2006-06-25

Nu när VM är över

...för Sveriges del, behöver Jämo inte längre spela God Människa Mot Prostitution, för ett litet tag framöver. Han har ingalunda varit ensam i sin "kamp för jämställdhet och för människovärde" på senare tid.

Louise P har under våren skrivit mycket på ämnet och fått en hel del mothugg från vänsterhåll, som väntat. Ett återkommande tema från kritikerna är att den liberala människosynen är hemsk och saknar "värdighet". Att "liberalism handlar om fri tillgång till billiga öststatsfittor" etcetera.

Okej för att man är mot sex och klirr-klirr moraliskt, på något sätt. Okej också för att man därmed ser minskad prostitution som ett självändamål i sig. Det kan man förvänta sig av objektivister från höger till vänster. Men att göra billiga sossemoralistpoänger genom att visa avsky mot läskiga liberaler som "ungefär typ bah försvar av våldtäkter liksom" är bara löjligt.

Tidigare var jag tveksam inför sexköpslagen av rent pragmatiska skäl: lagen försvårar för många prostituerade och de är dem jag bryr mig om, före tjusiga feministlagar där man minsann 'tar ställning'. Men vad det egentligen handlar om, ju mer jag tänker efter, är just principer. I det har sossefeministerna och de konservativa helt rätt. Och mina principer säger åt mig att inte moralisera över andra människors livsval. I synnerhet inte vuxna myndiga människors.

Det är vaken upp till ETC, Claes Borgström eller Påven vad som är rätt eller fel för enskilda människor som väljer [säger sig välja] prostitution. Om man nu vill hjälpa människor som prostituerar sig när de egentligen inte vill, borde man snarare propagera för fri rörlighet av arbetskraft än att hoppas på moralistiska lagar av och för elitfeminister. Vem hjälper ett förbud egentligen? Om man vill bekämpa sexslaveri - hur trubbigt blir det då inte när man likställer slvari med prostitution?

Det slår mig hur osaklig kritik bl a "vulgoliberalen" har fått. Att förespråka förbud mot prostitution är uppenbarligen inte av omtanke för de prostituerade? Bara ännu ett sätt att spela God Människa. Mycket skrik, noll innehåll.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Ey, VM är inte över! Igår var tråkmatcher, idag spelar Ecuador! Och Portugal!

Jag är rätt imponerad över hur Louise hanterat det hela, för övrigt.

//JJ

Anna, Fair and True sa...

Prostitutionslagen i Sverige har faktiskt lett till att både prostitution (fast mindre effekt där) och trafficking har minskat i Sverige. De som traffickerar tycker att risken är för stor. Sedan löserdet ju inte problemet i andra länder om inte fler länder har samma lagstiftning.

Men man måste ju jobba på flera kanter och flera nivåer samtidigt. T ex har det nya samhället gjort att många traditionella prostituerade i Sverige (typ på gatan) har varit tvungen att ta fler risker, bl a för att prostitutionen flyttat inomhus s a a och att Internet är ett nytt medium för prostitution osv. och det är dessa kvinnor som vi måste hjälpa med olika satsningar.

Det gamla argumentet att "prostitution är världens äldsta yrke" osv. och att "de har själva valt det" håller inte. Vem väljer med egen fri vilja att bli prostituerad? Det handlar om tillfälligheter som gör att kvinnorna hamnar i detta. Om man tittar på Red light district i Amsterdam. Hur många holländska kvinnor ser man i fönstrena? Det är mest asiaster som kommit till Europa med hopp om ett bättre liv och hamnat i detta. Visst, man kan göra livet bättre för dem med läkarkontroller m m men framförallt handlar det om att försöka utrota, eller i alla fall motverka och minska förekomsten av prostitution.

sakine sa...

Johan, helt riktigt att VM inte är över bara för att det känns så :o) *åtgärdat* felet.

Anna, jag ser inget självändamål med att prostitution i sig minskar bland myndiga vuxna individer - män som kvinnor.

Det har säkert minskat och prostituerade i Europa väljer troligtvis hellre att ha sin "verksamhet" i tex Tyskland före Sverige. För mig är det ointressant.

