2006-08-29

Språk - bevara eller förändra?

...spelar väl ingen roll, egentligen. Jag sätter inget egenvärde i att antingen konservera, utvecka, öka eller slopa en del av allas våra ord. Det får samtiden bestämma.

När ett ord testas och visar sig användas tillräckligt mycket - in med det i ordlistan. Ut med packet som inte används eller efterfrågas. Vad är problemet?

Uppenbarligen så finns det ett problem, även om jag har svårt att se exakt vad det skulle vara. Här reagerar vännen Johan - jagundrarvadDaielssonvar - Ingerö på att jag håller med Gringo i språkfrågan och tycker att Ebba witt Brattström är en

1) Språkfascist, eller:

2) ...så fick hon "sexistiska inslagen i blattesvenskan" om bakfoten och har svårt att ändra sig i efterhand. Eller så är hon:

3) ...en vanlig mediekåt hagga.

Johan & likasinnade har en tendens att måla ut oss "elitblattar" som inte förstår eller bryr oss om (tsss...mycket ni själva gör det, kom igen!) om de riktigt behövande blattarna vars karriärmöjligheter slopas om inte Ebba får skälla på dem. Förklara då för mig vad hon har tillfört de små stackars blattarna i Hooden. Jag är ytterst nyfiken.

Uppdatering: Johan svarar även på detta inlägg, här. Johan är vanligtvis en mycket vis person, jag jag funderar över om han verkligen inte har en poäng, ändå. Han skriver "Detta handlar om man ska sitta i sitt redaktionella elfenbenston och leka språkrelativist." Vilket jag och gringopojkarna sägs göra, alltså. Men jag tror att Johan har hoppat över ett steg här: Jag har inget mot att man underlättar för invandrare att lära sig svenska. Det jag reagerar på är när brunfärgade tanter tar till språket för att smälla till några förortskillar som hon (med flera) har irriterat sig på. Det är att hon och resten av bihanget som reflexmässigt hakar på (för det är tufft att våga hata Gringo) och hoppar upp och ner av ilska för att 'aina' och 'keff' hamnar i den "obefläckade" ordboken. Som för övrigt länge har innehålit turkiska begrepp, 'kalabalik' t ex. Så. Jag begriper fortfarande inte vad språkdebatten var "så viktig". Jag begriper inte varför liberaler dunkar Ebba i ryggen och suckar av lättnad över att "någon VÅGAR!!!".

Suckish.

34 kommentarer:

Tobias Struck sa...

Sakine. Watch that langsqiutz! Jag tycker också att vi skall få säga vad vi vill. "Hora" är mycket riktigt inget degraderande ord, det är ett yrke. Om tjejer vill degradera killarna som säger hora, så finns det andra ord, typ "sopgubbe". Inget ont om yrket, men det är också ett lågstatusyrke. Och kom igen - så länge det slängs med käften och inte med knivar, så släng pååå! Jag skrev en liten post om svordomar i min blogg i går efter Penn och Teller. Kika för fan, era jävla svenneluder!

Anonym sa...

Asså ledsen att säga det Sakine men du (med en månadslön på 45 tusen kronor)har 0,0% streetcred. En riktig höginkomstagare och aktiv medlem i ett arbetsgivarparti. Tjockt vilse

Anonym sa...

Saki, du vet att jag inte håller med dig i sak.
Däremot tycker jag att tendensen du tar upp från Johan Ingerö är klockren. Det är rätt många som försöker måla ut en som elitblatten som inte vet hur det är i förorten så fort man kritiserar integrationspolitiken (jag har bott i förort hela mitt stockholmsliv.). I detta avseende är Johan och Gringo lika. Även Gringo brukar söka patent på sina lösningar.

Och dumt vore det väl annars, utan patent inga sosse-bidrag...

PS. Gemensamt för lösningarna brukar också vara att Johan, Folkpartiet eller Gringo vet vad som är bäst för blatten.

