2007-01-28

Studenter - eviga villha:are

Bland det bästa som finns är att snubbla över "repliker" och reaktioner av det här slaget. Rubriken är underbar: "Krönikör hade fel om studentkårer".

"I gårdagens Stockholm City skrev Sakine Madon en krönika med studentkårer i fokus. En krönika är en intressant företeelse eftersom den ger författaren utrymme att utan belägg eller djupare förståelse för ämnet delge sina egna åsikter. Krönikor är ofta kul och spännande läsning när skribenten är kunnig och insatt i ämnet de kommenterar. Tyvärr var detta inte fallet i gårdagens krönika."

Nämen så trist då, att ni har råkat ut för en text ni inte blev överlyckliga över (d v s snyftreportage om stackars fattiga studenter eller annat vänstertugg). Wuääh!!

"I Sverige måste samtliga högskolestudenter enligt lag vara medlemmar av den studentkår som finns vid högskolan, det är detta som kallas kårobligatoriet. Detta innebär i praktiken, som Sakine påpekar, att man som student måste vara med i en studentkår för att kunna genomföra din utbildning. Det finns många genomtänkta argument både för och emot ett kårobligatorium. Meningarna är delade även inom studentkårerna."

Ja, just det. Och ni känner ett behov av att berätta detta, på detta bebisspråk, för era medlemmar? Så att de verkligen verkligen fattar att det finns en diskussion om kårobligatoriet, och att man kan ha en annan åsikt än en elak krönikör?

"Sakine hävdar att kåren inte har några krav på sig. Detta är helt felaktigt. Studentkårer är demokratiska organisationer vars medlemmar (om de vill och orkar engagera sig) demokratiskt röstar fram stadgar (dvs. vad kåren ska syssla med), verksamhetsplan, budget, företrädare etc."

Studenter med annat att göra i livet än att sitta på era vänstermöten slösar hellre sin fria tid på extrajobb, vettiga vänner och saker som fyller en mening.

"De flesta av de valda företrädarna lägger istället ner många, långa timmar på att skydda studenternas rättigheter."

Åh jösses. Snälla låt bli. Eller låt mig som student själv få bestämma om jag vill betala medlemsavgift till er, eller om jag helst vill slippa. Vågar ni ens tänka tanken på att ni är så bra att folk frivilligt vill att ni finns och betalar medlemsavgift till er?

"Som ni ser så finns det en sida till studentkårer som gått Sakine förbi."

Eller så här: Sakine vill helt enkelt inte ha er "hjälp". Den är onödig. Kostsam OCH irriterande, även om den skulle vara gratis. Se, alla studenter delar inte era bidragsfrämjande värderingar. Tänka sig. Svårt att begripa? Uppenbarligen.

Uppdatering: Och denna fantastiska från självaste Lärarhögskolans studentkår HÄR.


(Min krönika finns inte på nätet. Den handlade mest om Lärarhögskolans kår som drömmer om så mycket flum det bara går, och dessutom tror att alla rapporter om deras utbildning är propaganda i syfte att "nedvärdera läraryrket".)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt rolig läsning och så sant!
Kram

Jonas Barkå sa...

"Vi träffar dagligen dels studenter som tycker att lärarutbildningen är för flummig och ställer för låga krav, dels studenter som tycker att den är för tung och ställer för höga krav, det är därför omöjligt att alltid tillmötesgå samtliga."

Det verkar som om de stött på några medlemmar i Osynliga partiet :)

Anonym sa...

Svaret ökar ju inte precis deras chanser att inte uppfattas som lallare och småpolitiker.

Anonym sa...

Underbart att du skriver om detta, Sakine!

Som student (Uppsala) är jag så trött på att "företrädas" av mupparna i kåren som tycker att de är så jävla viktiga för studenterna. Kanske någon av de typ 5% som röstar i kårvalet håller med. Konstigt ändå att de inte lyckas få fler att rösta med tanke på att de har en megafon i form av en kårtidning (Ergo) som delas ut till alla, och som varje år propagerar för hur viktigt det är.

Nyligen har småpolitikerna där genomfört ett horribelt verklighetsfrånvänt vänsteråsiktsprogram som nu ska genomsyra verksamheten.

Men 380 kronor per termin, det ska dom ha oavsett om jag vill vara med eller inte!

/Andreas

Anonym sa...

jorden & arbetaren:

Som student och ofrivillig medlem i kåren så är det andra saker som är irriterande, om du missade det.

Sedan så tror jag inte att höjt studiemedel leder till ett drgäligare liv och en mänskligare värld. I så fall borde jag ligga väldigt illa till. Jag har inte ens rätt till 7200 kr/mån av pappa staten, eftersom jag är så dum och jobbar extra under terminerna! Klart den som bidrar till samhället men skaffar sig lite oberoende på köpet ska straffas.

Och till råga på detta så är jag tydligen också en socialasnedrekryteringens försvare, enligt dig. Tänka sig, eftersom jag ursprungligen kommer från arbetarfamilj i en liten bruksort.

Men vad spelar det för roll för sådana som dig att se verkligheten när man kan dra snyfthistorier om studenter som jag då aldrig har träffat.

/Andreas

Jonas Barkå sa...

"Ersättningen, för att klara sina studier(= intellektuellt arbete) bör rimligen ligga på samma nivå som heltidsarbete. Knappast 7.2k?"

Varför då? Man producerar ju ett mycket lågt värde om något alls? Eller kör du med "labor theory of value"? Isåfall vet jag många som vill ha stålar för arbete utan som ingen vill ha.

Studier är inte arbete, studier är studier.

/Jonas, som vill dra in studiebidraget för alla som klagar. (Vill de fly landet kan jag rekommendera alla att flytta till samma ö och se hur de klarar sig ihop. Ingen vill ha dem och därför kommer ingen att sakna dem.)

Emil sa...

Jorden & Arbetaren:
Studier är precis som Barkå säger studier. Jag studerade för att skaffa mig kompetens för att kunna göra en bra framtida karriär och förhoppningsvis tjäna mer pengar i framtiden än utan studier (vilket väl i och för sig är tveksamt om jag gör om jag stannar i Sverige). Studierna är alltså en investering för mig inte något som jag per automatik skall ha ersättning för.

Du verkar tycka att studentkårerna har rätt till andras pengar för att de har så bra åsikter... En något konstig tanke för mig, vem är det som skall bestämma vilka åsikter som är tillräckligt rätt för att man skall kunna få rätt till andras pengar?

Jag reagerar dessutom på att du tycker att högern är studentfattig. Var har du fått det ifrån? Tittar man på representanterna för partierna ser man väldigt tydligt att utbildningsnivån är väsentligt högre bland högerpartierna än bland vänsterpartierna. Jag trodde att det var stackars arbetare som röstade på vänstern... Fast vänstersidan står väl på allas säger väl sig stå på allas sida som det är synd om (vare sig dessa själva vet om att det är synd om dem eller inte)...