Eftersom jag har tillbringat dagen på färjan, buss och i pendeltåg har jag inte riktigt samlat tankarna efter årets Almedalsvecka. Men det var fantastiskt roligt, i synnerhet på Donners i natt.
Väl på plats i Stockholm åkte jag ut hit till jobbet för att träffa Stig Bergling. Spännande.
68 kommentarer:
Ja det är naturligt att bli förbannad när ens parti blir likställt med de vidriga Nazisterna!
Roberth Ström
Han (farbror Hägglund) var väl desperat helt enkelt. Därför tog han i så mycket som han gjorde. Tyvärr så var väl det där med uniformerna något som snarare gynnar SD än tvärtom. Det är ju historia och visar på att etablissemanget inte har eller vill ha koll på verkligheten. Ungefär som när Erik Ullenhag från FP hävdade att SD bildades av medlemmar från NSF trots att "alla" vet att NSF bildades 1994 och SD 1988. SD tar ju främst väljare från KD genom att de står upp mot vad de benämner som abortturism, kärnfamiljen och "kristligheten".
Även sossarna är ju en viktig måltavla för herr Åkesson genom återupprättandet av folkhemmet, men sossarna har ju milt sagt något fler medlemmar och väljare än KD så Sahlin behöver ännu inte ta ifrån tårna.
Sakine: Kommer det bilder och en summering från äventyret senare?
/Johan K
Ström, jag har inte "likställt". Men jag förstår att du verkar tolka det så.
Jag ser däremot de båda partierna som främlingsfientliga, och utifrån Hägglunds tal kvittar skillnaderna mellan SD eller ND. Förstår du hur jag tänker? Att därifrån få det till att jag menar att SD och ND är (ungefär) "samma sak" är lite väl.
Du nämde dem i exakt samma andemening. Jag har sett klippet två gånger. Hopas verkligen inte du tror jag delar samma åsikter sm de vidriga nazisterna.
Roberth Ström
Främlingsfientliga? bena ut vad det betyder? Är et rädsla för en främling? Rädsla för en specifik sorts främling läs invandrare? Det är i vilket fall fel.Fientlig mot någon man inte känner? Om du istället för att ha förutfattade meningar diskuterade med oss skulle du med märka det Sakine. Det är inte liberalt att ha sån misstro
Roberth Ström
R Ström:
ND är inte några nassar. Har du läst deras program? De är etnopluralister som vill ha etniskt homogena stater. De vill inte likt islamister, kommunister, sionister, liberaler och nassar roffa åt sig något från några andra. Rasism? Tja, möjligen det men knappast något annat. Läs på grabben!
Ove den store
Okej Ove så alla har fel menar du när det gäller ND?
Roberth Ström
Nej, det vet jag inte men har då "alla" fel som menar att SD är främlingsfientliga?
Ove
Robert Ström vill utvisa mig ur landet bara för att jag inte har någon förhud!
Dessutom anser han att moskenbyggen är fel eftersom potentiella talibaner beredda att begå terrordå kan fostras där.
Osman:
Så sant som sagt.
Checka detta från SD så inser du ännu mer vad det är för sk människor du/vi har med att göra:
http://www.youtube.com/watch?v=pE3KdIMTheE&feature=related
/Johan K
Jag håller i stort sett med dig ang vårdnadsbidraget. Men måste ändå kommentera det du skriver om oberoende kontra bidrag: alla är ju i grunden beroende. Det heter att den som jobbar försörjer sig själv, men detta är förstås inte sant. Du är beroende av din arbetsgivare. Är du egenföretagare är du beroende av dina kunder. Spetsfundigheter tycker du kanske, men jag ser detta som mycket viktigt. Det fullständiga oberoendet finns helt enkelt inte. Nej jag menar naturligtvis inte att "alla ska leva på bidrag" eller något sådant. Men jag reagerar alltid mot (den oftast högerliberala) synen på individen som mer el mindre frikopplad ur ett sammanhang så länge inte staten är involverad. Detta är t ex vikigt när man diskuterar konstnärslön e dyl. Det finns en reflexmässig attityd av att en konstnär som är försörjd av staten "inte klarar sig själv" och inte är fri, medan det ur konstnärens synvinkel är just försörjningen som garanterar hennes frihet - sålänge staten inte ställer särskilda krav på själva naturen av hennes konstutövande. Det är bara ett exempel som går på tvärs mot en förenklad bild av vad som utgör oberoende. Kanske lite avsides från ämnet, men ändå inte.
Osman din fega lögnare! Jag sa att omskärelse var upp till föräldrarna. Nu märker jag att du är bara en äcklig lögnare. Johan k nu vet jag att du och Osman är små internettroll utan minsta kunskap om det elementära i livet.
Roberth Ström
Charlotte, intressant vinkel! Ja, det där är just vad som skiljer klassiska liberaler från socialister och kommunister.
Jag försöker komma på situationer där jag skulle känna mig mer fri av mer stat (vilket närmast är en paradox i stora stater), än att klara mig själv i en kapitalistisk värld. Kommer inte på något, spontant. Jag har alltid friheten att byta arbete, förändra mitt företag.
I det här sammanhanget ser jag statens roll som en motvikt till traditionalismen. Men en ständig källa till frihet...nej, tvärtom.