Slaveri och tvång går mot allt vad jag tycker, våldtäkt är bland det vidrigaste som finns. Självklart ska det bekämpas - men jag till skillnad mot dig (?) och många socialdemokrater drar en skiljelinje mellan sexslaveri och prostitution.

Givetvis är patetiska "argument" som att sexköp är värdlens äldsta yrke osv banala.

"Vem väljer med egen fri vilja att bli prostituerad?"

Det är just det här som är kärnan i det hela; jag tror att dessa män och kvinnor finns. Faktiskt. Jag vet att de finns. Och om de nu finns; har du rätt eller inte att moralisera över deras fria val? Föreställ dig att de har en helt annan moral än vad du har. Försök.

Problemet för de fattiga kvinnorna/männen som prostituerar sig som "sista utväg" är ju att de saknar alternativ. Fixar ett lagförbud möjligheter för dessa? Är det verkligen där man ska lägga ner krut? Eller gör man det helt enkelt för att tillfredställa sitt eget samvete?

Anonym sa...

Det mest komiska i hela storyn är ju att hororna i Tyskland klagar på de dåliga affärerna ...fotbollsfansen har ju inte tid med dem, så var det med det jämo-tjafset :oDD

Anna, Fair and True:

Prostitutionslagen i Sverige har faktiskt lett till att både prostitution (fast mindre effekt där) och trafficking har minskat i Sverige.

Vem påstår det? ...någon av våra politiker eller någon statistisk idiot på brottsförnekande rådet?

De som traffickerar tycker att risken är för stor

Märkligt, här är ju både riskerna och påföljderna minimala, till skillnad mot risker o påföljder/straff på kontinenten.

Anna, Fair and True sa...

Min källa är faktiskt ett antal NGOs som jobbar med dessa frågor. De är egentligen negativa mot lagen just av den anledningen att riskerna för prostituerade i Sverige har ökat och att mycket prostitution har försvunnit "inomhus". Men de samarbetar även med polisen i ett antal (bl a EU-finansierade projekt) och där har man genom avlyssning och andra metoder förstått att många traffickerare undviker Sverige.

Anna, Fair and True sa...

Sedan har jag verkligen svårt att tro att män och kvinnor verkligen är i den här "branschen" helt av fri vilja. Jag försöker sätta mig in i en person som tänker så men jag kan helt enkelt inte. Jag tror heller inte att det har med sex eller lust att göra utan det handlar om makt på något sätt.

Anna, Fair and True sa...

Jag hejar iaf på Holland ikväll liksom du! Men vilken match! Nu är det 3 st utvisade!

sakine sa...

Nu är det bara minuten kvar...

:oS

Unknown sa...

Det är i och för sig svårt att tro att kvinnor säljer sex frivilligt. Men det är också svårt att tro att män köper sex frivilligt. Ändå tycks det ske.

Det är egentligen rätt knasigt: jag tror min personliga moral skulle hindra mig från att köpa sex, men inte från att sälja sex. Tror rätt många killar känner likadant.

Hmm, fyra utvisningar. Konstigt att ful-Ruud inte fick spela, underbart att höra Lindeborg vara helt väck, svårt för Portugal med avstängningarna i kvarten.

sakine sa...

Jäklar. De fick ju Jonsson (som igår fick in en snygg ryggträff) att se ut som ett lamm i jämförelse.

------------

Pust. Jo, tillbaks till frågan om prostitution: Jag var inne på samma sak för några år sedan; det jag inte kan förstå men tycker är fel själv känns bra att "vara mot" (dvs förbjuda). Då har man åtminstone tagit ställning. Problemet är att den hållningen medför att somliga människor som inte passar in i mallen hamnar i kläm. Sexköpslagen "räddar" förmodligen många unga från prostitution och den skrämmer förmodligen iväg sexhandel till andra länder, precis som vår narkotikapolitik säkert också verkar avskräckande. Men om det har med saklighet att göra, eller om det ens hjälper människor som verkligen är i behov av hjälp? Nej, då är det tveksamt.

Det är inte helt enkla frågor, men prostitutionsfrågan är för mig t o m lättare än narkotikafrågan.

Det finns prostituerade som behöver hjälp, och de som inte behöver hjälp. Nu straffar vi båda grupperna.

sakine sa...

