2006-04-18

Sakine betyder...

...lugn. Jag vet, det är helt opassande. Men så är det.

Ett arabiskt namn som finns i hela Mellanöstern. Det var åtminstone ett gångbart namn förr, nu för tiden är det få som heter det under femtio. Tjugonio pers har det som tilltalsnamn i Sverige. Namnet finns - till min stora glädje - fortfarande i många sånger; turkiska, afghanska, persiska etcetera. Här är ett mindre friskt exempel. Undrar vad han sjunger.

I en afghansk låt är Sakine killens stora drog. I en turkisk vill han rymma med henne från bomullsfälten.

Mitt andranamn, Cihan (en vän trodde att jag sa "Jihad" idag) är mer ett killnamn än ett tjejnamn (det får väl balansera felvalet Sakine). Runt sextio män i Sverige har det som tilltalsnamn enligt SCB, och ca elva kvinnor.

Kolla själv hur många som delar ditt namn här.

13 kommentarer:

Saga Rosén sa...

Jag knäcker dig! Mitt andranamn har bara 2 som tilltalsnamn! ;)

sakine sa...

Scharamaraja? Eller så har du något fornnordiskt.

Vad heter du då!

hrm sa...

Det finns ingen i hela Sverige (eller det fanns åtminstone inte för ett par år sedan) någon som hette exakt likadant som mig, sådetså. Annars finns det typ 30 000 som har Henrik som tilltalsnamn.

Saga Rosén sa...

Sagarika heter jag i mellannamn. Och det betyder kvinnligt hav på hindu, inte dåligt va? ;)

sakine sa...

Jonas, skönt att du också har ett mesigt namn. Jag vet vad mesiga namn kan göra med känsliga själar.

Sagarika, vilket grymt namn.

Saga + rika, fatta grejen!

Att det betyder hav på hindu skadar ju knappast. Du kommer att bada i pengar, tar jag mig friheten att förutspå.

Tim sa...

Ni som tycker att era namn inte passar - kom igen. Själv är jag ateist/agnostiker (det växlar från dag till dag) sedan 13-årsåldern, och mitt namn har följande ursprung:

Tim är smeknamn för Timothy som i sin tur är en anglikansk variant av det grekiska Timotheus. Timo = blyg; timid; i fruktan. Theus = Gud; den Allsmäktige.

Alltså: Han som fruktar Gud. Nej, inte befruktar (annars skulle one-linern knulla din farsa kännas helt okej i sammanhanget), utan bara fruktar. Kul.

sakine sa...

Ooohhhh...okej Tim, du leder tävlingen "mesigast namn".

Saga Rosén sa...

Fan, klart man badar i pengar. Värsta Jocke von Anka ju.

Anonym sa...

tjenare..det var ett tag sen man var här...vilket grymt bildspel du hittat om ditt namn. antar att han sjunger på persiska, fick mig ett gott skratt hur som haver. folk " next to me" måste väl tro att jag e helt pantad eller nåt. eh, let them=O)(undra om det finns någon som kan tänkas sjunga om mitt namn på urdu eller nåt i den stilen).

Anna, Fair and True sa...

Tjaha, jag delar ju namnet Anna med över 311 000 andra. Men vi är i alla fall bara 4 som har mitt efternamn! Och det är bara jag som heter kombinationen förnamn + efternamn!

Fredrik Lindholm sa...

Jag orkar inte bry mig hur många jag delar mitt förnamn med. Jag nöjer mig med att jag delar det med von Hayek, Nietzsche och Bastiat.

Bokstavligen betyder namnet "fredsfurste" och sammanfattas bäst såhär.

sakine sa...

Eylem bruden, tjenare! Hoppas allt är lugnt. Jag fick länken till bildspelet från min boss, han är iranier :-) Hehe...jag gillar när gubben sjunger "sakineeeehhhh".

Anna, tufft. Vadå, heter du Anna Anna något? Hm. Var det så när du föddes eller är det tillagt på något sätt?

Fredrik, du borde ju byta namn.

Fredrik Lindholm sa...

Till vad? Abaddon; Azathoht; Baphomet; Basileios Bulgaroktonos; Bayramic; Breschau av Livonia; Chronozon; Humbaba; Ouroboros?

Nääh. Fredrik duger utmärkt.