2006-08-24

Debatten mellan Esbati & Federley















Jag, Slätti och humorkungen Krohnman lyssnade på en debatt om arbetsmarknad (?). Om detaljer, det gamla vanliga och så publikfrågorna; plusjobb, vänsterns häftiga 200.000 nya jobb i offersektorn, livshotade arbetare som dödas av onda företag och varför kvinnor har lägre löner. Fick mig att fundera på hur det egentligen ser ut runt om i världen och vad svensk arbetarrörelse egentligen gör. Jag har alltid sett den 'ärligt goda' delen av arbetarklassen som den som sätter nationalstatsgränser åt sidan. Lustigt nog låtsades Ali inte ens att "global solidaritet" är något svensk arbetarrörelse ska ägna sig åt. "Det blir lätt flummigt då" och "man ska snarare se till att facket blir starkare på hemmaplan". Själv kom jag (och tydligen fler i publiken) till Sverige just från ett land utan organisationsfrihet. Jag tycker att frågan viftades bort lite, även om jag håller med Federley i att frihandel och kapitalism sakta men säkert stärker arbetare. En annan fråga var ju det här med kvinnolöner. Både Ali och Fredrick presenterade hur respektive politik och ideologi skulle rädda kvinnorna och höja deras löner. Men ingen verkade ta till ett feministiskt perspektiv och fundera över varför kvinnor ens från början dras till lågbetala sektorer och yrken som offentlig sektor. Ja, varför väljer kvinnor skit? Om man nu vill bekämpa vad man kallar för 'orättvisa'. Ibland får jag lust att säga till kvinnor som intar en offerroll följande: "Varför jobbar du där då!? Gör något åt din situation, ingen annan kommer att göra det!".

Det var allt som allt en okej debatt. Själv var jag dock mer upptagen med att spana in alla oförskämt snygga vänstertjejer. Kan också nämnas att både Esbati och Federley bangade en mycket trevlig kväll på Carmen. Mesar. Avgå, alla, en gång för alla.

24 kommentarer:

Unknown sa...

Den svenska arbetarrörelsen betraktar sig själva som offer. På så vis blir det inte deras sak att visa solidaritet. Det tycker de istället att den svenska överklassen måste göra. Men inte genom att flytta fabriker till fattigare delar av världen, utan genom att skänka symboliska summor i bistånd.

Kort sagt: de tänkter inte riktigt.

Anonym sa...

Kul att ni hade trevligt. För jag var ju inte där.... Mobberska.

Jakob

sakine sa...

Åh noooo...Jakob ditt offer, du gömde ju dig längs bak.

Fan att jag inte fotade dig då.

>:o)

Gunnar, bra sammanfattning av det hela!

Anonym sa...

Offer??? Du måste skämta aprillo.

Jag körde big pimpin i båset smokin indo, sippin on gin and juice!!

Jakob

Anonym sa...

Ja, jäkla bangers. Det är inte okey. Avgå från jordens yta, nu!

Nisse sa...

"Men ingen verkade ta till ett feministiskt perspektiv och fundera över varför kvinnor ens från början dras till lågbetala sektorer och yrken som offentlig sektor. Ja, varför väljer kvinnor skit?"

Ja, nu väljer ju inte kvinnor "skit", utan det de aktivt väljer i sina liv är vad de värderar högst, vilket i yrkeslivet blir:
1. Trygghet i anställningen (i högre grad än män)
2. Möjlighet att balansera mellan yrkesliv å ena sidan och hem och familj å den andra (i högre grad än män) och därför söker de sig ofta(re) till deltidstjänster och branscher där deltidsarbete kan erbjudas.

Om du inte vill ta mig på mitt ord så kan du läsa vad t.ex. Catherine Hakims forskning i frågan säger:

"In modern societies you now see three very distinctive labor force preferences: A minority of women -- about a third -- are work-centered; a minority -- again, about a third -- are home-centered; and the majority are in the middle. I call them "adaptives." They want the best of both worlds. They want to combine family and paid employment. That means they're never going to give priority to paid employment."
(...)
"Slightly less than half of all men are adaptive in that they want some kind of balance between family life and paid employment. But the majority of men -- about 55% -- are work-centered. That turns over one stereotype: that all men are totally career-obsessed. But it's still 55% versus about 30% for women, which is a big difference."

Redaktör Slätt sa...

Kallla mig Slätti en gång till. Snälla. Då är det inte panelen på Carmen som smakar på mina knogar längre ;)

Anonym sa...

Neeeej!

Nisse har hittat hit. Han har terroriserat grönsköna zaidas kommentarsfält med samma inlägg, i typ en mindre evighet.

Fan, nisse, kan du inte bara göra oss alla en tjänst & avgå?

Nisse sa...

Neeej!

Diskussionspolisen Krohnman inbillar sig ha befogenhet att också här mobba dem som för fram sakargument och fakta istället för touchy-feely könsfördomar.

Fan, kan du inte göra dina stackars offerkoftor en tjänst och föra fram några sakliga(!) argument för att jorden är platt och kvinnan förtryckt, istället för att hålla på så här och försvara fördomar och kännande med magen i viktiga frågor! Fan, kan du inte hjälpa kvinnorna ur sina fördomar i stället för motsatsen!

