2008-08-26

Åkessons svar (och mitt svar på det)

...och jag tror på fri debatt, så här kommer länk. Tack för svaret. Det hade kunnat vara hederligare, men det är ändå ett svar.

Åkesson:
Jag visste inte vem hon var och hade följaktligen inte en tanke på att hon egentligen fiskade citat till en artikel i Expressen mer än två år senare.

Svar:
Konspirera lagom. Att jag inte presenterade mig som Sakine från Expressen för två år sedan är inte konstigt: jag skrev inte för Expressen då. (Skribenter planerar för övrigt inte texter två år i förväg). Jag minns vad Åkesson sa tydligt, han länkar också till mitt gamla inlägg där jag bloggat om hans svar. Han har uppenbarligen läst här på bloggen tidigare, men aldrig tidigare bemött mitt påstående.

Åkesson:
Hursomhelst! Siffror ÄR faktiskt inte min sak. Dessa överlåter jag åt forskningen.

Svar:
Nej, du överlåter det åt dina partikamrater som mer än gärna överdriver siffran. Och det skulle förvåna mig om ordföranden för sd inte har läst sd-bibeln "Mångkultur eller välfärd?". Du fortsätter att skriva om Lars Jansson som seriös i de här frågorna, och duckar genom att hävda att siffror inte är din grej.

Inte för att jag förväntade mig annat. Den som är intresserad av en fördjupning av ämnet, invandringens ekonomiska effekter, kan läsa bland annat här. (Har det tillkommit nya rapporter eller uppgifter i ämnet, så tipsa gärna). Jag har aldrig förnekat bekymmer med svensk invandringspolitik. Jag har alltid tagit avstånd från den avhumanisering av sverigedemokrater somliga ägnar sig åt. Slöseri med arbetande människors pengar är bland det värsta jag vet. Men ska man se framåt får man titta på relevanta utgifter.

Jag kan delvis förstå varför Åkesson inte tar avstånd från den uppblåsta siffran, hans sverigedemokrater framhåller ju den. Och cirkeln sluts: sd blandar hellre ihop korten för att framställa invandring som roten till allt ont, än tar avstånd från överdrivna skrämselsiffror.

39 kommentarer:

Anonym sa...

Är det så svårt att stava "Jimmie" rätt?

sakine sa...

Ja, jag har fastnat för y på slutet. Hädanefter skriver jag Åkesson kort och gott. Har du något annat att tillföra?

Anonym sa...

Du besvarar ju inte Åkessons kritik. Du greppar efter halmstrån. Det är ganska tydligt hur Expressen har stigit dig åt huvudet med sin PK:ism.

Men du, vad har du för kommentar till den brittiska rapporten?

http://www.realtid.se/ArticlePages/200804/07/20080407160458_Realtid155/20080407160458_Realtid155.dbp.asp

Är den också "avhumaniserande"? Hur många gånger har din tidning "avhumaniserat" sverigedemokrater? Kasta inte sten i glashus.

sakine sa...

Tobias, vilken kritik svarar jag inte på?

Jag "är" ingen tidning. Det jag skrev i krönikan är inte heller något nytt, mina åsikter har varit representerade här på bloggen (och i City mm) i flera år. Kom med kritik mot mina åsikter i stället för att blaja om "pk" och "din tidning".

Tack för länk.

Jimmy S. Windeskog sa...

Tycker du att du ger så mycket mer till svar Sakine?

Du har aldrig tänkt på att Lars Janssons omfattade rapport med sakargument? Det görs nämligen aldrig och har nog något med slutsatsen att göra.

Däremot gör Åkesson givetvis rätt att inte bara se till en enda utredning samt göra skillnad på brutto och netto. När det handlar om netto säger i stort sett alla rapporter att vi talar om c:a 100 miljarder sek per år - en siffra som givetvis kan omprioriteras politiskt.

sakine sa...

Jimmy, jodå vi är många som har ifrågasatt Janssons sätt att räkna. Inte minst har nationalekonomer gjort det.
Läs rapporten jag länkar till, beskrivningen av Janssons uträkning är tydlig. Eller ännu bättre: läs själv "Mångkultur eller välfärd?" av Jansson.