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sakine sa...

Anonymish, jag har INTE så hög lön. Bara innan staten rånar mig på mer än hälften.

Jag är inte aktivt i någon skruttet parti. Tjock vilse är du, len.

Sia, ja det finns en tendens att höger och vänster reagerar ganska lika - även om utgångspunkter skiljer sig åt - när allt kommer omkring. Ingen har Den Stora Saningen.

Sanningen ligger som vanligt ute i verkligheten. Långt från politiker och journalister som vill sko sig på blatteprojektet.

Anonym sa...

Sanningen ligger som vanligt ute i verkligheten. Långt från politiker och journalister som vill sko sig på blatteprojektet.

Långt ifrån "Dubbelparasiten" så att säga...

Anonym sa...

Språket är kulturens själ. Att inte kunna språket (det adekvata) innebär ett evigt ’utanförskap’ som omöjliggör en närmare förståelse av den kultur som format de lagar man tvingas (måste) efterleva, d.v.s. man är marginaliserad per se. Inga integrationsprojekt i världen kan hjälpa dem. Man är helt enkelt en utböling, blatte eller jävla invandrare…och detta tillstånd föder hat. När etnisk svensk ungdom talar blattespråk gör de det för att bli accepterade i blattegruppen, för att skaffa identitet. Det är språket som licensierar medborgaren, inte passet.

En ”svensk” som inte pratar svenska är enbart en politisk konstruktion, skapad av dem.. (och förmedlad av den kontrollerade massmedian).. som för närvarande sitter vid maktens köttgrytor….Det är de som polariserar vårt fragmenterade samhälle. Det är de samma som skapar den berömda rasismen, den som de anklagar 14-åringar för.

Alltså, det verkar nästan lite förmätet av en kurdiska som talar och skriver bättre svenska än 95% av svenskarna att tala om språkets ringa betydelse. Jävla snobberi ;o)

Anonym sa...

Hincha:

Språk är kultur. Du har rätt. Kultur är ett sätt att leva, och därmed ett sätt att handla, d.v.s. göra. Språk (kultur) är alltså en process, ett verb, och inte ett substantiv. Detta måste ständigt vara föremål för utveckling. Jag orkar inte dra Montesqieucitat (för det var väl han?), men ni fattar vad jag menar. Sen kan man tycka vad man vill om Gringo i sin helhet. Vad gäller språket menar jag att ju mer desto bättre. Valfrihet.

sakine sa...

Hincha, jag är ju värsta unsnobby blatten yao.

(Och du om någon känner väl till mina ständiga skriftliga tabbar...)

Jag hller med Jakob om valfriheten.

Man kan för övrigt älska även utan ord.

Tobias Struck sa...

Sakine. Jag vet inte vad du menar med "sanningen" - förmodligen hur det ligger till med vardagen för de människor, som Ebba vill höra sila snacket. Ja det är sant, den gettokid som söker till högskolan och universitetet, gör det förmodligen inte på grund av ett språk silat med pekpinnar (lustig bild).

Jag är ju själv uppvuxen i ett grått hyreshus med bara arbetare. Klanen som rulade hade ett väldigt svenskt efternamn. Men de hustlade inte så mycket - och de behandlade pojkar och flickor lika: Båda skulle kolla mycket på TV.

Och de som jiddrade mest - var radhusungarna. De kunde dra kniv. Det var de som var de dåliga mammaknullarna (bad motherfuckers). Jag slogs ibland, för att försvara mig. Men mest satt jag på biblioteket efter skolan. Jag har en magisterexamen tack vare DET! Och det är ren sanning från en white trash barndom. Betong, yo.

Tobias Struck sa...

Sakine och Hincha: MEN, jag tycker att svenskaundervisning och undervisning om svensk kultur och historia - borde vara obligatorisk för invandrare.