När det gäller kulturbidrag tror jag staten varken gör till eller från. Den som vill utveckla sin hobby kan göra det och samtidigt arbeta extra på Konsum. Men det är förstås svårt för fina kulturkoftor att leva som alla andra.
Nej, jag skrev inte att staten var en ständig källa till frihet, det var en verkligt sned tolkning! Jag skrev att den kan vara det i vissa fall.
"Det är förstås svårt för fina kulturkoftor att leva som alla andra". Suck. Så talar den som inte alls har fattat problematiken. Jag kan ju t ex exemplifiera med min konstnärsväninna som har ca tio års konstnärlig utbildning & som arbetar heltid - ibland med 2-3 timmars sömn/natt - med sin konst, oftast med hjälp av olika stipendier, ibland med hjälp av försäljning av verk. Hon ställer regelbundet ut i flera olika länder, men oftast utgår ingen visningsersättning. Hennes konstnärliga arbete är INGEN HOBBY. Du verkar ha missat att det där med utbildningsbiten. Varför tror du samhället tillhandahåller långa heltidsutbildningar inom olika konstnärliga fält om konstnärligt arbete ständigt vore att likställa med "en hobby"? Dramatenskådiskarnas arbete är inte heller någon hobby (de betalas också av offentliga medel & har också lång utbildning bakom sig). För min väninna, liksom för många andra konstutövande, vore det en oerhörd lättnad att erhålla konstnärslön. Mycket konstnärligt ARBETE är oavlönat. Jag tycker du är både föraktfull & okunnig i ditt prat om "fina kulturkoftor". Men du kanske själv hade velat skriva gratis om nätterna & jobba på Konsum om dagarna (som om alla kan jobba där).
Charlotte, jag ville provocera lite (kunde inte låta bli) :)
Men visst, jag är extremt fördomsfull när det kommer till människor som tycker att de har en slags självklar rätt till skattefinansiering. (Jag hade en diskussion i Almedalen med en tjej från Sveriges förenade studentkårer, det är som att tala till en vägg).
Det finns kurser på svenska högskolor och universitet som heter "bollen i skolan" och annat flum. Att det går att utbilda sig inom något säger inte att det bör vara resten av samhällets uppgift att försörja en.
Jag kanske kan få återkomma till frågan längre fram, det behövs onekligen en debatt om det här. Själv tycker jag att det är synd att Stegö Kilo inte satt kvar.
Och ja, jag kommer från en familj där man arbetar på nätterna om så krävs. Att producera skräpfilm som ingen vill se på, och samtidigt kräva betalt för det, är inget som borde räknas in till de mänskliga rättigheterna. Att subventionera teater för övre medelklass - samtidigt som man påstår att det görs för "de som inte har rååååd" - är också löjligt.
Men jag respekterar förstås att andra tycker annorlunda.
Whiskeykursen är borta från högskolan alltid nått.
Roberth Ström
Jag tycker inte du uttrycker dig särskilt respektfullt. Och jag kan inte inse vad 5 poäng "Bollen är rund" el dyl skulle ha gemensamt med 5 år på Konstfack, Mejan, Teaterhögskolan e dyl (och oftast behövs flera års förberedande utbildning för de få som överhuvudtaget kommer in där). Utbildningar som har en lång tradition bakom sig.
Visst, detta kan vara en diskussion att återkomma till. Men varför måste den alltid vara så föraktfull & onyanserad från er högerlibertarianers håll? Kräver alla med konstutbildning att bli försörjda? Är obetalt konstnärligt arbete endast ett lyxproblem? Subventioneras teater & opera bara för den övre medelklassen? Det är ju skitsnack. Jag för min del hade aldrig kunnat gå på vare sig teater eller opera om den varit osubventionerad. Jag anser inte att jag är värd ditt förakt för att jag uppskattar opera och är glad att jag kan gå & se opera tack vare subventionen (vad är det för j-a attityd - det är ju lika dumt att förakta "fina kulturkoftor", vilka det nu är, som att förakta schlager, städerskor, hårdrockare etc). Och enligt en undersökning man nyligen tog upp i GP hade var sjätte arbetare besökt det nya operahuset (vilket man tyckte var en låg siffra - det tyckte inte jag). Men framför allt verkar du inte kunna gå ut ur dig själv ett litet tag - du personligen kanske inte ser poängen med bibliotek, konsthallar, teatrar (du kanske själv aldrig nyttjat någon av de här institutionerna?) osv, men du kanske kan försöka förstå att väldigt väldigt många människor ser det här som en nödvändig del av samhället, och har gjort så under lång tid. Det går snabbt och är lätt att slå sönder en kulturell tradition, men frågan är vem man har frigjort genom att göra så..
Charlotte, jag är väldigt pragmatiskt lagd när det kommer till kritan och inser förstås att det tar tid att förändra synen inom kulturpolitiken. Barn-, och ungdomssatsningar har jag inget emot (tvärtom) och bibliotek räknar jag inte in i samma kategori som nöje (teater, konstutställningar och dylikt).
