2006-08-10

Nyss hemkommen från tur i orten

Två arabiska män hand i hand...tänk om? Nä. Varför skulle de då gå mitt i Flemingsbergs centrum och heja glatt på landsmän. De har säkert fruar som väntar hemma.

Fotbollsplanen och basketbollsplanen på vägen till centrum. Bara killar (fast så är det väl nästan överallt, minns väl vad jag skrev om domarkåren häromdagen?). En gång såg jag en så förbaskat duktig lilltjej här utanför höghuset trolla med fotbollen. Sa det till henne också. "Fan vad bra du är". Nu får jag inte längre det där suget att dribbla bort bollar från småbarn, som jag fick under VM. Turkföreningarna ligger också på vägen. Gubbar, gubbar. Dörren öppen; teglasen klirrar och enstaka ord snappas upp. "Abi" (bror), "Gelsene"(kom då).

Jag också såg några latinokvinnor med barnvagn. Sjukt vackra, som vanligt. Kan aldrig låta bli att glo lite extra. Hörde några utbytesstudenter från Indien diskutera frukten i fruktdisken på engelska. Såg juggar på bänkar. Unga väldigt snygga killar. Några barn som lagade en cykel. Några beslöjade kvinnor.

Hittade inget havregryn. Orkade inte springa runt med min blytunga korg och fråga var nyttighetshyllan ligger. Däremot hittades räkor, frukt, juice och en massa annat trevligt. På väg in i huset träffade jag på en libanesisk man ("chei" = hej) och i hissen kurdkillen på nionde våningen som bor med sin svenska tjej och har mamma några våningar ner som tvättar deras kläder (!). Det finns en kläd och krimskramsbutik som brukar ställa ut sina groteskt fula plagg nästan mitt i centrum. Jag måste fota det någon gång. Den ger centrumet den där härliga plastiga känslan av öststat blandat med arabvärld.

Så. Mina grannar? Några Livetsordnare, några extremt tystlåtna ryssar(?) och sen en familj som aldrig syns till längre, men jag tror de är från Mellanöstern. Turkdamen som gillade friluftsliv och som är feminist har flyttat till Söder hörde jag. Happ.

Det har varit en bra dag. Största nyheten var att det FINNS ÄLDREBOENDEN DÄR ÄLDRE INTE SVÄLTER och att Alliansen leder med några procentenheter. Det vore skönt. Om. Men jag ropar inte hej än. Det kommer säkert att gå åt helvete om jag hoppas för mycket.

Jaja. Snart nog med dagbokandet för i dag. Tänka sig att bloggen började som en slags dagbok med relativt få politiska kommentarer. Det ni. Saknas era bloggar på länklistan så säg bara till, jag gillar ju att läsa andras saker också. Häromdagen frågade någon via mail vilka kriterier jag har på folk som fick stå med bland länkarna. Ha, ha. Stolligt.

Trevlig ikväll.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Om du vill *skrapa med foten och se generad ut* så kan du ju alltid lägga till mina bloggar.

Bloggen Bent
Helios Tankesmedja

:)

Anonym sa...

Ooops. Sorry. Glöm mitt förra inlägg. :)

Högercenter? :)

Eklindh sa...

Det är ju nu vi skall börja hurra för ett makskifte. Om vi tar ut segern i förskott så har vi firat om det går åt helvete. Och går det precis som vi vill så kan vi fira lite till.

Dessutom så tycker jag att du kan lägga till min blogg med. Nu när jag hela tiden läser din =)

Kram på dig
Emil Eklindh

Åhh adressen är http://eklindh.blogspot.com/

Anonym sa...

hej Sakine!

Du får gärna länka till mig om du vill!!!

hälsar Maria

http://www.tinnitussans.blogspot.com/

sakine sa...

Björn, ja jag kom väl inte på något bättre =)

Emil du har ju faktiskt en poäng...festande kan man inte få för mycket av. Livet går vidare.

Minns att jag för tre år sedan var en frälst Europafederalist. Blev deppig när det blev nej i folkomröstningen. Det gäller att ha lite distans, om tre år kanske man tycker helt annorlunda ;)

Maria, absolut ska jag det! Fina pridebilder på bloggen har du också.

sakine sa...

Glömde skriva, när jag ändå var inne på dagsboksspåret, hur mycket jag avskyr FRIIDROTT. När tar eländet slut?!

För övrigt står det om oljeshejkarna från Lund i dagens (fredag) Metro. Jag har cyklat förbi deras bensinmack i Hästveda. Bara så alla vet.

Anonym sa...

Fast, jag har ju iofs bytt address på bloggen hit:

Bloggen Bent

Noterade nu att det var gamla adressen i din lista. :)

sakine sa...

Björn, vaf...sluta att byta bloggadresser hela tiden. Börjar bli som med mobilnummer, så j-a störigt så folk byter hipp som happ.

SLUTA!!

Anonym sa...

Jag avskyr också friidrott. Och jag bor i Göteborgsområdet, så det är stört omöjligt att undvika den. :/

Inte nog med att den är allerstädes närvarande heller, det blir dessutom värre och värre uppståndelse för varje medalj som svenska idrottare tar hem... vilket de ju verkar göra lite då och då.

Anonym sa...

Jaså, du bor i Flempan, då är vi nästan grannar...

Du får hemskt gärna göra länka till min blogg också!

Jag ska länka till din!

sakine sa...

Anders, japp. Har bott här i snart 2 år.

Kul, jag fixar länk..

hrm sa...

Hmpf, vad är det för fel på friidrott ni då? Helt underbara sporter som visas, kolla bara på Susanna Kallur! Och musse , olsson, thörnblad, wissman och kronberg.
Men du kanske är avis för att inga bra friidrottare kommer från stockholm...

sakine sa...

Hall, jag är från Sollentuna (uppväxt där) och det är även Kajsa mfl. Så jo du, jag har nog haft koll på en och annan friidrottadre som börjat sin karriär på "Sollentunavallen". Det är mest det här året det känns så värdelöst. Vet inte varför. Fotbollen har nog tagit över mer och mer.

Tsss...så många bra lantisar finns det väl ändå inte?