2006-06-18

Kdu-partaj















Jag var på en kdu-kompis examensfest i går. Sara heter hon, är numera jurist och har den grönvita klänningen på bilden. Det var en väldigt trevlig kväll! En massa kristdemokrater och ytterst få övriga. Ella Bolin är lika grym på att sjunga kareoke (japp, hon gillar Carola) som företrädaren Slotter är på att hitta snygga slipsar. Det blev en sen kväll. Reservplanen, att sluta upp med lufarna två t-banestationer bort, blev aldrig riktigt aktuell. De (kduarna) säger faktiskt också en massa fula ord, röker och super. Lite mindre schlager än med cufare och mycket trevligare än att festa med mufare.

Grattis Sara, igen. Har man genomlevt afrikanska små byar utan busstidtabeller klarar man det mesta.

37 kommentarer:

Anonym sa...

Vinterfestandet har övergått i sommarfestande ser jag. Men finns det även vanligt normalt folk (utan partibeteckning) bland alla de där luf:arna, kdu:arna, ssu:arna, cuf:arna mfl?

Det verkar ju nästan som om du festar i turordning mellan olika avelsanstalter :o)

sakine sa...

Vanligt folk?! Vad är det för något...?

Nej men vadå, det var ett stort steg att våga festa med kristdemokrater. Vi får ta ett litet steg i taget. I slutet på sommaren kanske jag kan tänkas festa med lite "normalt folk". Som sagt, det måste få ta sin tid att "rehabiliteras" ;-)

Wille sa...

RL har en poäng.
Inte konstigt att politrucker saknar verklighetsförankring om de endast festat med likasinnade tre-bokstavsförkortningar ända sedan de var små broilers..

Fast det kanske har något att göra med det där du sa om att "politik är till för att fula killar ska få sex"? De kanske inte så gärna vill att folk ska få se världen utanför? :D

sakine sa...

Ja, klart att RL har en poäng. Jag minglar och festar på tok för mycket med människor av "samma sort".

Läskigt.

"Normala" partipolitiskt obundna killar får väl visa sig ha lite hjärna om det här fenomentet ska ändras. Anledningen till att man ändå umgås med de interna nördarna är just att de går att föra en dialog med. Sen att de är förutsägbara och ganska trista egentligen är en sak, men hellre det än att råka hamna i samtal om proteinpulver, hålor i Ångermanland eller galna sexerfarenheter med äldre kvinnor.

Wille sa...

"Normala" partipolitiskt obundna killar får väl visa sig ha lite hjärna om det här fenomentet ska ändras.
Hjälp. Har politrucker "hjärna" i din värld vill jag inte ens börja reflektera hur de utan är.. Bosse Ringholm för Nobelpriset?

Fast å andra sidan får det medges att Sverige knappast är något ställe med hög koncentration av cerebralt begåvade individer.. 500 000 utflyttade svenskar sedan Göran Persson tog över kanske börjar ge en viss "braindrain"-effekt.

sakine sa...

Wille, det säger nog mer om "normala" killar i Sverige än om mig. Varje gång man försöker föra en konversation med en så kallad "vanlig människa" så är det antingen

1)Ett drygo som bara babblar om sin egen karriär
2)En kuf som intresserar sig för rymden, krigshistoria eller binära tal
3)Ett offer som tränat bort alla hjärnceller och solat sig till att likna en apa

...och då föredrar jag faktiskt sekterister inom partier och diverse föreningar och organisationer ;-)

Alla som emigrerar borde ha en skyldighet att dra med sig åtminstone en pajas i resväskan. Så här kan vi ju inte ha det.

Wille sa...

1)Ett drygo som bara babblar om sin egen karriär
2)En kuf som intresserar sig för rymden, krigshistoria eller binära tal
3)Ett offer som tränat bort alla hjärnceller och solat sig till att likna en apa

1. Självupptagenhet. En svensk folksjukdom.
2. Men.. Är inte det lite som en kuf som intresserar sig för politik och filosofi?... Bara andra intressen.
3. Det måste väl ändå vara pluspoäng om han har stringkallingar och luktar kokosolja? :D
..ja, de finns, jag ser dem på gymmet varje vecka.