Mitt problem som subjektivist är att staten agerar smakdomare. Viss kultur subvensioneras, medan annan ses som skräp. Hellre då att människor avgör vad som är bra kultur. Dela ut kulturcheckar och låt folk bestämma själva, om vi nu ska satsa på kultur. Att jag i övrigt är liberal/libertarian "förvärrar" min hållning ytterligare, eftersom det här är en sfär där många människor anser sig ha någon slags självklar rätt till bidrag oavsett vad de producerar. Kanske blir jag extra provocerad då ni argumenterar för mer statligt stöd "för de fattigaste". Handen på hjärtat, hur många fattiga arbetare eller invandrare ser du på Dramaten?
Jag föredrar en fotbollsmatch framför bio eller teater alla dagar. Men jag var nära att halka in på Estetiska programmet på gymnasiet och hade en lärare som ställde ut mina målningar på Liljevalcs. Vem vet hur det hade kunnat sluta ;)
Vilken människa som går konstfack kan räkna med att ha försörjning? varför ska utbildningar där det inga jobb skapas finnas? MIn kompis 2 åring målar ju bättre än många på konstfack. Det är inte 1700- tal längre då hette det målare nu heter det konstnär. Varför ska staten ge en massa miljarder till kulturstödda skitböcker? jag vet hur det ligger till det är över 80% vänsterinfluerad dynga som ges ut. Ett exempel på biblioteket har de 3 böcker om Hillary 2 böcker om Obama men ingen om John Mcain. Ska vi som betalar skatt ge våra pengar till skit ingen vill se, höra eller lyssna till?
Roberth Ström
Ja, så som hr Ström skriver brukar det låta. Tycker man inte som han är man uppenbarligen "ingen". Och han har naturligtvis den gudomliga förmågan att avgöra vad som är skit, vad som kommer att stå sig i längden etc.
Saki, det kan bli en hur lång & meningslös diskussion som helst av detta. Egentligen ingen mening att fortsätta den. Men tre saker vill jag säga: 1. Det där med "alla vill bara ha bidrag", det är ju en schablonmässig bild av kulturarbetare och inte verkligheten. En fördom, brukar man kalla sånt. 2. Ja, staten agerar smakdomare. Det är möjligt att kulturcheckar skulle kunna vara nåt som funkar, men jag är tveksam. Viss kultur är tungrodd och har en väldigt kostsam kringapparat. Det finns risk att man p g a bristande popularitet under en viss period slår sönder en tradition som man sedan inte kan återupprätta - trots att man sedan kanske inser att den var viktig i alla fall. 3. Jag bor inte i Stockholm och brukar inte gå på Dramaten. Men herregud, vad jag försökte förklara för dig är att jag tillhör fanimig själv de fattigaste (ursäkta språket). Ja, det är faktiskt sant. Trots att jag är en sådan kulturkofta. Min inkomst ligger en bra bit under existensminimum. Även om jag vore ensam fattig om mitt specifika kulturintresse: vad vore bättre av att införa priser som gjorde det omöjligt för fattiga arbetare och invandrare att någonsin besöka Dramaten - om de nu någon gång skulle så önska?
nej jag har ingen rätt att döma det men vem ger Mats Svegfors den rätten då? Jo kulturtomtarna och de prioriterar alltid vänstersidan. Charlotte du blir mindre trovärdig då du talar i egen sak. Det gör inte jag jag älskar kultur men det måste finnas rim och reson.
Roberth Ström
Charlotte, att en fattig person någonsin skulle vilja gå på Dramaten är inte skäl nog att subventionera teater för alla.
Det är precis samma problem som uppstår med subventionerade hyror i innerstaden: de fattigaste bor i förorten medan svensk medelklass argumenterar för bruksvärdessystemet som om det vore för "de fattigaste". Jag tycker det är bättre att köra med ärliga och öppna kort i stället. Och att rikta insatser till verkligt fattiga, om det nu är ekonomisk integration på bostadsmarknaden (eller integration på Dramaten) vill vi ha. Vänstern är bra på att prata om fattiga, men ta en tur runt innerstaden och passa på att kika in på Dramaten. Verkligheten talar ett annat språk. Jag köper argumentet att viss subvention kan öka nyttjandet av kultur och att det i vissa fall "kan vara värt det". Men fattiglappsargumentet blir bara osmakligt med tanke på hur homogen er sfär ändå är.
Jag har träffat kulturkoftor som antingen är en del av den etablerade synen på området, eller som vittnar om hur utbredd bidragstänkandet är bland kollegor. Förmodar är alltid fördomar. Denna diskussion förändrade inte mina fördomar, även om jag uppskattar att bolla tankar med människor från kulturvärlden. Många gånger har reaktionerna, när jag har skrivit om ämnet, blivit att jag är "sjuk i huvudet", "är okunnig och inte förstår kultur" och "hatisk". Få grupper blir så provocerade av att man ifrågasätter deras "rätt" till försörjning på bekostnad av andra.
Sakine du har rätt när det gäller hyresrätten. I Debatt med Janne J satt en tant och ojade sig om sin hyra på 4500. Lägenheten låg mitt i centrala Göteborg. Fick Sossarna bestämma skulle luften vi andas vara subventionerad. Roberth Ström
Ström, jo det är verkligen fantastiskt hur olika bild man har av verkligheten. Ibland undrar jag vad de jämför med för hyror.
Och många invandrare och förortsbor inser dessvärre inte att de betalar hyror över marknadsvärdet.
