2006-07-21

Till Washington i morgon

Planet lyfter kl 9.15. Kl 12.00 i NY. Jag är framme i Washington Dulles kl 14.43.

Nervöst, måste jag säga. Lyssnar frenetiskt på en amerikansk radiokanal med klassisk rock och försöker att intala mig att människorna är ungefär som på amerikanska TV-program. Pratade med ingen mindre än Jan Kallberg, bosatt i Dallas, i telefon i går. B la om skillnader mellan det svenska och det amerikanska. Kommer att sakna hans krönikor i Metro framöver.

Jag hittar inte "biljettkvittot" som jag har skrivit ut. Men det fixar sig ändå, har ju bokningsnr mm. Passet har inga stämplar från konstiga länder. Bara Israel och Zambia. Fotot ser bra ut. Det räcker väl om jag är på Arlanda ca 1 ½ innan? Jag ska växla slantar också. Har märkt att kortets magnetremsa återigen börjar bli dåligt. Bäst att växla ganska rejält m a o. För säkerhets skull.

Jag fixade en stor resväska, äntligen. Nu får man plats med låga skor, högklackat och något att idrotta i om man skulle få för sig. Samt en massa linnen, kjolar, shorts och 2 byxor. Det ska vara ca 30 grader varmt.

Anledningen till att jag drar dit, själv, är att jag fick ett stipendium från Timbro (läste deras ettåriga utbildning Stureakademin förra året) som går ut på att vara i Catholic University i DS i en vecka. På ett sommarseminarium som heter Liberty and Current Issues seminar, tillsammans med andra liberaler världen över. Har sett fram emot det här så att jag s-p-r-i-c-k-e-r. Nu får jag se till att allt flyter på bra.

26 kommentarer:

Anonym sa...

hej,
Medan då du är i Amerika kan du åka och höra vad folk har säga om krigen i Irak, Afganistan, Palestina och Libanon för att allt styrs ju därifrån, saker och ting filtreras upp redan där. Se också upp för hur stora klasskillnader är där? Hur många saknar försäkringar. Förresten gå och kolla på deras fängelsen och deras gettoställen, vilka bor där? Om du har tid och lust kvar kan du väl hälsa på alla fångar i Guantanamo, för alla terrorister som förtjänar sitt straff där blir du glad över att se att de verkligen får sitt straff eller helvete,dina vänner kan kanske fixa någon skjuts till dig dit? Men om du inte väljer göra allt detta utan hör på hur alla amerikaner är helt sjuka i demokrati och individens frihet? Kan du bara gratulera dem från mig för att de har lagt sitt veto igen på G8-mötet? Hälsa gott och se till att du inte stämplas till terrorist eller emot Bush? Oh nej det blir du inte alls, vad dum jag är för att du är väl en av de, från Högerns folk så då är du redan välsignad!!

sakine sa...

Sevgi, jag heter Sakine som du vet (arabiskt ;) så...håll tummarna för mig!

Självklart finns det mycket bra, och mycket dåligt, i alla länder och delstater runt om i världen. Tack för påminnelsen.

Har du varit där själv någon gång?

Blogger sa...

hoppas du får en trevlig resa och att dom släpper igenom dig i tullen :D (dom är lite känsliga mot folk från mellanöstern). njut!

sakine sa...

Oh, en hel blogg om manikyr. Imponerande. Mina naglar ser okej ut, aldrig trixat och fixat med
manikyr dock.

Ja, om jag får låna en nagel får ni hålla tummarna som sagt :o)

Tack.

Anonym sa...

Lycka till, och ha det så kul (om du nu blir insläppt ;o) ...o isf lär det väl gå att blogga därifrån.

Men tänk på att jänkare är gästfrihetskänsliga om du inte äter rent tallriken från bjudet griskött :o)

Blogger sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Blogger sa...

hehe... bloggen handlar inte om manikyr :D det är bara en sarkastisk grej jag kör med. typ ett i-lands problem om man bryter en nagel och pajar manikyren...
jag brukar komma in och läsa din blogg rätt ofta, gillar din stil.
ha en trevlig resa ;)

sakine sa...

Manikyr, kul! Då får jag spana in din blogg vid tillfälle.

RL, påminn mig inte. Kommer att må illa av just maten misstänker jag. Brukar ha svårt för centraleuropeiskt käk, då är väl amerikanskt tusen ggr värre.