Det största problemet med svenskar är väl att väldigt många är rätt socialt missanpassade, lyhördhet för andra är rätt frånvarande. Kombinera det med en pervers fascination för varje lite ndetalj i sitt eget liv och du har en verkligt vinnande kombination.

Alla som emigrerar borde ha en skyldighet att dra med sig åtminstone en pajas i resväskan. Så här kan vi ju inte ha det.
Äh, det är den ondskefulla konspirationen oss utlandssvenskar emellan: vi flyr och låter kvarvarande befolkning avla sig ned i dumhet till de inte längre kan gå och tugga tuggummi samtidigt. :)

F ö tror jag att jag ständigt gör mig mer och mer populär bland svenskar..

sakine sa...

"Självupptagenhet. En svensk folksjukdom."

Nja, en MANLIG folksjukdom skulle jag vilja påstå.

"Men.. Är inte det lite som en kuf som intresserar sig för politik och filosofi?"

Jo i för sig. Kanske sant. Men pratar man med en person totalt ointresserad av sitt eget instresse borde man kunna känna av det. (Eh, om jag har plågat någon med politik någon gång så ber jag om ursäkt - sorry ;)

"Det måste väl ändå vara pluspoäng om han har stringkallingar och luktar kokosolja? :D"

Ååhåhååå...så inte min stil. Gissa varför tjejer undviker gym?

Inte gå och tugga tuggummi...hmm, men det kan ju knappt jag när jag tänker efter :o/ Har alltid trott att det beror på min manlighet.

Wille sa...

Nja, en MANLIG folksjukdom skulle jag vilja påstå.
Here we go again...
Har du aldrig reflekterat över att dina rätt generaliserande slutsatser om det manliga könet möjligtvis har att göra med att du antagligen dejtat och haft förhållanden företrädesvis med män?

Kvinnor är precis lika jävliga och tråkiga.

Eh, om jag har plågat någon med politik någon gång så ber jag om ursäkt - sorry ;)
Jag misstänker att du troligtvis borde nog skicka ut den ursäkten till alla icke-politiskt aktiva vänner du har, plus släkten.. Sten, möt glashus. ;)
Folk har en tendens att mala på om sina intressen.. Det faktum att de är så intresserade medför vanligtvis att de inte märker den andres ointresse. Hur skulle någon kunna vara ointresserad av något så intressant?..

Ååhåhååå...så inte min stil. Gissa varför tjejer undviker gym?
Det festligaste är att de kan hålla på i evigheter, bara att torka sig tar år för dem. Vanligtvis brukar jag hinna gå in i duschen, torka mig, klä på mig och gå innan en sån där biff som stod och torkade sig när jag kom in i omklädningsrummet är klar.

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sakine sa...

Wille, det finns kanske en och annan jobbig brud också men killar lääär ju vara mer självupptagna generellt sett.

Nää...tror nog inte att jag pratar så mycket politik med ointresserade människor. Försöker att undvka det iaf. Problemet är att de flesta man träffar på maler på själva om något totalt ointressant, och då kan man i värsta fall "hämnas" genom att babbla en massa politik :p

"Det festligaste är att de kan hålla på i evigheter, bara att torka sig tar år för dem. Vanligtvis brukar jag hinna gå in i duschen, torka mig, klä på mig och gå innan en sån där biff som stod och torkade sig när jag kom in i omklädningsrummet är klar."

Jo, sega och verkar inte ha något vettigt alls att göra mer än att låta tiden rinna iväg. Hmmm...en sak som är lite konstig dock: vad gör du själv där? Rätt vad det är är man assimilerad. (Jag talar av egen erfarenhet, inom politiken) Akta dej. Eller bli ett heltidsslemmo som tråkar ut tjejer genom att prata deff, sexställningar och hö-hö-hö *valfri cartoon*.

