2006-06-27

Snart Almedalsdax

...Hultsfred för politiker. I nästa vecka befinner jag mig på ön och...ja, har kul antar jag. Har inte ens köpt biljetter eller något än, men boende och så är förstås fixat.

Okej. Nu är det så att det gäller att planera lite. Det är valår och man vill liksom inte riskera att äta en sämre lunch eller middag än nödvändigt. Eller dricka sämre än nödvändigt, för den delen.

Jag har fått några få mail med frågor om vad man bör göra och inte göra (verkar jag så polirtuckig? Damn...). Här är mina små tips, andra får gärna fylla i:

1. Köp inte mat.
2. Ät gratis.
3. Almega eller Svenskt Näringsliv brukar ha bäst mat. Akta dig för sliskiga mackor på mindre seminarium.
4. Planera in några viktiga måste-seminarier och spring dit i god tid så att du kan sitta längst fram och vifta med armarna när det är frågedax.
5. Roa dig med att träffa roliga vänstermänniskor som du annars sällan ser. Bästa tillfället på året! (Alla är där)
6. Bli kompis med några snofsiga Mufare - de har garanterat drink-biljetter.
7. Sova kan du göra EFTER Almedalen.
8. Lämna högklackat hemma.

------
Off topic: Dagen hjälte. Var finns dessa underbara tanter i Sverige?

29 kommentarer:

Wille sa...

Finns ett lysande ställe för mexikansk mat på en av de längsta promenaderna där. Bästa Taco:sen jag någonsin ätit.

På tal om hjälten: såg det i morse i Metro.
Den som inte köper att skatt tas ut under hot om våld och frihetsberövande kanske borde ta och tänka om.
Man kan ju också fråga sig vad hennes fängelsevistelse och rättegång kostar i skattepengar för att statuera ett exempel. Jag tvivlar ju i alla fall på att det blir en nettovinst för staten.

sakine sa...

...jo, hon ska i ärligthetens namn inte heller utnyttja välfärdsstatens tjänster, men att staten burar in folk som skattevägrar är väl inte hennes fel.

Tycker du att civil olydnad någonsin är OK? Eller måste folk emigrera så länge de har tillräckligt mycket pengar för en enkelbiljett?

Mexikansk mat...promenader...Det låter omständigt. Får se om det går att klämma in under veckan, men jag tvivlar. :o)

Wille sa...

Tycker du att civil olydnad någonsin är OK?
Jag tycker inte det finns någon anledning att följa korkade lagar, så ja, jag tycker det är ok.

När det gäller skattefusk kontra skatteprotest är jag dock avigt inställd till det förstnämnda: fuskar man så blir man bara en del av mörkertalet, ingen som märker det och bördan skjuts över på andra.

Skatteprotester tycker jag dock är fullt ok och modigt: då står man för att man tycker något är ruttet inför andra och är beredd att ta konsekvenserna av det.
Fast skatteprotester tenderar att bli "den där kufiga kristna-tantens galenskaper" om de inte är organiserade och har flertalet deltagare: det vore t ex intressant att se om alla svenska småföretag höll inne med skattebetalningar ett par månaden.
Vad skulle staten göra då? Låsa in allihopa och göra ett par hundratusen arbetslösa? Tror inte det..

Dock så finns det trots allt en tredje väg: man kan se till att man betalar minsta möjliga skatt som man är "skyldig" att betala inom lagens råmärken:
Känn till alla avdrag, paragrafer och regler. Jag har t ex två tjocka böcker om brittisk skatterätt hemma, och känner man till lagarna väl så kan man minska sin skatt rejält med skattemyndigheternas medvetenhet utan att de kan göra ett skit åt det.

Anonym sa...

Man kan ju också fråga sig vad hennes fängelsevistelse och rättegång kostar i skattepengar för att statuera ett exempel. Jag tvivlar ju i alla fall på att det blir en nettovinst för staten.

Wille, allt som skrämmer befolkningen från att tänka själva ger en nettovinst för staten...förlåt jag menar politikerna.

Unknown sa...

Känn till alla avdrag, paragrafer och regler. Jag har t ex två tjocka böcker om brittisk skatterätt hemma, och känner man till lagarna väl så kan man minska sin skatt rejält med skattemyndigheternas medvetenhet utan att de kan göra ett skit åt det.

Jag undrar hur mycket tid människor skulle spara om systemet istället vore enkelt. Folk skulle kunna ägna den till att göra något vettigare.

