2008-08-30

Körtkort, träning, körkort, träning...

Mitt liv består mest av träning och övningskörning kommande månad. Vicket på Expressens ledarsida tar slut och tanken är att jag ska frilansa.
Det ska bli spännande att se om jag klarar alla tester inför polisutbildningen. Jag ska inte plåga er med onödiga körkortsfrågor, men om ni har bra tips på körskolor - också utanför Stockholm/Uppland - tas de tacksamt emot. Jag har redan fixat halkbanan och kört en hel del, kör jag intensivt och fördjupar mig i teorin borde det inte vara några problem.

Träningen går bra: jag har cyklat till och från jobbet (ca 4 mil/dag) och behöver bättra min styrka. En 77-kilos docka ska lyftas och släpas 15 meter. Uhhh.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tycker du om förslaget om sänkta krav på polisutbildningen?

http://fredrik.brunna.se/?p=68

Själv tycker jag förstås det är trams.

Lycka till med körkortet.

sakine sa...

Daniel, skit förstås. Jag skrev en krönika om det tidigare i sommar:
http://www.expressen.se/ledare/1.1258464/poliser-maste-kunna-simma

(Varning för stor bild på mig som inte är min bästa!)

Tack! Körkorten finns nog inom räckhåll, även om jag maskat en del på sistone och inte kört på någon månad.

Rommedahl sa...

När jag körde upp så bokade jag en dubbel körlektion precis innan uppkörningen. Det funkade för mig.

Anonym sa...

Sakine, om vicket ändå slutar så kan du väl informera oss om varför Expressen "gömde" din ledare om SD.

Skulle vara intressant att få reda på motiveringen.

Två av dina ledare finns listade här.
http://www.expressen.se/ledare Publicerade 22 resp 29 aug

"Pressa SD" publicerades 26 aug, men den finns inte med.

sakine sa...

Rolle, det där är ganska vanligt, att texter försvinner i listan med gamla texter. Det har varit så sedan förra sommaren.
Många tidigare texter har "försvunnit".

Det finns såvitt jag vet ingen anledning att ta bort den du syftar på. Inte första gången i världshistorien någon skriver om sd direkt...

sakine sa...

Rommedahl, smart. Det ska jag också göra, så att man känner sig varm i kläderna. Men en lektion på 40 min räcker kanske..

Jag ska köra 4 lektioner i morgon. Får ta det här intensivt nu.

roberth sa...

Hoppas du blir polis du blir nog en bra sådan! De nya reglerna är som du säger SKIT!

sakine sa...

Tack tack!

Anonym sa...

Hej Sakine,
Jag jobbar själv med webben och databaser. Det fungerar inte så att vissa poster bara försvinner av ingen anledning lite då och då. Dina ledare, och de andras, finns i en databas. Denna sida

http://www.expressen.se/ledare

hämtar poster från den databasen och listar dem efter datum. Finns det en ledare från den 26 aug så ska den dyka upp eftersom det i listan finns ledare från 22 aug till 1 sep. Det finns ingen slumpfaktor involverad. Om den inte dyker upp så kan det bara bero på någons medvetna val att inte låta den dyka upp. Du kan fråga 1000 webbprogrammerare och de kommer alla bekräfta detta.

Om detta började förra sommaren så betyder det att det då byggdes in en funktion i systemet som möjliggör för någon att medvetet välja bort vissa poster. dvs en censurfunktion.

Du kan förstås välja att tro på den bekväma versionen att de "bara försvinner". Jag vill bara upplysa dig om att det inte fungerar så. Du skriver att du "tror på fri debatt". Gör din arbetsgivare Expressen det?

Du skriver vidare att du inte ser någon anledning till att gömma undan ledaren. Jag kan se ca 428 anledningar.

Hur tycker du själv att diskussionen i kommentarerna går? Till vems fördel?
http://www.expressen.se/ledare/1.1278274/pressa-sd

sakine sa...

Rolle, det enda jag vet är att texter ofta "försvinner" på den sidan.

Kommentarerna har jag inte hunnit läsa, det blev för många efter hundra och jag har suttit med nya deadlines dagligen, men visst är majoriteten sd-vänliga?

Jag har sparat länken och kan läsa i veckan.

Anonym sa...

Sakine,
Jo, det kan man lugnt säga. Jag ser en tydlig tendens att fler och fler kommentarer är SD-positiva. Jag har även tidigare noterat hur artiklar med många SD-positiva kommentarer "bara försvinner". Därför är jag kanske lite mer uppmärksam.

Varför inte luska i detta Sakine? Du kan ju få ihop ypperligt material till en krönika, men kanske inte i Expressen. ;)

Anonym sa...

Heja, heja, heja! Du grejar det- I know!