Jo, hoppas det går att blogga därifrån, men då lär det bli mycket om resan och mindre om Sveriges små angelägenheter :o)

Ha en skön vecka här hemma.

Anonym sa...

RL, påminn mig inte. Kommer att må illa av just maten misstänker jag. Brukar ha svårt för centraleuropeiskt käk, då är väl amerikanskt tusen ggr värre.

Du får väl prova dig fram, själv vill jag ha drypande pommes med rejäl fläskkorv ...och andra Washingtonspecialiteter :o)

Själv har jag inte dött av ovanstående, så det är mig obegripligt om nån annan gör det :o)

Anonym sa...

Äh, eftersom Washington D.C ligger rätt nära Virginia så kan du ju få dig lite grits med fatback. :)

"Fatback is salted pork with the skin attached. It is mostly fat so when you fry it your get a lot of salty grease and a crispy piece of skin. We used to sprikle to cooked fatback over our grits to add a little flavor. We also used to pour a little of the grease onto the grits to add a little flavor."

Fast å andra sidan, grits är ju en sorts couscous. :)

sakine sa...

Aaagh...

Vad äckligt. Jag är härmed åter en rabiat vegan och ingenting annat.

The Invisible Hand sa...

En anekdot…

En polare till mig som är mörkhårig och tjej (hennes farmor/mormor (har glömt vilket) är från tjeckospangrekland) blev nekad inträde i USA för några år sedan. Motiveringen? Gränsvakterna trodde inte på att hon kunde vara svensk (trots det svenska passet) ty alla svenskor är väl blonda? (jag skojar inte, så var kommentaren i tullen.)

Hon hade alltså giltigt svenskt pass (dessutom född och uppvuxen i Sverige och hade ingen som helst anknytning till något annat land än sin farmor/mormor) men vi blev likväl fast i tullen ett bra jävla tag innan vaktmupparna hade fattat att alla svenska tjejer inte är lika blonda såsom i deras porrfilmer (de ringde faktiskt till svenska ambassaden och frågade).

Jag hann med att bli mäkta upprörd på vaktidioterna kan tilläggas (så farlig bedömdes jag vara att jag brottades ned och belades med handfängsel, måste vara den ende blonde manlige islam-”terrorist” någonsin (allah akbar?)). Snacka om att de fokuserar på fel saker.

Mitt lilla råd: håll något lägre profil än jag gjorde den gången… Var beredd på en rigorös säkerhetskontroll.

:-)

sakine sa...

Tack för den varningen. Helvete.

De ska ju inte ens veta var Sverige ligger, men vid gränskontrollerna passar det minsann...

Jag ska försöka att se så svensk ut jag bara kan. Har lite lilaaktigt hår för tillfället, med punkstil kan jag säkert se lite lurig och odefinierbar ut.

Och om du brottas ner...ska jag tänka på att uppföra mig mycket försiktigt. Så där på gränsen til att jag verkar mysko. Men bara på gränsen.

Anna, Fair and True sa...

Ha så kul! Ser fram emot att höra om dina erfarenheter!

hrm sa...

Lycka till i tullen och kom ihåg att inget feministiskt självförsvar i världen kan hjälpa dig där ;)

Kom även ihåg att du inte är liberal utan mer av en conservative där borta..

Anonym sa...

nej, men vill göra det någon gång men inte som en turist utan mer för att utföra ett politiskt arbete.
Däremot har jag studerat mycket av deras politik,mest den utrikes. Sedan som du förstår är mitt namn från Turkiet och jag vet mycket väl vilken roll USA har i politiken, självklart är det inte offentligt dock.Men i det mest "demokratiska landet" för det är så folket ser sig själva där efter alla år med bra retorik(manipulering) av deras politiker kan jag rekommendera dig att läsa böcker av Mattias Gardells forskningar i bl. a. USA.
Du får ha det dock trevligt där!!

Anonym sa...

Hoppas du får en givande vecka, men det får du säkert.

Vad det gäller gränskontrollen har jag inte haft haft några större problem vid mina två resor till NY. Inte ens då jag såg ut som Usamas lillebror och Bagdad Bob hävdade att amerikanerna var långt ifrån att inta Baghdad. Det kan vara litet segt dock, så tålamod är ju bra att ha.