Varför ska det vara en rätt att få bo i centrala delar av en storstad? Det är i sanning en helt sjuk bostadspolitik som förs och förts i Sverige. Har du inte råd med en tvåa på Östermalm då ska du heller inte ha det. Själv bor jag i obygden men är glad ändå. vad var det Erlander sa när unga människor ville ha en bostad? "ställ er i bostadskön"
Roberth Ström
Varför i hela friden skapa system som cementerar läget? D v s gör det omöjligt för fattiga att bo centralt någonsin. Och gå på teater och opera någonsin. Nej, det håller inte alls. Dessutom överdriver du kulturkoftans inkomstnivå. Det finns gott om koftor som är mycket fattigare än den genomsnittliga arbetaren, om vi talar traditionella (manliga) arbetarjobb.
Sen verkade du inte alls ta in det jag skrev, Sakine. Fatta: jag är fattig!!!! Jag har varit fattig i 8 år. Jag lever inte på bidrag, men jag hade helt klart kvalificerat för soc.bidrag. Jag talar alltså inte alls "för de fattiga", jag är själv en av de fattiga.
Var är det mest attraktivt att bo? Centralt naturligtvis. Varför ska det inte vara dyrare om det är mer populärt? Borde en Ferrari kosta som en Volvo? Ska det vara en rättighet att ha råd att bo mitt i Stockholm? Att ha en bostad det kan jag köpa bör vara en rättighet men centralt? Hela denna idé är så mossig att det saknas ord. Wiberg du är fattig säger du men du har valt det själv eller hur? Det låter som du är konstnär eller liknande. jag är med fattig men jag föraktar bidragssamhället Sossarna har skapat.
Roberth Ström
Nej jag är inte konstnär, jag har inte "valt att vara fattig" & jag lever inte på någon form av bidrag överhuvudtaget.
Däremot bor jag centralt i Malmö. Men det kan jag ju inte göra länge till med er politik. (F ö är befolkningen här på min gata rätt blandad. Men så skulle det förstås inte förbli särskilt länge med er politik.)
Er politik? Så du anser att det är statens uppgift att ordna så du kan bo centralt? Herregud människa hur tänker du igentligen. Dessutom kan jag upplysa dig om att jag inte ger min röst till Alliansen. Däremot har jag en nykter syn på sossarnas idiotiska bostadspolitik.
Underbart att höra dig argumentera för att du ska få bo kvar i dig lght i centrala Malmö. Vilka tror du betalar för att du ska få det då tror du? Jo vi som betalar skatt!
Roberth Ström
Är du galen Roberth Ström? Vi betalar vår hyra med egna pengar. Jag tror inte någon förlorar något på det överhuvudtaget.
Fast du tycker förstås att en kulturkofta som jag inte ska "få bo kvar i min lägenhet" ändå på nåt konstigt vis. Det kostar tydligen skattebetalarna för mycket pengar att inte chockhöja hyran. Eller hur tänker du? Kulturkoftor kanske inte ska få bo överhuvudtaget, helst?
Jag betalar också skatt, idiot. På den lilla inkomst jag har.
Nä, det är klart du inte röstar på Alliansen. Du röstar ju på Sverigedemokraterna. Ja, då ska väl vi andra vara tacksamma för om du vill behaga låta oss andra överhuvudtaget andas in samma typ av livsluft som du.
Charlotte, jo jag förstår att du inte är rik. Välkommen till klubben.
Jag bor i en minietta i Flemingsbergs trashigaste område och känner inte en kotte som haft det fattigare (än jag) under sin uppväxt. So? Att bara ta sig själv som exempel, grund för generaliseringar, blir ju snett. Jag tycker inte synd om mig själv för att jag börjat i rejäl uppförsbacke. Alla har olika förutsättningar och man väljer själv vad man vill göra åt sin situation. Vill jag flytta en vacker dag ser jag till att jobba hårt och spara pengar. Svårare än så är det inte.
Och vill jag gå på fler fotbollsmatcher likaså. Aldrig att jag skulle få för mig att andra ska betala det åt mig - hur många fattiglappar som än delar mitt nöje (och de är definitivt många).
Nu kanske du blev rånad för 8 år sedan. Men generellt sätt väljer man visst sin ekonomiska situation. Att säga "oj jag förstod inte" eller "jag lockades av sms-låneföretagen!" som folk i Lyxfällan hjälper inte.
Visst skulle många inte kunna bo till låga hyror i innerstaden med marknadshyror, men de fattiga har inte råd ens i dag. De betalar hyror över marknadsvärdet för att hålla nere hyrorna i stan. Nu har många varit smarta nog att ställa sig i kö för årtionden sedan, och visst är det så att det inte heller är rättvist att ändra system över en natt.
Men nuvarande system är inte rättvist. Det gjordes en inkomstundersökning av boende i allmännyttan i Sthlm. Gissa vad: de som bor i hyresrätter i Gamla stan har MYCKET höga inkomster jämfört med dem som bor i te x Rinkeby.
Bättre då att rikta checkar mot ekonomiskt svaga hushåll (det görs på sina håll i världen) och erbjuda dem lyor i stan, än att subventionera generellt. De få som inte är rika och redan nu bor i centrala attraktiva delar skulle således slippa hyreshöjningar. Om man är för ekonomisk integration i innerstaden förstår jag inte varför man inte argumenterar för det, snarare än för nuvarande system då förortsbor betalar överhyror för att hålla de rikare innerstadsbornas hyror låga.