Bilda dig en egen uppfattning.

Charlotte W sa...

Bra rutet Sakine! (Skönt & vara överens ibland :)

sakine sa...

Jimmy, du är alltså sverigedemokrat?
Har ni alls någon diskussion om "invandringens kostnader" internt?

sakine sa...

Charlotte, tack! Och tack själv för det utmärkta inlägget om antisemitism härom dagen.

Jag är väl egentligen mest besviken på sd-debatten (och den är knappast sd:s "fel", utan i huvudsak fega politikers och journalisters). Det har jag gnällt om många gånger, men fick ta och skriva något själv.

Men det är ju ingen fråga man glatt skuttar in i med min hårfärg.

Jimmy S. Windeskog sa...

Hej sakine
Jodå, jag har både tagit del av Janssons och andra rapporter i frågan och räknar man i netto så är det inte speciellt mycket som skiljer dem år (c:a 100 miljarder). Den enda egentliga kritiken mot Jansson (förutom att man tycker att han inte skall avslöja vad mångkulturer kostar) när ju att han bara resovisar bruttosiffran i detalj. Kan man dock räkna plus och minus så kan man lätt efter Janssons siffror räkna ut netto.

Vad det gäller mig själv så har jag varit Sverigedemokrat förut om inte längre. Kom summan för mångkulturen (vilket är an annan sak än kostnad för invandringen) upp ibland? Ja, i politiska frågor javisst. Däremot har vi inte i varje detalj räknat på om kostnaden är 99 miljarder per år eller 102 - SD har inte haft sådana utredningsmöjligheter innan men lär ju ha det när man kommer in i riksdagen 2010.

Anonym sa...

"Hursomhelst! Siffror ÄR faktiskt inte min sak. Dessa överlåter jag åt forskningen."

Precis. Åkesson har koll på vad han INTE vet och det är just det som är intelligens.

"Mångkultur och välfärd" är ingen SD bibel. Det är påhitt.

Fakta är att vi vet inte vad invandringen kostar eftersom det är ingen som vill veta och regeringen värgrar att visa det. Sjukvård tex däremot vet man på öret vad det kostar.

Vad vi vet är att en enda arbetslös person kostar 3,5 personers inkomstskatt. Att ett barn på dagis kostar 10 000 att ett barn i skola kostar 8000 i månaden. Att en fängelsplats kostar 2000 per dygn.

Anta att arbetslöse abdulla hämtar hit en partner o skaffar 5 barn. Vad blir det på 20 år?

Danska undersökningar visar att invandrare i snitt belastar samhället med 30 000 dkr och att danskar i sitt bidrar med 50 000 dkr per år.

Kafir

roberth sa...

Sakine det var snömos! Migrationsverket har kostnader på 30-40 miljarder. vad tror du sen att barnbidrag, intruduktionsbidrag, flerbarnstillägg, sjukvård, skola osv kostar? ta bort skygglapparna nu!
Roberth Ström

roberth sa...

Det finns färska rapport från både Engalnd och Frankrike som visar klart och tydligt att invandringen är en förlustaffär och har så varit i över 20 år. Du vill bara ine se sanningen.
Roberth Ström

Anonym sa...

Den uppfattning jag får är att en liberal tjej som för Skattebetalarna just gjort en utredning näsvist märkte ord (siffror) och stöddade sig i mötet med Åkesson, som om de exakta siffror hon ansåg sig kunna briljera med var ett kvitto på att Sverige bör föra just det snitt av liberal politik hon själv ville ha.

Är nästan roande att Åkesson ens tar upp det, men han gör det så bra det är rätt.

Nämnandet av Jansson är legio om man ska räkna upp ekonomer som räknat fram siffror. Fjantigt att ens påpeka att han -- liksom du och anja gjorde -- nämner honom, och Åkesson stöder inte hans siffror. Skulle jag själv räkna hade nog någon av Janssons synpunkter kunnat övervägas men felaktig dubbelräkning såklart skippats. Hade inventerat allt för en kalkyl som inte missar något av vikt. Ändå kan aldrig allt skattas exakt. Exakt vad hade nivån på högutbildades utvandring varit utan bortåt 1 miljon nya medborgare med utomeuropsisk bakgrund varje decennium? Kultur?

