...det här med att dela upp klasser i pojkar och flickor...hmm. Träffade på en kille, lågstadielärare, som påstår att det vore jättebra. "Pojkar och flickor fungerar olika!". Jag tycker mig se allt fler som påstår det.
Men mina erfarenheter är att 'kön' inte är det som avgör hur, och hur snabbt, man tänker och lär sig. Några - bårde killar och tjejer - är mycket duktiga i skolan, det finns ingen skarp uppdelning. Stämmer det då verkligen att vi är så olika?
Om kön är en 'svag variabel', varför skulle en könsuppdelning vara vettig i så fall? Man skulle definitivt konservera gamla föreställningar, däremot.
16 kommentarer:
Eftersom dom inte hade några nya ideer som dom kunde ersätta vänsterns med i fallet "skolan"(allt måste ju ändras även om man inte vet hur) så grävde dom ner sig 60 70 år i tiden och fann tillslut lämningar av nåt som såg ut som ordning på ytan.
EFter en rengöring med stålull och såpa så gick det fint att presentera relikerna som en ny epokgörande inriktning.
Så epokgörande att det krävdes 2 ministrar för at sköta samma sak.
”Alla goda ting är tre… syffe, bagg å gonnoré”
Där finns tre (3) områden som är tabu att undersöka därför dessa har en religiös (= liberal/socialistisk) innebörd vilket följdaktligen ’INTE FÅR FÖRNEKAS’. Dogmerna är fastspikade på redaktionernas portar, i utbildningsinstitutionernas lärarplaner , på vetenskapsakademins altare och…i rättsväsendets lagböcker.
Könsjämlikheten, rasjämlikheten och…. Holocaust, naturligtvis ;o)
Vad beträffar de två första lyder det religiösa budskapet att det är MILJÖN som gör oss olika. Man FÖRNEKAR helt enkelt genernas betydelse, vilket resulterar i absurda slutsatser som påverkar och styr dagens politik- exempelvis: kvotering, mångkulturinvandring, ”alla skall med”, diskrimineringsombudsmän, globala demokratibomber etc. etc…One World, Ny Världsordning…Ein global Volk, ein global Reich ein global Führer …Ein Fitta. Vi äro alla lika utom INDIVIDEN som konstigt nog är OLIK.
Slutet av en NYT-artikel av John Tierney ’Academy of P.C. Sciences’ som berör ämnet.
….“I am embarrassed, ” s/ity of Delaware, “that this female-dominated panel of scientists would ignore decades of scientific evidence to justify an already disproved conclusion, namely, that the sexes do not differ in career-relevant interests and abilities.”
.
One well-documented difference is the disproportionately large number of boys scoring in the top percentile of the SAT math test. And when you compare boy math whizzes with girl math whizzes, more differences appear. The boys score much higher on the math portion of the SAT than on the verbal, whereas the girls are more balanced — high on the verbal as well as the math.
The girls have more career options, and they have different priorities than the boys, as the psychologists David Lubinski and Camilla Persson Benbow have demonstrated by tracking students with the exceptional mathematical ability to become top-flight researchers in science and engineering.
As adolescents, the boys are especially interested in abstract theoretical pursuits and “inorganic” disciplines involving things, whereas the girls are more interested in “social values,” “people contact” and “organic” disciplines. Plenty of these girls end up going to graduate school, and some become superb physicists and engineers, but many choose law, medicine, education and so-called soft sciences like biology or psychology.
After decades of schools pushing girls into science and universities desperately looking for gender diversity on their faculties, it’s insulting to pretend that most female students are too intimidated to know their best interests. As Science magazine reported in 2000, the social scientist Patti Hausman offered a simple explanation for why women don’t go into engineering: they don’t want to.
“Wherever you go, you will find females far less likely than males to see what is so fascinating about ohms, carburetors or quarks,” Hausman said. “Reinventing the curriculum will not make me more interested in learning how my dishwasher works.”
Artikeln i NYT
http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F20F17FB3F540C708CDDA90994DE404482
I artikeln refereras det bl.a till Jackson och Rushton (Males have greater g; sex differences in general mental ability from 17 to 18 –year- olds on the Scholastic Assesment Test)
Går att läsa här som pdf-fil (näst överst på sidan)
http://psychology.uwo.ca/faculty/rushton_pubs.htm
.
Hon som är "embarrassed" är Linda Gottfredson of the University of Delaware (kom bort av ngn anledning)
Män tänker mer med vänstra hjärnhalvan, medan kvinnor gör det mer med högra hjärnhalvan, det är ett biologiskt faktum.
I och med att de olika hjärnhalvorna har lite olika funktioner, så innebär det att män och kvinnor reagerar olika väl på olika typer av stimuli, däribland även när det gäller utbildning.
Så tanken är kanske inte så tokig överhuvudtaget, om man även skulle anpassa sättet man utbildade folk på utifrån det. Nu betvivlar jag dock att Björklund tänkt så långt..
