2006-08-30

Men vaffffff....

Jag är så innerligt trött på alla dessa pajasföreningar, organisationer och mediekanaler som ska kartlägga och intervjua varenda kotte som råkat hamna på en riksdagslista.

Ta det här senaste exemplet (från en stor radiokanal). "Inför vår valspecial den 11 september vill vi kunna berätta för våra lyssnare hur och med vilka medel olika riksdagskandidater bedriver sina personvalskampanjer."

-Suck. Inte igen....

"Det tar bara ett par minuter och skulle underlätta enormt för oss."

- Som om JAG bryr mig...så jag svarade att "sluta mailbomba mig, jag råkare hamna på en lista när jag inte visste bättre. Jag driver ingen personvalskampanj. "

Då får jag som svar följande: "Om du går in på enkäten och svarar på de första frågorna så plockar systemet automatiskt bort dig och du slipper påminnelser."

Vilka idioter. Så länge man inte är intresserad av mina åsikter struntar jag fullständigt i att fylla i fåniga enkäter. I synnerhet om frågorna handlar om sånt jag inte ägnar mig åt. Hur svårt ska det vara att förstå sånt? Amatörer.

9 kommentarer:

Peter sa...

Jag skulle gärna rösta på dig, men min (anarkist)katt har klöst sönder mitt röstkort (hon går lös på all post som kommer, hjälp?). Så se dig lurad på en röst, HA!

Jonas Morian sa...

Eh... det är väl knappast så att man bara råkar hamna på en riksdagslista, ens i folkpartiet? Du har ju trots allt blivit nominerad och torde ha fått skriva på både ett och två papper om att du accepterar nomineringen. Om du i själva verket inte vill kandidera så borde du rimligen ha upplyst ditt parti om detta för länge sedan. Att "pajasföreningar, organisationer och mediekanaler" nu hör av sig och är intresserade av vilken politik du tänkt driva om du blir invald är väl knappast något att bli förbannad på dem över?

sakine sa...

...Jonas, ett helt år är mycket för Sakine. Jääättelång tid. När väl provvalet var klart för ett år sedan kändes det inte rätt att dra sig ur (man har trots allt fått röster att förvalta och bör ta sitt ansvar) men jag ångrade mig en kort tid därefter. Partipolitik är inte vad jag vill hålla å med den närmsta tiden, även om jag tycker att det är kul med politik och föreningsliv.

Så. Alla pajasföreningar kan väl bara ta hänsyn till att det faktiskt finns såna som jag? Som bara hoppas på att få valfan överstökat och lära oss läxan att inte ställa upp på sånt här från första början. Inte innan vi har fyllt 50 och livet och åsikterna går lite saktare än vid 25/25...

Ställer du upp själv förresten?

Doyobi, pussa missen från mig...

sakine sa...

* 25/26

Jonas Morian sa...

Sakine, jag förstår hur du hamnat i situationen - men dessa omständigheter är ju svåra att känna till "pajasföreningarna". Och det är nog ännu svårare att begripa för de enskilda väljarna hur någon kan stå på en riksdagslista utan att egentligen vilja sitta i riksdagen. Men som sagt, jag förstår dig.

Själv står jag rätt långt ned på kommunfullmäktigelistan i valkrets 3 (Norrmalm-Östermalm) och har ingen större chans att komma in. Trots det gör jag en del insatser för att locka väljare att kryssa mig - om inte annat så blir det kanske några extra s-röster i en annars väldigt borgerlig valkrets.

sakine sa...

Jonas, okej. Men jag sa till just denna pajasradiokanal att jag inte drev personvalskampanj och hamnade på listan när jag inte visste bättre.

Alltså, jag har förstås inget emot att komma in i riksdagen och dagligen köra utspel och trick om hur mycket det politiska och statliga borde krympa till detminimala - men jag har oerhört svårt att se mig som en fungerande riksdagsledamot i ett parti. Känns lite meningslöst att med den inställningen gå ut och kampanja. Men jag kampanjar förstås för andra vänner inom Alliansen. Det blir naturligt så.

Hoppas det blir några Jonas-kryssare i innerstaden ;)

Jonas Morian sa...

Själv skulle jag välkomna fler riksdagledamöter som agerar efter eget huvud och det mandat de anser att deras väljare gett dem, snarare än att infoga sig i partifållan :-)

Tack för lyckönskningar!

sakine sa...

Lugnt!

Och visst borde folk stå för egna tankar och idéer. Det kollektivistiska patitänkandet är dessvärre starkt.

Peter sa...

saki: tja, det är starkt. men utan det skulle det vara svårt att driva frågor i en organisation som ska ha åsikter om allt i ett samhälle. därför känns enfrågeorganisationer som betydligt mer värda att satsa sina krafter på, eftersom de kan ligga i linje med ens linje (fniss) nästan helt och hållet i den frågan.

Kanske man borde skrota partierna och rösta på enfrågepartier i olika enstaka frågor istället? Individualiserad kollektivpolitik, vilken idé! =)