"Man väljer själv sin ekonomiska situation". Jaha, så då valde dina föräldrar att vara fattiga under din uppväxt då?
Anledningen att jag gick in på min egen ekonomiska situation är (och det fattar du nog om du tänker efter) att du gick på med "Ni i kulturvänstern säger er tala för de fattiga men själva är ni minsann bara välbärgad medelklass!"-spåret.
Men så duktigt och präktigt av dig att inte kräva subventionerade fotbollsmatchspriser. Minsann föredömligt! Att det inte är aktuellt överhuvudtaget eftersom det inte finns likadana kostnader involverade som när det gäller t ex opera, det spelar förstås ingen roll. Det går inte att jämföra och förresten så resonerar du hela tiden inkonsekvent. Ena stunden är det irrelevant att utgå från sig själv; andra stunden gör du det själv. Det är ju fantastiskt att du tror dig klara av precis vad du föresätter dig rent ekonomiskt - varför ska vi då ha någon hjälp för dem som har det sämst överhuvudtaget? De får väl skylla sig själva? De hemlösa får skylla sig själva, de arbetslösa får skylla sig själva. Visst. Alla vi som har dåligt med pengar är rent av idioter som inte fattar vårt eget bästa. Så är det nog. Vad hyggligt av dig att upplysa om det!
Vad gäller detta med hyrorna så skrev jag om det här: http://kamfertext.blogspot.com/2008/04/en-rrande-omsorg.html
Charlotte, jag skrev "generellt sett väljer man sin ekonomiska situation". Att det kan inträffa oväntade saker i livet begriper alla.
Det där fluffiga pratet om att "då tycker du inte vi ska ha något skyddsnät" biter inte (sorry). Ingen har sagt att vi inte ska ha ett skyddsnät för dem som behöver det. Att argumentera mot generella subventioner för medelklassens hyror och teaterbesök är något helt annat.
Det var ett jävla tjat om medelklassen. Du har inte tagit in ett enda ord av vad jag har skrivit, va? Eftersom du kör på med samma tugg om & om igen. Du har inte tagit in att var sjätte arbetare i Göteborg besökt det nya operahuset. Du har inte tagit in att det du svepande kallar "medelklass" kanske inte riktigt ser ut så som du beskriver den. Du har inte fattat att det du kallar "subventioner för medelklassens hyror" är en hyresreglering, inget annat. Men framför allt är påståendet att man "generellt sett väljer sin ekonomiska situation" så otroligt dumt och ytligt att jag fortfarande har svårt att fatta att jag läste rätt. Det är ett lika grunt resonemang som dina idéer omkring det där med "bidrag kontra oberoende". Nej, vi kommer inte längre & diskussionen har i vilket fall som helst varit för lång.
En liten reflektion,
Det är sällan någon som kämpar (förutom dem som vill ha heltäckande medborgarlön) för rockbandet som består av personer som skuldsatt sig på kulturama eller musikhögskolan (eller sådana som saknar utbildning). De är, precis som många kulturutövare, uppskattade men det finns ingen möjlighet till någon heltidsförsörjning genom musiken.
Det är ju ofta väldigt subjektivt vilken kultur det gemensamma ser som värt att stödja och som med allt är behoven oändliga men resurserna begränsade.
Hela frågan kokar väl till slut ner till om en utbildning i något också ska leda till att man ska ha rätt att bli försörjd för att syssla med det även om folk inte är beredda att betala för det. en liknande problematik finns inom alla områden där det utbildas fler än marknaden är villiga att köpa arbete av.
Att staten ska agera kultursmakråd är osmakligt och elitistiskt.
Att vissa konstnärer ofrivilligt lever i missär i dagens Sverige är garanterat en myt.
Att många av nutidens konstverk lika gärna skulle kunna vara ihopkletade av en 2 åring skapar ett förakt för hela yrkeskåren.
Helt klart utbildas för många konstnärer eftersom bidragen hela tiden måste finnas i bakgrunden.
Några konstnärer som läser detta? Isåfall: MER KONST ÅT FOLKET OCH MINDRE TILL ERA "UPPLYSTA" KOLLEGER
Charlotte,
Var sjätte arbetare...skulle det vara bra? Fem av sex får uppenbarligen billigare biljetter trots att de har tillräckligt med pengar. Och då lär det ändå se ljusare ut i Malmö än vad det gör i Stockholm.
Din kommentar om hyresregleringen är inte lite snurrig. Jag måste ha varit väldigt otydlig om du tolkat det som om jag inte vet vad hyresregleringar är när jag förklarat nackdelarna med just regleringen (brukvärdessystemet) i flera inlägg här ovan.
Jodå, jag förstår hur du resonerar men håller inte med. Det är tillåtet att ha en annan världsbild.