Wille sa...

en sak som är lite konstig dock: vad gör du själv där? Rätt vad det är är man assimilerad.
För att jag tycker om att röra på mig? Att motionera (i olika former) är lika naturligt för mig som att sova, har alltid gjort det och kommer alltid att göra det. Vantrivs om jag inte får röra på mig och svettas ordentligt.

Nog ingen risk att bli assimilerad. För det första så är de faktiskt i minoritet, även om de finns. För det andra så snackar folk inte så mycket med varandra, man gör sin grej, sen går man hem.
Det är nog inte som med politik, där folk blir inmalda i kollektivet via den meningslösa diskussionklubben.

Rätt vad det är är man assimilerad. (Jag talar av egen erfarenhet, inom politiken) Akta dej. Eller bli ett heltidsslemmo som tråkar ut tjejer genom att prata deff, sexställningar och hö-hö-hö *valfri cartoon*.
Är det det ni gör i LUF? :D

sakine sa...

I luf? Hehe...nja, inte alla. Men det är väl det ni gör på gym.

Men sure, visst är "sociala strukturer" ganska starka även i politiska rörelser ;)

Apropå det här med diskussionsklubbar. Man kanske borde starta en liberal klubb för "förenade liberaler för sport, fest och mot könsroller - om de nu finns".

Wille sa...

Jag typ säger "hi" när jag går in på gymmet till de i kassan, och det är allt jag säger på hela tiden där vanligtvis (minns inte när jag senast skulle sagt något mer).

Apropå det här med diskussionsklubbar. Man kanske borde starta en liberal klubb för "förenade liberaler för sport, fest och mot könsroller - om de nu finns".
..och vad skulle den göra, diskutera saker?
Jag tycker klubben kort och gott borde heta "KUF".

sakine sa...

Kuf? Låter som Kurdiska Ungdomsförbundet som jag var med i en gång för hundra år sedan.

Ja, den skulle diskutera viktiga saker, fixa festbilder och slå vad om vem som springer vilket lopp snabbast ;)

Kuf kanske blir en bra förkortning trots allt...

Det låter som en extremt social tillvaro när du tränar. Senast jag använde mitt friskis-och-svettiskort (som jag får gratis) var alla så där hurtigt pratsamma att jag inte har varit där igen.

Obehagligt.

Anonym sa...

Äh.

Ta en bärs & spana på fotboll med oss i morgon istället. Då är livet kul & kuf-fritt. Alla blir glada & nöjda, särskilt när jag redan nu vet att Sverige vinner med 2-1, över landet som inte har slagit oss - & jag talar med Daily Sun - 'since medieval times'.

Wille sa...

Senast jag använde mitt friskis-och-svettiskort (som jag får gratis) var alla så där hurtigt pratsamma att jag inte har varit där igen.

Obehagligt.


Friskis och Svettis är en ondskefull sekt som man bör passa sig för. Jag vet inte riktigt varför de är ondskefulla, men deras emblem, påklistrade hurtighet och medelålder gör mig illa till mods.. Hurtigheten är dock ett praktexempel på typiskt sekteristiskt beteende, särskilt när det kommer från någon som är närmare 50, lönnfet och egentligen borde flåsa som en döende hund efter fysisk aktivitet istället för att vara hurtigt glad.

Ja, den skulle diskutera viktiga saker, fixa festbilder och slå vad om vem som springer vilket lopp snabbast ;)
KUF ja..
"Fixa festbilder", innebär det att man inte har någon faktisk fest, utan bara arrangerar bilder så det ser ut som om man haft en fest?

Jag tror politiken hjärntvättat dig när det gäller klubbar och föreningar. :)
Man kan faktiskt umgås med folk utan att behöva vara med i en klubb..

Fråga: hur många umgås du med privat och regelbundet som är totalt ointresserade av politik?
Eller är det broilers allihopa? :)

sakine sa...

Krohnman, ja de där britterna asså. & Svennis hemska svengelska. MOS får det bli.

Gärna kuf-fritt i morgon...ser efter om jag kan lämna hooden (mina grannar tror nog ändå att jag är sönderslagen varje match. AAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!).

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sakine sa...

