2006-07-19

Ånger

Var ute och sprang. Efter Älvsjöbadet, och ca 35 minuters relativt snabbt springande, går ett gäng invandrarkillar i 12-13-årsåldern i klunga och kastar sten längs med vägen. Jag springer förbi, i samma riktning. Tänker för mig själv att "våga kasta en stenjävel till och...........".

Ja. Den snuddar vid min sko. Jag vänder mig om och springer fram till dem. Skriker. "VAD FAN GÖR NI?" "Tror ni att ni kan kasta sten bara så där? Va?" Tre visar att "det var inte jag, kolla jag håller fortfarande i min sten". Jag är röd i ansiktet. Solen skiner fortfarande och jag är anfådd. Arg.

Så säger jag "Sluta skäm ut er igen, ni är ju invandrarkillar för i helvete. Gör inte om det."

Så springer jag vidare, snabbt iväg. Med min hästsvans, kortkorta skjorts och linne. Bara hårfärgen förenade oss. Och plötligt känns det riktigt illa. Varför sa jag det sista? Tja, av ren subjektiv ilska. För alla gånger jag skäms över ett kollektiv jag inte borde skämmas för. För alla gånger min lillebror råkar ut för sjuka fördomar som inavandrarkille. För varje gång han har fått öppna väskan i affärer, för varje gång han har blivit oskyldigt anklagad för fusk av lärare.

Men jag riktade ilskan helt fel. Det finns ingen ursäkt till att elakt påpeka för ett gäng småkillar om hur de kommer att betraktas för resten av livet i Sverige. Önskar de visste hur mycket jag ångrar det.

24 kommentarer:

Unknown sa...

Hmm. Jag ser egentligen två olika saker i din berättelse.

Å ena sidan tänker jag på när man själv var ung och till exempel sprängde saker i luften, och fick höra att "så får man inte göra!" av gamla tanter. Det satte sig inte så bra i början, men till slut fattade man. Så ur det civilkurageperspektivet gjorde du garanterat en välgärning.

Å andra sidan tänker jag på invandrarutpekningsproblematiken. Det är klart att invandrare inte ska behöva bete sig bättre än svenskar bara för att nå upp till samma nivå. Men tror du ändå inte att det är bra att generellt sett tänka på vad fan man håller på med och hur det drabbar andra? Alltså, att du trots allt kan ha lyckats få några människor att agera vettigare i fortsättningen?

sakine sa...

Gunnar, tack för resonemanget men det känns riktigt illa. De kommer ändå att råka ut för så mycket skit ändå.

Det är bra att sätta gränser jo, jag säger åt de flesta jag får tag i oavsett kulör eller ålder.

Det var just det där med "ni invandrarkillar" som var så onödigt. De såg ångerfulla ut redan innan jag fräste det.

Anonym sa...

Reaktionen är i och för sig ganska förståelig. Det är klart att situationer av det slag du beskriver spär på fördomarna mot invandrare, så de borde nog tänka sig för och inte bete sig dumt åt i onödan.

Peter sa...

Vem tänker egentligen på vilket kollektiv man representerar och förstör för i vardagliga situationer?

Unknown sa...

Sakine:
Min spontana reaktion är i alla fall att ditt agerande mycket väl kan ha varit effektfull och inneburit en tankeställare för killarna i fråga.

Just att du är förhållandevis ung och invandrare själv kan ha gjort att det bet ordentligt. Om de var könsmogna och heterosexuella kanske det faktum att du är tjej också förstärkte. :-O

Doyobi:
Jag gör det. Här i Sverige är jag just nu rätt etikettbefriad. Ingen kommer beskylla andra brunhåriga 23-åringar som är 1,79 långa för saker jag gör.

Men jag vill inte sprida fördomar om svenskar när jag åker utomlands, till exempel. Och jag är rätt nedtonad om jag träffar en kompis nya pojk-/flickvän, för att inte skämma ut honom henne. Ja, och så vidare...

Eklindh sa...

Sakine du skall inte bli så arg.

Det kommer sluta med att du får lika högt blodtryck som jag.
Även om jag kan förstå dig lite.

Anonym sa...

Sa du så för att du förväntar dig att de ska inse sitt kollektiva dåliga rykte och därmed vilja bättra sig?

Anonym sa...

Men jag riktade ilskan helt fel. Det finns ingen ursäkt till att elakt påpeka för ett gäng småkillar om hur de kommer att betraktas för resten av livet i Sverige.

Nej, du gjorde helt rätt, varför ska dessa blivande smågangsters inte fatta vad som gäller? ...jag fick det tillsagt till mig när jag var liten på 60-talet, och det funkade på mig.

