2006-06-28

Feministiskt självförsvar

Vänsterpartiet har som många vet kommit ut med det skolpolitiska förslaget om att brudar ska erbjudas en dos självförsvar medan killar ska sitta still och lära sig patriarkat. Majoren surar förstås direkt, trots att han själv förespråkade könsapartheid för ett tag sedan. Han tycker inte att skolan "ska lära ut våld". Men feministiskt självförsvar handlar inte om att utöva våld (vad får han allt ifrån?).

Själv är jag faktiskt smått förtjust i idén om självförsvar i skolan, även om jag har en allergi för apartheid. Självförsvar borde ingå i skolgympan och vara obligatoriskt för alla elever. Men det jag framförallt är förtjust i är själva uppmärksammandet av ett problem, även om jag tycker att jämställdhet är ett område för det privata/civila samhället i första hand. Problemet? Att tjejer är för mesiga! Så oerhört mesiga. Fler borde oroas över det.

Jag hade en hetsig diskussion på ett forum om hur tjejer borde vara och fick en del feminister på halsen som irriterade sig över att jag tycker att tjejer ska vara som män. Men kalla det vad vill; människor med skinn på näsan slår tillbaks. De tar sig frihet, de tar makt och de låter ingen köra över dem. Klarade tjejer av att vara kaxigare och mindre altruistiska skulle de flesta jämställdhetsproblem försvinna helt. Vi har en mesighetskultur för kvinnor utan dess like. Jag blir nästan generad när jag jämför många svenska brudar med mellanösternkvinnor. Blaj om strukturer och könskamp men offer när det kommer till kritan. Självsvält och panikångest. Besatthet över andra tjejer och fniiiisssiga. Och alla dessa tyckare - gärna manliga - hit och dit som uppmanar tjejer att "ta för er!", men som inte tål manliga tjejer när det väl gäller. Då blir det jobbigt. Störande.

& visst börjar det här tidigt. Småbrudar på mellanstadiets sista år som grinar för att killarna tafsar och läraren säger att "ja, killar skojar sååå!! Bara för att du är så söööt!"

Lär i stället småbrudarna att tafsa/slå tillbaks. Vad är det för fel med det?

12 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, varför inte lära alla självförsvar, helt enkelt? Istället för att hoppa höjdhopp. Det vore väl bra både för självförtroendet och hälsan för många.

Jag håller verkligen med om att tjejer är mesiga. (Och tro mig: det stör mig. Verkligen.) Men även en hel killar behöver faktiskt lära sig att ta för sig. På Ica/posten höll jag på att krångla med ett paket i ungefär tio minuter. Nån snubbe stod i kö bakom. Det visade sig att han skulle lämna tillbaka en videofilm, vilket tar ungefär en sekund. Han borde gått före mig.

Skolan borde försöka bidra till att fixa fram medborgare som inte bara kan räkna, läsa, skriva och rabbla fakta om femtonhunrdatalet, utan också fungerar som självständiga individer i ett liberalt demokratiskt samhälle.

Litet för mycket fågelungefostran idag.

sakine sa...

Jaaa! Länghopp var kul däremot.

Visst finns det många killar som också är mesiga. Men man får skilja på bra och dålig "mesighet", det negativa jag syftar på är den mesighet som innebär att människor ständigt offrar sig för omgivningen. Det bildas då en obalans i alla mänskliga relationer. För räkna inte med att alla andra är självuppoffrande, tvärtom.

Åååh...det där med köer och enkla små saker är så typiskt att vissa ska vara så övermesiga. Jag fattar inte hur folk kan ha ett så pass extremt stort tålamod.

Anonym sa...

Förstår inte riktigt det nymodiga bölandet om att skolan inte ska lära ut våld och dylikt.

När jag gick på högstadiet (sent nittiotal) höll vi på med judo ibland. Inga föräldrar sa ett knäpp om det och skolan hade inga problem med det heller.

