2006-03-25

Men Jan Björklund då...

...vad är nu detta?

Skolan missgynnar inte pojkar, det är omvärlden som skämmer bort pojkar. Därigenom missgynnas pojkar i klassrummet eller i andra världar där civilisation råder. Och det var en grov generalisering från min sida, men...om vi nu pratar om pojken som inte klarar av att sitta på en stol utan att nypa tjejen som tvångsplacerats vid honom, så är det hans beteende som ska analyseras. Lösningen är inte att dela upp hela klasser i kön.

Fler skolpolitiska fp-förslag som suger:
- Säpo (pinsammaste politiska förslaget '05, i nivå med Vp:s "200.000 nya jobb")
- Skolk i betyget
- Lärarlegitimation

Vi får se vad mer de hittar på under helgen.

För övrigt är barn inte bara djur, de är samhällets odjur. De borde diskutera mobbning och föräldraransvar, mer än om ungen sitter på stolen 7/24 eller klassisk könsuppdelning. Det är så off.

29 kommentarer:

Siavosh Zarrasvand sa...

Björklunds skola fokuserar bara på att folk ska få en bättre utbildning.
Du reagerar faktiskt slentrianmässigt. Vad vet du om skolan? Om barns beteenden? Om inlärning och pedagogik?

Ingenting vet du, inget mer än att Ayn Rands principer måste försvaras till varje pris.

Visste du till exempel att IV-programmet är det näst vanligaste programmet på gymnasiet? Eller att det är det allra vanligaste programmet bland pojkar?

Nä....tänkte väl det...

Sia - vars båda föräldrar är utbildade lärare

sakine sa...

Men lilla gubben, jag har också lärarpäron och själv jobbat som både vikarielärare och fritidsledare (i allt från Fittja till Älvsjö).

Jag skriver tydligt att vi bör koncentrera oss på mobbning och föräldraransvar för en bättre skola. Att antyda att Säpo måste spionera i skolan, eller att "lydiga mes-barn" ska få bra betyg i uppförande - nej tack. Läs om, läs rätt. Som det är nu är du på samma bloggnivå som Lindholm.

Henrik Hall sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Henrik Hall sa...

Well, Jan Björklund skriver även insändare under synonym: http://www.muf.se/bloggbild.php?id=664

Tomas Melin sa...

Henrik, du menar pseudonym.

Siavosh Zarrasvand sa...

Ser att du inte hade argument, men det är lugnt, för jag har fler:

1. Det spelar ingen roll om du jobbat som lärarvikarie. Du är inte utbildad lärare, och du kan inte det minsta om pedagogik. Det vi som känner dig och det bevisar du genom att kalla mig "lilla gubben" och säga att jag debatterar på Lindholmnivå.

2. Fakta står kvar: IV programmet är näst populäraste programmet och populärast bland killar. Att motverka mobbing betyder inte att snittet kommer höjas märkvärdigt i betyg, visa hur i så fall.

3. Modellerna som Björklund lägger förslag på är faktiskt hämtade från andra länder som är traditionelt bra i skolan. Exempelvis Iran. Visst är det ändå lite märlkigt att iranierna fullständigt utklassar den svenska skolan, trots att varken skolor eller lärare har några pengar? eleverna går ihop tre och tre för att kunna köpa böcker, redan i grundskolan. Hur kommer det sig då att de slår sina svenska kollegor i kunskap? Jo, disiplin och studiemotivation.

4. Jag är helt säker på att iranska framgångarna i skolan inte bygger på att deras skolor är duktiga på att motverka mobbning, enligt vad jag har hört är de sämre.

Så kvar står en hel del Ayn Rand mot tydlig fakta. Sen är det upp till folket själva att avgöra :-)

sakine sa...

Hall, he he he!

Sia, vad Rand har med detta att göra förstår jag ej? Så du är för att man delar upp pojkar och flickor i skolan. Du och Björklund. Fint så, men mig har du inte övertygat.

(Jag har tidigare skrivit om IV-programmet och inflation i utbildningsväsendet, du behöver inte upprepa självklarheter).

Kan du inte argumentera för varför en uppdelning i KÖN vore så bra? För mig ter det sig lika idiotiskt som att dela upp blå och brundögda elever.

sakine sa...

Sia, med din logik kan du ju tillsammans med majoren argumentera för barnaga i skolan.

Kom med argument för könsuppdelning.

Än så länge ser jag bara stora likheter med Lindholm.

Siavosh Zarrasvand sa...

Saki, jag svarar mer än gärna på dina frågor. Samtidigt så tror jag att du kommer fram till en del av svaren genom att försöka svara på mina frågor som jag ställde först.

Varför har fattiga länder som Iran starkare studenter än rika länder som Sverige?

sakine sa...

Sia, En rad olika faktorer: bättre diciplin, kultur (normen är att alla i Iran ska bli 1) doktor eller 2) advokat. Sen är verkligheten jävligt hård i Iran, om du inte lyckas med skolan.

