2009-11-27

Liberal feminism

När jag har skrivit om feminism på sistone har motfrågan varit "vad är då liberal feminism?".

Själv gillar jag varken Wikipedias eller jamstalldhet.nets definition helt och hållet. Så här skulle jag sammanfatta den liberala feminismen:

Den är likhetsfeministisk, eller menar åtminstone att det "biologiska könet" kvittar - inte minst utifrån politikens perspektiv. Feminismen som sådan erkänner könsroller, likhetsfeminismen till skillnad mot särartsfeminismen ser de skarpa rollerna som problem. Den liberala feminismen strävar efter individualisering, medan den kollektivistiska vänsterfeminismen fastnar i könskrig och kvoteringsiver.

Alltså: en liberal feminist bekymrar sig över könsdiskriminerande lagar och överdrivna - skapade - könsroller. Men han/hon/hen ogillar vänsterlösningar.

Det finns förstås olika debattörer och politiker som definierar sig som liberala feminister. För egen del tycker jag bland annat följande:

Kvotering är inte bara diskriminering utan direkt förolämpande mot den grupp som anses behöva "hjälp". Behåll fåll fokus på kompetens. Kvotering i privat sektor bryter dessutom mot äganderätten.

Klart kvinnor ska ha samma klädregler i offentliga badhus. "Bara Bröst"-nätverket driver en viktig fråga - men får inget stöd från DO.

Sexköpslagen ska bort, inte exporteras.

Föräldraförsäkringen bör vara individualiserad, vårdnadsbidraget slopas.

Vänsterfeminismen moraliserar över egoism och i synnerhet ekonomisk egoism. Det är synd, om det är någon grupp som behöver överge altruismen så är det just kvinnor.

Hindrande klädsel på skolbarn ska vara förbjudet. Skolan ska motverka, inte uppmuntra, könsroller.

7 kommentarer:

blippe sa...

"Hindrande klädsel"? Är det en omskrivning av klädsel som inte genomgått samma utveckling som den västerländska under 1900-talet?

sakine sa...

Blippe, det vanligaste problemet är stora tygstycken som försvårar för flickor att delta i gymnastiken.

Har du andra exempel?

Daniel sa...

När du skriver att föräldraförsäkringen ska individualiseras, menar du då som socialdemokraterna ser på "individualisering" dvs att det ska vara än mer politikerstyrt, eller menar du att föräldrarna själva ska bestämma helt fritt hur de väljer att disponera sin föräldraledighet?

Mvh
Daniel

Roland X sa...

Feminism kan naturligtvis precis som exempelvis demokrati tolkas på olika sätt.
Enligt din tolkning Sakine så är jag faktiskt för första gången feminist.
Men hur många är vi egentligen som har denna typiska borgerliga "feministiska" hållning?
Jag är minst sagt tveksam till att kalla mej feminist.

sakine sa...

Daniel, individualiserad. Som dumt nog kallas "kvoterad". Föräldrar får välja att inte ta ut bidrag.

sakine sa...

Roland X, många resonerar precis så och egentligen kvittar etikett tycker jag. Det viktiga är inte om man kallar sig feminist eller inte.

Jag använder ordet som ett sätt att beskriva att jag tycker att onödiga roller är fel.

Hanna sa...

Bra definition! Jag håller med dig om allt, utom sexköpslagen. Just nu läser jag en feministisk debattbok som är allt annat än liberalfeministisk. Jag avskyr när vänsterfeminister påstår att bara kvinnor tjänar på jämställdhet (i detta fall var det en man som sa det). Är barn inte viktiga?

/Hanna