Kärleken,
det där är bara okänsligt och korkat
Men ingen har ju sagt något om "rätt att bli försörjd", Jonathan. Det där är bara en floskel man kastar ur sig i debatten från högerhåll. Oerhört många som gått en konstutbildning hittar inga försörjningsmöjligheter, gillar läget & börjar jobba med något annat. Men vad det handlar om är om vi ska ha ett konstliv överhuvudtaget. Konsten har alltid krävt bidrag. Före den moderna nationalstaten handlade det om olika typer av mecenater. Som vi vet så var Mozart & grabbarna så fräcka att de minsann krävde pengar för att kunna utöva sin konst de också. Pengar som kunnat gå till de allra fattigaste i samhället istället!! Oerhört. Idag har vi istället ett i Sverige ett system med bl a ett fåtal garantilöner & ett myller av stipendier & tillfälliga bidrag & uppdrag & viss försäljning etc. Och ja, där görs ett val vad gäller vem/vad som ska premieras (så gjorde även fursten som underhöll sjuttonhundratalskompositören). Visst finns det en problematik där. Men det är inte så enkelt som att politiker sitter ner & säger "Detta är God Konst, detta ska vi stödja!" (jag vet, jag har suttit som ersättare i en kulturnämnd). Det handlar om att försöka ha en helhetsbild - vilka behov finns, vilka målgrupper etc. Och det finns gott om musiker från Musikhögskolan som får bidrag,även rockarrangemang. För det mesta har dock rockmusiker en helt annan marknad än t ex den smala ensemblen som är inriktad på nutida elektronmusik eller what have you. Men med tiden kommer vi förmodligen att se fler & fler rockmusiker som får olika former av & allt större bidrag - såvida inte Alliansen tagit bort den möjligheten helt, alltså. Det finns mycket mer att säga om detta egentligen men nu måste jag gå ut. Senare, kanske.
Sakina: jag tycker det är du som är snurrig som kallar hyresregleringen för "subvention".
Charlotte, den innebär i praktiken subventionerade hyror för innerstadsbor.
Det är inte kulturen, det är kultureliten, som alltid krävt offentliga pengar.
Saki:
Det är inte kulturen, det är kultureliten, som alltid krävt offentliga pengar.
Javisst är det så, bra poängterat! Och det är bl a därför som jag anser att 'kultureliten' kan ta sig i häcken :D
Men det här med ditt besök i Almedalen. Det var ju fanken vad du verkade seriös i tv-klippet, jag trodde det hela gick ut på att mingla och festa gratis så mycket som möjligt :)
...tillbaka.
Åh....det är alltså personer som utövar konst & kultur som söker bidrag. Visst, du kan ju kalla alla, från ungdomsgården som söker pengar till att arrangera en rockgala till den etablerade författaren som söker arbetsstipendium, för "kultureliten". Vilket förutsätter det som ska bevisas. Och det är så du & dina vänner här resonerar - det är en massa känsloladdat babbel om "elit" & "medelklass", "ta sig i häcken" etc. How low can you go?
När diskussionen når "dina vänner" är det ganska uppenbart how low you can go.
Jag har redan skrivit att jag är för barn-, och ungdomssatsningar (när det gäller statligt kulturstöd). Det verkar vara ovanligt svårt att argumentera för din del.
RL, ja jag skulle jobba ett tag efter Hägglunds tal. Strax därefter började festandet. Det är småkul när högt uppsatta politiker och skribenter blir vanliga för ett litet ögonblick.
Jag hittade t o m en miljöpartist som ogillar rosa bandet ("mot bröstcanser"). Men då var hon nog väldigt borta...
Detsamma, Sakine. Ungdomsgården var ett exempel - ett EXEMPEL. Jag hade lika gärna kunna nämna den arabiska poesifestivalen, den kurdiska kulturaftonen eller något jazzarrangemang. Men det spelar ju ingen roll, eller hur - för sysslar man med kultur, i alla fall kultur som får bidrag, då är man ju elit per definition för "frihetsälskare" som dig. Och författare med garantilön som lever på 8000 kr i månaden, det är ena riktiga utsugare av folket det. Ja herregud.
Arabisk poesi och kurdisk kultur har klarat sig i århundraden - utan svenskt offentligt stöd.
Don't you worry.
...och ändå söker de svenskt kulturstöd ibland. :-)
Jonathan: Du demonsterar bara din unkunskap genom att ta till personangrepp istället för att argumentera för din sak. Har du inget vettigt att tillägga, håll dig borta från debatten.
Charlotte, assimilationsprocessen är förvånansvärt effektiv i bidrags-Sverige ;)
Somliga av oss tycker inte att det är skäl nog att införa/ha kvar ett bidrag för att "folk söker det" eller "vill ha det".
Det finns alltid arbetande människor som tvingas stå för notan.
Suck. Argumentet var nu alltså "Det är inte bara den s k 'kultureliten' som åstundar bidrag", ingenting annat.
Ja stackars stackars oss som betalar så mycket till kulturen i skatt....NOT.
Men herregud. Naturligtvis "får du lov" att ha en annan åsikt. Det är bara det att du trampar på en grupp människor som ofta faktiskt har det ganska svårt redan (även om du gärna inbillar dig det ena & det andra om "elit" och vägrar se alla andra) & då får du räkna med att det finns de som blir förbannade.
Saki:
...Jag hittade t o m en miljöpartist som ogillar rosa bandet ("mot bröstcanser"). Men då var hon nog väldigt borta...
Hahaha, iaktagelseförmågan är det iaf inget fel på ...fortsätt så :) ...så blir du nästan lika fatalistisk, vad gäller svensk (lobby-)politik som jag :D
"Och författare med garantilön som lever på 8000 kr i månaden, det är ena riktiga utsugare av folket det. Ja herregud."
