2007-01-23

Generösa människor

Nu får man ju rapporter och blanketter från banker och från arbetsgivare inför deklarationen.

Jag fick nyss lite papper från Nordea. Och jag...skäms lite. Förra våren skrev jag nämligen en text där jag snyftade ut över min bostadssituation (24 kvm i mångmiljonhöghus i Flemingsberg) och bad jagvillhabostad.nu att sätta in pengar till mig direkt i stället för att fåna sig. Jag lämnade ut ena bankomatnumret. Gissa vad! Människor har satt in pengar. Jag fick hela 887,87 ink ränta!

En man skriver "Ät något gott" i meddelandefältet och sätter in 300 spänn! Helt galet ju. Om någon av de bidragande läser här: Jättetack. Hoppas jag kan få bjuda er på en middag, glass eller något. Snart.

Om inte annat för att döva mitt samvete.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Asså, du kan väl bjuda mig på käk. Jag är en stackars student som CSN älskar att hata. ;-)

sakine sa...

He he! Saga jag kan nog hitta en mer behövande person som inte handlar på NK dagligen (nåja, när hon är hemma i Sthlm) och som har 100000 (!?) par skor. OCH väskor.

Snobb. Det enda som botar dig är fattigdom!

Anonym sa...

Sakine. Det var så litet. Hoppas att det smakade.

sakine sa...

Tobias, dina initialer är knappast U.S?

Eller var du namnlös? Du skojar väl?

sakine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
hrm sa...

Alltså, det är ju visserligen en kul grej att skriva men jag tror att Tobias Struck kan ha gjort det. Han verkar ju lite mental, på ett bra sätt.

Anonym sa...

Henrik. Det där var nog det snällaste som någon har skrivit till mig på internet: "Mental, på ett bra sätt". Det är nog jag i ett nötskal :)

Sakine. "U.S." är en ironisk kod. Om du kan lista ut vad jag menar, så betalar jag in 600 kronor.

sakine sa...

Tobias, nu vet jag ju att du "skämtar". Det stod inte "U.S", det var initialer. Kom på för och efternamn så ger jag dig 300 tillbaks ;)

Anonym sa...

se där, sakine. du har fått mer i bidrag än vad en vänsterbebis som jag någonsin fått.

Anonym sa...

Sakine. OK, du fick mig, prinsessan. Men jag gissar väl: Urban Svanström?

Anonym sa...

Du är värd pengarna Saki. Fortsätter du i denna farten har du snart råd till en lägenhet i mångmiljonsklassen. Själv skulle jag gärna sätta in pengar, om jag hade haft råd.

Anonym sa...

Per. Det är fjäsket som räknas.

Anonym sa...

jonas barkå:

rätta mig om jag har fel, men har inte folket röstat fram sin riksdag som har beslutat att skatter ska finansiera välfärden?

Anonym sa...

Anonym:

Alltså, några har röstat för att staten efter eget godykce skall få fördela hälften av BNP.

Man kan lätt tro att Jonas inte var en av dem.

Jonas argument grundar sig på att en aldrig så stor majoritet inte har rätt att bestämma över andras resurser. Och det har han naturligtvis rätt i.

Anonym sa...

En inte så tokig illustration på att majoriteten inte automatiskt har rätt är de amerikanska sydstaterna för 150 år sedan, där majoriteten av befolkningen stödde systemet med att hålla den svarta minoriteten som slavar. Enligt Anonyms synsätt ovan måste detta ha varit helt ok - äkta majoritetsstyre, och bara för minoriteten att rätta sig efter. Skillnaden mellan slaveri och det svenska högskattesamhället är en skillnad i grad, och inte i art...

Anonym sa...

lazenby och jonas barkå:

så vad tycker ni om bolagsstyrelser och feta vd:ar som skor sig på sina arbetare? är det inte majoriteten - det vill säga arbetarna - som ska få bestämma hur företagets vinster ska fördelas?
förresten, här är en som hellre skänker bort mina surt förvärvade slantar i skatt än i fickan på nån fet vd-jävel från djursholm.
helt frivilligt.
sen kan ni oja er över skatterna och jämföra med slaveri (och sen i smyg få bånge på nationaldemokraternas hemsida) bäst ni vill. ni hajar nog hur taskig liknelsen är, ity alla riksdagspartier öppet tycker att det är befogat med skatter, medan slaveriet genomfördes med våld utan någon rösträtt för de drabbade.
minoritetsstyre är inte heller så jättebra.

Anonym sa...

Jag håller med ovanstående, du är värd pengarna, särskilt om de gavs bort utan yttre tvång. Sedan vet jag inte hur vi gör med motsägningen Sakine-Samvete...