Det betyder inte att jag vill stöpa alla i samma form. Men jag säger som Giuseppe Baltimore: "För att skapa något eget av värde, som du sedan kan kommunicera med din omgivning, så bör du ha en grund i en gemensam tradition - och inte ligga på rygg för den kultur, som du flyttade från."

Det är inget omöjligt projekt, yo. Spaaaana in Cornelis! Han kom hit från Holland, när han var 14. Vem fan vågar dissa hans genuina tolkning av den svenska kulturen och det svenska språket? C´mon, do it. DO IT!

Anonym sa...

Alla:
Jag förstår inte vad Sakis månadslön har med allt detta att göra. Sakine, stryk min kommentar. Jag växte upp i villa med Sten Andersson till vänster och kulturredaktör Jaensson till vänster. Jag har fan ingen kredibilitet i denna fråga. Men jag minns hur vi för 15 år sedan(jag var tolv typ)i skolan använde ord som softish, grymish och keff i kompisgängen. Vi var födda i Sverige, Gambia, Nepal, Polen, Rumänien, Chile, Ungern, Colombia och från alla möjliga samhällsklasser. Grejen var att vi gick i samma skola. Självklart är detta inte ofta fallet. Men jag tror att de nya orden i mångt och mycket integrerades i språket på det sättet, och inte bara för att svennar skulle hålla sams med blattekids. Det var väl helt enkelt roligt med nya ord också. Det är väl då inte helt oasseptabelt att nåt av dessa ord dyker upp i SAOL? Eller ska vi kasta ut trottoar och sekatör ur ordlistan bara för att nån fjollkung diggade Frankrike? De orden har inget raisón d'etre i Svenskan! Allez UT!

Adieu/Adjö

Tobias Struck sa...

Jakob. Jag vill gå så långt som att acceptera "oasseptabel" som ett nytt ord. Men då får du ge det en egen innebörd. Det är väl en fair regel? Vi måste ha konsensus om stavning, annars blir det kaos. Dock ser jag ingen anledning att mota bort helt nya ord, som ditt "oasseptabel".

Anonym sa...

Tobias:

Hörde du om att Horace Engdahl arresterats i en gymnasieskola för att ha misshandlat en elev för att denne sagt "asseptera"? Det var ett spermaharenskämt. Mitt asseptera var också det. Jag ska hålla mig i schack i fortsättningen.

Tobias Struck sa...

Jacob. Jag anade nästan att det låg en knullhare av NÅGOT slag begraven. Allt annat var ju så välstavat. Nu får jag skämmas, fast jag äger bokversionen.

Horaset borde dissekeras efter att det har avlidit. Jag är säker på att det sitter en alien inne i dess huvud och opererar det via telepati: "Det viktigste i livet är stavning och vältalighet, mitt lilla Horas. Det kommer aldrig att finnas en mer märkvärdig och fin människa än du, Horaset mitt. Så, så, döda förortsbarnet nu. Så, så, det är inte mer än rätt för att det talade så där ... Dåligt!"

Anonym sa...

Tobias:

För typ 8 år sedan snappade min kompis upp någonstans att Horace betecknat sig som Postmodernist. Det tyckte vi var vansinnigt skojigt, och jag tycker vi alla borde ta det i beaktning var gång Horace gör ett utspel.
Jag tycker Horace är rolig, han är så mysigt och småååååborgerligt "måttfull" i sin framtoning att jag bara tänker på en brygga med stilla kluckande skärgårdshav i bakgrunden. Jag tror inte att Horace existerar som vi andra under vintern. På Horace faller blott sammetsregn som behagligt plattar till frillan. Och håll med om att det är en fantastisk frilla. Postmodern.

Anonym sa...

På vilket språk skall lagarna skrivas då?...de lagar som ”skall utgå från folket”

Talar folket inte svenska blir det heller inga svenska lagar och då…ja då kan det kvitta.