Utsugare? Nej. Problemet med att de får 8000 kr i månaden är främst att de inte tar ett annat jobb samt att de luras att tro att de kan försörja sig som författare.
De flesta som slår igenom som författare har ett yrke vid sidan av. Ofta journalist (Guillou, Stieg Larsson, Marklund, m fl). Andra lärare (Nesser) eller jurister (Lapidus, Bodström... ;).
Fröding nämner för övrigt i ett av sina förord att han skriver för att han behöver pengar. Kanske på skämt, men det var väl tur att han tog sig i kragen och skrev!
De flesta som har andra jobb än kulturjobb funderar säkert också på att byta karriär genom att exempelvis starta eget. Men du ges ingen garantilön om du startar ett it-konsultbolag.
Kultur är jätteviktigt. Men inte viktigare än resten av samhället.
Jonas: de (få) som får garantilön får det först efter det att de etablerats som författare. Efter ett flertal verksamma år, alltså. Och de "luras" inte att tro att de kan försörja sig. Garantilönen är en garanti för att de ska kunna, just, försörja sig under resten av sin författarkarriär. Men den är som sagt mager.
Ta reda på fakta innan du börjar yla nästa gång vetja.
Charlotte:
Att de får/behöver garantilönen innebär ju just att de inte klarar att försörja sig som författare. Alltså är detta bara intressant för de "etablerade" författare som läses av få och säljer för dåligt för att klara sig på sitt författarskap. Dessa människor är säkerligen duktiga individer som skulle klara av att försörja sig på andra sätt, bland annat genom att skriva för tidningar och undervisa.
Varför ska de försörjas av staten under resten av sin "författarkarriär" om för få vill läsa vad de skriver? Ska misslyckade IT-konsulter som driver egna företag och saknar beställningar också ersättas av staten?
Var litet mindre arrogant till nästa gång, vetja.
För övrigt är författarstödet på 200 000 kr per år enligt vissa källor, 161 000 enligt andra. Detta är ca 13 500-16500 kr per månad. Vore intressant att veta var du fått 8000 kr från. Ta reda på fakta, var det...
Sakine, du tyckte Västerviks-Tidningens argumentation om vårdnadsbidraget var för kort. Här kommer en längre variant, faktiskt det första politiska inlägget jag skrev på min blog, i mars 2005. Översåtarna på DN handlade det om, men jag utsträcker det gärna till Expressen. Håll till godo!
Jonas: de författare som får garantilön betalar själva sociala avgifter + skatt. Summan 8 000 var vad numera avlidna författarinnan Mare Kandre i en tv-intervju för kanske 7-8 år sedan berättade att hon & hennes son (de bodde tillsammans i en etta) hade att leva på när hennes avgifter betalts. Men detta var alltså några år sedan - kanske är det lite bättre idag men sådär jäkla stor skillnad kan det knappast vara.
Sen har du inte fattat det skönlitterära fältets speciella villkor & natur. Det är kardinalfelet som ni vulgärhögerliberatianer gör när ni försöker er på att filosofera kring konstkultur & bidrag. Läs t ex den här texten:
http://www.00tal.com/arkiv/edenborg.html
Hagwall, :)
Minns jag rätt så skrev du för länge sedan att Kjöller och jag är bra så länge vi inte skriver om feminism....
Jonas, visst är det fantastiskt. Och det där otroliga "oberoendet" när kultur-Sverige söker bidrag....
Jamenvisstserru.
Dagens ord: vulgärhögerliberal :oD
Charlotte:
Att du kallar mig "vulgärhögerlibertarian" baserat på tre inlägg i denna tråd och argumenterar i termer av att jag "inte fattat" säger mer om dig än mig.
Det är inte särskilt intressant att diskutera saker med någon som har din attityd.
Ja, du får gärna låna det ordet Sakine. :-) Men glöm inte att det ska vara "vulgärhögerlibertarian", inte "vulgärhögerliberal".
Jonas: du menar att argumenten tog slut eller? Men nej, det är förstås inte intressant att fortsätta diskussionen. Ni tycker jag är arrogant - jag säger att det är mer än arrogant att kalla författare som kan ha ett enormt inflytande på sina läsare & på andra författare för "misslyckade".
Det är lite som med all annan ikonoklasm. Som kulturrevolutionen light litegrann. Detta att håna alla etablerade värden som man själv inte råkar dela & att förvandla människor som inte producerar det man själv tycker är värdefullt till skräp man med glädje ställer vid skampålen. Fast symboliskt, i ert fall.
Charlotte:
Vet du vad... Att du tycker jag är mer arrogant än du tycker att du själv är förvånar mig föga.
Ah! Men en libertarian är så "höger" man bara kan komma ekonomiskt sett. Minimal stat, inga skattepengar till hobbykonst med andra ord.
Att säga "höger" och "libertarian" är ungefär som att säga "kulturkofta" och "socialist".
Jag undrar, vilket inte framkommer i din argumentation Charlotte, vad skiljer författaryrket från andra yrken? Varför är en författare som inte säljer värd större stöd från samhället än en resturangägare som inte har tillräckligt med gäster?