Jag tror ju inte att det är värt priset att hota med gatan, piska eller stening för att få ungar att sköta skolan. Definitivt tror jag inte på det som du tror: att det är på grund av uppdelning i kön som ungar i Iran lyckas bra med pluggandet. (Hur förklarar du annars alla arabländers underutveckling?)

RL sa...

Saki:

Vad är det för fel på redovisat skolk i slutbetyget? ...är det fascistiskt?

Zia:

Jag är helt säker på att iranska framgångarna i skolan inte bygger på att deras skolor är duktiga på att motverka mobbning,

Det är jag också övertygad om.

Henrik Hall sa...

Tomas: Haha, vilken jäkla blunder av mig. Bjuder på den och skyller på för stort intag bag-in-box igår.
Yeah, nu har jag också bloggat om det här: http://henrikhall.wordpress.com/2006/03/25/knack-knack-vem-dar-1800-talet-1800-talet-vem/

sakine sa...

RL, Det får gärna redovisas (det görs väl redan om man skolkar mycket?), men det ska inte vara något lärare godtyckligt ger ut ett betyg i.

Dessutom är jag inte helt säker på om klassrummet alltid är det bästa stället för att lära sig.

Men du är ju för dödsstraff, så jag natar att du gillar allt som har med 'hårdare tag' att göra.

sakine sa...

Hall, bra bloggpost :-)

RL sa...

...men det ska inte vara något lärare godtyckligt ger ut ett betyg i.

Ehh...har man skolkat så har man skolkat, vari finns godtycket i detta?

Detta är ingen bedömningsfråga, det handlar väl helt enkelt om att skolkstatistiken bifogas i betyget.

sakine sa...

Jaaah, nu blandar jag ihop två Björklundidéer:

Dels att skriva in skolk, dels att ge ut betyg i uppförande.

Vad tycker du om betyg i uppförande, då? Det är det jag är mot.

Och så Säpo & könsuppdelning, förstås.

Siavosh Zarrasvand sa...

(Hur förklarar du annars alla arabländers underutveckling?)

Religion, kultur, fattigdom? Rätt många är ju sunkiga även efter att de kommer hit, så det har nog definitivt inget att göra med hur könsdelat skolorna är... Snarare religionen, kulturen och fattigdomen som spökar även här.

Och jag har, såvitt jag kan se, aldrig sagt att vi ska ha könsdelade skolor. Däremot tror jag på fler könsdelade lektioner. Vi hade könsdelad gympa i 8-9:an och det hade positiva effekter på alla. Mobbingen minskade, machokillarna var sig själva (Jag vet, jag var en mobbare som liten).

Det var samma hos tjejerna vad jag förstod. Ibland gjorde vi saker tillsammans och även det blev så mycket roligare när man bara behövde ta hänsyn till varandra en gång varannan månad.

sakine sa...

...och jag trivdes mycket mycket bättre bland killar.

Alla klasser funkar ju olika, jag tycker att det är fel att utgå från att könsuppdelning skulle fungera. En annan sak är att man inte tar itu med de egentliga problemen på det sättet: mobbare och orsakerna till att ungar mobbar.

Siavosh Zarrasvand sa...

Jodå, vi var delvis inne på orsakerna. Jag skrev ju att jag mobbades mycket mindre när det inte var några flickor i närheten

Jo, jag vet att du trivdes/trivs bland killarna. Men du brukar ju själv utgå från att du inte är normen när du beskriver dina kompisrelationer.

Om det kommer statistisk data på att MAJORITETEN tjänar på könsdelade lektioner, vad skulle du säga då?

sakine sa...

Sia, då skulle jag verkligen oroa mig för könsroller i tidigt stadium. Och mer skapad segregation är aldrig en lösning på befintlig segregation.

Vad är det som gör att flickor och pojkar inte kan umgås med varandra?

Som du redan erkännt är ju könssegregation knappast den enda faktorn för att ungar ska lyckas i skolan.

Siavosh Zarrasvand sa...

Som du redan erkännt är ju könssegregation knappast den enda faktorn för att ungar ska lyckas i skolan.


Klart det inte är, jag har aldrig hävdat det. Andra saker, som att tjejer modnar tidigare spelar också roll. Med mera med mera.

Jag tycker Björklunds förslag var sådär, hans analys var däremot klockren. Specielt avsnittet om mognad och hur det påverkar ens självständiga studier.

sakine sa...

Och jag tror att felet ligger i att folk uppfostrar små pojkar till ociviliserade barnrumpor. Inget talar för att vi ändrar på det genom att låtsas att det ligger i pojkars natur och att det enda rätta är att skilja pojkar och flickor åt.

Om det nu finns en spänning mellan flickor och pojkar som gör att de har svårt att låta varandra vara i fred - jaja. Det växer ungar från, ju tidigare desto bättre. I annat fall får vi ju ett samhälle som på valfri gata i Mellanöstern, där vuxna killar springer efter varenda tjej de får syn på.

Siavosh Zarrasvand sa...