Då kvittar det också om Sverige heter Sverige, Kurdistan , Somalia, Israel eller Palestina.

… vem som blir tyrann (diktator) kan man också skita i.

Nationalstater eller globala reservat?

Invandring eller invasion (erövring), ja det kan väl kvitta….

La conquista o la reconquista? Ser o no ser…. esa es la pregunta

Anonym sa...

Hinchapelota:

Jag fattar inte din linje. Det finns väl ingen immanent (wow)motsättning mellan å ena sidan att medborgare talar svenska och att SAOL uppdateras med nya ord. Om du tar dig en titt i bloggosfären så hittar du en hel del engelska uttryck i tid och otid (T.ex. Tobias som deltar aktivt i det här samtalet). Detta väcker allergiska besvär hos mig, men, det är en normal konsekvens av en mer öppen värld, precis som de franska ordens förekomst i svenskan. Engelskan är det rikaste språket i världen.. tror jag.. det är i alla fall djävligt rikt. Allt tack vare latinet, germanska, skandinaviska, franska, saxiska och säkert en massa andra språks påverkan.

Tobias Struck sa...

Hincha och Jacob (ni borde bilda ett popband).

För första gången hör jag ett tunt stråk av desperation i Hinchas annars så läskpappersartade och mahogny-opersonliga framtoning (jag är också "påskmodärnisst", som ni ser på den testurueiellastiska fassetejingen av mitt missfosters mödomshinna).

Lagen skall skrivas på cybernördsvenska. Nu diskuterar vi inte det mer.

Skämt åsido, så har Jacob rätt: Tillkommandet av Nya Ord i SAOL (i sakta mak) är inte en skada för lagspråket, som för övrigt är jävligt svårläst för vem som helst, som inte har pluggat det på univärsitätet (sorry, jag har fått en bug). Sorry, jag har fått en bug.

Börjar vi närma oss din kärna nu, Herr Hincha: Din etnicitet och ditt språk är de ENDA måttstockarna för din värdering av ditt eget jag? När jag och Jacob luckrar upp ditt välutvecklade intellekts fasta föreställningar med vår övermänskliga intelligens, så börjar det att gunga på ditt själshav.

Nu har du snart bara EN magisk spegel att se dig som Dorian Gray i: DINA GENER!!! Håll då hårt i dem till nästa dust. De kanske ryker de också snart...

...Rena fina rasen, rasen, rasen. Sorry, sorry, sorry, sorry. Jag har fått en sorry, sorry, sorry. Det betyder FÖRLÅT. FÖR-LÅT. Det betyder SLÖJA.

Språket är en slöja framför en slöja som är språket. Det enda som kan hjälpa oss är att sluta identifiera oss med det, definiera jaget som ande och börja tänka över vårt tänkande. Då kan vi se våra handlingar som moraliska eller omoraliska i skenet av andens värdering av sina egna möjligheter att etablera egen lycka.

FRED OCH FRIHET PÅ LIKA VILLKOR FÖR ALLA: OM DU INTE SLÅR, RÅNAR ELLER BELJUGER MIG, SÅ SKALL JAG LÄMNA SAMMA FRED OCH FRIHET TILL DIG!

Snacket är bara till för att vi skall förstå varandra, inte för att vi skall peta ned varandra i gropar av självförakt.

Anonym sa...

Jag upprepar:

"På vilket språk skall lagarna skrivas då?..."

Om man inte förstår språket, hur skall man då förstå 'Lagen'...via tolk?

Har ni hört talas om Babels torn?

..jasså inte det.

//Hincha Bolas

Tobias Struck sa...

Hincha. "Jag upprepar". Dessutom svarar du på en fråga (om Babels torn), innan du har givit mig chansen att svara. Så du ÄR alltså skakad.