Själv tycker jag det känns rätt deprimerande att behöva räkna på OM jag tjänar på att jobba över huvud taget.

Wille sa...

Jag undrar hur mycket tid människor skulle spara om systemet istället vore enkelt. Folk skulle kunna ägna den till att göra något vettigare.
Helt korrekt, men nu är det som det är: man tjänar på att känna till systemet istället för att ägna sig åt annat. Det har ju gett upphov till en hel bransch i form av skattejurister, revisorer etc.
Senaste året har min revisor och deras skattejurister tjänat drygt £3000 på mig.
Och det är inte pengar jag bara lagt för att minimera min skatt (för jag har trots allt tjänat lite på det), det är även ett måste som företagare att anlita sånt folk såvida man inte vill hamna i trångmål för att man gör fel i ett krångligt system. Och då är ändå England tio resor enklare att hantera än Sverige.
Det är rätt sorgligt att det ska vara så.

Unknown sa...

Det är rätt konstigt egentligen: politiker lägger en massa energi på att ta fram en massa konstiga skattesystem som kräver en massa energi att följa. Samhällsnyttomaximerare måste bli akut illamående av sånt.

Är det så mycket svårt att ha ett system som alla kan kunna?

sakine sa...

Okej. Jag tycker iaf att det protesteras för lite.

Jeeep...sorgligt var ordet.

sakine sa...

Gunnar, men det är ju som Sia skrev; så länge politiker kan mjölka skatt från medborgarna genom krångliga system är det självklart att de vill behålla systemen. Samhällsnytta? Vad är det för något?

Unknown sa...

Rationella logiskt tänkande människor som är måna om samhällsnytta kommer väl dessvärre inte att bli politiker. Om nån riksdagsman föreslår att man ska minska den statliga inblandningen blir han säkert inte inbjuden till bastukvällarna längre.

Jag tror inte det handlar så mycket om att vilja mjölka skatt som att vilja lägga sig i, visserligen. Det verkar ju råda konsensus om logik i stil med: "bra utbildning <=> statlig utbildning" och "bra sjukvård <=> statlig sjukvård".

Men vi får nog se upp så att politikerna inte får så litet att göra att de har det tråkigt. Då lär de ju typ spontanstarta krig istället.

Wille sa...

Rationella logiskt tänkande människor som är måna om samhällsnytta kommer väl dessvärre inte att bli politiker.
Politik är showbusiness för fula och dumma människor (notera OCH, inte "eller").

Unknown sa...

Politik är showbusiness för fula och dumma människor (notera OCH, inte "eller").

Äh, trams. Två av fyra ungdomsalliansledare är ju till och med rätt heta, anses det. :)

sakine sa...

Gunnar, glöm bastuklubben, "Om nån riksdagsman föreslår att man ska minska den statliga inblandningen" så kommer han/hon/hen inte ens att få väljare.

Många väljare är dumma som spån, eller tjänar på att bli torkade i baken.

Wille, jajaja det är så kul att hacka på fula politiker - men samtidigt kan vi vara glada att det åtminstone finns "halvliberaler" som pallar med svensk politik? De flesta står inte ut eller assimileras in i skiten, men inget förändras ju genom att gnälla utanför heller.

sakine sa...

Gunnar, låt mig gissa: de två som redan är gifta?

För övrigt kan tilläggas att Forsell ser ut som en sur padda.

Men glöm dem, det är ju 'vanliga' förbundsstyrelseledamöter som är snyggast.

Unknown sa...

Hmm... Jag garderade mig genom att säga att det anses. Ella har jag inte hört någon prata om utan att kommentera hennes utseende och:

"Johan Forssell utsågs i februari 2005 till "Sveriges sexigaste kille" av tidningen QX."

Jag tycker Forsell ser ut litet som Ruud. Sådär supermanlig, Dressmanreklam.

På tal om statlig inblanding har jag hamnat i diskussion med en Attac-kille som tycker statligt bistånd per definition är bättre än privat, tycks det.

sakine sa...

Attack-kille, visste inte ens att de fanns längre.

Men snälla du. Snälla! Forsell ser INTE ut som Ruud. Skärpning.

Ella är faktiskt himla trevlig också (verkar nästan lite för snäll och godhjärtad för att man inte ska bli orolig).

Men mina favoriter är Fredrick & Fredrik. Malm för att han håller så grymma tal, och Federley för att han alltid står för det han tycker.