"deras emblem, påklistrade hurtighet och medelålder gör mig illa till mods.."

Ja, hela grejen gör en skräckslagen. Jätteläskiga människor/ufon. Instruktörerna är verkligen hemska, jag fick gömma mig i ett hörn för att han inte skulle piska till mina stackars armhävningsvägrande armar (överböjda, gammal gymnastskada) och avslöja en spion i sekten.

Med fixa festbilder menar jag äkta vara. Sånt som jag har på min blogg (om man ser sådär-okej ut läggs de upp, ser man däremot stupfull eller skitful ut låter man bli bli). Helst ska man fånga in alla andra på en fest, i fula vinklar.

"Man kan faktiskt umgås med folk utan att behöva vara med i en klubb.."

Nä nu måste du skämta! ;)

"Fråga: hur många umgås du med privat och regelbundet som är totalt ointresserade av politik?
Eller är det broilers allihopa? :)"

Shit, svettig fråga. Jag har ju mina syskon och familj. Sen har jag gamla kompisar, varav min bästa kompis är utomlands för närvarande och 5-6 andra borta ur mitt liv sedan de gått och gift sig och skaffar barn och skit. Hmmm...

Jomen jag har några till, gamla studiekompisar förstås och lite "flummänniskor" som kollar spåkulor & liknande. Några kollegor på jobbet är ju också "vanliga".

Men de flesta jag umgås med är mer eller mindre utanför politiken numera. Vi är ett gäng som mest bara pekar och garvar åt allt.

Sen känner jag en gammal tant också som drog med mig på teater och opera förr i världen. Hon vet knappt vad EU är för något och hennes senila väninnor i Operasällskapet tror att jag är Itaienska.

Det är typ allt :) Klarar jag mig?

Wille sa...

jag fick gömma mig i ett hörn för att han inte skulle piska till mina stackars armhävningsvägrande armar (överböjda, gammal gymnastskada) och avslöja en spion i sekten.
Vad är det för meseri? Jag har halvknepiga knän från min fotbollstid, men det hindrar mig inte från att springa..

om man ser sådär-okej ut läggs de upp, ser man däremot stupfull eller skitful ut låter man bli bli
Är det där med "stupfull" anledningen till att du sällan är på korten? ;)

Det är typ allt :) Klarar jag mig?
Ingen aning.. Referenser till "släkt" och "kollegor" eller "gamla studiekamrater" är väl lite tveksamt om man faktiskt inte umgås med dem mer än under "måste" sammanhang?

Nåja, det är säkert ok. Tänkte bara kolla om du bara umgicks med folk från LUF, KDU, MUF, SSU, KUF m fl.. Låter som det ibland.

sakine sa...

Meseri? Tss...okej för tåliga ben (jag har också knäskada, får lätt benhinneinflamation och annan skit pga fotbollen) men armarna är helt omöjliga. Önskar jag hade lite fetare och biffigare handleder, undrar om det går att operera dit lite.

Hehe...det där med att jag ibland inte är med på korten beror nog i de flesta fall på att kameran tar fula kort just på mig (något annat kan det ju inte bero på). Men visst, det händer att blicken ser lika skarp ut som Pete Dohertys eller att man är konstigt rödflammig på kort.

Såå...jag tror att min umgängeskrets är okej, bara det att jag sällan träffar mina gamla kompisar. Måste skärpa mig, jag vet. Jag är usel på att höra av mig och det gör nog också sitt. Men man kan ju fråga sig om allt möjligt, om man umgås med både killar och tjejer, äldre yngre, finnar, förortsbor osv.

De som känner sig träffad får också ta sig en tankeställare...

Anonym sa...

En kuf som intresserar sig för rymden, krigshistoria eller binära tal

Vadå? Rymden är väl kul, och även krigshistoria, krig e ju nästan lika spännande som fotboll :o) ...om det e 2 vk och inte modern amerikansk skit.

Sälvupptagenhet. En svensk folksjukdom."

Nja, en MANLIG folksjukdom skulle jag vilja påstå.


Hahaha, och det ska komma från en vars kön tillbringar 1+ timme framför spegeln dagligen.