Att vi väljer vår framtid är för mig det viktigaste argumentet att upphöra att ta in 30000-40000 per år (de flesta utomeuropeiska) från muslimska Afrika, Palestina (många ensamkommande 17-åriga barn) och arabländerna. Man behöver inte vara raketforkare för att inse att denna invandring är genomförande av den plan muslimska länders ledare, som Muammar Gaddafi öppet medgett, att göra Europa muslimskt.

Vägrar vi att ens reagera om andra vill välja framtid åt oss kommer andra att välja den.

magnus sa...

Oseriöst var f ö min "1 miljon nya medborgare med utomeuroeisk bakgrund". Jag räknade bortåt 50000 per år, och alltså 0,5 miljoner per decennium. Lade till en skillnad i nativitet som åldersfördelning och kultur gör. Om man får 0,6 eller 0,8 miljoner eller något annat över 0,5 miljoner blir en j-vligt grov avrundning 1 miljon...

En j-kligt stor populationsförändring är det likväl.

Jag lovar att jag inte är ekonom eller blikommer att bli finans eller statsminister...

Anonym sa...

Sen råkar typ 19 årige jag komma hit och det är ett annat land som stått för allt med utbildning och dylik och 19 åringen råkar ha med sig fyra språk redan, börjar studera till läkare tre år senare och det som tar 26 år för den infödde/a råkar ta 9.5 år för 19 åringen och vips står han och arbetar och betalar skatt och spar miljoner åt landet. Sen att det finns de andra som inte ens besvärar landet med utbildning utan kommer hit och är redan utbildade och arbetar och bidrar. Kafir och andra som gillar tala om Abdulla som tar med sig en partner och fixar fem barn som alla kostar landet, har ni tänkt denna kategori också, eller är ni för efterblivna och avundsjuka för att inse att ni är eviga förlorarna som bara gnäller och skyller era egna misslyckade liv på invandrare som råkar vara driftiga typer och är framgångsrika?
En stolt, skattebetalande läkare. Kurd till råge på allt

Anonym sa...

Rébwar ingen är avundsjuk på dig. Går det bra för dig är det mycket bra! Dessvärre har vi i Sverige den sk jantelagen. Du sk dock ha i minna att merparten inte är som dig! De flesta arbetar EJ!
Roberth Ström

Anonym sa...

Rewar. Det kateogir du talar om dvs utbildade, de resrer fråmst till USA, Kanada och UK. De som saknar utbildning kommer till sverige.

Detta beror på att USA och Kanada sysslar med arbetskraftsinvnadring och att Sverige sysslar med biståndsinvandring.

Om vi så tar emot 1 miljon till. Vad löser det för problem i deras hemländer? Outbildade hjälps bäst i deras hemländer, det är 100 gånger effektivare. Bygga skolor, sjukhus osv. För vad en enda familj kostar på Rosengård kan man bygga och driva en skola i Afrika och ge utbildning, vård och mat för över 200 barn. Sveriges politik är missriktad ineffektiv humanitet och ett stort jäkla arrangerat tvångsäktenskap.

Anonym sa...

Rewar. Det kategorier du talar om dvs utbildade, de reser främst till USA, Kanada och UK. De som saknar utbildning kommer till sverige.

Detta beror på att USA och Kanada sysslar med arbetskraftsinvnadring och att Sverige sysslar med biståndsinvandring.

USA har ingen integrationsminister.
Det behövs inte. Där kan folk ta hand om sig själva.

Om vi så tar emot 1 miljon till. Vad löser det för problem i deras hemländer? Outbildade hjälps bäst i deras hemländer, det är 100 gånger effektivare. Bygga skolor, sjukhus osv. För vad en enda familj kostar på Rosengård kan man bygga och driva en skola i Afrika och ge utbildning, vård och mat för över 200 barn. Sveriges politik är missriktad ineffektiv humanitet och ett stort jäkla arrangerat tvångsäktenskap.

