2007-01-18

Hurra! Det blir Sahlin

Så man slipper förmodligen Nuder. Skönt. Och jag gratulerar givetvis alla socialdemokrater som blir av med Göran Persson. Hur väl Sahlin kommer att göra ifrån sig beror delvis på hur motståndaren ser ut. Hade jag varit Pr-strateg hos moderaterna hade jag genast bytt ut Fredrik mot Filippa. Eller ännu bättre: mot Kristina Axén Ohlin.

sidan 4 svamlar PekGul om att "Jag förväntade mig aldrig att en borgerlig allians skulle bryta mot traditionen och välja en kvinna till statsminister."

Öh, syftar människan på moderaterna eller tror hon på allvar att alliansen hade en ordförandekandidat? Hade fler röstat på Centern hade Maud tagit täten. Hur som: som feminist kan jag bara glädjas över kandidatvalet hos socialdemokraterna.* Det finns oerhört många kvinnor inom politiken, från höger till vänster, som sitter på lägre poster än de borde.

*Visserligen trodde jag på Linda Roosing, som valde "Fadde och jag är ihop - nej!!! Vi gör slut...Nej!! ihop!, så mina politiska analyser ska kanske tas med en nypa natriumklorid.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Känner du att du behöver kritisera en kurd för att öka din trovärdighet sakine? Jag läser din blogg minst ett par ggr i veckan. Du är klok och ofta vettig. Jag förstår dock inte Pekgul-påhoppet.

För det första:
Hon heter PekGul i efternamn och inte Pekul.

För det andra:
Du behöver tydligen mogna till lite mer innan du kan bli en politisk strateg. Glöm inte vem du är, var du är och varför du är där du är fröken liberal.

Jag är extremt förvånad... Jag brukar alltid ta dig i försvar i vänners och ovänners sällskap.

Jag hoppas att du framöver väljer dina ovänner med större eftertanke och med bättre strategisk fingertoppskänsla sakine. För att inte vara helt åt helvete politisk inkorrekt så får jag lov och förklara mig bättre nästa gång vi möts i det riktiga livet.

sakine sa...

Eh, jag kritiserade hennes antagande. Inte PekGul som person (tycker tvärtom att hon är riktigt vettig. Ta det lugnt med dina "antaganden"). Läs om det jag citerar och kommenterar.

I övrigt:

Jag är omogen som få! Bra att du upptäckte det nu. Bättre sent än aldrig.

Anonym sa...

Pröva tio nypor natriumklorid.

När får jag mitt pris för att Rosing hoppade av inom sex månader?

Anonym sa...

Glömde en smiley efter natriumklorid. Bäst att påpeka, man vet aldrig vilken sida folk vaknar på =)

Anonym sa...

Ja, det var ett kanon-val, hon har ju nästan noll stöd bland s-fotfolket ute i produktionen :)

Anonym sa...

Anonym-> ”…Glöm inte vem du är, var du är och varför du är där du är fröken liberal….För att inte vara helt åt helvete politisk inkorrekt så får jag lov och förklara mig bättre nästa gång vi möts i det riktiga livet.”

Låter nästan som ett hot från en ”hedersman”. Alltså, hur var det nu med INTEGRATIONEN i ett ”mångkultursamhälle” ? Ett klockrent argument bidrog denne kurd, förmodar jag, MOT den s.k. mångkulturen. Här ser vi tydligt vad många ”integrerade svenskar” verkligen går för: Integration, ”mångkultur” och globalism för urbefolkningen….apartheid och storslagen nationalism för dem själva.

Det finns inget mångkultursamhälle… utan bara många samhällen, vilket innebär att om befolkningarna lever under samma jurisdiktion har nationerna konverterats till protektorat under främmande makt….Och det är just detta VI rasister/nationalister/antisemiter och heterosexuella vita medelålders homofober INTE vill ha….Kom ihåg det fröken liberal ;o)

Wille sa...

Ja, hurra..
För inte kan någon ta en människa på allvar som förskingrar skattepengar, fuskar med kvitton, ignorerar att betala privata hyror och skulder osv osv osv..
Hur kan en människa som upprepade gånger visat prov på att vara oförmögen att ta ansvar för sitt eget liv och ekonomi tas på allvar som statsministerkandidat för ett land?
Hon får TV-licenser (vilket hon själv varit skyldig till) och (laglig) skatteplanering att framstå som en promenad i parken.

