2006-04-07

Finn två fel

13 kommentarer:

Saga Rosén sa...

1. Att affischerna föreslår att man ska bo i Nyköping (schääämtaru?)

2. Att en sko ligger på spåret. :D

Wille sa...

Vem fan vill bo i Nyköping?..

Jag gick gymnasiet där (utom ett år i mitten). Trevlig liten stad, men inget ställe att bo på.

sakine sa...

Snabbisar.

Saga, jo jag laddar inför morgondagens "mingel" med LRF ;)

Wille, då är du nog mer haj på Nyköping än vad jag är. Fick en bok om Nyköping av ett förlag i fjol (som ville att jag skulle skriva en barnbok...) men jag fördjupade mig aldrig.

Dessutom är småstäder TRÅKIGA. Till sin natur, ty det finns alltid något större, roligare, häftigare.

Jag gick på gymnasiet i Sollentuna, men sista året i Uppsala. Det var så tråkigt att jag såg till att flytta till Sthlm direkt efter studenten. Vilken lycka det var.

Bilden är tagen på Fridhemsplan, i väntan på blå linjen mot stan.

Fredrik Lindholm sa...

Tunnelbanespåren är för klena för att klara av högre hastigheter. Det är de två felen.

sakine sa...

Njä, kommun-reklam är det värsta.

Just dessa spår lär ju inte vara de första som måste bytas ut.

Sven Holmström sa...

"Njä, kommun-reklam är det värsta."

Värre än reklam för länder?

sakine sa...

Sven, nje. Så här tänker jag. Att ständigt göra reklam för kommuner med skattebetalares pengar är fel (för det är vad som görs).

Det är LÖNLÖST att "locka" människor att bosätta sig där de inte vill bo. (Vet inte om du har missat alla "försök" på sistone, Uppsala satsar bl a stort på att bjuda stockholmare på äventyrsbad mm).

När det gäller länder: Om näringslivet och turismen står för kostnaderna så är det inget fel i sig. Det görs i dag under namnet "Visit Sweden".

Fredrik Lindholm sa...

Aha. Just denna kommunreklam tycker jag är lite gullig, även om den inte kommer att få mig att flytta dit.

Den absolut värsta kommunreklamen var för Söderhamn där man hade tagit helt vanliga bilder på folk i vardagliga situationer och klistrat över Mr. Smiley i form av ett blaffigt cgi-klot.

Sloganen "Stockholm är dygnet runt. Söderhamn är året om." fick mig att bara vilja dö.

Wille sa...

Nåja, Nyköping kan vara spännande på sitt sätt:
Det är Sveriges klamydia-huvudstad har jag hört.
Så ungdomarna där hittar nog sätt att roa sig på av allt att dömma, även i brist på storstadsattraktioner..

Anonym sa...

Oj, jag tycker jättemycket om sådana kommunreklamer. Jag tror inte jag kommer att bo i Stockholm för evigt så jag tycker det är rätt intressant att få veta lite vad det eller det stället har att erbjuda typ. Eller iaf inget emot det.

Men är inte Stockholm lika TRÅKIGT då? Det finns ju något större, bättre och häftigare än Sthlm helt klart?

Anyway. Bara för att man bor i Sthlm betyder ju inte att man aktivt inte vill bo i varje annan stad. Det kan vara så enkelt som brist på fantasi om inte annat.

Nåväl. Jag har full förståelse för att lantisar tycker 08:or är arroganta med attityden att alla småstäder ÄR tråkiga (fact!) samt att man typ hånar tanken på att någon någonsin skulle få för sig att flytta från Sthlm till en mindre stad. Sluta basha, liksom.

Wille sa...

Jag har full förståelse för att lantisar tycker 08:or är arroganta med attityden att alla småstäder ÄR tråkiga
Det ironiska i sammanhanget är att Stockholm ÄR en liten håla och ankdamm...

sakine sa...

Meh, Wille, håll inte på att tracka Sthlm. Det är liksom jävligt jobbigt att längta utomlands. Jag hade just börjat dämpa ångesten från förra veckan.

Gisela, nää det är så himla skoj att retas med lantisar. Bland det bästa jag vet.

Wille sa...

Meh, Wille, håll inte på att tracka Sthlm.
[]
Gisela, nää det är så himla skoj att retas med lantisar.

Exakt. Lantis. :)