Kafir

Anonym sa...

Hej Sakine,

40 miljarder, 100 miljarder eller 200 miljarder. Det är som att dividera om det 100 ljusår till Sirius eller "bara" 50 ljusår.

Det är utan tvekan mycket pengar och att inte ta reda på en så korrekt siffra som möjligt och PLANERA för den extra utgiften när det kommer till olika statliga budgetar är det stora sveket från våra politiker.

Visst, det låter bra med "humanism har ingen prislapp" och andra slagord politikerna har kontrat med under alla dessa år. Men verkligheten då?

Varför har jag aldrig sett/hört en journalist fråga ansvariga politiker om planeringen?

Vi tar in ganska många invandrare, har ni planerat för detta i de olika budgetarna? Kommer ni öka anslagen till sjukvården, kriminalvården då dessa områden kommer belastas ytterligare? Vad har ni för framförhållning? osv...

Gör journalisterna sitt jobb? Är det inte där du ska lägga fokus Sakine?

förresten, var är din "Pressa SD" artikel i Expressen? Jag hittar den inte.

mvh
Rolle

Anonym sa...

(jag är fd medlem i SD)

Beskrivningen av Mångkultur eller välfärd som någon slags SD-bibel känns väldigt märklig. Dom flesta som hänvisar till den verkar vara SD-kritiker som hävdar att den har fel och sedan påstår att det är en SD-bibel.

Jag tycker rent generellt att SD är försiktiga med att sätta en exakt prislapp på invandringen. Och det tycker jag är bra, för den som gör det tror jag generaliserar, ljuger eller vill vinna enkla politiska poäng.

Som jag upplever det så handlar inte SDs kritik mot invandringspolitiken främst om att den kostar x antal kronor utan om att en stor invandring till ett samhälle med ett ideal om mångkultur bryter sönder det samhället. Det skapar utanförskap, splittring och att ingen känner sig hemma. Raka motsatsen till vad ett samhälle borde vara. Kostnaden för övergången till ett icke-samhälle är svår att värdera i kronor och ören. Självklart finns det konkreta prislappar på enskilda områden, men dom förlorar på något sätt sin mening. Världen har gått igenom många stora förändringar förr, t.ex. från vikingatid till medeltid, vi har haft feodalsamhälle och industrisamhälle osv osv osv. Alla dessa övergångar från en typ av samhälle till ett annat kan man såklart sätta någon slags prislapp på men den är inte särskilt intressant. "Hur mycket pengar kostade franska revolutionen?" är liksom inte den mest angelägna historiska frågan. Om 500 år kommer man i historieböckerna inte att bry sig ett skit om hur mycket omvandlingen till icke-samhället kostade i kronor och ören.

Anonym sa...

Rébwar: "efterblivna och avundsjuka för att inse att ni är eviga förlorarna som bara gnäller och skyller era egna misslyckade liv"

Med de fördomar du har skulle jag inte vilja ha dig som läkare, och man kan ju undra varför du flyttade till ett land med "Kafir och andra som gillar tala om Abdulla som tar med sig en partner och fixar fem barn som alla kostar landet".

Jag förstod inte ens logiken i det och annat i ditt inlägg.

Jag håller inte med dem (SD:are) här som säger att alla med bra utbildning ska få bli svenskar i en arbetskraftsinvandring, utan jag anser att Sverige, ungefär som USA har haft, ska ha en invandringspolitik som innebär styrning även avseende etnicitet.

Detta bl a för att bevara en kulturell och nationell sammanhållning, där man är så pass stolt att man inte kallar andra det du kallade oss. Din påstådda stolthet skrev du var en stolthet som kurd, men jag tror att den är ytlig. Med verklig stolthet för sin etnicitet skriver man inte som du gör om andra etniciteter, i synnerhet inte de som tagit emot en.