F ö är kvinnors känslocentra i hjärnan ca tio gånger större än mäns, ytterligare en liten intressant bit information i vissa sammanhang.
Wille
Har du någon referens (på vetenskaplig nivå, men läsbar) till det du säger om hjärnhalvor och känselcentrum och dess storlek?
Jag har hört samma (om hjänrhalvorna) men aldrig fördjupat mig i att läsa mer.
Sakine:
Före valet uppfattade jag Björklund som att han ville dela in i kön vid sexualundervisning och dylikt, men det här låter ju inte riktigt klokt. "Skillnad i mognad" är rent nonsens.
Wille:
Att män och kvinnor har något olika hjärnor, avvikande hormonstruktur, olika kroppar och framförallt olika sociala beteendemönster är faktum. Men att slutsatsen ska av dessa observationer ska bli uppdelade klasser är bortom mitt förstånd. Precis som jag inte förstår mig på kvotering eller att kvinnor skulle ha ett annorlunda "kvinnligt ledarskap".
Jonas N:
Jag var på en föreläsning av en professor i neurovetenskap som tog upp skillnader mellan hjärnor. Föreläsningar sög dock rätt rejält, då det var så oklart vart han vill komma. Antagligen ville han mest bara angripa likartsfeminismen.
Skillnaderna mellan hjärnor låg för övrigt i kopplingen mellan hjärnhalvorna, vad jag vill minnas. Och man har sannolikt ganska liten koll på vad sådana skillnader.
...innebär...
Äh, ge dig. Du tappade trovärdigheten i denna fråga när du inte förstod att det var skillnader mellan könen och att allt berodde på på uppfostran. Typiskt queerfeministiskt tänk som förmodligen finns kvar sen din tid som elitfeminist.
Nåväl, jag föklarade för dig att det finns stora skillnader och att detta går att mäta, bland annat genom att mäta könhormonerna. Detta gäller än.
Dela upp i kön? Är han inte riktigt klok den där gubben eller? Nu får han ge sig. Ordning och reda i alla ära men herr och damklasser är ju bara löjligt det är ju bara i sportens värld som man håller på med sånt. Skall vi inte skaffa kvinnoyrken också då?
Jonas: Ja, jag håller med dig. Andra uppdelningar kan mycket väl vara mer relevanta, exempelvis uppdelningar efter kompetens, mognad eller inlärningsförmåga.
Men jag är inte alls lika tveksam som du till könsbaserad uppdelning i viss utsträckning. Om vi är överens att tjejer och killar, till viss del och specielt i tonåren, hetsar varandra, så är det rimligt att den hetsen minskar ifall de skiljs åt. I alla fall i något/några ämnen. Att ha några separata ämnen i veckan tror inte jag gör att tjejer och killar inte kommer kunna umgås som vuxna. Snarare tror jag att det blir tvärtom, men det är en annan diskussion.
Men att slutsatsen ska av dessa observationer ska bli uppdelade klasser är bortom mitt förstånd.
Nu menar jag inte att det är den slutsats jag vill komma till. Min poäng är dock att uppdelade klasser, med pedagogik anpassad för respektive grupp möjligtvis skulle kunna vara effektiv.
Den form av skolpedagogik som använts de senaste 100 åren (och mer antagligen) är väldigt inriktad "vänsterhalvans" sätt att tänka, så med den skolpedagogik som används är kvinnor biologiskt missgynnade, även fast det inte skulle behöva vara så om pedagogiken var mer anpassad för dem, alternativt mer mångfacetterad för att passa både mäns och kvinnors egenskaper.
Jonas N:
Nja, kommer inte på några bra internet-baserade källor rakt av, men neurologi är ett rätt väldokumenterat område, så några google-sökningar borde ge dig lite information.
’Kvinnor klär upp sig vid ägglossning.’
"It's just showing us our evolution, our biology, is showing up in even the most modern of behaviors,"…sade Haselton, a scientist at the Center for Behavior, Evolution and Culture at the University of California at Los Angeles.”
Från Washington Post (avd. Vetenskap)
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/NewsSearch?sb=-1&st=ovulating&
…som upplysning till den kurdiska halvturkiska frihetsamazonen med svenskt beteende (idiosynkrasi), som undrade om ”det (då) stämmer att vi är så olika".
Menorka. Ofta att killar blir mognar av att vara i ett rum fyllt med BARA killar.
Henriks kommentar säger allt som behöver sägas i den här tråden.
Men för att knyta an till fakta lite: exakt vad har Björklund sagt? Ordagrant?
Han har sagt att något som redan är tillåtet (köns separerad undervisning)ska bli ännu mer tillåtet.
D.v.s Stereo ministrarna i utbildningsdepartementet kommer att driva saken aktivt.
Antagligen blir det med det som det blev med borgarnas "husläkare" förra gången.Dom som ska genomdriva saken i praktiken (lärarna)garvar åt förslaget och skiter i att genomdriva det.
Skicka en kommentar