Lagen skall skrivas på svenska. Det officiella språkets ord skall tas från SAOL. SAOL förändras i mycket sakta mak, så att alla hinner med. Som i alla tider svenska språket förändrats har. Och Babels torn är en saga ur Gamla Testamentet, va? Bespara oss din fördjupning i ämnet, tack, Kapten Stofil.

Johan Ingerö sa...

Sia

I vanlig ordning skjuter du innan du ens dragit järnet ur hölstret. Jag har inte föreslagit några åtgärder som är "bra för blattar". Jag har skrivit att mängder av invandrare och svenskar talar och skriver så dålig svenska att de är stekta på såväl arbetsmarknaden som på andra håll i samhället. Min slutsats har därefter varit att folk som kapitaliserar på att göra en subkulturell trend av detta fenomen (men som privat talar och skriver lika god svenska som du och jag) är lallon.

Ganska enkelt, tycker jag. För övrigt skulle det vara intressant att veta vad som skiljer din förort från min. Där jag växte upp var det i allmänhet de som behärskade språket i tal och skrift som klarade sig bäst. Har du en annan erfarenhet vore det enormt spännande att få ta del av detta.

Anonym sa...

Tobias Struck-> ”..OCH BABELS TORN ÄR EN SAGA UR GAMLA TESTAMENTET, VA?”

Samma sagobok som judar stöder sig på när de hänvisar till sin ”rätt” till Palestina (Israel).

Du bör nog lära dig lite svenska om du skall kunna förstå vad saker och ting handlar om…så att du slipper ’babbla’…eller du kanske rent av VILL ha tolk?
.

Tobias Struck sa...

Hincha. Vad var det i jämförelsen mellan en "sagobok" och "Gamla Testamentet", som avslöjade en bristande förståelse av din patetiska lilla svenska?

Israel är ett faktum i världen. Det är en nation och den är godkänd av FN. DET är den israeliske medborgarens rätt till sitt land. Personligen anser jag att staten aldrig borde ha bildats. Varför skulle judar få en egen nation, bara för att Hitler dödade 6 miljoner av dem?

Det var rätt av USA att knäcka Tyskland. Hitler hade brutit pakter på löpande band, han skröt om det!

Men Arabiska förbundet förklarade krig mot de judiska bosättarna i Palestina redan dagen innan Israel statsförklarades. Alla borde ha förstått att sionisternas bibliska högfärd, skulle sticka muslimerna i ögonen - evinnerligen.

Vad får dig att tro att jag står på sionistisk grund? De sju sefiroth i Frihetsguiden är äldre än Abraham. Jag behöver ingen tolk. JAG är gnosis tolk i vår tid.

Anonym sa...

Snacka om ’babbel’ :o) Det enda du förmår är att ’babbla’ med dig själv och dina hjärnspöken (halmgubbar)….så det riktigt osar om ditt mindervärdeskomplex och ditt behov av självhävdelse. Ta en Toy å slappna av!

/Hincha Bolas

Tobias Struck sa...

Hincha. Glöm inte att det är din världsbild som får dig att förakta självhävdelse. Enligt min tro är självhävdelse något bra. Vad gäller mindervärdeskänslor, så är det jag som fortfarande argumenterar med exempel och logik. Du har förfallit till smutskastning. Du presenterar inte ens dina verklighetsfrånvända idéer om att konservera språket och folket längre. Tröttnade du på det? Så du tycker att det finns skäl för en ideolog att slappna av i dagens Sverige? Varför sitter du då liksom jag och försvarar dina åsikter så nitiskt på internet? Ingen av oss är avslappnade, Hincha. En av oss smutskastar gång på gång den andre på tom grund. Det är du.

Anonym sa...