Förresten får du allt ta i lite mer om du ska mobba mig till tystnad; jag har blivit härdad av andra terroriserande intoleranta åsikts- och diskussionspoliser.

Duh!

Anonym sa...

Esbati ser ut som en terrorist.

Johan Hedin sa...

Hm... hur vet vi att de "snygga" tjejerna i publiken var vänster?

Förvisso några med snygga kläder var det, men börjar det inte bli lite väl uttjatat med indie-rutigt nu?

sakine sa...

Nisse, okej okej. Men varför gnäller då så många kvinnor? OM det nu är deras rationella val som ligger till grund.

Johan, mehh! Det syns ju på långa vägar. Och många av dem hade en V-pin på väskan/jackan.

Punkiga eller smygrockiga vänstertjejer går aldrig ur mode.

Johan Hedin sa...

"Smygrockig"... det låter lite som mespopparnas "fejkhouse". Jaja.

Jo, jag tycker det börjar blir ett tjatigt mode. Indietjejer (vänster eller ej) har ju sett likadana ut i snart 10 år. Dags för något nytt!

hrm sa...

"Kan också nämnas att både Esbati och Federley bangade en mycket trevlig kväll på Carmen. Mesar. Avgå, alla, en gång för alla."
Det märks att man har inflytande i den politiska sfären! Jag föreslog att alla politiker som bangade en utekväll skulle skickas till giljotinen på Krohnmans blogg för hur länge sen som helst ju...

sakine sa...

Johan, okej då. Jag HAR usel smak. Jag vet det. Ibland får jag för mig att spöka ut mig själv också. Men ge tips på hur man ska klä sig då? Nååå?

Hallen, du har ju stenkoll. Kanske kände på dig att det skulle inträffa?

Anonym sa...

Hall,

Ja! Det kommer jag ihåg. Dags att börja fila på modell efter 1700-tal, där giljotiner löser tvister & val. ;-)

Johan Hedin sa...

Men får ju såklart klä sig som man vill... och trivs med... och ... bla bla...

Själv har jag chanserat betydligt och orkar inte bry mig så hårt längre, men...

Det tveklöst tuffaste som hänt i klubb/uteliv/trend-Stockholm de senaste 20 åren är våerns renässans för 20/30/40-tal. Se klubben Debonair (eller bilderna på Karin Winther i SvD idag) m.m.
Så, tipset är; semiklassiska kläder från 20-40-tal. Möjligen motsvarande kläder från decennieskiftet runt 1980. Eller blanda och ge lite med detta som inspiration (det är ändå nästan ingen längre som har koll på hur man klär sig klassiskt korrekt).

Det kan inte bli snyggare! Och det kommer att bli stort under hösten. Jag lovar.

sakine sa...

Hall & Krohnman, jag trycker gärna på knappar om ni behöver hjälp framöver.

Johan, du har nog lite rätt. Men det modet är bara snyggt när det håller sig till en mer androgyn stil.

Jag tycker att spackel och störda kontraster är fint. Tantmodet som fortfarande är på G är så sååå trött på.

Johan Hedin sa...

Sakine:
Jag har alltid rätt. Men se t.ex. filmen Victor/Victoria där de är androgyna likväl som fullmatat feminina och maskulina. Det mesta går (skall jag säga som har skägg numera...).

Spackel och kontraster... jaja... du skulle varit på Fritz's 1998 känns det som.

Nisse sa...

"Nisse, okej okej. Men varför gnäller då så många kvinnor? OM det nu är deras rationella val som ligger till grund."

Ehh ...

Du har aldrig haft flickvän, va?

sakine sa...

Nisse, du tycker att jag ser ut att vara en man?

Man tackar...

(Såvida du inte tror att jag är lesbisk?)

hrm sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Nisse sa...

Nej, Sakine, jag syftade just på att du är kvinna och knappast lesbisk, vilket ju bör innebära att du aldrig haft någon flickvän. Duh.

"Men varför gnäller då så många kvinnor?"

Hade du (varit man och) levt med en flickvän någon gång, så hade du vetat vad det beror på att kvinnor gnäller (på män) - även över sina egna val.

Var det verkligen så svårt?
Något mer du inte förstår, och som du behöver ha förklarat?

Det här kanske: När tuffa killar, som Krohnman och Kungen, mobbar någon och pekar ut någon som idiot, så beror det inte på att personen i fråga verkligen är idiot - då skulle ingen mobbning behövas - utan på att de små gossarna är rädda och inte kan hävda sig på annat sätt än genom att bilda gäng, kasta smuts och frysa ut.

hrm sa...

Ja, misstaget i min förra kommentar är förstås oförlåtligt. Så vi tar om det, och raderar pinsamheten.

Sakine: Tja, nån jävla belöning skall man väl ha för att man hänger på alla dessa bloggar.

Krohnman: Det är ju itne annat än att man känner sig lite hedrad :)

Och Sakine, knapparna bör tryckas men Krohnmans väl valda Knatten-citat.