Men eftersom du redan borde ha passerat den får du berätta hur det gick istället. :) (Insåg jag nu, alltså. Jaja.)

sakine sa...

Hej alla harliga manniskor dar hemma. Sjalva skolan och alla ungdomar ar underbara. Dock mer vanster an jag vagat tro. En tjej borjade genast argumentera for fria besok pa museum! Da holl jag pa att smalla av. Annars diskuterar vi saker om ekonomiska friheter och annat smatt och gott. So far...

Jag kom fram hit 2 pa natten pa grund av forseningar forst pa Arlanda 3 timmar och sen i NY pa ca 6. Till raga pa allt fungerade inte mina mobiler och mitt bagage ar fortfarande borta. Tack vare hjalpsamma manniskor kom jag fram till slut.

Pa planet satt en overviktig kvinna som bad mig att 'Just jump over me! Your a good athlet.', nar jag skulle pa toa osv. Som om det var varldens naturligaste grej. Hon hade i f s svart att ta sig ur sitsen (fick hjalp), men anda. Kandes lite udda. Och planets introduktionssnutt pa tv-skarmarna var saaaa amerikanskt. 'Thank You for flying with Continental Airlines. Behind good companies there's always great people!', och liknande.

Annars ar det mesta...inte sa konstigt. Bade tjuriga och jattetrevliga manniskor, bade republikaner och demokrater, bade tystlatna och babbliga. Maten ar ju jattebra kan ocksa namnas. Visst finns det en massa skrap men till skillnad fran Centraleuroa tycker jag mig se mer frukt och gront. Kaket pa skolan ar utmarkt.

Nu far vi bara hoppas att min resvaska kommer med nagot plan i kvall, annars ligger jag risigt till. Hade manga alsklingsklader i den...kontrollerna gick daremot bra, jag fick inga jobbiga fragor eller arga blickar.

Sevgi, absolut, jag snackar utrikes var jag an befinner mig och utelamnar aldrig Turkland. Don't you worry.

Dags for nasta seminarium. Om ekonomi och sen filosofi. Forelasarna ar sa hyper och skojar. Amerikaner over lag ar sa valdigt oblyga. Vilket ar skont.

Sa: min mobil fungerar INTE. Alla som vill mig nagot ar som vanligt valkomna att maila sakine@liberal.se

Hugs fran DC.

Anonym sa...

Nu far vi bara hoppas att min resvaska kommer med nagot plan i kvall, annars ligger jag risigt till. Hade manga alsklingsklader i den

Men med tanke på den lön som metro avslöjade är det väl inga problem att köpa nytt? ...o babydollklänningar är säkert dessutom billigare i USA :o)

Kul att du klarade tullen iaf :)

hrm sa...

Å andra sidan: Är sakine verkligen libertarian?

Anonym sa...

Washington D.C. är nog den intressantaste stad jag varit i!

Ha det jättebra!

hrm sa...

Fast man behöver väl inte vara konservativ i svensk bemärkelse för att vara en conservative, t.ex. P.J. O'Rourke och Ron Paul aka "Dr No" (läs mer hos ninjaekonomen, orka länka) anser väl sig båda vara conservatives och dom vill legalisera droger...

Anonym sa...

Åh, hoppas du har roligt och att du får ut mycket av resan.

guuud (inga stora G:n här inte) vad det lät klyschigt.

Vi ses tydligen på Pride; enligt schemat skall du och jag stå tillsammans någon dag.

Peter sa...

Jag tror hon har dött... hon upptäckte väl att de inte har Nogger Black i USA.

Anonym sa...

SAKİNE
Snella skrıv nontıng de var lenge sen du har ınte skrıvıt..jag saknar dıg her i dinblogg

sakine sa...

Doyobi, hehe...nej, och det garvade hårt när jag berättade om Centrum mot rasisms "kamp mot glassar".

Douglas, jaaaa! Det ska bli underbart roligt.

& hallå, det är väl...glasklart att jag är någon form av libertarian?

Anonymous, tack! Eller nåt.

RL, tss...jag fick väsk-fan efter nästan 3 dygn. Flygplatspersonalen i NY var så oerhört förvirrade. Tydligen ett välkänt fenomen. Att förlora väskan/kläder är väl inte det värsta, det är tiiiiden man spenderar på shopping som är värdefull ;o)