Hinchapelota:

Du ursäktar mig väl för att jag kallar dig så? Det är av anledningen att det är ett av mina favvoord. Vi borde komma fram till något svenskt motsvarande. Nåväl, JAG upprepar: Svenska borde väl lagarna skrivas på så länge svenska är det lagstadgade språket i Sveriges administrativa gränser. Sen kan ju det ändras någon gång i framtiden, den av oss som lever så länge får väl se. Jag ser inte motsättningen compadre. En annan sak vore om man gav efter för slapp språkhantering där människor inte klarar av att föra ett resonemang utan att staka sig till hickandets avgrund. Detta sker även bland infödda svenskar, och det är inte bra någonstans. Men jag accepterar inte, vad jag ser som din argumentation, att språkprogressivitet (så kan vi kalla den) i princip skulle betyda eftergivenhet och låt-gå-anda inför de krav man ställer på det svenska språket.

Anonym sa...

Jacob: Alltså, språket svenska är skapat av svenskar för svenskar precis på samma sätt som andra språk är skapade för resp. folk. Det egna språket är varje folks identitet. Naturligtvis importeras ord från andra språk och dialekter och blandas, precis på samma sätt som olika folk blandas….men i Sverige skall det pratas svenska, inte pidginsvenska(**), vilket kommer att talas om nationen blivit en osjälvständig koloni.

Så…

…vårdar man inte sitt eget språk och bevarar det, överlämnas den egna kulturen till ”främmande makt”, vilket också sker när nationer blir invaderade, våldtagna och besegrade av dem som därefter kommer att forma kulturen. Det är, åtminstone för mig, inte en acceptabel utveckling för Sverige.

Det finns ingen universell ”världskultur” annat än i huvet på megalomaniska dårar eller hos drömmande drönare som ser i exempelvis liberalism och/eller kommunism (neocons) som ’räddaren i nöden’.

Lagboken utgår, som sagt, från varje folks kultur (idiosynkrasi) och just därför är jag motståndare till massinvandring av hela folkgrupper som ghettoiseras i sina egna enklaver, där de…just det…odlar sin egen kultur och språk.

Kom gärna till Sverige som individ, men inte som en folkgrupp!

Nationer skapas av gemensam historia, gemensamma intressen…. och ett gemensamt språk.

(’’) “A pidgin, or contact language, is the name given to any language created, usually spontaneously, out of a mixture of other languages as a means of communication between speakers of different tongues. Pidgins have simple grammars and few synonyms, serving as auxiliary contact languages. They are learned as second languages rather than natively.”

PS. Hinchapelota kan du väl kalla mig för….Jag heter ju trots allt Hincha Bolas, vilket har lite mer ”testikel” i sig, tycker jag.
.

Tobias Struck sa...

Hincha. Det glädjer mig att du anser dig kunna föra en seriös språkdebatt, anklaga mig för "babbel" - och samtidigt säga att det finns en "testikel" i ditt namn. Det tyder på att du ändå har en personlighet.

Om vi lämnar våra eventuella komplex åt sidan, så ser jag att du och jag är överrens på en punkt: Jag är motståndare till anhöriginvandring, så som den är reglerad i Sverige (med möjligheten för släktingar med "socialt, ekonomiskt eller känslomässigt" beroende av immigranten att följa efter) - eftersom den just möjliggör återskapandet av asiatiska och afrikanska klaner i Sverige - vilka blir omöjliga att assimilera.

Dock skiljer vi oss på en annan punkt. Du får gärna skylla det på liberal hybris, men det är bara hybris om jag har fel: Kännedom om språk, kultur och historia är ett stöd för kommunikation. Men jag ser inte komunikationen som ett eget samhällsvärde: Utan en rik komunikation med det nya landet, blir livet i det nya landet plågsamt hänvisat till den egna klanen. Klanens patriarkala mönster bryter mot det, som jag menar är det enda värdefulla för immigranten och hans nya land att han assimilerar sig till radikalt: Den liberala rätten.

