2006-07-29

Hemma, levande




































Jag gillade USA. Skarpt. Vilket förstås inte är någon större konstighet med tanke på hur jag tänker och hur jag är som person.

Hade stora problem med flygen både på dit-, och hemvägen. Annars var det mesta utmärkt. Härliga människor, spännande människor och nyfikna människor. Tidigare har jag alltid haft svårt att på rak arm säga huruvida jag gillar Europa eller USA bäst. Nu finns ingen tvekan kvar.

Vi hade lektioner från morgon till kväll och festade varje dag. Sov oerhört lite, knaprade koffeintabletter eftersom deras kaffe...inte var kaffe. Bilderna får tala för sig själva, jag måste springa iväg på kalas men kommer förstås blogga mer om USA och diverse upplevelser. Kul var det som sagt, jag kan definitivt tänka mig att bo där en period eller två.

Ps.
In case there are americans/canadians/europeans from the seminar reading; miss You all, thanks for a great week. I'm now back in The Nanny State. I was supposed to be here 8 AM, the flight arrived at 3 PM. Had to visit Frankfurt Airport. I'll n-e-v-e-r travel with Continental Airlines again. Well...take care, send me some mails, pictures and be sure not to drink anything from Rumania. Ds.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen tillbaka. :)

Sverige har, som du sett, inte gått under än. Men vänta bara tills nästa vecka så. :)

Anonym sa...

Saki, välkommen tillbaka. Ärligt, jag har fan saknat dig. Ditt cepe!

PS. Kom ihåg att vi ska flytta till USA tillsammans. Får inte lämna mig här...

Anonym sa...

Kul att du haft så kul! Och välkommen åter. Amerikanskt kaffe är generellt bara marginellt bättre än norskt...

För egen del reser jag till USA för ett års studier om två veckor. Sånt här får mig att se fram emot det än mer.

Anonym sa...

Visst är det en underbar stad/land.
Vill dit igen!!!

hrm sa...

Välkommen tillbaka!

(och för att snabbt gå över till något helt annat) Inte dricka nåt från Rumänien? Xenofob!

Anonym sa...

Velcomen oter!

ohh tack och lov! du er tillbaka...
:-))))))

sakine sa...

Tack alla, vad ni är söta. Kände mig lite deppig i går efter att jag kommit hem, saknade dagarna som gått mycket. Som tur är kan man omringas av vänner & typ dylikt även i Stockholm. I dag var ju vädret underbart! Spelade fotboll på Gärdet. Väldigt kul, speciellt när man inte har spelat på så länge. Jag måste verkligen ta tag i fotbollsdomarprylen och börja döma igen. Hur flyter er sommar på? Jobbar folk redan eller är det softa dagar kvar till upprop på diverse universitetskurser? Varit utomlands själva?

Sia, klart jag inte lämnar dig, du får sitta på pakethållaren ;) Eller så kör vi på båt såsom Jonas och hans lillebror har tänkt sig. Några hundra år försenade, men dock.

Johan, jag är avundsjuk men samtidigt glad för din skull. Var i USA skulle du till nu igen?

Maria, ja verkligen. Jag vill resa runt i andra delstater och städer innan jag tror mig ha en någorlunda bra bild över landet. Helt underbar är DC i a f :)

Hall, det var verkligen gift.
Men jag råkade inte illa ut (som alla ungdomar på bilden - andra nerifrån - när de sitter på golvet...)

Kallepelleville, plommonbränvin? Om det var det så ja, folk blev verkligen jättesjuka allihop (dock inte jag, *puh*).

Anonym sa...

Oklahoma, så södern alltså. Just norr om Texas om det nu säger mer. Skall bli mycket intressant.

Du är fotbollsdomare alltså? Där ser man.

sakine sa...

Texas och södra delarna verkar väldigt spännande. Har alltid intresserat mig för sydstaterna och tycker at deras dialekt är underbar. Skulle kunna tänka mig att vara där bara för att snappa upp den. Du får gärna rapportera om läget där under vistelsen då och då.

Domare? Har varit för länge sen (högstadiet och gymnasiet). Har väl Kärrdals IF att tacka för det.

Lärorik grej det där med att döma. Roligt och skattefritt arvode ;) Finns det fler som känner sig manade så säg bara till.

Här finns info:
http://www.svenskfotboll.se/Organisation.aspx

http://www.stff.se/

När nästa domarkurs ska hållas är inte bestämt än.

Här om arvoden:

http://www.svenskfotboll.se/files/{AA40BAD8-A601-4029-AB25-829D54E40FDF}.pdf

Som icke anknyten till en förening får man väl betala kursavgiften men det ska nog inte vara så betungande.

Anonym sa...

Jag håller mig någ till min mer engelska dialekt, hoppas jag. ;-) Jag lär nog skriva ett och annat om hur jag har det på bloggen, och annars finns ju alltid MSN.

Har faktiskt varit litet intresserad av att döma, men aldrig tagit reda på saker. Tack för länkarna.

sakine sa...

Johan, det finns ju inget värre än posh.

Kul att du funderar på dömandet.
Malm var lite sugen på att damma av sina gamla domarkort en gång i tiden, han också.

sakine sa...