Agera mer på det viset, ...och tänk mindre så kommer du nog att bli nöjd i slutänden. Oavsett vad alla (mer eller mindre korkade ;o) doogoooders påstår i denna tråd ovan

sakine sa...

Aron, jamen det är inte enbart deras fel att det finns en massa fördomar. Därför känns det lite rått att hoppa på några småkillar bara så där.

Gunnar, det var nästan det som var det värsta. De såg lite sorgsna och skamsna ut. Usch...

Emil, jag har förvisso LÅGT blodtryck och heter "lugn" (Sakine), men jag beter mig som en subba och trycker hårt och mycket på hissknappen så att den nästan går sönder. Don't ask me why.

Doyobi, dessvärre tänker folk på det. Och jag är ledsen att jag är en av dem som gör det.

Anonymous, kanske. Eller mest för att jag kände mig flyförbannad själv.

RL, nja...alltså, det är viktigt att ryta ifrån och få även små kids att haja vad som är okej och inte okej. Men det där med "invandrarkillar" var aningens för mycket för mitt samvete. Det är liksom inte rätt. Det är som att säga åt små lättklädda fjortisar att de ser ut som slampor och kan förvänta sig att folk ska tafsa på dem.

Även om man kan ha "rätt" i det, så riktar man det fel: det är samhället det är fel på, inte dem man anmärker på nödvändigtvis.

(Jag kom just hem sent in på natten, hoppas de flesta tecken hamnade rätt).

Anonym sa...

Det är liksom inte rätt. Det är som att säga åt små lättklädda fjortisar att de ser ut som slampor och kan förvänta sig att folk ska tafsa på dem.

Vad är problemet? Det är ju för att undvika att snuskiga gubbar tafsar på fjortisarna som man säger åt dem att de ser ut som slampor.


(Jag kom just hem sent in på natten, hoppas de flesta tecken hamnade rätt).

Du hade ju nästan fler tecken rätt än när du kommer hem tidigt :oD

sakine sa...

RL, ja...inte undra på att jag trodde att jag skrev obegripligt. Jag tar tillbaks antagandet.

Hmm...problemet är ju alla människor som betraktar glinen som sexobjekt, dumma invandrarkillar etc. Fördomar ska man ha och jadajada, men i de fall vi tagit upp här har folk överdrivet löjliga fördomar.

Unknown sa...

Det är klart att vi kan skylla på samhället och att det egentligen är samhällets fel. Men som individ tillhörande ett kollektiv det finns fördomar om är man nog ändå better off medveten än omedveten.

Anonym sa...

Man var det så pjåkigt sagt då?

1. Det var bra att du blev förbannad och reagerade, innan killarna gör något värre än att kasta sten.

2. Du sade att de är ju för fan invandrarkillar. Det har de säkert hört förut och kommer att höra, men som du sade det var invandrarkillar något positivt, något att leva upp till genom att inte bete sig som drägg. Något som understryks av din egen härkomst.

Sin etnicitet kan man ju ändå inte göra något åt, visst kan det vara onödigt att därför tjafsa om den över huvud taget, men att göra den kollektiva rollen till något positivt istället för negativt är kanske viktigare ändå.

Så skit i ångesten. Hur gick rundan sen då?

Mattias $

som springer på Lidingö och inte upplevt någon värre incident än att passeras av en morsa som sprang - med barnvagn. Då fick JAG ångest.

sakine sa...

Mattias, hmm. Ja, man får väl vara lite kluven till det där. Men det kan ju inte hjälpa stackarna att alla ständigt påminner dem om att de är just invandrarkillar. I positiv bemärkelse är det okej att ta upp kollektiv (utan att överdriva), men i skuldsättande och i syfte att ge dåligt samvete (vilket nog delvis var mitt syfte i går) är det tveksamt. Känns tveksamt, iaf.

Rundan gick bra! Jag hade faktiskt sölat ner takten i och med maran märkte jag, men nu kör jag 9km-1,5 mil beroende på humör och tid, i snabbare takt.

Morsa som sprang med barnvagn? G...

Det slipper åtminstone jag se. Jag ser mest en massa trash i lastbilar (eftersom jag brukar springa längs med Huddingevägen) och på gator mm. Mycket pensionärer i sydförort, också.

Fredrik Lindholm sa...

En sund reaktion. Anledningen till att skräddarsydda förolämpningar o.dyl. används är för att de fungerar. Jag hörde t.ex. om någon från Dalarna som använde sig av uttrycket "orsabögar" som en svordom. Va? I Dalarna kanske det fungerar, men här fungerar det inte.