Våra lagar ligger FÖRE vår kultur. Men det är de som drar oss framåt, precis som liberala ideal har dragit hela Europa efter sig under 200 år och åstadkomit en sensastionell kulturutveckling. Vi har tidigare talat om förbudet mot aga sedan 1979. Många etniska svenskar agar fortfarande sina barn, men betydligt färre än innan förbudet. Förbudet är logiskt. Att korrigera ett barns motorik och tänkande med fysiska bestraffningar - kan bara skapa tabun i enskildheter. Ett expansivt och kreativt intellekt, som inte barar reproducerar kulturens diskurser, känntecknas av gränsöverskridanden. Med förnuftet som ledstjärna, landar handlingarna ändå rätt till slut. Och förnuftet säger att vi är skyldiga andra individer, vad vi i fred och frihet önskar för egen kropp och egendom.

Denna liberala rättighetsuppfattning, menar jag skall lysa som en stark stjärna för nationen - att samla sig kring och löda samman stoltheten över nationen kring. Köttbullar med lingonsylt och barnkammarrim må vara ack så charmfullt, men det är knappast ett värn mot slöseriet av andligt kapital i ett patriarkat. Kalla det "babel" eller "babbel" som en litania. Detta är ändå var vi skiljer oss. Och inget kommer någonsin att förändra det. Jag har en magisterexamen i etnologi, så härvidlag har jag inget fog för underlägsenhetskänslor.

Anonym sa...

Hincha:

Jag är ledsen men vi kommer ingen vart. Jag hävdar fortfarande att kulturer är processer som ständigt är i omvandling. Det som du benämner som den svenska nationen är en skapelse av migration; goter, svear och annat löst pack (här kan antagligen Tobias eller någon annan fylla i med mer detaljerad och insiktsfull kunskap), men det går inte att säga att en dag så stannar denna process upp och plötsligt har "SVERIGE" tillkommit. Detta är SD-retorik. Tyvärr. Kolla in principprogrammet. Jag vet, jag skrev c-uppsats om dem här tomtarna. Språket vårdas om man låter det utvecklas. Vad gäller den "främmande makten"....Usch vilken osoft retorik. Men du har rätt i att nationalstaterna skapades av statsbildningar för människor inom vissa administrativa områden med gemensam historia. Intressen? Nja. Språk? Sällan. Det gemensamma språket skapas genom utbildningssystemet och byråkratin. Frankrike är ett utmärkt exempel. Spanien är ett annat exempel på ett nationalstatsbyggande som misslyckades totalt. Därav nuvarande situation. Summa summarum, detta var sant för staterna i början på 1800-talet. Idag? Varsågod Tobias.... jag drar mig tillbaka

Tobias Struck sa...

Jacob. Kultur kallas populärt för "betydelsebärande väv" inom kulturvetenskaperna. Orden så väl som andra betydelsebärande tecken, är fyllda av värderingar. Dessa värderingar upstår i tecknens förhållande till varandra, typ: "Men SNÄLLA du - håll för munnen när du gäspar." "Snäll" blir ett tillstånd av tvingad irrationell självdiciplin. Brottet mot att vara i detta tillstånd straffas med förälderns besvikelse. Förälderns besvikelse är lika med otrygghet, ytterst i materiell mening.

Det må finnas en eller par testilkar i "Hincha Bolas", det klingar ju oneklingen likt "en hink med bollar" eller "balls". Men efter att tjuren har dödats på arenan, så är det vad som severas matadoren. Så kraftladdningen i ett ord, uppstår i hur det förhåls till en kontext. Språket håller oss som fångar i patriarkatet, så länge som vi inte leker med ordens betydelser och förhåller dem på nya sätt. Att "vårda språket", att "bevara traditioner" är, som var och en förstår, knappast ett sätt att häva patriarkatets ok. Även helt nya ord kan vara välsignelser i detta liberaliseringsarbete.