Tja Kungen! Tack för trevlig fest, men ni borde ju ha hängt med på efterfesten yao.

Låter som en bra idé det där med att man kör en kurs samtidigt. Det kliade till rejält i fingrarna i dag. Man måste öva upp flåset, absolut. Speciellt när man dömer elvamanna blir det en hel del springande. Viktigast, however, är som du vet att man som domare är snabbt beslutsam och jäkligt tydlig.

Höres.

Anonym sa...

Typiskt Sakine. Tim, jag är inte förvånad alls.

När jag, Sakine och några till cyklade till Höör la vi oss att sova på gräset bakom skolan i Åtvidaberg. Mitt i natten gick jag på en promenad eftersom jag hade fått den sömn jag behövde. Jag delade min handduk som jag använde som täcke mellan Sakine och en annan tjej (också kurd). När jag kom tillbaka från promenaden hade Sakine roffat åt sig hela handduken.

Efteråt visade det sig att hon hade gjort precis samma sak när hon var på Hultsfred med LUF.

Så nej, jag är inte förvånad

sakine sa...

Kungen, din latmask! Att städa hör till när man fixar party. Mitt 25-årskalas var rena helvetet att städa upp efter :oS

Och nä, festen var kul. Bara för att Krohnman har blivit übervuxen...

Sia! Mongo. Det var ju du som snodde folks tröjor på UL, minns du inte? Klart jag roffar åt mig i Åtvidaberg, det handlade om liv och död den gången. Jag trodde faktiskt att jag skulle dö av köldskador den natten. Behöver jag ens nämna att det förstås var Sia själv som hade "glömt" att boka vandrarhem? Du har kom undan lite väl lätt...

Anonym sa...

Herregud, prata inte om party. Jag är redan bakis, och jag har inte ens börjat än. Kan man bli förhandsbakis tro?

Men nu är det ju en hel vecka fylld i den rena hedonismens tecken här. Så du kom nog tillbaka precis i rättan tid. :)

sakine sa...

Björn, jag vet...sommaren är helt galen. Förhandbakis? Absolut, det kan man.

Jo jag kom tillbaks lagom till att semestern tog slut. Oh no, ett helt år till nästa. Jag är ju dessutom rädd för vintern som sådan :/

Anonym sa...

sakine--
it was a pleasure meeting you. next time i'm in germany i'll definately give you a call and we can plan a visit, speaking in the little (bad) german we know. take care and keep in touch. <3 paige

Anonym sa...

Ojojoj, folk friar till Sakine på bloggen.

Krohnman (fick det rätt nu), du ligger i lä. Ett frieri är större än allt du haft på din blogg. Ända som kan slå det är att folk ger sina bröllopslöften i din kommentatorsfunktion.

Så sätt igång och jobba, jag ger dig 100 spänn om du lyckas. Kör du en insamling innan kan du få ihop riktigt mycket =)

Unknown sa...

Sakine: Jag ställer upp på att fria för 50 spänn. Så får du 50 själv.

(Om du sen tvingar mig att gifta mig med dig tänker jag sno hälften av dina totala tillgångar, muaheh.)

sakine sa...

Paige! It was a pleasure meeting you too. I miss you all.

Yeap, you have to call me when you visit Europe nex time. Or, "Europa", as the germans says. Bis dann.

Take care!
(My mail: sakine@liberal.se)

sakine sa...

Sia och Gunnar, vad är nu detta för tramsigheter...giftermål? Bah.

Då lär jag ta ett stenrikt russin som jag förgiftar direkt efter bröllpet.

Unknown sa...

Nä! Jag säger då det! För att citera Gud:

"Bättre är att bo i en vrå på taket än att hava hela huset gemensamt med en trätgirig kvinna."
- Ordspråksboken 25:24

:P

sakine sa...

He he he...

Anonym sa...

Verkar vara en kul grej det här, Timbrokurs och allt. Man kanske borde söka? Hoho.

Vad gäller det rumänska plommonbrännvinet kan jag, efter erfarenheter från lite olika hopstötar med det runtom i Europa, bara säga att det kräver... en viss tillvänjning. Sen blir det dock garanterat en party-starter utan like ;)

hrm sa...

Var det Slipbovic ni drack? Det är plommonbrännvin, men vetifan om det är rumänskt. Kroatiskt, tror jag.
Du tvingade inte i de stackars amerikanerna nån Raki då? Fanns det förresten öl i USA?

hrm sa...

Öh, riktig öl menar jag såklart. För en kompis var där i början av sommaren och sa att det i princip bara fanns Budweiser och Miller. Och det är ju itne så kul..

sakine sa...

Hall, de hade gott om europeisk öl också! Vi klarade oss utmärkt ;-)

Det var bara en dag allt tog slut och folk motvilligt klunkade i sig det där rumänska (vad det nu var, inte Raki i a f).

Det var kanske 80-procentigt.

Gustav, låter farligt. Men absolut ska ni söka till Stureakademin. Jag saknar faktiskt seminarierna. Det här med USA-stipendiet var ju bara bonus.