Unknown sa...

Jag tycker han ser ut som Ruud. Samma typ. Kanske borde vi övertala Johan att ställa upp i landslaget nu när Henke slutar.

Om det är någon tröst är du av allt att döma snyggare. Så jag köper inte alls Willes fulgrej.

sakine sa...

Ååååh, då är allt förlåtet!

Men...särskilt svårt att vara snyggare än honom är det ju egentligen inte...

Nej, men hoppas du ser Johan någon gång, han liknar verkligen inte Ruud.

Om Ruud är en häst, är Forsell en flodhäst.

sakine sa...

....och en parantes: jag avslutar sakta men säkert mina politiska uppdrag. Man behöver lite vila innan man som 67-årig tanta sätter sig i trafiknämnden och grymtar på långa babbelmöten.

När jag är helt fri kan vi instämma i Willes fulgrej tycker jag. Inte EN dag innan.

Unknown sa...

Men det är ju jättedumt att gå ut med sånadäringa påståenden om att politiker är fula. Då kommer ju ännu färre vilja bli politiker, speciellt de snygga människorna som är rädda för att tas för fula.

Vilket kommer leda till att politiker på sikt blir ännu fulare.

Usch!

sakine sa...

Spontant tyckte jag att det är bra, men nu tillhör ju inte jag den som tycker att vackert är det många andra ser som vackert...

& vad är det för mesar som tycker att skönhet är något för elaka liberaler att avgöra?

---------

Nu är Gotlandsresan bokad!! 2-9 juli. Tidiga avgångar ut på vattnet.

---------

Bra av brassarna, nu gäller det för Frankrike att förlora mot Spanien. Hoppppppas...

Unknown sa...

Almedalsveckan är inget man sådär spontant kan få för sig att dra till, va? Jag har inget bra för mig.

Frankrike har sämsta coachen. Vilket totalt skämt att spela med Henry ensam på topp igen!

sakine sa...

Gunnar, jooo det verkar vara en del även utanför politiken ska ska ner. (Nåja, ska inte överdriva, men 4-5 andra som jag halvkänner ska jobba/semestra eller annat).

Hehe...Frankrike är bara BLÄ, jag ogillar det mesta med deras fjolland.

Unknown sa...

Man kanske skulle kunna ta anställning som retsticka eller nåt. Gå runt och vara partipolitiskt obunden och reta gallfeber på någons politiska motståndare. Gäller att hålla det hemligt bara!

(Ok, jag tänkte mer på problem med boende och att man säkert har skiiittråkigt om man åker dit ensam. Fast jag har typ två potentiella kumpaner.)

Frankrike är ett vidrigt land med ett dåligt landslag. Däremot diggade jag Zidane när han kunde springa och Henry är fan grym.

Men Spanien rockar ju! Bara de bänkar Raulhelvetet.

sakine sa...

Jaa...vi får se hur det går. Zidane har varit som Henke under VM.

Boende på Gotland? Fixar sig säkert om ni lyckas prostituera er eller nöjer er med typ vad som helst. Alternativt att ni lovar att jobba dygnet runt för en snofsig organisation. Eller jagvillhabostad.nu

De har säkert plats för några hemlösa ;)))

Unknown sa...

Ja! Prostituera oss!

Dags att tillverka "Will sleep with liberals for food"-skyltar...

Annars har de ju säkert socialbidrag och sånt. Bara att öva upp dialekten och säga att man bor i en container.

Jonathan Leman sa...

tja! later som det blır en spannande vecka. jag hıttade en restaurant i istanbul med ditt namn. Saki Restaurant. serverar dom sakıaport dar kanske?

jag mailar bilden sen

sakine sa...

Gunnar, ja det är bara att kämpa på. Men du behöver nog inte slita så hårt, låt bara grinig och gnäll på kapitalism så ordnar det sig nog.

Leman! Tack för den fina bilden. Istanbul är så underbart, hoppas du har det bra där. Undrar om det är en turkisk restaurang eller japansk kanske...

Där brukar ju alla Sakine få heta just Sakine utan diverse förkortningar, så jag chansar på en det senare.

Anonym sa...

Jonathan
Saki betyder servitrisen som serverar dyrck och saki ofta serverade kärleks dyckt och var vän med den som förälskade men sakine har helt annan betydelse sakin betyder lung och pojk namn men Sakine är flicknamn.
Egentligen SAKINE passar inte i sitt namn hon tycks vara superperaktift:-)