2006-07-11

Var kommer energin från?

Det var säkert 6 år sedan jag åt havregrynsgröt senast. Jag har genomlevt en hård vinter med noll motion och mycket 'varförborjagidettakallaland?'.

Men nu förstår jag inte riktigt vad som är på gång. Har levt sunkigt (i synnerhet i förra veckan). Har en massa blåmärken över hela kroppen som jag inte riktigt vet hur de kommit till. & så i går: Fick för mig att jogga mer än en mil och skuttade omkring med annat också. Nu börjar det rycka i dag. Igen.

Sommar?
En myt att alkohol förstör kroppen?
"Rester" av kondition kvar efter maraton?
Gott humör?
Ledighet?

Om jag nu är en människa som är extremt beroende av väder - vilka länder har bäst väder året om? Vore värt att fundera över seriöst. Man skulle kunna jobba med något häftigt jobb, dricka tuffa drinkar i poolen och blogga om det. Betala lite skatt och pilla sig i naveln och le när svenskarna återigen väljer Ledarna var fjärde år. & så det nästan viktigaste; slippa den generella svenska flörtkulturen. Antingen så är det despomänniskor som klänger i tid och otid (habibis) eller folk som måste vara jättepackade för att klämma fram ett pip.

Men jag skulle nog sakna den svenska maten. Å andra sidan lär ju havregryn finnas utomlands också. Om man skulle få för sig...

17 kommentarer:

Anonym sa...

NEEEEJ!!!!! Lämna mig inte ensam...

Vänta två år Saki, sen drar vi båda. Jag vägrar vara kvar efter 2008, om jag så tvingas jobba sotare. Svergie kan man alltid besöka lite då och då...

sakine sa...

Sia snuttegull. Jag ska försöka att vänta. Det känns ekonomiskt aningens stabilare så, jag vet.

Men vintrarna tär verkligen på en...

Man blir kinkigare med åren. Nu har jag ju bott i Sverige i hela - vadblirdetnu- jo, 21 år.

Håll med mig om att flörtkulturen suger också. Generellt sett.

Anonym sa...

Jag vet inte så mycket om flörtkulturen, har inte prövat på den. Dels för att jag lökat på det området under en längre tid, dels för att jag inte blev insläppt på krogen på den tid då jag var intresserad av att flörta...

Men det väcker en fråga, hur är flörtkulturen i andra länder?

sakine sa...

Okej. Låt oss först kapa bort alla muslimska länder. Där finns bara sliskiga habibis. Att inte klänga efter brudar är som att förolämpa dem. Eller att vara gheyig.

Så: bort med den muslimska världen.

I norden: för stelt. Här måste folk supa och spela dryga.

Så: bort med norden också.

Centraleuropa kan vara okej. Sydeuropa också. Men då befinner vi oss i gränslandet; ibland blir det för mycket, ibland för stelt.

Latinamerika där jag aldrig har varit lär vara lite väl sliskigt. Afrika likaså.

Slutsats: det ska vara västerländskt, men inte stelt. Hmm...men det finns klickar i Mellanöstern med mycket trevliga gossar som inte slemmar, men som ändå är okej. Sen är ju juggar fina också.

Varför kommer du inte in på krogen? Förfestar för hårt?

Wille sa...

Reseledare på Cypern?
Skatt på 0% upp till ca 160 000 kr om året, därefter betalar du mellan 10-30% på ytterligare inkomst.

Lysande klimat, trevligt folk som kan bra engelska (i princip tvåspråkigt, trespråkigt om man räknar den turkiska, fattiga delen). Utvecklat land och ekonomi.

Anonym sa...

Varför kommer du inte in på krogen? Förfestar för hårt?

Gissa...
Ett hett tips: Jag har mörkt hår.

Wille sa...

men det finns klickar i Mellanöstern med mycket trevliga gossar som inte slemmar, men som ändå är okej. Sen är ju juggar fina också.
Cypriotdamerna såg inte alltför tokiga ut. :)

..antar dock att det är fram tills de är ca 35 och börjar utveckla mustasch och hår på ryggen..

Anonym sa...

Saki: Flirtkulturen har du tröttnat på efter en vecka i Almedalen, det går alltid över efter någon vecka serru. Annars är flirtkulturen helt ok i Frankrikes bergdelar. Där är tjejerna de som är lite mer på. I det här landet ska allt, typ nästan, lämnas över på oss män. Det är därför vi drar den där stora dry martinin lite för sent innan vi går igång... Sia, du ska inte prata om din hårfärg, det är för att du inte tål sprit, nej jag menar vin ;)

Saki: Du får väl börja flirta själv när män är på rätt stadium så ska du se att det blir bättre, det nordiska vädret och framför allt sthlmsvintern går inte göra något åt, tyvärr...

//Redaktörn

Anonym sa...

Redaktörn: Jag lovar dig att jag inte rörde vin på den tiden. Och gjorde jag det fanns det inga elaka redaktörer i närheten som hetsade mig =)

Anonym sa...