Men får man gissa att media-granskningen kommer att vara mycket mildare än för alliansen?

Anonym sa...

Synd bara att Sona Mahlin är så höger
:(

hrm sa...

Jag tycker att Nuder är jävligt underskattad. Nog för att han ser utsom en vessla, men han är faktiskt en god retoriker. Nåväl, dags att gratulera Sverigedemokraterna till en riksdagsplats.

Anonym sa...

Jag är jävligt bitter för att jag inte satsade pengar på Mona Sahlin. Jag sade väldigt tidigt att jag trodde hon skulle bli partiledare.

Annars känns det läskigt att tänka sig henne som statsminister om det inträffar en riktigt stor katastrof. Det funkar säkert så länge hon bara behöver prata och säga snälla saker i TV.

Det lär nog bli en massa
mer pengar till "fina projekt" också.

Anonym sa...

Nu är det Anonymos det gäller (a propos röda trådar):

Alltså den av globalismens megalomaniska marxistliberaler påtvingade kolonisering genom massinvandringen, bidrar till oss ursprungare… - som inte haft krig eller lidit några kollaterala förluster sen fan vet när… eller sedan vi skåningar blev förslavade och underkuvade svenskjävlar-… med alla ingredienser av hetsiga, våldsamma och hatfyllda etniciteter utan solidaritet utanför sina väl uttänjda familjband, men väl hyser närmast en fanatisk stamlojalitet inom sin egen krets.

Det anonyma kurdiska inlägget visar oss just detta, att det är skillnad på folk och folk. Det är skillnad på hur man beter sig i sin egen grupp och hur man skall vara hos ”de andra”. Först kommer den lismande kameleonten för att sedan konverteras till den hänsynslöse usurpatorn. Klassiskt.

Grupperna håller ihop mot ”de andra”. Chilenare hatar somalier som hatar vita som hatar judar som hatar alla…utanför sina tribala gränser. Blod är tjockare än multikulturaliserat vigvatten…när det är allvar.

Jag har nu snart i 10 år skrivit att det går åt helvete om man låter stora mängder av för urinvånare aparta folkgrupper med helt andra värderingar komma in och slå rot i sina respektive ”kulturcentra” . Det leder helt enkelt i slutändan till etniska krig vilket ju historien är full av bevis på. Visa ett (1) endaste exempel på motsatsen och visa att jag har fel!

I stället bör man tillåta endast INDIVIDER som själva vill integrera sig i vårt samhälle komma hit och kunna bli svenska medborgare med allt vad det innebär. Vad beträffar flyktingar så är det en kategori som också skall behandlas som sådana. Vad har medborgarskap, PUT och arbetsmarknaden med detta att göra?

Kolla bara beteendet i de gamla mångkulturländerna efter BEFRIELSEN…den som respektive folk längtar efter i hela sitt liv, generation efter generation. Kurdistan va fan är det?... om inte en nationalistisk skapelse i fantasin likt den som judarna upprättat i Palestina. Kurder applåderar USA:s svinerier i Irak för att det ger dem ett hopp om att skapa sitt eget Kurdistan….där de blir lika jävliga mot araber, turkar och andra som vilken Atatürkkurd, Saddamkurd eller Hitlerkurd som helst.

Och…

…hur hamnar de just här?...Och vad skall dessa stackare bidraga oss med?

Bygga upp vårt sargade land, antagligen.

“Most people with not much education usually seek asylum in Scandinavian countries to work in menial jobs. Doctors, engineers, pharmacists and academics prefer Canada, Britain, Australia and New Zealand," Khudaifa said.”

Där har vi det igen: "asylum för att jobba". Va fan e´de´?

http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/IRIN/8b58c03772fba837ed4bee2fb670e5ab.htm

Var solidariska och pröjsa för er egen altruism. Det gör jag.

Anonym sa...

Snälla sakine berätta för mig hur du tänker när du säger att Nuder var inte ett bättre alternativ, varför gillar inte du honom? Det andra är att du kallar dig liberal och feminist, då är min fråga: varför du är feminist? Den sista frågan är vilket parti du sympatiserar med mest nu? Eftersom du inte är folkpartist längre undrar jag bara då vem du tycker är inte så sossig och istället mer åt höger istället?

