ju varit där (Jonathan)...

Tänkte väl att du var lite väl insatt :o)

Annars brukar argument i den här frågan vara bland det svåraste att nå fram med.

Anonym sa...

Ok, jag fattade inte vilka som lackade, svennarna eller turkarna. Bokstavstroende är aldrig en god idé, inte ens när den är sekulär. Allt detta känns lite speciellt. Folkgrupp? Nej. Hetsig, du? Jaaaa.

sakine sa...

Eh. Är Jakob, Jakob med hattarna? Du är ju mobbad och lugn IRL.

Tja, man vet aldrig vad folk flippar ur för. Tycker att de flesta borde vara så pass vana vid demokrati och oliktänkande vid det här laget att man kunde håna döda folkmördare.

Men icke. Jag visste att det skulle göra många förbannade, men inte så pass att de ringer svenskar och skämmer ut sig.

Jaja, man lär sig något nytt varje dag.

Anonym sa...

Detta är Jakob med hatt (idah gubbkep). Asså ja ville främst accentuera att ja heter JAkob, eftersom du tenderar att ha problem med det. Nåväl. Vad jag försökte säga förut, men jag orka inte hela vägen fram var att det inte heller är en bra idé att skapa en ny samhällsstruktur genom att hugga huvet av de gamla statyerna och sen resa nya (a la mother russia och Atatürk). Det som består i sådana situationer är just det speciella förhållandet till dissideneter (du). Ölade just med Krohnman över ämnet och han håller med.

Anonym sa...

Hoppas det löser sig Sakine.
Kämpa på och ha det bra.

Anonym sa...

Haha, Saki, jag älskade krönikan. Stilistiskt sett var den grym. Men den var ju knappast hård och hetsig i sak. Shit, att lacka för en sån sak?

Känns mer som att världens psykologer helt plötsligt har en ny term att börja bearbeta, "Kollektiv barnlsighet"...

Unknown sa...

Anmäla folk för hets mot folkgrupp? Är det inte bättre att typ kramas eller nåt?

sakine sa...

Jakob, i Turkiets fall har det endast funnits Atatürkstatyer. Stora och pampiga ska de vara, i ren pajasstil. Lagen kräver också att varje offentligt rum (klassrum, advokatkontor etc) har hans bild uppsatt på väggen. Förr gick de och kontrollerade (i kurdiska/armenska/assyriska områden i öst) att alla hade bilder i hemmen.

Menar du kanske att det vore fel att hugga huvudet även på Atatürk? Jag skiter vilket, det viktiga är att man erkänner historien och erkänner nutid.

I Tyskland är det förbjudet att förneka förintelsen. I Turkiet är det förbjudet att öppet _erkänna_ folkmordet på kristna. Jag gillar inget av förbuden, men skillnaden säger lite om hur länderna ser på det förgågna.

sakine sa...

Anonymous, tack. Ibland undrar jag vad jag får ut av att reta upp folk..men äh. Jag får skylla på generna.

Sia honey, eller hur! Tack. Jag fick en chock när jag pratade med redaktionen. "Vi kunde knappt jobba i går"

Över 500 telefonsamtal (och då kan du ju tänka dig hur mycket skriftligt det dimper in, också).

Jag kan ju säga det att INGEN har mailat mig något negativt personligen av de syrianer, kurder och svenskar (eller andra) som har läst den.

Jag visste som sagt att några skulle "kränkas djupt", men jag hade ingen aning om att de skulle gå så långt och starta en kampanj mot "turkfobin". Så sa City att de också hade tagit reda på "allt" om mig. Det känns ju lagom mysigt...

Gunnar, ja men visst! Hehe...jag är nog glad så länge de inte ringer och hotar/ kommer fram till mig på gatan/ puttar ner mg i spåren just när tåget är på intåg.

Anonym sa...

Människor är, som sagt var, också bi-ologiska varelser med skarpladdade reptilhjärnor som reagerar med rädsla som t.ex. när Pippi hotar ens kultur. Lägger man där till att vi utvecklats ur olika kulturer vars ”memer” aldrig glömmer blir det genast mer komplicerat. Men allt ordnar sig nog sa liberaaaalen , bara man anammar det multikulturella, kvamav vavandva och….får med Turkiet i EU. Se bara hur fint det funkar när ”vår” demokrati kommit till Irak och Afghanistan. Kvinnorna blev befriade från sina hucklen…jag såg det själv på CNN.

Alltså, dessa turkar bor i Sverige men lever i Turkiet. Det har ’memerna’ bestämt!

Lagom är bäst, sa alltid min mamma…

Slut på raljerandet.

Det är onekligen lite otäckt det du råkat ut för….

