2006-09-16

Telefoner, telefoner, telefoner

Att vänta i telefonkö är värre än att råka ut för försenade tåg, där man åtminstone får sucka och stöna kollektivt med andra ressenärer. Lövhalka, personbrist, vagnbrist, idiot som hoppat framför just ditt tåg etcetera. Vi gnäller för att palla med dessa störningar i kollektivtrafiken. Men att vänta i telefon får man ju minst lika ofta, ett problem som inte uppmärksammas lika mycket. Har man ett pluttigt ärende har det snart vuxtit, tagit EVIGHETER, lett till tusen nya småproblem som måste fixas. Plötsligt ångrar du att du ens började från början. Men eftersom du slängt iväg en lördagmorgon på ett ringa din irriterande bank måste du fortsätta.

Varför är det så här då? Jo, för att folk utnyttjar telefonen för att få vara lata:

1. Du ringer kundtjänst. Det står tydligt att öppettider är mellan "7-20" alla dagar. En kvinnoröst i luren. "Du har plats...3...i kön" ----- "Din väntetid beräknas till....5 minuter". Okej. Du väntar. Sen när det är din tur: "Piiiiip....piiiiiip" INGET SVAR! Idioter. Avgå!

2. Du ringer en Viktig Person. Nähe, inget svar. Inte heller på mobilen. Inte heller på mejlen. Växeln mumlar efter ditt tionde samtal "Jaa...hörru du...han har ju inte skrivit upp frånvaro...så jag veeet inte". Men nähe? Fråga honom nästa gång då. Han får betalt för att gå ut och shoppa/mysa med sekreteraren/älskarinnen på arbetstid.

Telefoner är också jobbiga att ha själv. Jag är ingen telefonmänniska. Ofta hinner jag inte svara (har aldrig haft en mobil med tillräckligt hög signal). Folk babblar in långa meningslösa meddelanden. Lägg av med det. Jag bryr mig ändå inte.

Skulle det däremot vara som så att jag jobbade med att prata i telefon, skulle jag svara och sköta det. Dessa lallos till artonåringar som företagen sätter in för att svara på telefon gör det inte.

Det borde åtminstone finnas en klagolinje för alla som väntar i telefonköer. Där man får klaga i grupp: "Åååh...jag har väntat i 46 minuter på telias linje!!" osv. Det är det enda som skulle hjälpa.

Själv ska jag ringa Föreningssparbanken. Igen. För att deras skitiga internetbank krånglar. Och för att jag behöver fixa e-legitimation. Igen. För att kunna fixa en annan sak, för en annan sak. Fan om de inte svarar nu efter en timme sedan de sägs ha "öppnat" kundtjänst.

3 kommentarer:

Jonas Barkå sa...

Jag trycker att alla som står i telefonkö kunde kopplas ihop i en slags heta linjen. Då kunde man klaga till varandra utan att det kostade företaget något :)

sakine sa...

Jonas, exakt! Min tanke, typ.

Det skulle vara roligare och mindre plågsamt att höra än alla inspelade röster och fjantig klassisk musik.

Jonas Barkå sa...

Det som stör mig mest av allt är när de spelar musik med riktigt vidrig ljudkvalité. Och om man vill få prata om den där felaktiga räkningen så är det bara att härda ut tortyren.