2006-04-16

Folkomröstningar

Jag lyssnade nyss på Nils Lundgren i teverutan (angående nya partier). Han sa att om vi monterar ner kärnkraften vore en ny folkomröstning på sin plats. Kom att tänka på ett mejl jag fick med frågor om vad jag tycker om folkomröstning, principiellt. Minns jag rätt önskades även en bloggpost i ämnet. Här kommer mitt svar, denna sega söndagkväll.

Folkomröstningar är spännande. Jag har ytterst svårt för synen på folkomröstningar som "ett onödigt inslag i den representativa demokratin". Verkligheten är mer komplex än så, och politiker är inte heller alltid i takt med folkviljan. Alla frågor lämpar sig inte för folkomröstningar - sure. Men mycket gör det.

Folkomröstningar är folkbildning. Man lär sig sjukt mycket om olika politiska frågor när det är tid för folkomröstning. Visserligen träder överdrifter in, men i stora drag är det klart att människor lär och debatterar. I Sigtuna har man lokala "rådslag", lokala mini-folkomröstningar om olika saker och ting, framförallt handlar det om byggplaner. Varför inte? Tusen gånger hellre sådant, än alla dessa fjantprojekt för "demokrati", "höjt valdetagande" osv kommuner satsar miljoner på.

Sist men inte minst, principiellt; folk ska få välja "fel". Jag tycker inte att politiken ska ha hand om allt, det privata (det privata ägandet, det privata tyckandet, det privata valet) ska respekteras. Men det vi beslutar gemensamt genom en demokratisk process bör, i den mån effektiviteten inte offras allt för mycket, gärna vara så 'nära' folk som möjligt. På så sätt tror jag att ännu en sak gynnas: personligt ansvarstagande.

Som det ser ut i dag har vi ett gäng politiker som leker experter, hjältar, besserwissers - ja, förmyndare. Plastföräldrar av något slag. Och medborgarna spelar med, som stora bebisar som gapar efter mer omhändertagande. Ibland undrar jag vilken aktör jag ska irritera mig mest på. Att kräva mer ansvar av människor får människor att växa. Att fortsätta som vi gör nu leder bara till fler barn i Superdagiset.

Som tur är ploppar det fram nya partier. Det händer att de träffar rätt, såsom Junilistan inför EU-valet. För ett år sedan var debatten om folkomröstning till EU-konstitutionen på gång, även där fick de flesta svenska politiker för sig att leka übernannys som visste bättre än folk. Hjälper nya partier till att sticka hål i den inställningen är jag glad att de dyker upp. Och det är i vanlig ordning upp till folk att rösta/påverka i riktning mot fler folkomröstningar. Det lär gå fortare än att dagens politiker skaffar sig distans till sig själva och sin förmåga att fatta "rätt" beslut åt de omyndiga små.

13 kommentarer:

Fredrik Lindholm sa...

Vad sägs om min andra blogg Folkomröstning? I helvete heller! (Mot folkomröstningar -för ansvarstagande politiker.)

hrm sa...

Jag wordar på Lindholm, som det heter i internetvärlden. Folket är idioter.

sakine sa...

Jävla extremobjektivister ;)

Idioti botas bäst genom att tillåtas. Av sina misstag lär man. Det finns inget "rätt" och "fel" att bedöma från 'experter' eller politikers tyckande. Människor har rätt att välja "fel" (d v s det NI tycker är 'fel').

Med den "anledningen" kan ni ju förespråka ett annat system än det demokratiska. Det är bara att se sig om i världen efter den 'perfekta diktaturen'.

Lindholm, det är alltid en lättnad att du har avvikande åsikter.

Hall, menar du på allvar att politiker är mindre "idioter"...?

Snuttigt på något konstigt vis.

hrm sa...

Bah, jag är inte objektivist. Människor har absolut rätt att välja "fel" (jag lägger inte värdering om vad som är rätt och fel i de flesta fall), men de har inte rätt att tvinga på någon annan sina val. Därför förespråkar jag ett annat system än det demokratiska, nattväktarstaten.
Och politiker är absolut inte mindre idioter än folk i allmänhet. "Det är naturligt att dumbommarna är i majoritet i riksdagen, de är ju i majoritet i folket!" som Hjalmar Söderberg sa. Och därför borde man avskaffa politiker också.

sakine sa...

VEM gav dig godkänt i SO/samhällsvetenskap!

Gaaaah!

hrm sa...

Man behöver väl inte berätta allt för sina lärare.

sakine sa...

Det var som värst.

Fuskare.

hrm sa...

Jag har gjort mitt val!

/fraktion av Osyliga Partiet

sakine sa...

Jamen jasså, varför sa du inte det direkt. Då kan vi nog ordna ett mvg serru...

Anonym sa...

Som det ser ut i dag har vi ett gäng politiker som leker experter, hjältar, besserwissers - ja, förmyndare."

Ibland får du verkligen till det. Efter fantastiskt sega timmar på jobbet (folk handlar inte på annandag påsk) så gjorde den där meningen min dag åtminstone.

sakine sa...

Johan, tack! Men det är ju för att du också är en god liberal. :o)

Och heja, du fick jobba en dag som igår.

En sak jag funderar på när det gäller det här med folkomröstningar är varför borgerliga är så neggo och pessi? Olle Schmidt är den enda som sticker ut lite i frågan (tycker ungefär som jag).

De beter sig precis som de förmyndare de säger sig inte vilja vara. Där är i a f grönvänstern konsekvent.

Fredrik Lindholm sa...

Snälla bloggare Madon, bara för att du själv är en subjektivist så kan du väl åtminstonde fejka såpass mycket intellektuell hederlighet att du inte använder dig av ordet "objektivism" (nej, jag är inte objektivst själv, nej.)

Argumentet mot folkomröstningar är inte att folk är idioter, utan att frågan om ansvar löses upp totalt. Dessutom är folkomröstningar ofta konserverande, vilket är en förklaring att det dröjde ända in på 70-talet innan kvinnor hade rösträtt i hela Schweiz.

Ett annat argument mot folkomröstningar på nivåer ovanför kommunen är att samhället politiseras ännu mer.

sakine sa...

Du avskyr subjektivister - men är inte objektivist?

Lika virrig som vanligt.

Ansvar behöver inte lösas upp på grund av folkomröstningar. Det beror helt på VAD du folkomröstar om och hur du fördelar ansvaret. Jag ser hellre att FOLK tar mer ansvar, och att politiker tar ansvar för det de ansvarar för. Inga luddiga gränser och som det är i dag: "Allt är samhällets [politikers] ansvar!!"

Hade vi haft ett helt annat politiskt system än det deliberativa - då hade vi kunna gå i en riktning mot ett mer ansvarstagande styre. Att gapa sig hes mot folkomröstningar är däremot att göra det simpelt för sig.