2006-08-09

Assimileringsoffer

Humor.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Hahahahaha.

Där har vi ett namn som ska uttalas på värmländska!!!

Saaamuuäll Äääljöömaaark!

sakine sa...

Hehe..skön snubbe. Men ha är ju inte "integrerad", han är ju ett bra exempel på att snarare vara 110 % assimilierad.

Ett så festligt val av parti också. Jag undrar vad Sverigedmeokraterna tycker, internt, om "Samuel" :o)

Jonas Morian sa...

Han förefaller synnerligen representativ för sverigedemokrater generellt. Enligt Sveriges Radio P4 Kronoberg har Älgemalm dömts för bedrägeri. Men den fällande domen är inget som hindrat honom från att representera partiet i kommunvalet i Växjö - trots att Sverigedemokraterna vill profilera sig med att ”ta krafttag mot brottsligheten” och ”gynna de skötsamma”...

sakine sa...

Jonas, där ser man. Visste väl att det var något som fick honom att välja Sd.

(((Okej, det här viskar jag bara: men ett tag slog det mig hur lämpad han hade varit för ett parti som börjar på F...och då tänker jag inte på F!)))

Erik Almqvist sa...

Vi tycker bra om Samuel internt. Jämfört med t ex Dansk Folkeparti, har vi betydligt fler företrädare och medlemmar av invandrarbakgrund. Eftersom våra kärnfrågor i högsta grad berör invandrare skulle jag gärna se att de blev ännu fler och framförallt med en mer spridd geografisk bakgrund.

I övrigt kan jag tillägga att det enda "osvenska" jag märkt med Samuel är hans totala frispråkighet. Jag hoppas han inte assimilerar bort denna ;)

sakine sa...

Erik, okej. Ni skulle kanske få fler om ni tog bort prat om att invandrare borde återvända "till sina rötter"? Problemet är ju att folk som lever i exil sällan känner sig hemma någonstans. Det finns också en anledning till att de bor här.

Bättre att ändra incitament (att folk kommer hit för att arbeta, inte leva på bidrag) än att önska att folk försvinner. Det skapar väl knappast något positivt?

& visst är det där med frispråkighet är något många med utländsk bakgrund är 'drabbade av'. Skulle fler delta i samhällsdebatten skulle man säkert märka av det mer. Lungt, det är nog omöjligt att assimilera bort ;)

Erik Almqvist sa...

Ni skulle kanske få fler om ni tog bort prat om att invandrare borde återvända "till sina rötter"?
Visst är det så. Man får ju ett dåligt intryck i Expressen av just den meningen. Nu tror jag inte riktigt det var så Samuel framställde det själv i sin helhet. Intervjun i Smålandsposten var i sådana fall mycket bättre.

sakine sa...

Erik, okej.

Men...det måste vara jobbigt att vara engagerad sverigedmeokrat. Förmodligen hade ni fått igenom fler idéer bara av att kalla er något annat, gå med i andra partier eller vad som helst.

Nu uppfyller ni bara en roll som läskiga högernassar som alla kan peka på och skrämmas med.

Det kanske ser ljusare ut för er i landets södra delar, ifs.

Erik Almqvist sa...

Att byta namn har diskuterats många ggr men vi är fortfarande för små för att byta bort ett etablerat namn. Kanske efter valet.

Visst kan man jobba inom andra partier (jag startade ju själv t ex inom fp), men utöver att jag i det mesta föredrar sd:s politiska linje, så är det faktiskt väldigt kul att bygga något nytt och inte gå i andras spår.

sakine sa...

Erik, vad intressant. Vilka partier upplever du att Sverigedemokrater har varit aktiva i innan? Hörde att det fanns många med vänstersympatier, men de kanske drar sig direkt ut till Nd numera?

(Och varför lämnade du Fp om man får fråga? Var det du som ändrade uppfattning eller var det något speciellt inom Fp)