2006-08-08

Karikatyrtecknare inför rätta




















Den turkiske premiärministern Recep Erdogan har nämligen tröttnat på att framställas som b la katt, groda, orm, giraff och ko. Mehmet Cagcag, tecknare för satirtidningne Leman, hotas böta motsvarande 115 000 kr. Det fick vara nog när premiärministern tecknades som fästing (se bild), som man påstår får turkiska mödrar att gråta. Ha, ha! Okej, kan tilläggas att det är extremt fult att liknas vid djur i Turkiet. Jag fick en chock när jag som nykomling (vid ringa ålder, men dock) insåg att svenskar kunde heta Björn (!) av alla hemska ting.

Här källa, samt Svd:s kulturdel sid 4.

18 kommentarer:

Peter sa...

Haha, ja det var ju roligt. Din räv.

sakine sa...

Jah, eller hur.

Din katt.

Unknown sa...

Ja, de får ju välja om de vill gå med i EU eller inte själva...

Din mamma.

Peter sa...

saki: oj, du blev sur på riktigt? tror nog jag ska hålla mig undan från stresstunneln/spottkoppen några veckor.

Anonym sa...

men dock) insåg att svenskar kunde heta Björn (!) av alla hemska ting.

Hmph.

sakine sa...

Björn, sorry men 'ayi' på turkiska är en grov svordom ;)

Gunnar, det lär dröja med EU-medlemskapet om jag får lov spekulera.

Katten, det är nog bäst för dig.

Sjaaas.

Anonym sa...

Jag - en grov svordom. På något sätt tycker jag om den tanken. :)

Unknown sa...

Själv har jag ett namn som betyder krigare. Lagom sympatiskt.

Typ alla i mina släkt har liknande köttmördarnamn från vikingatid. Utom tjejerna förstås. Där betyder namnen 'vacker', 'trivs bäst vis spisen' och annat i den stilen. :)

Per Hagwall sa...

A propos krigare. Sakine. är du verkligen säker på att det var Almedalen du åkte till i somras...?

sakine sa...

Wow, jag är ju en blandning av nr 1 och 4. Finns lite likheter hos 3:an också.

Snygga tjejer!

Tobias Struck sa...

Tobias betyder "Guds godhet".

Struck är ett tyskt bondenamn och kommer från "Strucken", som var den som höll i slagan.

Så det blir:

"Krossare av de värderingar, som folk har lärt sig att kuva egot med".

Hey what can you do?
Can do what the hey...

Fuck the tic.

Men Ylva vet vad hon gör när hon ser en översittare, hon blåser i...

... Kolla bloggen, förresten: www.tobiasstruck.blogspot.com

Blogger sa...

eller Sten.

Tobias Struck sa...

Rektorn till elev 1:
Varför är du här då?
Jag kastade sten på en lärare.

Rektorn till elev 2:
Och du? Varför lipar du?
Jag är Sten.

sakine sa...

Jag menade förstås flicka 2! Inte ettan (rödhåriga).

Ehrm, fattar inte era stenvitsar?

Fransk(manikyr) och tyskens. Europeisk humor...då föredrar jag nog turkiska karikatyrer.

Tobias Struck sa...

Turkish delight?

Blogger sa...

manzoram ine ke ki esme bachasho mizare SANG? (för dem som tror att jag torkade rent keyboarden, det var "persiska")

Tobias Struck sa...

Farsi delight?

Per Hagwall sa...

Jag tyckte väl... den enda som inte var lik dig var ju den rödhåriga.