2006-11-16

"Högeralliansen" - ett vänsterbegrepp?

Jag och en kompis skrev tydligen en liten insändare strax efter valet, om att alliansen borde synliggöra osynliga skatter. Den var i Svd för hundra år sedan. När jag nyss bläddrade i färska "Mitt i Huddinge" var insändaren det första jag såg. Med fin b-bild och allt. Fint så.

Det är bara en sak jag funderar över. Rubriken och ingressen upprepade begreppet "högeralliansen". "Nu måste högeralliansen synliggöra osynliga skatter".

Är inte högeralliansen ett begrepp som enbart används av vänstern? Antingen har jag missat att det har blivit ett etablerat och neutralt begrepp, eller så finns ett - medvetet eller omedvetet - anammande av vänsterbegrepp på lokala Mitt-i-redaktioner. Vilket i sig inte vore en revolutionerande upptäkt. Jag undrar om de hade skrivit vänsterkartellen om den förra majoriteten. I stället för högeralliansen hade de kunnat använda begrepp som "regeringen" eller helt enkelt "majoriteten".

Uppdatering: Federley har bloggat på ett tema som snuddar vid det här. Kanske är det bra att använda begreppet höger. Kanske inte. Jag är tveksam, men inte helt anti. Personligen har jag inget problem med att folk kallar mig höger (ekonomi) eller libertarian (syn på stat). Men att kalla regeringen för höger är ju att ta i. För vad ska vi extremister då kalla oss för?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sakine skrev: "Men att kalla regeringen för höger är ju att ta i. För vad ska vi extremister då kalla oss för?" Högerextremister?

Anonym sa...

Kollektivister kan inte bättre.

Lubbe Ferrysson

Anonym sa...

Är inte högeralliansen ett begrepp som enbart används av vänstern? Antingen har jag missat att det har blivit ett etablerat och neutralt begrepp, eller så finns ett - medvetet eller omedvetet - anammande av vänsterbegrepp på lokala Mitt-i-redaktioner.

Det är klart att detta är medvetet, och detta är bara en droppe i havet. En av de värsta exemplen är hur vänstern, under ca 30 år, lyckats med att få en massa nollor att köpa snacket om 'fascism' när det gäller att beskriva sovjet, när detta egentligen är kommunismen i sin 'ädlaste' form, inget annat.