2006-05-18

"Fula, tjocka och fattiga"

...diskrimineras tydligen också. Nähe???? Wow. Årets happening: Fadde och Jan Emanuel har har tydligen tänkt till så det knakar. Fasen vad tröttsam diskrimineringsdebatten/evighetsdebatten är. Jag börjar tveka inför om folk tänker öht.

1. Diskriminering av olika slag är symptom på annat (segregation, fördomar). Det är inte "ondska".
2. Privata aktörer (enskilda människor, företag, krogar) ska få diskriminera hur mycket de orkar.
3. Krogdiskriminering har inte med hudfärg att göra. 7 av 10 krögare i Sthlm är invandrare själva, och diskrimineringen sker lika lite mot alla "invandrare" som mot alla "överviktiga". Det är framförallt män från Mellanöstern och som signalerar förort som 'drabbas'.
4. Kan inte alla bara STARTA fina krogar själva? Kunde man inte starta "rökfria krogar" när "icke-rökare diskriminerades"? Varför pracka på andra människor hur de ska bedriva affärsverksamhet?
5. Testa anonyma jobbansökningar eller whatever som kan främja kompetens i offentlig sektor, det är mina stålar som ska gå till rätt saker (och inte till svenskar med sämre kompetens för att rekryteringshaggan inte fattar bättre).

Sist men inte minst: Har folk aldrig besökt Hötorget eller valfri pizzeria i dagens Sverige?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejhej Sakine. JAg har jobbat i många år inom krogbranschen och vågar nog påstå att du har fel apropå hudfärg osv. Det är många krögare som säger till sina vakter att inte släppa in "invandrare", och av dessa krögare så är säkert 90-95% invandrare själva. "Svenska" krögare vågar inte ställa det kravet av rädsla för vad som kan hända om det kommer ut.

Anledningen är naturligtvis inget annat än att "invandrare" inte spenderar lika mycket pengar, och det är väldigt tydligt. Det är precis samma sak som att ickerökare inte spenderar lika mycket pengar som rökare, eller som att alla HBT-klubbar som är riktade till kvinnor försvinner väldigt fort, och sedan återuppstår som HBT-klubbar som är riktade till män.

I övrigt håller jag med dig. Jag har själv tänkt starta ett bussbolag som bara kör vita och en bank som inte tar emot judar.
Hörs.

sakine sa...

Du som är anonym, jag säger inte att diskriminering mot "invandrare" inte existerar, jag säger att diskriminering har en annan natur än vad det pratas om i debatten (läs om mitt inlägg please).

Lycka till med dina bolag! (Som jag tycker att du ska ha rätt att starta och driva hur fan du önskar).

Jonas, jajemen. Skitsystem var ordet.