Men grejen gällde om du öht kände någon som inte hade den där 'tre-bokstavskombinationen' före namnet? :-)

sakine sa...

...vad är det för brudar som drar upp snittiden till 1+ framför spegeln?! Vilket slöseri med tid.

Jag känner några få utan "trebokstavskombinationen", även om jag knappt umgås med dem ;-) Men vadå, jag har ju er här på bloggen! Minst tio "friska" & normala människor. Borde räcka...

Wille sa...

Men vadå, jag har ju er här på bloggen!
..och jag har min låtsaskompis Molgan. ;)

...vad är det för brudar som drar upp snittiden till 1+ framför spegeln?! Vilket slöseri med tid.

En timme är nog en överdrift, men inte ohört. Vet de som vistats än längre framför spegeln. 30 minuter är mer regel än undantag bland kvinnor.
För att inte tala om allt jäkla "ser min rumpa stor ut i det här?"-dravel.
Vilket jag ibland svarar: "ja, den ser ut som ett jävla fläskarsle" på. Då slipper man vanligtvis frågan ett tag framöver.

sakine sa...

Fan, ta och ge er. jag blev just mobbad av mina kollegor också. "Umgås du bara med politiskt intresserade, Sakine?"

Åååh...tjejer som nördar sig över utseende har en speciell plats i helvetet (eller i en musikvideo för pojkar).

Ditt svar är det jag brukar ge tjejkompisar som frågar mig. Eller när de försöker gå två-och-två på toa.

"Nej, jag behöver inte gå. Men gå du om du behöver använda en toalett!", varpå de vägrar att gå utan sitter kvar och mumlar "Näää, alltså jag kan gå senare" och pillar fram läppglansen.

Unknown sa...

"Hahaha, och det ska komma från en vars kön tillbringar 1+ timme framför spegeln dagligen."

Hoppsan, jag är nog litet svag för tvetydigheter.

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sakine sa...

Gunnar, det låter hemskt. :/ Fåfänga är en utbredd samhällssjukdom.

Undrar vad man skulle kunna göra åt det. Moms på speglar?

Wille sa...

"Hahaha, och det ska komma från en vars kön tillbringar 1+ timme framför spegeln dagligen."

Hoppsan, jag är nog litet svag för tvetydigheter.


Jag misstänker att Gunnar syftade på det tvetydiga användandet av ordet "kön". Har man lite snuskigare fantasi så låter det som om någon speglar sitt könsorgan i över en timme..

Skäms lite över att jag inte plockade upp på det innan Gunnar nämnde det. Måste börja bli gammal..

Babe sa...

Jag får väl som festens arrangör låta meddela att det faktiskt fanns en hel del icke-politiska på festen också. En massa jurister bland annat. Att Sakine sen hamnade med KDUarna e ju en annan sak.

Unknown sa...

Wille:
Jag tyckte det var en rätt grov anklagelse, så det var väl värt att ta upp. :P

sakine sa...

Babe! Tjo ho, bra där fick jag länken till din blogg också (måste uppdatera min tjusiga länklista snart - dvs hitta en kompis som gör det ;)

Jo men visst fanns det några få obefläckade människor också..

Men jag fick ju passa på att försöka omvända några superkonservativa kduare, det får man inte möjlighet till så ofta.

Wille, ja jag också. Ibland är jag riktigt senil. Som i går när jag utbrast "Va, Fredrik [Malm], har du en blogg?!"

*skäms fortfarande*

hrm sa...

"Självupptagenhet. En svensk folksjukdom."

Nja, en MANLIG folksjukdom skulle jag vilja påstå.

Jag kanske skall presentera dig för mitt ex. Hon är också med i Luf, tror jag iaf. Ni kommer nog ha mycket trevliga saker att ta upp.

sakine sa...

Hall, det låter helt okej det ;-)

hrm sa...

Säger du nu ja. Sen kommer du försöka knyta snaror med skosnörena.
Oh well, det drabbar ingen oskyldig :)

sakine sa...

Hehe...perfekt syssla för mig ;)