2008-08-04

Folkhemmet & off topic-info

Intressant av Ekdahl, som kommenterar två av tidningens folkhemsartiklar. Enligt Emilsson gör Ekdahl en Sverigedemokratisk analys. Teorin, att homogena befolkningar hör ihop med välfärdsstat, har tidigare presenterats av såväl sd:are som vänsterprofiler som Göran Greider. Emilsson länkar till motbevis. Jag sparar nog en längre kommentar till en ledartext.

Off topic: i dag börjar ett vick på Expressens ledarsida, i höst är tanken att jag ska skriva lördagskrönikor som fristående krönikör på ledarplats. Det har varit fantastiskt roligt att slita som debattredaktör, ett "hundgöra" som min företrädare mycket riktigt kallar det, och jag kommer säkert att sakna allt kaos och all kontakt med skribenter. Men troligtvis inte lika mycket som jag saknat det egna skrivandet. Mina nerver tackar mig redan.

I dag tänkte jag börja cykla ca 4 mil om dagen, jag gjorde det förra sommaren men i år har jag övningskört i Södertälje (nej, jag har inte körkort ännu men halkbanan är avklarad och jag kör bra) och sysslat med annat som gjort det svårt att hinna med. Hoppas det inte regnar och blåser så mycket i dag.

Uppdatering: Det spöregnade som bekant i går. Hemvägen tog säkert 2 timmar. I dag ser det galet ut, det får bli proppfullt pendeltåg. Skit.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser framemot den ledartexten, Sakine.

sakine sa...

Tobias, OM den skrivs...
Det är lätt att utgå från att homogen stat = stabil bas för högskattesamhälle. Jag tror inte det är så svart eller vitt.
Dessutom undrar jag om heterogeniteten inte också delvis är en följd av högskattesamhället. När staten tar allt ansvar försvagas människors - i synnerhet olika generationers - sammanhållning. Arbetsmoral bland yngre? Nej, inte om de inte tjänar på att slita själva. Tvärtom är ungdomar (nåja, "unga vuxna" 20 +) bland de värre "jagvillhabidrag"-typerna. Deras inställning hotar vilket välfärdssamhälle som helst.

Anonym sa...

Ptja, du skrev ju inte "eventuellt", så jag utgick från att du skulle skriva något. Finns det några heterogena välfärdsstater, förresten?

Du har förstås en poäng, men det var inte så förr att unga vuxna var bidragsmaskiner. Någonstans gick något väldigt fel.

Anonym sa...

Förresten, Sakine - apropå detta med sverigedemokratiska analyser hit och dit medverkade Niklas Ekdal faktiskt i ett program av "Åsiktsmaskinen" i Axess TV där en av de andra gästerna, Åke Ortmark, sade att så mycket av sd:s verklighetsbeskrivning stämmer samt att detta förtigs av de nuvarande sju riksdagspartierna och medierna. Det är värt att tänka på. Kanske har Niklas Ekdal till slut slutat hyckla.

http://www.youtube.com/watch?v=QGGy0Dlw_oE
http://www.youtube.com/watch?v=Gg1CY5iad1I
http://www.youtube.com/watch?v=rrLKA-uyS8o

Dessutom nämnde båda skribenterna som Niklas Ekdal besvarar, PM Nilsson och Dan Josefsson, Sverigedemokraterna i sina chattsvar efter sina respektive artklar.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2451&a=802213
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2451&a=809468

Anonym sa...

Homogen befolkning är inte nödvändig för att bevara välfärden men det skall vara RÄTT slags invandrare. Det ÄR skillnad på japaner, tyskar, judar och somalier, zigenare och araber.

Om tex Rosengård dominerades tex av Buddister från asien är jag 100% säker på att området skulle bli attraktivt även för svenskar att bo i.

En ickehomogen befolkning skapar dock ett amerikaniserat samhälle där individen strävar efter tex personliga sjukförsäkringar framför
statens ansvar. Sverige går helt säkert mot privat sjukvård osv. Det är bara en tidsfråga innan nåt parti tar upp det. Varför skall jag betala för patrialkala och medeltida Abdullas sjukvård?