Ovan var svar till Anna.

Gunnar, jamen visst. Jag skulle nog ha problem med att både köpa och sälja. Varför vet jag inte.

& snälla kalla inte Ruud för ful.

;o(

Det är illa redan som det är...jag vet inte ens vilket lag jag ska heja på framöver.

Unknown sa...

Sakine:
Sorry, men jag tycker verkligen han är ofager. Sen gör ju språket sitt också. Jag försöker förneka att alla kommer prata det där jag bor i höst. :(

Jag håller på Spanien. Kanske litet för att de har relativt många Arsenalspelare.

För att återgå till den andra frågan:
Argumenten i den svenska debatten är framförallt moralistiska. I mina ögon handlar det om att minimera skadan som prostitutionen orsakar.

Jag har hittills inte hört något om detta från Tyskland. Istället rapporteras om att män i blågula tröjor minsann köpt sex och en massa utläggningar om hur vidrigt det är att familjefädrer kan vara otrogna i anslutning till en fotbollsarena...

sakine sa...

Gunnar, så du ska dit...lyllos. Prata bara tyska med en massa ch-ljud så funkar det. Basic:

Ho chaaaat et met yao? (Läget?)
Het chat chut med mej (det är bra med mig).
Danke Vel (tack så mycket). Ik haup van yao (jag gillar dig). Daaaach!(Hejdå) Moi(fin). Chut (bra).

Jag tror att det blir Argentina för min del.

Åter till frågan; Hmm. Vad menar du är skada som just prostitution orsakar? Psykisk?

Humus, ja och även om sexköpslagen hindrar en del sexhandel (trafficking inkusive prostitution - i praktiken tror jag ibland att det är svårt att mäta vad som är vad) har minskat till Sverige ser jag inte riktigt vad som är så bra med det. "Åh, sexslavar drar till andra länder - jippie". Då bortser man från grundfelet; att det finns män och kvinnor som inte kan tjäna pengar på annat sätt än att sälja sex i vårt närområde (för det måste väl ändå vara problemet), trots att de helst inte vill/t o m tvingas till det.

Jag pratade med Maria Carlshamre (fp, numera f!) om lagen en gång och svarade att "Ja visst kan det vara så att lagen gör det svårt för kvinnor som lever i prostitution, men jag tycker att den normativa effekt lagen har är viktigare".

Jag röstade inte på henne.

Unknown sa...

Sakine:
Nordbelgien, men same shit.

Åter till frågan; Hmm. Vad menar du är skada som just prostitution orsakar? Psykisk?

Helt enkelt: jag tror många ägnar sig åt prostitution fastän de skulle må bättre av att inte göra det.

Min bild är alltså inte att prostitution i sig är farligt, utan däremot att det ofrånkomligen kommer leda till ska för somliga.

Om detta är sant kan man ju antingen säga:
1) Människor är fria individer, fri vilja är viktig, låt dem komma till insikt med vad de vill själva.

2) Samhället ska aktivt arbeta för att minska prostitution.

Ska man välja linje 2 tycker jag dock att det bode finnas bättre sätt än förbud. I mina ögon handlar det om att staten vill moralisera, för att behålla sin stor&snäll-image.

Anonym sa...

Sexköpslagen "räddar" förmodligen många unga från prostitution och den skrämmer förmodligen iväg sexhandel till andra länder, precis som vår narkotikapolitik säkert också verkar avskräckande

Öhhh...på vilket sätt är Sveriges narkotikapolitik avskräckande? Beror det på Sveriges löjligt låga straffskalor eller att antalet poliser per invånare är bland de lägsta i EU.

Däremot är det nog så att den vanliga sexhandeln flyttar till Köpenhamn, Rostock osv, eftersom det är mer praktiskt för de svenska kunderna. Den mera perverterade delen, typ sadism, tonårssexköp, m m finns nog i samma omfattning som förr, och får sina 'varor' genom bl a trafficking.

sakine sa...

RL, "DU DÖÖÖÖÖÖÖÖR om du provar röka!!"

Fnys. Bara för att ni i Skåne aldrig lyssnat till våra hälsomyndigheter.