Anonym sa...

Jag förstår om Du som liberal glädjer Dig eftersom jag antar att Du håller med mig om att hon inte är tillräckligt slug för att föra partiet till seger om inte alliansen gör bort sig grundligt.

Vad som är symptomatiskt är att Chilo fick drevet på sig för en obetald TV-licens men Våran Mona duger trots obetald tv-licens, svart dagmamma, två felparkeringar registrade på obesiktad bil som har körförbud, privata kontantuttag på statens kreditkort, privata bilhyror på statens kreditkort, privata klädinköp på statens kreditkort, time-out på Mauritius på skattebetalarnas bekostnad, missbruk av Sveriges speciella ställning på Mauritius för privat vinning, 98 obetalda parkeringsböter, 32 parkeringsböter hos kronofogden, drygt 30.000 kronor i restskatt som inte betalas i tid, räkningar som gått till kronofogden, bilen belagd med körförbud, obesiktigad och fordonsskatten ej betald, arbetade utan att vara med i facket, dotter fick toppjobb som borde ha annonserats ut efter rekommendation från mamma och ett företag vars affärsidé var att debitera folk för att utnyttja hennes politiska kontaktnät.

Det sista försökte en moderat riksdagsman göra för femton år sedan och kom därför att fällas för mutbrott. Det vore lämpligare om högerfolk och vänsterkvinnor behandlades lika.

Sammanställningen är i huvudsak HAXs.

Fredrik Lindholm sa...

Är du glad över sossarnas interna angelägeheter? Är du dum i huvet på riktigt? Ta och ägna helgen åt att lyssna på lite ickeheteronormativ musik för att dra åt skruvarna, vetja!

Anonym sa...

Jorden & Arbetaren hälsar, att värre än rättfram cynism, är den kälkborgerliga gråtmildhetens sociopatologi.

Hehehe, har du hittat på den där floskeln alldeles själv?

PS
Ett visst mått av cynism är vi alla behäftade med, vare sig vi vill det eller inte ...men de flesta av oss lånar för den skull inte ut oss som megafoner till dogmatism.

Anonym sa...

Jo. Den röda dogmatiska megafonen, deklarerar:
Alla politiska rörelser, med självrespekt, håller sig med sina egna fotsoldater, sina egna propagandister och sin egen kår av intellektuella.


:oD ...som hämtat ur någon saga av den vitskäggige skälmen från 1800-talet, den där skiten tycks vara svårmoderniserbar, både andligt och bokstavligt.

Jag har aldrig påstått att jag är en intellektuell. Något bättre på att kasta floskler, än handgranater.

Sorry, men jag har inte heller påstått att du skulle vara intellektuell, jag har bara konstaterat att du är en floskelrapande nyttig idiot.

Anonym sa...

arbetarkillen:

ett tips, ingen tycker att du verkar smart för att du skriver krångliga och otillgängliga ord och meningar. Låter bara som en fjunig tonårsrevolutionär som försöker göra sig till.

Men för all del, fortsätt med analysen av den idéhistoriska regressionen, intellektuella dvärgar (du är väl en intellektuell gigant förstås?) och den kälkborgerliga gråtmildhetens sociopatologi. Du slår iaf ett slag för den politiska lyteskomiken.

sakine sa...

Sevgi, sköt dig själv du. Jag är inte så viktig.

Alla andra, tja..hon är folklig och med det kommer man undan med en hel del. Jag tror inte att hon kommer att vara orsaken till att s förlorar, men kanske är det så att folket inte ritkigt kan hantera en sådan kvinna som Mona är på statsministerposten. Som oppositionsledarelär hon fungera bättre än sina konkurrenter.

Jag köper inte heller det här med att Mona skulle gynna Sd. Det är framförallt sverigedemokraternas egen förhoppning (de avskyr Sahlin över ALLT annat).

Anonym sa...

Sakine, du kan väl svara på två enkla frågor? Varför inte Nuder? Och varför är du feminist?
Óm du önskar att du kan rabbla upp en massa kommnentar utan att andra ifrågasätter de har du dig sj att skylla på. kan man inte argumentera för sin stånd punkt finns ett alternativ, hålla käften tills man kan komma med sunda argument.Det lär vi oss tom på skolan så det har du inte heller missat. Anders Ullholm kommer du väl ihåg?från skolan.Men jag tror att du kan svara på de två enkla frågorna , det klarar du.