Men det är möjligt att vi kan vara värda en del av ditt förakt, eftersom vi knappast har valt att ta emot dig -- vilket vi hade kunna göra -- utan tagit emot dig utan krav och kriterier i en politik vars syfte uttryckligen är att inte ha krav och kriterier. Sådan inställning -- realiserad i svensk invandringspolitik -- kan nog förtjäna förakt, av vem eller vilket skäl det vara må.

-
Med det förakt du ger uttryck för tror jag inte att du är beredd att diskutera, men "Anonym" 11:19 har ett korrekt argument beträffande invandrares utbildning:

Att påstå att mottagarlandet tjänar på all invandring på grund av utbildning är propaganda för massinvandringspolitik. Förordande av massinvandringspolitik innebär i sin tur, med tanke på invandringsströmmar, att man banar väg för islam i Sverige. Om vi svenskar väljer att avstå från det, är det sista argumentet då att vi är efterblivna kafirer, eller vad?

Vidare väljer samtliga muslimska länder sin invandring, som är mycket strypt och reglerad. Om man så hätskt som du tycks göra kräver att det mest kravlösa land i världen (Sverige) inte ska bli mindre kravlöst ska det även ses i ljuset av invandringspolitik i de länder från vilken massinvandring sker samt att en hänvisning till reprocitet -- att man har samma krav på alla/båda sidor -- gör hätskheten absurd.

Med tanke på ditt skryt om hur bra du varit ekonomiskt för oss, i syfte att få oss "efterblivna" kafirer att känna dåligt samvete, vill jag påstå att valet att ha invandring inte är ett val för att tjäna pengar. Jag är f ö inte emot invandring och kulturutbyte på kulturers egna villkor.

Om du verkligen vore en stolt kurd borde du kunna acceptera att det finns stolta svenskar -- inte bara misslyckade efterblivna kafirer -- som inte vill att halva befolkningen i mitten av detta sekel ska ha bakgrund i muslimska länder i Afrika, arabvärlden och Mellanöstern. (Du sympatiserar väl inte med idén om muslimsk invasion genom invandring, som Muammar Gaddafi har uttryckt?)

Om du inte intar en annan attityd så kan jag inte se annat än att du är en del av ett problem med etniska kulturkrockar.

Skulle jag flytta till ett annat land som tog emot mig skulle jag aldrig för mitt liv ha den attityd du har och kalla mina nya landsmän för något motsvarande kafir!

-
Apropå läkaryrket planerade nio invandrade läkare i Stobritannien ett terrordåd, och problemet med islamism, som härstammar från islamiska länder, är tillsammans med islams mål något jag anser Sverige gör bäst i att ta på allvar. Det krav jag som människa ställer på andra, och anser att andra har rätt att ställa på mig, är att man accepterar den kultur man kommit till, och den politik som den kulturen på rationell grund själv väljer att föra.

Jag kan som sagt inte acceptera att Sverige ökar befolkningen med muslimsk bakgrund med säg 3-4 miljoner till mitten av detta sekel, eftersom vi då är i det närmaste ett etniskt Libanon och nära muslimsk majoritet.

Men jag tror som sagt inte du, med din attityd, klarar att diskutera detta. Du accepterar nog inte att vi styr invandring istället för att ha massinvandring?

-

(Detta är nog första gången jag inte förväntar mig en intelligent diskussion med en läkare.)

Anonym sa...

Sakine, att politiker och journalister undviker invandringsdebatten är för att det är en debatt de aldrig kan vinna.
Det har tom EXPO erkänt på deras ledarsida. Det är inte bara med SD man vägrar att debattera, man debatterar inte med någon. Se bara på epoken Persson.

Har någon sett en enda journalist ställa kritiska frågor om detta till Mona? Medieeliten tycks ha en tyst överenskommelse att inte besvära makten med "svåra" frågor, finansiering, VAD slags människor det kommer osv. - Att sverige skulle bli "mångkulturellt" har hör o häpna inte ens debatterats eller beslutats i svensk riksdag. Ingen är sålunda ansvarig för någonting.

Kafir

roberth sa...

Sakine din rapport från 2006 är felaktig på många punkter- Jag får återkomma.....
Roberth Ström

Marcus sa...