Skapa en stiftelse med pengarna. Du kan bli filantrop

Anonym sa...

Anonym:
Varifrån kommer förvirring att det är någon slags naturlag att arbetare ska få bestämma på företag?

Ägarna är ju de som tagit risken och investerat i verksamheten. Dessa människor bestämmer (inom lagliga, moraliska och fackliga lagar) vad de vill göra med sina resurser - inte de som arbetar.

Om du hyr in någon att renovera ditt hus får de inte välja färg på tapeterna heller. Det är inte så komplicerat.

Anonym sa...

Jag vet inte om man skall behöva lägga tid och kraft på att bemöta sådant här, men låt gå...

"är det inte majoriteten - det vill säga arbetarna - som ska få bestämma hur företagets vinster ska fördelas?"

Nej det är det inte. Som anställd har man träffat ett avtal med arbetsgivaren att man får belöning för sin prestation i form av lön. Är man inte nöjd med detta, så går det bra att säga upp sig. Vill man bestämma över ett företag får man starta ett eget, inte kräva att få bestämma över någon annans.

"förresten, här är en som hellre skänker bort mina surt förvärvade slantar i skatt än i fickan på nån fet vd-jävel från djursholm.
helt frivilligt."

Ja, det var just frivilligheten som var kruxet. Du får gärna lägga Dina pengar på vad du vill, men låt mig göra detsamma...

"minoritetsstyre är inte heller så jättebra."

Det håller jag med om. Men måste man käbbla över vem som ska bestämma över vem? Kan inte var och en bara få behålla rätten att bestämma över sig själv?

Anonym sa...

"Nej det är det inte. Som anställd har man träffat ett avtal med arbetsgivaren att man får belöning för sin prestation i form av lön. Är man inte nöjd med detta, så går det bra att säga upp sig. Vill man bestämma över ett företag får man starta ett eget, inte kräva att få bestämma över någon annans."

Svar: Om du inte vill följa lagen och betala skatt kan du flytta någon annanstans.
Resonemang på samma nivå...

Jonas Barkå sa...

"Svar: Om du inte vill följa lagen och betala skatt kan du flytta någon annanstans.
Resonemang på samma nivå..."

Nej, det är inte i närheten samma sak. Sen när måste man flytta till ett helt annat geografiskt område för att man säger upp sig från jobbet?

Ett resonemang på samma nivå vore "Säg upp er från svenska staten om ni inte vill följa lagen och betala skatt." Det vore helt rimligt men problemet är ju bara att det kan man inte.

Statstvånget är likvärdigt med ifall du inte hade rätt att sluta din anställning och sen åka i fängelse för att du vägrar att komma dit och jobba.

Jag antar att du skulle tycka det var ok bara majoriteten av alla på arbetsplatsen bestämt att du inte får sluta?

Anonym sa...

ja, här kommer det här med nationalstaten in; en konstruktion jag inte heller gillar men som de flesta svenskar (förutom ett fåtal skåningar och samer) godkänner.
du kan likna nationen vid företaget. om du säger upp dig från företaget så kan du inte hänga runt på arbetsplatsen efter att du slutat.
dessutom: i sverige finns det kommunalt självstyre. och du har alla möjligheter att skapa opinion och driva politik för att ändra på sakernas förhållande.
på ett företag blir man väldigt lätt friställd om man försöker ändra på sakernas förhållande och säga sin mening.

Jonas Barkå sa...

"om du säger upp dig från företaget så kan du inte hänga runt på arbetsplatsen efter att du slutat."

Visst kan du det så länge du äger lokalerna. Det är snarare företaget som riskerar att få flytta.

Din jämförelse håller inte.

Rollx sa...

Hmmm vad kommer du att gör med kulorna ?. Det är roligt ! när man blir överraskad över vad ens medmänniskor kan göra. Du får väl käka något gott, som en av de vänliga(generösa) själarna föreslog.

Jonas Barkå sa...

Eller så lånar du ut dem till en entrepenör i tredje världen:

www.kiva.org

Anonym sa...

Kurder och barn...

Känner en kurdisk familj med 11 barn som har levt på socialen de senaste 19 åren...

Åk till kurdistan...vi har inte råd med er längre...

...och skaffa INTE mer än 2 barn...ni kanske inte vet om det men VÄRLDEN har begränsade resurser...

...och titta på Dilsa demirbag-Sten som har 5 syskon...Hur mycket i bidrag blir det?

Sd

Rollx sa...

11 barn ! det var många. Har dom ingen Tv ?. :)