Dom kastade sten i din riktning och träffade dig. - Alltså hade du rätt att spöa upp dom. Det är väl ingen som tror att det finns någon som skjutit med luftpistol på marinkårssoldater, överlevt och kunnat berätta om det?

Gratulerar till dagens Ayan Hirsi Ali-insats. Det tar nämligen mera skruv om det är en ur samma "grupp" som tar bladet från munnen.

P.S. Ett tips: Hur förbannade ni någonsin blir på zigenare, hur rättfärdig er vrede än är så säg aldrig någonsin att det att Hitler borde komma tillbaka, etc. Punkt. Jag har nämligen tittat lite i Begrav mig stående av Isabel Fonseca. Zigenarkulturen är en muntlig kultur, allt som hände för mer än tre generationer sedan ligger av naturliga skäl i den dimmiga forntiden. Och även om zigenaren skulle veta precis vad du menar så är sannolikheten låg att denne kommer att göra kopplingen. "Vad angår det mig, va?" Detta för att bokliga kulturer fostrar abstrakt och logiskt tänkande.

Så låt bli, det är bara bortkastad energi.

Anonym sa...

9-15 km är ju inte så illa. Själv har jag kommit in i ett rätt bra stim, 150 km totalt på semestern och tre mornar(!) av fyra första arbetsveckan. Men tempot, ackackack. Det tog mig över en timme att masa mig runt 12 km i morse.

Siktar du på Lidingöloppet? Själv funderar jag, men är lite knäckt efter två brutna långlopp på raken. Det får bero på hur träningen går framöver.

/$

sakine sa...

Mattias, Jo man får ta det lite segt i början. Bara man håller sig inom ett okej intervall. Själv kommer jag ofta igång med träningen på somrarna, men under vintermånaderna vill jag bara gå i ide. Måste bli bättre på att "sprida" träningsperioderna.

Men nä, inget Lidingölopp för min del. När är det förresten?

sakine sa...

Lindholm, att Hitler borde komma tillbaka är nog inget som vanliga människor ropar efter zigenare. Men tack för rådet.

& jag låter med glädje andra utföra "dagens Ayan Hirsi Ali-insats" framöver..

Fredrik Lindholm sa...

Har du en rättfärdig vrede så har du. Men använd rätt verktyg. Du använde dig av rätt verktyg mot småfjantarna.

Om det är någon tröst så vet att de zigenare som arbetar på att lämna "klanlivet" bakom sig hatar "klanen" mer än något annat på jorden.

Vad är det för fel med Ayan Hirsi Ali? Att gå i hennes fotspår är ingen skam. Vissa saker kanske måste upplevas inifrån för att kunna kritiseras på ett bra sätt...

sakine sa...

Men jösses vilka trådar ni utvecklar där på fb.

"Fel" med fröken Ali? Nja, hon är väl modig och beter sig säkert som en bra människa mot sin omgivning. Jag håller bara inte med henne. Hon är mot mångkultur.

Jag är för.

Anonym sa...

23 september, så än finns det tid. Det är ett lopp jag verkligen kan rekommendera, mysig stämning och skonsammare mot knän och leder än marathon.
Skön mytologi kring de helvetiska backarna på slutet också, fast det är fr a att de är så många som tar ut en.

http://www.lidingoloppet.se/start/invitation.cfm?Rac_ID=1


http://www.puls.se/goto.cfm?url=forums%2Fthread%2Ecfm%3Fid%3D299411

sakine sa...

Hmm...lite lockande. Att springa i slutet av september är förmodligen också roligare än att springa i torra juni (maran).

Är lite kluven till det här med lopp. Sprang som barn (upp till högstadiet), men springer av någon anledning ofta sämre på lopp än på träning. Irriterar mig lite, tävlingsmänniska som man är. Men lopp är alltid kul på något sätt. Stämningen & folket klår nog t o m läskiga Friskis och svettis-pass.

Fredrik Lindholm sa...

Madon, vi har det jättekul på FB. Kom med vetja, så kan du se hur roligt man kan ha det.

Menar du inte att Ali är mot multikultur? Det är den ideologin som säger att ingen kultur är bättre än någon annan. Den som försöker sälja in t.ex. bittra kurdiska klanstrider till infödingarna kommer att stöta på patrull. Detta för att den kulturen är såpass underlägsen att den inte kan spridas utanför den egna gruppen.

sakine sa...

Nope, jag värderar personligen normer/kulturer och tycker en jävla massa, men prackar för den delen inte på min moral och mitt levnadssätt på andra. Vill folk leva på ett sätt utan att det stör mig - varför inte?

Men i FB? Bah...om jag hade så mycket tid. Exilen har ju lagt ner. Men bloggvärlden är mycket roligare. Personligare och mer intressant.