"utan om att en stor invandring till ett samhälle med ett ideal om mångkultur bryter sönder det samhället. Det skapar utanförskap, splittring och att ingen känner sig hemma."

Som i USA då eller?

Anonym sa...

Nån som vet hur man hittar Sakines artikel på expressens sida?

Vet du det Sakine?

här finns den inte

http://www.expressen.se/ledare/sakinemadon

Anonym sa...

Marcus skrev:

"Som i USA då eller?"

Jag vet inte vad du menar med din fråga. Men jag ser USA som ett exempel på hur det borde vara. När man invandrar till USA så kan man behålla sin kulturella identitet men man måste bli amerikan. Invandrare i USA blir amerikaner eftersom dom vet att dom måste bli det, och eftersom alla vet att dom måste bli det så kommer alla att se dom som amerikaner.

Åh, vad jag känner att jag vill bluddra ut massor om skillnaderna mellan USAs och Sveriges invandringspolitik och varför USAs är så mycket bättre, men det får jag nog ta i ett separat inlägg i min blogg.

Anonym sa...

Rolle addressen är http://www.expressen.se/ledare/1.1278274/pressa-sd

Anonym sa...

Nu vet jag och många andra att invandringen till Sverige kostar oss skattebetalare 30-40 miljarder minst!

Tack för den upplysningen.

Det är pengar vi måste låna så räntan på 40 miljarder ligger på en nivå på säg 5% är dessa pengar inräknade dvs. 2 miljarder/år?

På 10 år så räntar Sverige bort 20 miljarder kronor.

Alla advokatkostnader för asylsökande är de inräknade?

Advokater tjänar enorma pengar på invandringen, det skulle vara på sin plats att den siffran särredovisades.

Dessa utbildade jurister skulle kunna bli åklagare istället så slapp enskilda poliser jobba fler tusen timmar på ett fall men ingen åklagare finns för att ta hand om fallet. Här börjar mörkertalet direkt.

Bästa journalister varför frågar ni inte de etablerade politikerna om detta, här har vi sas en omvänd bevisbörda.

Sd väljer att ställa frågor som blir obesvarade av makten, är ni hantlangare åt dessa maktfullkomliga politiker som inte förstår elementär matematik.

Anonym sa...

andreas

Jag vet vad adressen är (tack iallafall). Jag var lite otydlig.

Det jag undrar över är varför Sakines färskaste ledare inte finns länkad på Expressen.

Den finns ingen länk här
http://www.expressen.se/ledare
eller här
http://www.expressen.se/ledare/sakinemadon

Det gjorde det igår, och de flesta av länkarna som finns där nu är mycket äldre än Sakines "Pressa SD" artikel.

Länken verkar ha tagits bort av någon anledning. Jag undrar bara varför och är nyfiken på om Sakine vet.

Anonym sa...

Magnus, Kafir, anonym och så vidare:
Jag ville visa att era s.k argument när det gäller "invandraren som bara kostar oss pegnar" brister något.
Av det som ni skriver så är ni inte mot invandringen utan ni i grund och botten hatar muslimer, afrikaner och andra som inte liknar ert etnicitet. Jag är naturligtviss stolt över det jag gör i livet och vore jag född som somalier så skulle jag vara stolt över det jag gör, som islänning, som egyptier, ja ni fattar.
Av era svar kan jag dra slutsatsen att ni verkligen är ett gäng efterblivna och avundsjuka och till råge på allt okunniga rasister så slå hårt på era bleka trummor och skrik högt att " man får inte vara stolt över sitt land i sitt eget land och så vidar och så vidare" och det där med att de som planerade terrorangrepp i Storbritanien var läkare och underförstått en "muslim" är alltid en potentiell terrorist är så absurd att jag skrattar högt.
Well, läs lite mer, fixa ett jobb, ta en drink och res lite, med guds hjälp så finner ni lite glädje i livet och inser att protektionismens tid är förbi för länge, länge sen.
Rébwar

Anonym sa...