Sia: Stackare som inte tål ett glas vin. Det måste vara jobbigt att hänga med oss ;)

Redaktörn tar på intet vis på sig någon annans fylla, han klarar knappt att ta ansvar för det redaktörn häller i sig själv.

/redaktörn

sakine sa...

Redaktörn, Åh nej nej nej. Gotland var underbart - för att alla var ständigt packade.

Det är här back at home jag är lite grinig. Jag växlar också mellan två extremer: Förorten och innerstaden. Det gör att man kan studera dessa växlande flörtkulturer ständigt (tillsammans blir det vad jag kallar för 'svenskt').

Wille, vah lägg av...! Det är ju snarare sånt finska tanter brukar förknippas med.

Redaktörn & Sia: vi måste ta igen lite party-party till helgen. Krohnish samordnar. Wille får hojta till när han befinner sig här i Norden.

Jag borde faktiskt fixa en stor festförmedling där alla festglada trevliga människor får träffas då och då. Vore inte det en bra idé? Jag skulle nog tro det.

Wille sa...

Wille, vah lägg av...! Det är ju snarare sånt finska tanter brukar förknippas med.
Nänä, mörkare hår = grövre hårväxt. Finnar är ändå ungefär lika ljusa som svenskar och norrbaggar.

Det är väl allmän kännedom att greker, jugoslaver m fl är håriga som attan.
Männen är håriga som apor i 14-årsåldern, kvinnorna kommer med en stark spurt lite högre upp i åldrarna.

Wille sa...

Wille får hojta till när han befinner sig här i Norden.
Då kan jag hojta om 24 timmar.. Fast jag ska iväg till min faster i småland på fredagen, och Gotland en vecka från måndag.

Anonym sa...

Efter 4 månader på Irland så kan jag ge följande recension:

Väder: Nej, det är lite varmare än i sverige, men vad hjälper det när det regnar hela tiden.

Häftigt jobb: Jodå, inga problem, Irland har klart hetaste arbetsmarknaden i västeuropa.

Betala lite skatt: Hehe, jag betalar 7,5% på bruttolönen. Tax credits är fina grejer.

Flörtkulturen: Knepigt, de dricker ju mer än i Sverige och även på vardagar men det kääns som om irländare har nån slags inneboende charm som kommer fram oberoende alkoholintaget.

sakine sa...

Wille, okej då. Vi byter ut Norden till Stockholm. No hurru. Jag har tänkt festa till dess att jag är ett torrt russin.

Martin, oooh...hade det inte varit för regnat låter det underbart. Jag bor själv i en äcklig högskattekommun strax söder om Sthlms kommun.

Flörtkulturen låter sådär...lite okej ändå. Charm är sött.

Wille sa...

Riktig irländsk dialekt är dock smått obegriplig.. När jag var i Egypten pratade jag en hel del med ett par irländska tvillingar, fick ständigt be dem upprepa sig. Den ena hade dock bott i Kanada och England ett par år, så han var mer begriplig.
..och då förstår jag efter två år i England ändå de flesta obskyra dialekter rätt bra: eastend slang, sydengelska, nordöst-englands dialekt, Liverpool och Manchesters dialekterna och ett gäng olika skotska dialekter. Men irländska? Obegripligt..

Jag betalar ca 18% i skatt upp till inkomst på £45 000 om året: tar ut skattefria fribeloppet i lön (£5000 om året), resten som aktieutdelning till 19%.
Över 45K skulle jag få betala extra kapitalskatt på 25% om jag delade ut, men det låter jag ligga kvar i bolaget istället för regniga dagar, kan ju ta längre ledigt framöver istället, eller kanske återinvestera och låta verksamheten växa längre fram om jag ser möjligheter till det.

Löneslavar man så betalar man inte mer än runt 20% i skatt upp till £35 000, sen 41% därefter (40% inkomstskatt, plus 1% "löntagares socialaavgifter", dvs skatt som de inte vill kalla skatt).
Viss skillnad mot Sverige även som löneslav med andra ord..

sakine sa...

Ah...det är ju groteska skillnader trots att det ligger ett stenkast från Sweden. Mmmm...

Irländska är ifs ett sexigt språk, ungefär som skånskan. Dock obegripligt ja, vilket kan vara en klar nackdel i de flesta sammanhang.

Cypern kanske skulle fungera. Även Istanbul. Då kan man ju göra sig förstådd på både engelska och turkiska. Det är helt fantastiskt det här med turkiskan, den sitter i trots att jag knappt yttrat mer än tio ord vuxen ålder. Min kurdiska kom och gick däremot snabbt. Trist nog. Jag tror på det här med att barndomsspråk sitter i. Därav mina små stavfel som ploppar fram även i svenskan då och då.

Så...Cypern låter bäst hittills. Fint klimat också. Har aldrig varit där men kan föreställa mig. Saknar jag blonda människor finns ju alltid turistställen.