2007-12-20

Duktighetsplågade kvinnor

Testa dig själv – är du farligt duktig?

1 Du lever i ett högt tempo, ständigt på väg från den ena aktiviteten till den andra.

Ja.

2 Du tar mycket ansvar för andra och har koll på det mesta.

Ansvar för andra: aldrig i livet. Koll på det mesta: tja, det jag vill ha koll på.

3 Du känner att du bara ger och ger, men sällan får något tillbaka.

Nej.

4 Det är viktigt vad andra tycker. Du vill gärna visa upp en perfekt fasad.

Viktigt vad andra tycker: visst, men perfekt fasad: herre gud nej. Det vore bra patetiskt.

5 Du har höga krav på dig själv och på andra.

Beror på vad det gäller.

6 Du säger sällan eller aldrig nej, utan springer fortare för att hinna med.

Nej. Jag är visserligen en tidsoptimist, men framför allt en realist.

7 Du klarar allt på egen hand och ber sällan om hjälp.

Klarar det mesta, ja. Men visst kan man be om hjälp.

8 När kroppen gör ont eller när du mår dåligt biter du ihop och kör på som vanligt.

Ja, för det mesta. Men det är bara för att jag nästan alltid har ont någonstans.

9 Du tycker att det är egoistiskt att tänka på sig själv.

Ja. Och b-r-a. Jag älskar ju egoism.

10 Du tänker på alla dem i din omgivning som skulle behöva göra det här testet och ändra sina liv.

Jo, det finns ju många jobbiga martyrer som borde låsa in sig någonstans.

3–5 JA: Du närmar dig riskzonen för att bli sjuk.

6–8 JA: Det finns en stor risk för dig att bli utbränd.

9–10 JA: Du lever på ett sätt som gör det omöjligt att må bra. Du kanske redan är sjuk?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag spyr åt begreppet "duktig flicka". Jag är en sann vän av prestation.

Men att komma ut som "duktig flicka" börjar gå samma öde till mötes som att vara "kränkt". Ingen vågar kritisera en "duktig flicka" som alltid talar om sig själv i man/en annan-form och som inte vågar äta en Daim om hon inte samtidig försvar sig med menlösa fraser typ: "ja, man måste ju få synda och UNNA sig någonting i bland".

Jag avskyr duktiga martyrflickor. De står mig upp i halsen. Gud vad de ska krusas för.

Jag fattar inte varför en kvinna som gått från att vara martyr -"duktig flicka"- sjukskriven för utmattningsdepression och sedan efter 14 års terapi med yogaklasser och cd-skivor med delfinsång slutligen lyckas återvända till verkligheten och "ta för sig" ska ha ett så stort folkligt stöd till skillnad mot de unga, kaxiga tjejerna som kan konsten att tänka på sig själv redan från början?

Jag får inte ihop det där.

sakine sa...

Håller med helt och hållet!!

Jag får panik av martyr/"duktiga" brudar. Mest för att jag tycker att det är så sorgligt.