Rébwar-”…vore jag född som somalier så skulle jag vara stolt över det jag gör…”

Ja det förstår jag att du skulle vara, så exotisk, god och liberal som DU är….Men vi onda och intoleranta fascister önskar bara att ni odlar era högkulturer någon annanstans.

Norskt exempel:

• Somaliere vil ikke integreres av frykt for å miste
sin religion og kultur.

• Somaliere forakter og er redd nordmenn, som blir sett på som vantro og horer som ikke er til å stole på.

• Kvinner og jenter blir isolert for å hindre at de får dårlig rykte.

• Unge jenter blir ofte antastet av menn.

• Vold er hverdagslig. Far slår mor, mor slår barna.

• Somaliere "skilles" på papiret for å oppnå overgangsstønad for enslige mødre.

• Somaliske organisasjoner arbeider aktivt mot integrering innad, men snakker for integrering utad.

• Somaliere er ikke interessert i barna sine, men får mange barn for å oppnå mest mulig trygdeutbetalinger.

• Jenter i 12- 14 årsalderen må passe småsøsken og gjøre husarbeid fremfor å delta i fritidsaktiviteter.

• Mange støtter omskjæring av kvinner, selv om de sier noe annet utad.

• Somaliere har ingen tillit til det offentlige i Norge.

• De fleste somaliske menn tygger det narkotiske stoffet khat, ellers blir de ikke sett på som ekte menn.

• Somaliere lever heller på sosialstøtte enn å ta en jobb uten sosial status.

• Velferdssamfunnet passiviserer somaliere.

Från Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2612223.ece

Anonym sa...

Ni övriga fascister får väl vilja vad ni vill. Nu råkar vi bo i en demokrati och där får ni snällt acceptera demokratiska spelregler, accepterar ni inte detta är ni för det första efterblivna, intoleranta idioter och för det andra om ni bekämpar demokratin får vi andra se till att sätta er bakom galler. Ett annat alternativ är att samla tidningsartiklar och bli förbannad och få rynkor och tycka att livet är ett helvete. Jag rekommenderar inte detta alternativ får det skadar faktiskt hälsan men it is a free world så fortsätt med det medans vi andra som råkar vara exotiska, goda och om du vill liberala eller bara sjukt snygga och välutbildade gör bra saker, reser jorden runt ännu ett varv och upptäcker att ni står kvar där ni har stått de senaste hundra åren.
Rébwar

Anonym sa...

Rébwar

Det verkar som du åkt några varv för mycket….Hur vore det om du stannade upp ett tag tills yrseln gått över....Kör du kanske taxi också?

Anonym sa...

Jag är heterosexuell!

Anonym sa...

Jag äger inte någon bil. Att cykla eller jogga då och då är dessutom bra för hälsan och ganska så bra för miljön och jag utgår att till och med du kan förstå detta.
Rébwar

roberth sa...

Rebwar nu gör du dig till åtlöje. Visa istället att du har vad som krävs. Enligt dig själv är du en suverän person. Onödigt att hoppa på folk.
Roberth

Anonym sa...

Jag tror du öppnat din Pandoras ask. Vad är kostnaden för invandringen i Sverige?

Frågan överskuggar allt annat. Oavsett av du tycker svenska journalister borde skriva om så kvarstår frågan. Kom inte och säg att den är orelevant, vi har miljontals skattebetalare som undrar. För att underlätta definierar vi frågan så här; Sverige utan integrationsverk och Sverige med integrationsverk, vad är skillnaden?

Om du undrar och anser det relevant anser jag mig vara demokrat, liberal och generaliserar inte när det gäller invandrare/svenskar och hyser därfär inte inget agg mot invandrare i allmänhet. Däremeot tycker jag att vi _svenskar_ tagit emot alltför många invandrare i Sverige och på fel villkor. Jag har jobbat med många invandrare som jag mer än gärna ser stannar här i landet och som bidrar tilll ett bättre land. Men det är inte dem jag åser i detta inlägg. /Xenodork

Anonym sa...

Tack och lov för intelligenta människor som Mustafa Can.
För er som missat hans brillianta artikel finns den här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1194&a=822256