Riktiga flyktingar hjälps bäst på hemmaplan. Enligt FN så kan man hjälpa 100 gånger fler för samma pengar om man gör det i flyktingarnas närområden.
Vår nuvarande flyktingpolitik är inhuman och ineffektiv. Och alla som tror att man kan integrera hela klaner från afrika och mellanöstern
borde sluta läsa innerstadstidningar o genast gå om grundskolan.

Greider är visst känd för att säga allt väldans PK i medierna men en helt annan privat. - Tja, vad gör man inte för att tjäna pengar o vara kändis.

Anonym sa...

Tusan

Kafir skrev ovan

Anonym sa...

Härligt Saki, äntligen ett livstecken från yttre Mars eller längre bort!!

Angående SD och välfärd har jag nyligen fått lite intressanta kontakter på en firma:

http://pb.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaArbetsort/VisaPlatsannonsViaArbetsort.aspx?ids=10029473&o=19&k=1984&returntourl=http%3a%2f%2fplatsbanken.arbetsformedlingen.se%2fStandard%2fSokViaArbetsort%2fSokresultatViaArbetsort.aspx%3fq%3ds(ld(199)l(19)k(1984)yo(5))a(20)sp(65)sr(1)c(4498184)%26ps%3d

Hemsidan:

http://www.dnv.se/

Ny (genuin) svensk välfärd med lite klassisk liberal touch mellan fogarna. Check it out fellows!

Nu till övningskörningen.

Saki jag tänker dig ungefär så här om några år:

Du har precis fått upp farten på rakan mot centrala "Norra B":

http://www.carstuckgirls.com/mustang_girl_mud_stuck_001.jpg

Jävlar ochså, du tvingas tyvärr tvärnita. Någon, kanske Dogge D mfl rapsters har spilt ut mängder av spanska ryttare on your street.

http://www.carstuckgirls.com/mustang_girl_mud_stuck_003.jpg

Äh, va fan! Det ska gå, det ska gå, det ska bara fan gå!

http://www.carstuckgirls.com/mustang_girl_mud_stuck_018.jpg

Ok, det dessvärre gick inget vidare. Då får vi väl se vad slanten på gymmet kan uppvisa vad beträffar hårdvaluta.

http://www.carstuckgirls.com/mustang_girl_mud_stuck_024.jpg

Suck inte det heller. Kanske då ändå bli FP:are igen?

http://www.carstuckgirls.com/mustang_girl_mud_stuck_026.jpg

Eller varför inte social(o)demokrat? Då slipper man ju pröjsa för bärgningen ur egen plunka i varje fall.

http://www.carstuckgirls.com/mustang_girl_mud_stuck_027.jpg


Mvh Johan K

PS. Två hjul är nog säkrast!

sakine sa...

Nu verkar texten inte bli av just nu, men det är ju ett sådant ämne som går att återkomma till. Tack för de många länkarna.

Alltså: teorin om homogenitet vs. heterogenitet har säkert mycket att säga. Men slutsatsen "andelen invandrare påverkar och avgör heterogeniteten" är för simpel. (Dvs det som sd ständigt tjatar om. )

Dels är invandrargruppen inte enhetlig i det här avseendet, dels finns det så mycket annat som påverkar. Såsom individualism, globalisering (skatteflyktingar etc.) och den åtskillnad mellan människor som välfärdsstaten själv genererar till sin natur.

Det var någon som skrev att svenskar älskar välfärdsstaten för att få vara individer i stället för att tillhöra en familj, släkt eller nation. Det ligger ju onekligen något i det. Välfärdsstaten genererar med andra ord inte alltid människor som lever för 'det gemensammas' bästa. Samhället är fullt av paradoxer och klurigheter. Så även här.

Om det finns heterogena välfärdsstater? Tja, moderna europeiska länder tex?

Anonym sa...