Anonym sa...

När höger hyllar sin oppositionsledare vet man att man valt fel oppositionsledare...

Anonym sa...

Man kan förstås debattera på två sätt. Slunga ut injektiv,

I min värld slungar vi invektiv

I mitt första inlägg fanns, en ansats, till analys.

Åfan, vad handlade den om?

Gissar att dina rader, återspeglar de senaste årens borgerliga debattatmosfär och idéhistoriska regression

Tja, jag är iaf inte någon borgerlig kompis till dig, jag är mera en extrem högerextremist på frilansbasis :)

Anonym sa...

JOrden & Arbetaren,

Det var mycket på en gång där...

Jag antar att du kallar henne för Mona Stalin pga att du associerar till dina idoler....

Vad gäller SD håller jag inte med dig. S har redan tappat massor med väljare till SD och de som potentiellt skulla kunna gå över till SD är inte direkt de som tycker bäst om Mona Sahlin.

Resten av ditt inlägg är bara löje; "Mona Sahlin var med och avkaffade den fula sysselsättningen" är nog min personliga favorit. Lite ekonomisk historia hade kanske inte varit helt fel för dig att läsa, då hade du kanske förstått fördelar och brister med penning- respektive finanspolitik.

Offentlig sektor är inte till för att sysselsätta folk utan för att ge medborgarna (som ju finansierar den genom sina skatter och genom att låna ut pengar till staten) bra service på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. Detta är väl mycket tveksamt om vi får idag. Efter decennier av socialdemokratiskt styre har vi istället dålig service på ett icke-kostnadseffektivt sätt.

Det enda jag kan hålla med dig om är att Mona Sahlin är ett skådespel, en politisk broiler utan vare sig ryggrad, egna åsikter eller någon politisk strategi. Om hon blir statsminister är det ett bevis på att Sverige är ett förlorat land.

Anonym sa...

Så vilken samhällsekonomisk fördel hade det faktum att 200 000 blev av med sina jobb? Liksom 30 000 vårdplatser?

Tja, vilken samhällsekonomisk fördel fanns det att låta dessa drälla omkring i vården och kosta pengar?

Vilka finansiella och penningpolitiska fördelar åtnjöt pensionärerna, som fick sänkt pension med 8 %(91-95)?

Det är sånt som kallas 'tough shit' för länder som importerar 500 000 oproduktiva bidragstagare.

På vilket sätt det är mer kostnads effektivt att människor är arbetslösa, framför att de arbetar i offentlig vård, skola & omsorg?

Det håller jag med om, men var gång någon tar upp detta så kallas det 'diskrimminering', bidragsblattarna ska väl inte tvingas att jobba!?

Stämmer det inte att K-O Fäldt sade att den fulla sysselsättningen spelat ut sin roll, innan han försvann till ett välbetalt styrelsejobb på Volvo?

Det stämmer, meningslös sysselsättning har aldrig varit någon höjdare.

*50 miljarder minskade intäkter/år, pga "århundradets" skattereform. (+Uteblivna dynamiska effekter!)
*68,2 miljarder till bankkrisen.
*100 miljarder/år kostade massarbetslösheten (ej räknat externkostnad, kriminalvård etc)som eskalerade efter "århundradets"skattetragedi.


En minskad asylinvandring med 500 000 hade eliminerat detta problem

För många var Sverige ett förlorat land redan då. Men överklassen mår fortfarande bra...

Klart att överklassen mår bra, dessa behöver ju inte konfronteras med det mångkriminella samhället

Anonym sa...

Jorden & arbetaren;

Jag kan väl göra ett försök att svara på dina frågor utan att blanda in invandrare:

"Så vilken samhällsekonomisk fördel hade det faktum att 200 000 blev av med sina jobb? Liksom 30 000 vårdplatser?
11 miljarder skars ner från skolan. Lärartätheten minskade med 10 %?
Vilka finansiella och penningpolitiska fördelar åtnjöt pensionärerna, som fick sänkt pension med 8 %(91-95)?"