Vore bra om skolan kunde ha som mål utbilda självständiga individer som klarar sig i verkligheten istället för att, som det tycks vara nu, utbilda ett kollektiv som klarar sig i skolmiljön.

sakine sa...

Robert, håller helt med.

Jag växte upp med wrestling och transformers (+ två helvilda syskon). Går inte omkring och slåss som en pajas eller skriker att jag ska döda män för det.

Det man gör nu är ju att främja mes-ideal. Speciellt bland tjejer. Men jag minns ganska tidigt min lågstadiefröken som predikade "andra kinden till". Som tur var uppfostrades jag annorlunda hemma. Slog någon mig var det klart som fan att de inte skulle komma undan med det.

Frågan är om kidsen ens klarar av skolmiljön...

Unknown sa...

"Men man får skilja på bra och dålig "mesighet", det negativa jag syftar på är den mesighet som innebär att människor ständigt offrar sig för omgivningen."

Jag tycker snarare negativ mesighet är när man inte för fram sig själv, vad man står för och vad man känner, för att man tror att det är så det ska vara. När personlighetsutplånande beteende just blir en självklarhet.

Att vara uppoffrande och jäkligt medveten om att man är det tycker jag är ok, om än inget ideal.

Om nån slår mig på käften skulle jag förresten vända andra kinden till, och sen börja ifrågasätta vad meningen med slaget var. Han/hon skulle troligtvis tröttna på mig och mina argument efter ett par minuters diskussion.

Anonym sa...

Jävla trams!

När jag gick i skolan (på 60 o 70-talet) fick de som var dumma mot tjejer på käften av de andra killarna, svårare var det inte.

Självförsvarsidén är f ö fullständigt vansinnig, det lurar bara i en massa tjejer att dom ska vara kaxiga i exv en Rosengårdsgångtunnel mot 6-7 våldtäktsmän

Unknown sa...

RL:
Det finns rätt stora poänger i att ha ett samhälle där kvinnor inte behöver beskyddas av män.

Dessutom har jag väldigt svårt att se att tjejer ska få för sig att de klara av den något ovanliga situationen 6-7 våldtäktsmän bara för att de lärt sig litet självförsvar. Om något blir de väl mer medvetna om hur svårt det är att försvara sig mot en grupp angripare. I alla fall jämfört med om de bara kollat ninjafilmer och tror att man kan vara som Chuck Norris.

There is no theory of evolution. Just a list of animals Chuck Norris allows to live.

Unknown sa...

Kan ju tillägga att jag inte tror på förslaget i stort. Men vänstern brukar ju häva ur sig betydligt mer tveksamma idéer.

Jag tror inte könsåtskiljnaden är vettig och är oerhört skeptisk till den undervisning i feminism som pojkarna ska få. Det luktar indoktrinering lång väg. Att båda könen undervisas lika tycker jag också är självklart.

sakine sa...

Jamen sluta jiddra kungen. Jag vill ha hemtransport. En pendeltågsstattion bort är en pendeltågsstation bort.

I övrigt har Jonas mfl rätt i att det här var ett av vänsterns bra förslag (de växer inte på träd, men ibland så får de tll det).

Anonym sa...

Men... Vänsterpartiet ville ju sluta med läxor. Får man då öva på egen hand med feministiskt självförsvar?

Unknown sa...

Björn:
Nu tycker jag i och för sig att läxförslaget var vansinnigt, men att inte ha läxor innebär ju just att man inte pluggar själv, utan i grupp.

Anonym sa...

Lite appropå, jag satt fram till sex i morse (vadå börja sent?) och kollade på "Domino". Den där filmen där Kiera Knightley spelar prisjägare och kickar allas arslen.
Det finns inget som gör det för mig lika mycket som hårda tjejer. Wow.

Du har fullständigt rätt i det. Tjejer är på tok för mesiga och fnissiga i många fall. Jag är som tur är lycklig nog att till största delen umgås med tjejer som har fattat att fnissighet inte är the way to go, men fler borde verkligen upptäcka det.