2007-01-05

Nyval i kommuner..?

Mats Odell positiv till extraval i kommuner (grundlagsändring) där småpartier har fått en vågmästarroll efter valet. Min spontana reaktion:
Stig-Björn Ljunggren har rätt; det är kostsamt, och jag skulle vilja lägga till en ännu viktigare sak. Det är odemokratiskt.

Man kan inte i efterhand komma och ändra ett val/införa ett extraval för att väljarna har valt på annat sätt än vad de traditionella blockpartierna drömmer om. Man kan däremot lära sig en läxa för framtida val. Kanske borde man sänka andelen mandat som behövs för att få igenom beslut för att undvika dödläge, kanske borde man göra annat. Men att i efterhand "rätta till" ett val?

Kostnadsfrågan är det sista jag oroar mig för.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Fast om det inte går att komma överens & uppnå någon form av styre är det väl inte helt orimligt med nyval?

sakine sa...

Då får man komma överens, alternativt avgå.

Och nyval blir det - 2010.

Fredrik Lindholm sa...

Vadårå? Normala krigslagar gäller inte i kampen mot SD...

Jon Millarp sa...

Jag skule önska ett system där 2/3 majoritet kan utlösa nyval när som helst i kommunen. Men jag betvivlar att det skulle hjälpa för sådana här situationer. Tror inte väljarna ändrar sig för att politikerna ger de bakläxa. Tvärtom.

Anonym sa...

Håller i princip med dig, men man kan ju komma ihåg att metoden "extraval tills ni lär er" är precis vad EU har kört med i fråga om sina centaral författningar: om ett land röstar nej till det nya bygget, så utlyses en ny omröstning något år senare och så hoppas vi de röstar ja. Ett ja är däremot alltid folkets röst utan problem, även om det är ett ja med 50.5%.

Så har det funkat i Danmark, Irland och på andra håll. Inte ens det kompakta motståndet mnot 2004 års förslag till nytt avtal (som vi mskulle ha röstat om i Sverige om det inte knäckts i Franktrike och Nederländerna) gjorde att läxan gick hem. Både Carl Bildt och diverse ministra och EU-lobbyister har börjat tala om att "vi får nog buffa igenom den här nya federala författningen i alla fall".

Anonym sa...

Jag förstår faktiskt inte problemet alls. Om inte ett politiskt styre går att få till skott är det väl bättre med nyval än ett stagnerat tillstånd i fyra år?

Jag tycker att det liknar missförstånd. Moderater & Socialdemokrater har förpliktelser gentemot sina väljare, inte sverigedemkraternas.

Det blir lite märkligt att kräva att alla ska sitta i samma båt när ingen har lust att ro.

Anonym sa...

Är du mot nyval på nationell nivå också? Göran P hotade med detta så sent som 2002.

Anonym sa...

Ang, dina löften hoppas jag att du håller dem. En mognare och en mer seriös bloggare som skriver om viktigare saker som kräver mer tid för den som skriver o lämnar mer intryck för den som läser vilket kan kännas sakna ibland när man läser dina inlägg.

Anonym sa...

Anna,
Jag håller med dig en del men inte annan del...Det bra att fler talar kommenterar och avlastar henne då då ... men jag bara saknar hennes närvara och hennes charm här...

sakine sa...

Marie, ja jag är inte hundra på att jag vill ha det 'deliberativa' konsensussystemet vi har både i Sverige och i EU. Ineffektivt som attan.

Krohnman, ett till val löser inte "risken" att hamna i dödläge.

Jag tror lösningen snarare är fler modiga politiker som röstar som de själva vill (och inte alltid som deras partier vill). Det existerar för övrigt fler svenska partier än två.

Gärna mer kompelxitet! Däremot, som jag skrev till Marie, gillar jag inte det sega konsensustänket utan tydlig vinnare (och tydlig ansvarstagare) i svensk politik. Jämf med USA te x.

sakine sa...

Anna & polaren, jag fattar inte riktigt? Passar det sig inte - besök en annan blogg.

Jag skriver som jag skriver - ibland ytligt, ibland tjatigt djupt. Kolla in min länklista och zappa vidare.

Fredrik Lindholm sa...

Varför är det så kissnödigt när Sverigedemokraterna ta mandat i någon kommun igen vettig mäniska känner till? SD är en ideologisk produkt på en marknad. Om man väljer en produkt så betyder det att alla andra alternativ inte dög. Om en produkt inte duger så kan det dels bero på att man anser den objektivt vara sämre. Eller så marknadsfördes den dåligt. Varken tillverkare eller säljare brydde sig om att backa upp den. Jämför politiken med Coca-Cola som ständigt förnyar sin image. En sjävgod lästillverkare är en utkonkurrerad läsktillverkare.

Det kommer att bli nyttigt för alla med SD i kommunen. S & M får sig en rejäl näsknäpp. SD får lära sig hur det går till.

Anonym sa...

sakine ,tack för ditt råd om att jag kan faktikst läsa andra blogg och det gör jag och jämför också då kvaliteten om jag får göra det nu av dig. Jag säger bara vad jag tycker, du säger själv att du är liberal, statsvetare etc. och en som vill debattera överallt När man hör det förväntar man sig lite klokare argument och inlägg som lämnar mer än ytliga svar eller hälsningar som sker på din blogg då dina vänner hälsar hit och datt.

sakine sa...

"Anna" (som av någon anledning inte tycks kunna skriva begriplig svenska), inbillar du dig att man måste vara "djup" och diplomatisk mot varenda idiot i världen för att man har en utbildning?

He he :o)

Besök ett svenskt universitet!

Fredrik Lindholm sa...

Kan vi återgå till diskussionen om hur vi skall utrota SD till sjunde ledet? Krohnman, har du några idéer? Jag föreslår att vi upprättar listor över alla som inte håller med oss om SD:s ondska.