Den stora samhällsekonomiska fördelen är naturligtvis att vi fick ner en snabbt eskalerande statsskuld, man kan helt enkelt inte under en längre tid göra av med mer pengar än man har. Detta gäller stater såväl som privatpersoner. Att vi blev tvungna att dra ner så hårt beror på att tidigare regeringar (i huvudsak socialdemokratiska) gjort av med en massa pengar som de inte hade, bl a genom att bedriva expansiv finanspolitik.


"På vilket sätt det är mer kostnads effektivt att människor är arbetslösa, framför att de arbetar i offentlig vård, skola & omsorg?"

Det är naturligtvis inte mer kostnadseffektivt att folk är arbetslösa än att de är anställda i offentliga verksamheter (åtminstone inte om man ändå skall betala dem). Däremot är det ju en liten förenkling av läget... Expansiv finanspolitik (där staten går ökar de offentliga utgifterna) för att hålla nere arbetslöshet och motverka lågkonjunkturer inkränktar på privat verksamhet. Tanken är ju att dessa inte skall vara anställda i offentlig verksamhet utan i privata verksamheter där de gör saker som är värdeadderande och på så vis hjälper samhällsekonomin att växa istället för att bara kosta pengar. Tyvärr har vi ju ett antal bromsklossar som gör att vi inte kan liberalisera och privatisera tillräckligt mycket för att detta skall kunna hända samtidigt som vi har en oerhört inflexibel arbetsmarknad som ju inte direkt gör detta lättare.


"Stämmer det inte att K-O Fäldt sade att den fulla sysselsättningen spelat ut sin roll, innan han försvann till ett välbetalt styrelsejobb på Volvo?"
Jo, han hade rätt och det var väl hans kompetens som gjorde att han fick ett bra jobb, har man ett bra jobb skall man ha bra betalt också.


Vad gäller dina fakta så kan ju de tolkas annorlunda också:

"*50 miljarder minskade intäkter/år, pga "århundradets" skattereform. (+Uteblivna dynamiska effekter!)"
Är det ett självändamål att staten skall ha alla våra pengar? Är det inte bättre att de ger mig den service jag behöver till en så låg kostnad som möjligt ochså kan jag sedan själv bestämma vad jag vill göra med MINA pengar.

"*68,2 miljarder till bankkrisen."
jag förstår inte vad det har med saken att göra, bankkrisen uppstod eftersom bankerna hade för dåliga säkerheter för sina lån

"*100 miljarder/år kostade massarbetslösheten (ej räknat externkostnad, kriminalvård etc)som eskalerade efter "århundradets"skattetragedi."
Jo, massarbetslöshet kostar pengar, det är då ett mysterium varför vänsterkrafterna vänder sig emot alla förslag till reformer som har visat sig fungera i andra länder.

Kommentarer om min karaktär väljer jag att ignorera. Tack för tipset om jobbmöjligheter, det är ju genom informella kontakter och inte genom statliga mastodontapparater som jobb oftast förmedlas, men just nu har jag redan jobb så denna gången behövdes det inte.

Anonym sa...

Mycket bra och sant skrivet Emil!

Anonym sa...

Angående ND och SD som eventuellt är representerade här (?) så tycker jag att deras enda seriösa motpol är liberaler och liberalism.

Ett högskattesamhälle med oerhört generösa bidragssystem, omfattande sociala skyddsnät och i praktiken höga minimilöner (oavsett som kollektivavtal, eller lag) måste ha ganske kraftigt stängda gränser. Och kravet på det kommer ju dessutom öka desto billigare och enklare det blir med all form av kommunikationer.

Det är väldigt märkligt att vänstern ständigt hycklar om detta. Och att rasistpartierna tar massa röster från gamla sossar är inte så märkligt alls. Det är ju den gamla hederliga folkhemstanken som båda lägren försöker slå vakt om. Sd är ungefär där socialdemokraterna var en bra bit innan Palme.

Vem som helst förstår att man inte kan ha både fri invandring och dessutom ha garanterad hög inkomst av bidrag till alla som sedan väljer att bo här. Det har svenska regeringar förstått och faktiskt kraftigt hindrat invandring. Det är i grunden fel. Låt folk komma hit och bygga sina egna liv.

Som liberal välkomnar jag alla. Och ett sådant system förutsätter liberal frihet.

Anonym sa...

Anonymous:

Sd är ungefär där socialdemokraterna var en bra bit innan Palme.

De flesta som följer www.sdblogg.se har nog en annan uppfattning.