Arriba Sakine!
.

sakine sa...

Hincha, mmm...

Tack (eller nåt)..

Vissa kommer till demokratier för att slippa diktatur.

Andra emigrerar från sitt land som de uppenbarligen dyrkar till 110%. Av någon anledning?

Anonym sa...

Sakine
Just nu leste vad du skrev hoppas att du förstor innerst hur svort att leva med prımitiva barbarisk tenkande menniskor. Det reckker inte libaral och ındıvıduel förendring, samhels förendring er ett moste och sverige otminstone har gjört detta och lever i demokratı.
sto po dig

sakine sa...

Anonymous, tack men det hela blir bara värre.

Nu "kräver" de en debattartikel också, vilket tidningen är beredda att ge dem (att ge Turkiska riksförbundet, alltså).

Jag är skittrött på hela grejen.

Här är kontaktuppgifter om någon vill lämna synpunkter till tidningen:

Redaktion: 08-506 563 30 eller redaktion@city.se

Sven Holmström sa...

Den här reaktionen får man nog var man än skriver det du skrev. Det borde inte ha varit en överraskning.

Subtiliteter och politik är något som inte alls går ihop här nere, av någon anledning. I sverige sysslar ni å andra sidan bara med subtiliteter mella olika varianter av socialdemokrati (vilket jag för del tycker är ett bättre alternativ).

Jag blev också upprörd av din artikel, men av en helt annan anledning. Du talar om djurrätt som något positivt. Jag har aldrig hört ett enda bra argument för existensen av ett uns djurrätt. Lagstadgad djurrätt är det mest barbariska.

MvH
/Pis gavur

Sven Holmström sa...

Sen vill jag också påpeka att Sakine är lite vitsigare än man kan tro i rubriken till inlägget. Vargen är nämligen symbolen för den pan-turkiska nationalistiska rörelsen. (till skillnad från vänsterorienterade nationalstats-nationalistiska rörelser)

Anonym sa...

Hej Sakine,

Eftersom du uppenbarligen inte tycker att det var nåt "fel" med din krönika måste jag ställa en högst berättigad fråga till dig:

VARFÖR BER DU DÅ OM URSÄKT FÖR DEN I DAGENS CITY??

..

sakine sa...

Stefan,

(Jag kan läsa även små bokstäver)

Jag är uppriktigt sagt ledsen om folk har missuppfattat min text och inbillat sig att jag har något emot ett folkslag.

Dessutom var det redaktionen som skrev rubriken (vilken är något missledande). Jag är inte ledsen för det jag har skrivit, och det är sannerligen nget jag ber om ursäkt för.

Jag får - thank G - replik på deras text.

Så fortsättning följer.

Sven, ja men inte ens jag kunde förutspå denna uppståndelse. Yes, vargar är de allt.

Jonas, ja jag får väl se det som lite positivt ändå. Tänker klämma till dem ordentligt. Är dock säker på att redaktionen kommer att "plocka och pilla" så att det ser äckligt PK ut.

Och där någonstans passeras min gräns.

Sven Holmström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Alltså, dessa turkar bor i Sverige men lever i Turkiet. Det har ’memerna’ bestämt!

Men skäms på dig Hincha, dom 'stackarna' är ju f-l-y-k-t-i-n-g-a-r ;)

Sakine:

Vissa kommer till demokratier för att slippa diktatur.

Andra emigrerar från sitt land som de uppenbarligen dyrkar till 110%. Av någon anledning?


Ja, och konstigt nog tycker jag vi får hit en majoritet av den senare sorten.

Är dock säker på att redaktionen kommer att "plocka och pilla" så att det ser äckligt PK ut.

Vadå äckligt PK? Förvänta dig inget annat, du jobbar ju för en svensk storstadsblaska.

Anonym sa...

Jadu, jag antar att du måste vara mer än lovligt naiv om du verkligen blir överraskad av att folk blir upprörda när du skriver att turkiska ungdomar är nazistsympatisörer, att turkar slår barn och behandlar djur illa. Du kan ju skylla på Atatürkkult och vad du vill, men jag som svenne blir också jävligt upprörd när jag läser sådan rasistisk smörja i en stor dagstidning. Att turkar blir ännu upprördare är ju knappast något att förvånas över.

