2008-08-10

Reinfeldts tal

Jag åkte till Vaxholm i går. Oj, så pluttinuttigt och svenskt. Det måste vara första gången jag är här, tänkte jag. Men tydligen har man släpats dit som barn också. När jag var mellan 10 och 17 år bodde jag ju i Kärrdal i Sollentuna, nära Danderyd. (Vi hade förstås aldrig båt och sådant, men föräldrar har kollegor och vänner...). 
  
Får jag peka ut det positiva med Alliansen så är det just skatte-, migrations- och utbildningspolitiken. Negativt? Vårdnadsbidraget. Den förvirrade försvarspolitiken (inkl. FRA). Den bortblåsta företagspolitiken. Utrikespolitiken/utrikesministern. För att nämna några saker. Vore det val i dag vet jag inte om jag ens skulle rösta.  

(Off topic: men fan, som vanligt krånglar tidningens hemsida. Kina-kortisen jag länkar till här nedan har "tappat" hela första stycket ser jag nu, och polistexten är "borta". Jag har direktlänk här.)  
 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Varför är migrationspolitiken bra?
Roberth Ström

Anonym sa...

"Får jag peka ut det positiva med Alliansen så är det just skatte-, migrations- och utbildningspolitiken."

Sverige har världens högsta skattetryck och samtidigt fattigpensionärer som går på knäna.
Hur många ensamståendes undersköterskors skatteintäkt går det åt för att försörja att en enda person vill hämta hit en ny fru från ett annat land? 5-6 st?

Sveriges migrationspolitik är en katastrof för ganska precis alla gamla, barn och sjuka. Det är endast dessa som skall dela med sig allt mer. Ingen får högre skatt för att det kommer 1 miljon till.

Kafir

Anonym sa...

Kafir vi har inte det högsta skattetrycket längre Danmark är värre nu. På den andra punkten har du helt rätt!
Roberth Ström

Anonym sa...

Kafir vi har inte det högsta skattetrycket längre Danmark är värre nu. På den andra punkten har du helt rätt!
Roberth Ström


Det där är väl en sanning med modifikation.
Danska arbetsgivare betalar, vad jag vet, endast 1% sociala avgifter medan Svenska betalar över 30% per anställd, denna typ av skatt återspeglar sig definitivt på nettolönen.

Anonym sa...

Mitt avtal med min danska arbetgivare är att han betakar in 1250 dkr i en pensionfond OVANPÅ lönen och jag buidrar lika mycket FÖRE skatt. Jag betalar alltså ca 780 dkr men får i realiteten över 2500 dkr inplacerade i ett danska pensionsparnade.

Sjukvård är 100% gratis i DK och karendagar existerar inte, lönerna är 30-40% högre än här.

ALDRIG mer svensk arbetsmarknad för mig i alla fall.

Arbetgivaravgiften är skatt på arbete i dold form. Den får vi aldrig se. 7% går tillbaka till arbetstagaren.

Vi är bra rubbade vi svenska arbetare.

Kafir

Anonym sa...

Om man inte förstår att "arbetgivaravgift" är en dold inkomstskatt betalad av arbetstagaren (som arbetat ihop den) så förstår man sig inte på politik och ekonomi överhuvudtaget.

"Arbetsgivaravgift" ca 30% av lönen är inget annat än inkomstskatt.
Om svenska arbetare skulle få se hur mycket de egentligen betalar i skatt skulle det bli revolution.

Av arbetsgivaravgiften går endast 7% tillbaka till arbetstagaren i form av tex pension, resten 93%!! försvinner till maktgalna politiker som vill leka Moder Theresa på a n d r a s bekostnad.

Med tanke på hur mycket vi betalar i skatt är det absurt hur dåligt mycket fungerar. Sverige sköts uruselt. Hade våra politiker styrt nåt av våra största företag hade det gått i KK inom 12 månader. Och ingen är någonsin ansvarig för någonting nånsin.

Kafir