Sakine:

Skulle betäckna tex Japan och Sydkorea som välfärdsstater? I de flestas ögon är dessa det. Och Japan är dessutom ett G8 land. Dessa är mycket homogena till sin befolkning dessutom. Men det är som sagt mycket annat som ochså spelar in, tex genomsnttslig iq hos befolkningen mm.

http://www.fundforpeace.org/web/index.php?option=com_content&task=view&id=99&Itemid=140

Länken kommer/är från en ledande amerikansk tankekedja och talar om de viktigaste indikatorerna för fred, långsiktig stabilitet och utveckling.

Vargen

Anonym sa...

Jäklar.

tankesmedja och inte tankekedja, beklagar.

Vargen

Anonym sa...

Vargen

En ledande dansk forskare har kommit fram till att demokrati (och välfärd) överhuvudtaget inte kan fungera i ett land om medel IQ är lägre än 90.

Kafir

Anonym sa...

Kafir

Det är väl "precis" det som "rapporten" hävdar om jag greppat den någorlunda korrekt.

Även ND har läst den och ger en snabbversion/översyn av densamma:

http://www.nd.se/ni/visa/default.asp?dokID=639

Man kan med andra ord anta att etnisk/raslig homogenitet alltid är att föredra (se på tex Botswana och jämför med tex Somalia) men att även iq mm har stor betydelse för en nations välgång och utveckling. Intressant i kontexten är även att Sverige med den massinvasion icke vita ändå klarar sig relativt väl i jämförelse med tex Finland. Detta fast vi inte främst "berikats" av diverse asiater utan snarare kurder, araber och svarta.

Vargen

Anonym sa...

Ooo Vargen, blanda inte ihop ND o dyl med mig. Om ND styrde landet skulle demokrati och välfärd inte kunna fungera :) Jag läste själv artikeln i en dansk morgontidning.

Botswana är ett mycket rikt land, man är bara lite över 1 miljon inv. Är världens 3:e ledande diamantexportör tex, hyfsade turistinkomster osv. Man har budgetöverskott tex.
Trots detta så är Botswana ganska fattigt. Tillverkning, forskning, utbildning är undermåligt. "Familj" existerar inte. Så fort en tjej blir gravid så sticker mannen. (det är normen) Jag har själv varit där och solidaritet är inte högst på agendan. Som vanligt i Afika är det en elit som skor sig, men man gör det "snyggt".

Somalia är fattigt på alla sätt. Man har tex precis lika lite naturtillgångar som Japan + att man saknar brains, diciplin, individualism och är på allt detta är männen proppfyllda med religiösa tvångstankar från den arabiska peninsulan.

Kafir

Anonym sa...

Svaret är lätt Sverige har haft noll koll cocosboll på vilka som kommit in i landet. Fortsätter vansinnet med att släppa in Palestinir som inte ett enda annat land ville ta emot. Vansinnet fortgår.
Roberth Ström

Anonym sa...

...i år har jag övningskört i Södertälje (nej, jag har inte körkort ännu men halkbanan är avklarad och jag kör bra)

Jaha ok, men gör såhär: Gör ett inlägg här dagen innan uppkörningen, så vi kan planera gratulationerna ;)

sakine sa...

RL, problemet är att alla frågar om jag redan tagit det...hela tiden. Men från och med nu så tänker jag köra mer än att skriva om det.
Dagen EFTER en lyckad uppkörning låter bättre. :)

Anonym sa...

Dagen EFTER en lyckad uppkörning låter bättre. :)

Jo, givetvis dagen efter, jag bara skojade ;)

Men var brukar man köra upp i Sthlm nuförtiden? ...är det fortfarande på Sergelstorg eller S:T Eriksplan i rusningstrafik? :)

Ps är du panelhöna denna fredag också? :)

sakine sa...

RL, nej nej jag håller mig till Södertörns förorter. Aldrig att jag vågar köra upp i stan...

Panelhöna mmm! Mitt önskemål är att paneldeltagare får debattera (mot och med varandra) mer. Konsensus gör mig galen.
I fredags var det trevligt, jag ska nog vara med nästa vecka också.