Det är just det Ashna skriver som ni inte begriper, och det är så himla sorgligt.... Att ni inte förmår värdera ett levande landskap av tankar, konst, litteratur, som inte bara omfattar det som för tillfället säljer. Man kan försöka hänvisa till historien och förklara att väldigt många av de författare etc som fortfarande är viktiga i kulturen idag har levt på bidrag. (Såväl Strindberg som Goethe har haft sina understödjare.) Men jag vet av erfarenhet att det inte går hem hos personer med er uppfattning ändå. Ni skiter i icke-materiella värden, helt enkelt, och den största synd som finns i era ögon det är att kosta skattebetalarna några korvören. Det en författare kan ge tillbaka till samhället i form av gratis tillgängliga böcker på biblioteken för flera generationer framöver (inte bara en måltid för stunden, alltså), det verkar ni också skita i. I min erfarenhet finns sällan samma ilska mot t ex sådana verksamheter inom näringslivet som också tar emot bidrag (starta-eget-bidrag e dyl) eller mot politiker och deras tjänstemän som höjer sina löner till max. Nej, just författare & konstnärer är ett slags hatfigurer, och de ska minsann känna att de inte är värda något (liksom kulturkoftor som jag). Ändå är de författare, för att hålla sig till det exemplet, som erhåller understöd enbart sådana som redan erkänts som värdefulla inom det litterära fältet (så jämförelsen med den nyöppnade restaurangen håller inte, också av den anledningen). Och även om det alltid finns ett visst mått av godtycke i den typen av rangordning av författare så finns bara alternativen att antingen ge understöd till alla (vilket inte ens jag förespråkar) eller att lotta ut löner, vilket kan bli hur konstigt som helst (men kanske intressant iofs), eller att göra som ni tycker - helt enkelt ytterligare försämra situationen för alla och utarma kulturlivet. Om någon verkligen är intresserad så tycker jag den ska läsa den artikel av Edenborg som jag länkar till i en kommentar ovan. Den har några år på nacken men den är intressant & problematiserande & ger en bild av villkoren på just det litterära fältet (varje verksamhet har ju sina egna spelregler i viss mån - allt är inte bara en monolitisk massa av konsumtionsartiklar där det inte finns skillnad mellan mat, skor, bok, musik etc och där produktionen går till på samma sätt överallt).
Nej, jag orkar inte med den här diskussionen, nu lovar jag lämna er ifred. :-D Jag ångrar ordet "vulgärhögerlibertarian" eftersom det är elakt & eftersom jag själv egentligen inte gillar epitetet "vulgär", men jag vill bara säga det att den typ extremekonomistiska hållning ni står för kan leda till ett samhälle vi är rätt många som inte ens skulle orka leva i. Och hur kan någon undra över att jag blir arg när jag både blir förolämpad personligen och mina hårt arbetande konstnärsvänner avfärdas som folk som sysslar med en "hobby" och "inte vill jobba som vanligt folk". (Väx upp Sakine & försök fatta det där med tolerans & empati.)
(Sakine: det finns self-confessed vänsterlibertarianer också. Här är en:
http://redlib.subcult.org/)
Charlotte:
Du måste fatta att du inte har samma normer som alla andra. Är det otillåtet att anse att gastronomi är viktigare än litteratur?
Sen så verkar du ha fått för dig att det finns mer upprördhet över kultursektorn än politikers höga löner. Vet inte vilken skyddade verkstad du bor i...
Därutöver tar du upp författare som haft privata välgörare, i ett försök att fårmå andra att "förstå" att man måste ha statliga välgörare.
För övrigt är du direkt otrevlig. Vet inte vilka människor du är van vid att diskutera med, men genom att till största delen ägna dig åt att generalisera och häckla dina motståndare tappar du alla eventuella poänger du må ha. En väldigt bra början är att bemöta varje motdebattör som en individ och inte placera in dem i fack. En god fortsättning är att själv uppvisa empati och tolerans istället för att säga åt andra att göra det.
Carlotte, jag tycker inte att 'hobby' har en negativ klang bara för att det inte (inte borde) genererar pengar.
Intressant att du tycker det.
Du tycker inte att min restaurangjämförelse håller.
Men om det är en restaurang där Strindberg, Shakespeare och Voltaire har ätit och haft den som kulinarisk plattform för konst och litteratur? Kommer den då att uppfylla kriterierna för statliga bidrag och vara värdig nog att jämföras med en författares arbete?
"Att ni inte förmår värdera ett levande landskap av tankar, konst, litteratur, som inte bara omfattar det som för tillfället säljer."
Charlotte, det är onödigt att göra antaganden om vad vi förmår att värdera.
Det är inte en fråga om att uppskatta eller inte uppskatta vissa kulturformer. Jag lägger ingen värdering i konstformen, det är snarare du som gör det, men jag motsätter mig den här typen av bidragsberoende.
Minns jag rätt så skrev du för länge sedan att Kjöller och jag är bra så länge vi inte skriver om feminism....
Jodå, du minns rätt :)
VT har skrivit ett längre svar om vårdnadsbidraget nu.
Rolig diskussion Charlotte och Sakine.
Jag sällar mig till Charlottes åsikt, jag tror inte heller de flesta skulle vilja leva i det samhället som skulle bli resultatet om dessa [infoga epitet här]-libertarianer fick bestämma.
/Manu (egenföretagande IT-konsult)
Skicka en kommentar