Vad är då så skadligt med patriarkatet, det har ju fungerat i tusentals år? På olika sätt i olika "kulturer". I Sydeeuropa och Mellanöstern har kvinnorna sin givna roll i köket. Männen sitter på caféer, när de inte arbetar. Men de har inte behövt arbeta lika mycket som i norden för sina skördar och skydd mot elementen. Här i Norden har kvinnor och män fått vara mer flexibla: De har fått ta över där en annan inte har kunnat längre, och ibland har könet faktiskt underordnats nyttan. Så har vi inte heller samma charmiga (?) cafékultur för män eller samma slags charmiga (?) överdåd av smårätter på matborden(som är tydliga uttryck för uttråkade kvinnors mänskliga skaparkraft). Vi har en större frihet för en kvinna och ett barn att få välja sina egna vägar. Den kvinnan och det barnet är DU, oavsett vad du har att kissa med och om du sitter på ett ålderdomshem. För den kvinnan och det barnet är en INDIVID. Och så länge våra värderingar ställer en individs liv i ett jävla bås av en irrationell stereotyp, så kommer individuell begåvning och särart att spillas på marken, jämte tårarna från de förtryckta.

JAG reser mig i Sverige. Det är vad jag menar när jag säger att JAG är gnosis tolk i samtiden. JAG är också JAG i DIG - en fri ande, som får säga "ande", utan att INTP-personer mobbar ut honom på Liberal Debatt.

Anonym sa...

Jacob-> ”Jag hävdar fortfarande att kulturer är processer som ständigt är i omvandling.”

Självklart är de det….men de bör ansas på urinvånarnas villkor, av deras egna trädgårdsmästare, för undvikande av förödande misstag som kan resultera i att hela trädgården blir igenvuxen av jättebjörnlokan (**)

Jacob-> ” Det som du benämner som den svenska nationen är en skapelse av migration”

...visst, av folk med gemensamma intressen med svenskar, folk som lärde sig det inhemska språket, dvs av folk som ville integreras och som deltog i skapandet av den kultur som gjort Sverige till ett av de mest framgångsrika nationerna de senaste 100 åren. Inte av folk som föraktar vår kultur och istället vill återuppföra och ”implementera” ( se där ett blatteord) sina egna fornkulturer (hierarkiska klan- och ghettokulturer) som de ju påståtts ha flytt från.

Tala du vilket språk du vill, men vad som är svenskt och svenskt språk avgör svenskar, assimilerade såväl som etniska, inga andra.

Utan gemensamma värderingar vars själva essens är språket, existerar inte heller nationer…enbart ambulerande folkspillror som leds av ’klan-o-krigsherrar’ och gängledare….precis som i det upplösta Afrika, i det demokratibombade Mellanöstern eller på det tvångsintegrerade Sofielund…

PS. Det är nog en hel del jag kan samtycka i det Struck skrev, men det blir nog för rörigt att i detalj gå in i detta ;o)

(**) ”Jätteloka odlades tidigare som prydnadsväxt i trädgårdar. Deras stora blomflockar och monumentala uppenbarelse gjorde arten mycket populär och deras härdighet gjorde att de ofta blev långlivade. Idag odlas inte jättelokor eftersom de är alltför konkurrenskraftiga och det visat sig att deras saft kan ge upphov till kontakteksem och svårläkta sår då den kommer i kontakt med huden i solsken. Naturvårdsverket rekommenderar att arten skall utrotas, inte bara för att dess saft orsakar hudbesvär, utan även för att den på många håll i Sydsverige invaderar naturliga biotoper och tränger ut inhemska växtarter.”

Fredrik Lindholm sa...

Om nu Gringo är så bra, gör då följande experiment: Skicka in 100 arbetsansökningar. 50 st på det språk som de på Gringo tycker är bra. 50 st på något ålderdomlig svenska.

Resultatet kan jag bara gissa mig till. Personligen så skulle jag slänga en ansökan med minsta lilla "rinkebysvenska" och sedan förneka att jag har sett den överhuvudtaget.

Sven Holmström sa...

Alla här verkar vara tokiga nationalister. Galet.