2007-01-09

Bents bloggtävlig är avgjord!

Jonas Morian vann mycket välförtjänt. Trots en rejäl släng av politisk korrekthet har han, till skillnad mot många politiska bloggare, politisk hederlighet. Det vill säga att han inte beter sig som fåntrattar åt såväl höger som vänster som 1) inte tänker själva och 2) lever för att få motståndaren att förlora, snarare än att få de egna idéerna att vinna. Och han fortsätter att argumentera sakligt oavsett olika slags påhopp, te x från högerskribenter som rycker till sig lösa citat. Det beteendet är dessvärre inte begränsat till Kalle Larsson (v) och hans rabiata polare. Ja. Så är Morian förstås mycket läsvärd i frågor som rör yttrandefrihet. Sånt gillar jag! God bloggfortsättning -07.

Hög placering fick också min favoritbloggare (eh, när ska jag sluta hylla henne? Det undrar jag också) Louise P. Jag hamnade själv på plats 12! Är faktiskt lite förvånad. Och glad. Tack, tack. Här top-20:

PromeMorian - Jonas Morian 405
Gudmundsson - Per Gudmundsson 402
Sagor från livbåten - Marcus Fridholm 402
Dick Erixon 399
Kulturrevolution - Carl-Robert Lindgren, Johan Eriksson,Joakim Henriksson, Sebastian Weil 395
Johan Norberg 385
Frihetspropaganda - Louise Persson 356
Skattepolitik och samhällsfilosofi - Danne Nordling 349
Joel Malmqvist 333
Erik Laakso 327
Östra Ölands fria horisont - Kurt Lundgren 320
Sakine Madon 317
The Baconpire - Thomas Bayard 317
Berghs Betraktelser 314
Marta Axner 314
Sänd mina rötter regn - Dennis Josefsson 304
Attila Toth 302
Martin Borgs 299
Ge oss ett val - Marcus Nilsson 295
The Libertarian in Room 101 - Wille Faler 294

10 kommentarer:

sakine sa...

Tack själv för en bra blogg!

(Klart du skulle hamna högt).

Finns många bra bloggar, önskar jag hade tid att läsa alla oftare. Ett första steg är väl att uppdatera min dammiga länklista :)

Anonym sa...

Tack för gratulationer och vänliga ord.

Politiskt korrekta hälsningar

/J.

sakine sa...

Jonas, komplimanger till socialdemokrater/PK-debattörer (usch och fy) är sällsynt på de här bloggen, så det är bara att ta till sig!

En bra bloggare bjuder inte bara på intressant läsning - han/hon/hen är trovärdig och ärlig också.

Jon Millarp sa...

Jag skulle nog ha Johan Norberg, Gudmundsson och Utkast i toppen.

Folket har röstat fel, som vanligt.

sakine sa...

Är det bara jag i denna värld som är lite trött på alla bloggar om islamism?

Det är säkert jätteviktigt och superhotfullt och allt, men...vilken normal människa orkar följa alla skäggiga farbröder i Somalia etc?

Fan vad jag tycker att det är ointressant.

Jon Millarp sa...

Jag tycker iofs att det är bra att det finns några bloggar som handlar om internationell terrorism, islamism och liknande.
Främst eftersom mainstreammedia behandlar frågan på ett så ytligt och fegt sätt. Tycker det är ett av flera områden där bloggandet faktiskt fyller en funktion. Många andra områden tycket jag egentligen att jag får bättre texter om i mainstreammedia av olika form.

Och om man ser på hela mediautrymmet så är knappast den här frågan något som får för mycket uppmärksamhet.

Anonym sa...

Jag röstade på dig, förstås *fjäsk, fjäsk*

Du skriver helt klart en av de bästa bloggarna överhuvutaget!

Heja!

Anonym sa...

Märkligt att landets ensidigaste, mest lögnaktiga, mest Bushkramande bloggare Dick E hamnat så högt. Ännu mer besynnerligt är att någon kallade honom ”modig”. Han är tvärtom en feg typ som inte ens har vett att hålla sig med en kommentarfunktion.

sakine sa...

Jon, ja det stämmer förvisso.

Tack Maria! :o)))

Jan, jag tyckte att det var lite roligt att både sossar, liberaler och konservativa tog plats i tävlingen. Man kan ju dessutom gilla en blogg på grund av rapporteringen eller annat även om man inte håller med bloggaren i sak. Jag håller te x med Federley i det mesta, men hans vovve är ful som stryk. Politisk rapportering i den formen behöver jag inte heller.

Du har säkert egna exempel.

Jag tycker att Erixons blogg är ganska bra. Men jag tycker att t e x Morians eller Gudmundssons (trots allt tjat om sömnpillret Somalia) är klart bättre.

Anonym sa...

Vilken hundras har Federley? *nyfiken i en strut*