2006-04-11

Skugge gjorde en Ohly...

...i går och slutar nu att "kalla sig feminist". Men vad är det frågan om i den offentliga diskursen? Folk tycker alltid att det är så himla viktigt vad du kallar dig, inte vad du nödvändigtvis står för eller gör.

Nog för att jag gillat Skugge, men det här var inte hennes bästa drag. Varför ska man sluta kalla sig feminist om man fortfarande är för jämställdhet? Som om folk verkligen tror att alla feminister vill bränna män på bål.

Och punkartjejerna är för övrigt mer intressanta i de flesta sammanhang - även i arbetslivet - än traditionella mesproppar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Varför ska man sluta kalla sig feminist om man fortfarande är för jämställdhet?

Därför att det förmodligen ökar oddsen om man vill uppnå jämställdhet.

Och punkartjejerna är för övrigt mer intressanta i de flesta sammanhang - även i arbetslivet

Snaggat grönt hår och ringar i näsan grejar inte så jäkla många jobb ...men 'intressanta'? ...tja möjligen i forskningssyfte :o)

sakine sa...

Grönt hår är jättesnyggt. Speciellt så där underbart gräsgrönt.

Och nä, Skugges taktik är lika korkad som Ohlys i frågan om ideologi.

sakine sa...

Jonas, jag tror nog ändå att feminismen är ganska poppis och att folk också fattar att det finns en liberal feminism som står för jämställdhet och inget annat.

Visst, jämställdhet kan man säga, men tycker nog ändå att jag når fram med det jag står för bättre om jag kallar mig liberal feminist. En hårfin skillnad. Har kompisar som i princip har samma åsikter som jag men som väljer att inte kalla sig feminister. En smaksak.

Fredrik Lindholm sa...

Handlade inte punken om att göra uppror? Vad är det inherent upproriska i återskapande av historia?

Om etiketterna nu inte spelar någon roll, varför överhuvudtaget uppröra sig över att Skugge har släppt just denna? Eller varför inte skriva ut "teoretiskt bisexuell" eller något annat strunt från '97-'02 på visitkortet och se vad det gör för din karriär.

För övrigt så är både Skugge och Madon slående lika varandra. Båda är subjektivister som inte har gjort minsta form av analys någonsin. Att Skugge hoppade av feminismen var just för att det sabbade hennes karriär och ingen annan anledning. Det var inte för att hon insåg att det finns ett visst ideologiskt bagage som måste konfronteras.

sakine sa...

Lindholm, jag är inte "upprörd" på något särskilt, jag tror bara att hennes taktik är fel.

Jasså är hon subjektivist? Ibland tycks hon däremot luta åt det moralistiska (i abortfrågan nu senast). Men, men. Det hela är ju relativt.

För att sno dina egna ord: "Sakine, världens bästa subjektivist" ;)

Anonym sa...

För övrigt så är Lindholm och Jultomten slående lika varandra. Båda utsätter människor för funderingar av typen finns den där tomten egentligen?

Fredrik Lindholm sa...

Tja, jag har åtminstånde bemödat mig att skaffa ett blogger-konto...