Henrik

Anonym sa...

jag är nyinvandrad turk och en rörande historia (som om Sakines farmor) som jag kan berätta är att jag lärde mig vad hat är och hur det ser ut i en människas ögon först när jag en gång pratade om atatürk med en kurdisk student på uppsalas universitet. det var atatürkhat och det var turkhat och det var påtagligt. samma student frågade senare vår professor under undervisningen om atatürk var som hitler. det finns minsann mycket att kritisera om atatürk och hans diktatur men att jämföra honom med hitler och turkiska ungdomar med nazister är att gå för långt. efter din krönika är jag helt övertygad att andra generations kurder och assyrier/syrianer genomgår en ordentlig hjärntvätt om atatürk och turkar under sin uppväxt i sverige. denna hjärntvätt innehåller många lögner, av vilka du har använt några i din krönika. och detta är vad vi kallar för turkofobi. du tycks förresten ha blandat ihop atatürk med talat pascha som påstås att ha beordrat folkmordet på armenierna och därmed inspirerat hitler. läs gärna på! stämmer det förresten at du fick även gå ut ur folkpartiet p.g.a. denna krönika?

sakine sa...

Pajasen som skriver sist: nej, jag har gått ur fp tidigare än så. Folkpartister ville t o m att jag skulle ha kvar deras beteckning så att de fick vara med på 'min sida' i gröten.

Sånt som ni aldrig kommer att begripa er på.

Henrik, jag förstår mig verkligen inte på dig, om du nu är demokrat och humanist. Påstår du att du är det får du gärna träffa mig IRL och diskutera vidare.

Att Mein Kampf toppade pocketlistan är inget jag hittar på, det är fakta. Jag får som sagt replik på era vänner. Vänta och se.

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Ville bara säga att det är oerhört glädjande att din blogg har fler besökare än Petra Axlunds...

Vill du gifta dig med mig?

..

sakine sa...

Stefan, jag gillar inte giftermål av principskäl.

Vem är Petra Axlund, hon på Metro, eller?

Anonym sa...

Nähä, vad synd. Vi kan väl sriva prenup?

Axlund skriver usla kolumner för Metro, ja. Hon kallar sig "sportyspice" på sin blogg, där hon lägger ut hela sitt privatliv. Hon är träningsnarkoman och allmänt störd.

Anonym sa...

Sakine säger: "Men det känns obehagligt med tanke på att det finns en del fanatiska turkar här i Stockholmsområdet".

... Efter att ha konstaterat att hon ej har hotats av någon. Fanatiska Turkar... var finns de ? Är jag en fanatisk Turk för att jag ifrågasätter sanningshalten i hennes urusla "krönika"... eller är det hon som har omvandlats till en fanatiker med sin hat mot Turkar och Turkiet ?

Det finns onekligen ett drag av hets mot folkgrupp.

Tobias Struck sa...

Hincha. Sakine är ett exempel på att det finns hopp för en kulturell överföring genom tecken. Vad är det för kultur, som du vill konservera? Det är dags att ta bladet från munnen. Är det Elsa Beskow rakt igenom? Låt mig gissa, du vill vara Farbror Blå? Men du kanske inte har läst Elsa Beskow. Bolas. Det låter ungerskt. Vad läser ni för barnen på pustan?

Osman. Varför är det så viktigt för dig att vara turk? Är du turkisk medborgare? Om du är svensk medborgare, så är du svensk. Det bästa du kan göra som svensk medborgare, är att älska den liberala demokratin, som Pippi Långstrump är en bra symbol för och som svenskar har slitit för att etablera i vår lag genom 150 år.

Om du anser att Sakines kritik av turkiska diskurser är osaklig, så skall du bemöta den med en saklig kritik, istället för att kalla den för "hat". Men dra inte in mig vidare, för jag är svensk medborgare och jag skiter i både kritik och hat mellan kurder och turkar.

När jag ser klanidentitetens glöd falna i båda lägren och svenska individer med liberaldemokratiska ideal kristalliseras ur båda falangerna, då skulle jag säga att en nytta har kommit ur bråket. Det är ytterst den svenska statens ansvar. Men den debatten tar vi inte här.

Anonym sa...

Det var nog mer din okunnighet i ämnet än de exakta orden i din krönik Sakine, som gjorde så många turkar upprörda. Vet att skilja på att kritisera och att kränka. Det är två olika ord med två olika betydelser och innebörd. Som i de flesta krönikor du skriver bevisade du än en gång att du många gånger pratar ur tomma intet, utan att ha några underlag för det du skriver. Visst är demokrati, oliktänkande och yttrandefrihet vackra ord, men har du någonsin frågat dig själv om du själv tillämpar dessa ord rättvist. Jag kan personligen inte minnas en enda text där du har kritiserat kurdernas beteenden eller fel. Du kan väl inte mena Sakine, att kurderna skulle vara ett felfritt folksklag? Och om de inte är det, som du säkert vet att ingen kan vara, varför inte då skriva en krönika och kritisera terroristattentaten mot turistmål i Turkiet (5 attentat på två dagar där bland annat tre människor miste sina liv) utförda av "Kurdistans frihetshökar"
Jag vet inte vilket, om det är turkarna eller du som skämmer ut dig själv...

Ett råd: Ha lite självdistans. Du verkar sanka det.


Miguel

sakine sa...

Det är uppenbart vilka det är som saknar självdistans.

Anonym sa...

Lustigt att så många kränkta turkar kritiserar dig för att du kallar turkiska ungdomar för nazister men vägrar bemöta det rena faktapåståendet - att Mein Kampf toppar pocketlistan.

Så kom igen nu ni som kritiserar Sakine! Visa på att hon har fel i detta påstående. Om ni inte kan det är det bara att krypa till korset och erkänna att ni har fel och hon rätt.

För att ni inte återigen ska glömma bort vilket som är faktapåståendet i texten så är det att Mein Kampf toppar pocketlistan. Tydligt nog så?

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sakine sa...

Öbrink, de totalvägrar att bemöta fakta. Av ren vana, från ett samhälle där man i det offentligen INTE FÅR skriva det jag skriver, har många exil-turkar naturligt nog svårigheter att hantera det.

Jag blir bara så ledsen över fenomenet. Turkiska riksförbundet skickar pressmeddelanden till höger och vänster för att hetsa folk. Fick i går samtal av en kvinna som stortjöt över att jag "var turkhatare" och ville sprida hat mot turkar.

Samtidigt är jag i hela den här soppan glad över mina turkiska kompisar (för att inte tala om min turkiska förälder) som insett att vi har flyttat hit just på grund av yttrandefriheten. Inte för att flippa så fort någon säger något "kränkande" om Atatürk.

Hitlerkopplingarna är tydliga. Jag hoppas få min replik i morgondagens krönika. Tröttsamt att tidningen av någon anledning "drar ut på tiden". Sist var det för att T. Riksförbundet hade "krävt" att få skriva om sin text.

Anonym sa...

Utöver stycket om djurens rätt som är rätt märkligt (är det inte även i Sverige väldigt förolämpande att kalla någon för djur eller gris? vad säger det om djurens rätt och vad har det med saken att göra?) så är det svårt att se något konstigt i Sakines krönika. Tvärtom tycker jag uppgifterna om Pippa och "Mein Kampfs" popularitet är både intressanta och oroväckande. Är det ingen meningsmotståndare som vill bemöta i sak?

Anonym sa...

Jag är sverigeturk och har all respekt för dina åsikter Sakine. Jag har också all respekt och förståelse för att turkar (som bor i Sverige) har reagerat på dina krönikor.


Det är tråkigt att du har fått otrevliga reaktioner på dina texter, men jag tror också att du är medveten om att det är ett minerat område på alla sätt och vis. Den här frågan har varit minerad i drygt 100 år. Så att både du och City-redaktionen blev förvånade över att bli nedringda av upprörda sverigeturkar hänger jag inte med på.

Jag har ryktesvägen hört talas om att det säljs många ex. av Mein Kampf i Turkiet men jag har hittills inte sett något skrivet om det - då menar jag i turkisk media och inom den turkiska universitetsvärlden. Jag vågar därför inte dra några slutsatser om det. Men OM det stämmer är det sjävlfallet alarmerande och oroväckande.

Som statsvetare har jag däremot svårt att förstå din och många andras teorier om kopplingen mellan Atatürk och Hitler. Det är just den kopplingen som upprör de turkiska City-läsarna. Vad Turkiska Riksförbundet har sagt och gjort i frågan får de stå för själva, men det är viktigt att betona att de inte heller är ambassadörer för alla sverigeturkar.

Mitt tips till dig är att hänvisa till pålitliga källor nästa gång du ger dig in i en liknande debatt. På så sätt kan du lättare hävda dina teorier.

Lycka till med ditt fortsatta skrivande!

sakine sa...

Hitlerkopplingarna är tydliga.

Hitler var en pratglad man, serru.

Googla på Mein Kampf eller 'Kavgam' så får du direkt upp sidor med information om hur bra den säljer i Turkiet.

Läs mitt inlägg i debatten imorgon. Hur arga ni blir att fakta är inte mitt probblem.

Lycka till själv!

Anonym sa...

"Pippi-kaos kan vara självförvållat
Pippi Långstrump-böckerna på kurdiska stoppades av den turkiska tullen. Nu anklagar svenska ambassaden i Ankara organisationen som skickade dem för att själv ha orsakat kaoset. Carl Bildt har också dragits in i historien genom att lämna felaktiga uppgifter i riksdagen".

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_15409383.asp

Eat this ;)