Men nu gör du dig till. Att bortse biologisk fakta och dessutom försöka på skrämselpropaganda håller helt enkelt inte. Vi kan biologiskt se att tjejer börjar utvecklas tidigare än killar. Vi kan till och med mäta deras hormoner idag (Saki, jag kommer inrikta mina studier i biomedicinskt elektroteknik. Vad sägs om att bara lägga sig på denna punkt? :-).
Och mellanöstern, vad har det med saken att göra? Du vet väl att man haft könsdelad skola i Sverige också tidigare? För knappt femtio år sedan...det blev inget mellanöstern för det...

Kort sagt: som jag trodde från början har du inte kunskapen att diskutera detta. Istället blir det påhopp, slentrianmässigt gnäll och skrämselpropagande. Allt för några indoktinerade teoriers skull. Så nej, nu får det vara nog.

Ha det!

sakine sa...

Men bortsett från mina storasyrre-reflexer har jag ju sagt klart och tydligt att jag tror mer på uppfostran än påstådd "mognad".

Då är det klart att jag inte tror på mer segregation och mer 'fel' (att motverka jämställdhet).

Du får väl återkomma om den superavgörande biologin, till dess har jag inte övertygats det minsta lilla.

Jonas Barkå sa...

Siavosh: "jag kommer inrikta mina studier i biomedicinskt elektroteknik."

Jag har en civilingengörsexamen i teknisk biologi, så jag kanske får yttra mig?

Givetvis finns det biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Sprungna ur dessa skillnader har ett stort antal kulturer utvecklats där män och kvinnor har helt olika roller i samhället. Oftast har kvinnor fått en underordnad ställning. Arv och miljö förstärker varandra.

Nu är väl de festa liberaler (och övriga?) överens om att en individ inte ska indelas i ett fack direkt från födseln på grund av kön. Bara för att det finns biologiska skillnader måste man inte ha ett samhälle som blåser upp dessa dessa skillnader till mångdubbel storlek.

Kanske kan själva studieresultaten förbättras med könsuppdelad undervisning. Men är det värt priset man får betala, i att pojkar och flickor i skolan får lära sig att könen är så olika att de måste delas upp? Att samma kön är "vi" och det motsatta "dem"?

Ja, den utveckling som undomar går igenom i grundskoleåldern gör att spänningar uppstår mellan könen som kan störa bokstudierna. Men att lära sig hantera sin sexualitet och relatera till det motsatta könet är en minst lika viktig utbildning.

Du säger att vi hade uppdelade skolor på femtiotalet och att det inte ledde till en situation liknande den mellan könen i Mellanöstern. Givetvis inte, eftersom uppdelningen på 50-talet inte var lika extrem som den är nu i många muslimska länder. Men du kan väl inte komma att påstå att svenskt 50-tal var lika jämställt som idag? Uppdelad undervisning kommer inte att vara ett hopp direkt tillbaka till 1600-talet, men varför backa alls?

Siavosh Zarrasvand sa...

Jonas, det märks att du har en del kunskap i sakfrågan. Ditt inlägg var lyssande, precis som jag hade skrivit det själv. Två saker bara:

1. Du verkar tro att jag vill ha könsdelad skola, förmodligen för att Sakine inte hade bättre argument än att klistra på mig åsikter. Låt mig förtydliga: Jag vill inte ha könsdelad skola. Däremot tror jag att fler könsdelade lektionr skulle ge en positiv effekt i studieresultaten, samtidigt som vi fortfarande behåller de fördelar som finns av att ha gemensamma skolor.

2. Jan Björklund har lagt en hel del förslag. Många är bra och Björklund verkar i mångt och mycket vara den enda som verkligen bryr sig om den svenska skolan. Sedan är inte alla hans förslag klockrena, jag håller med om det (även om jag har viss förståelse för att Björklund försöker skapa en debatt som ständigt dödas av sossarna).
Vad jag reagerar mot är vissa människors slentrianmässiga gnäll. Specielt om människorna inte har särskilld bra fakta, vilket jag tycker att jag faktiskt visat tydligt i denna debatt. Sakines motvilja var ideologisk, inte faktabaserad.

Jonas Barkå sa...

Jo, mitt i inlägget glömde jag kanske bort att du faktiskt poängterat att viss skiljd undervisning är det du förespråkade.

Det är mycket möjligt att man kan nå positiva effekter genom att ha delvis skiljd undervisning i en i övrigt gemensam skola. Jag håller med om dina argument till hur det kan ge bättre studier.

Men jag är fortfarande lite rädd för de bieffekter som det kan få. Just på grund av de biologiska skillnaderna är det så lätt för ungdomar att skapa sig en identitet där könet är centralt, att man definerar sig till stor del som ex. man som något väsenskiljt från kvinna. Visst kan det vara som du säger att skiljd idrott till viss del gör att könsrollerna slappnas av för att behovet att imponera på det motsatta könet minskar. Men det kan också bli tvärt om att det skapas en känsla av att det är naturligt att se sitt eget kön som en allierad och det andra som en motståndare.

I stort tror jag man ska uppmuntra barn till att inte se könsskillnaden som avgörande, och då måste man ibland inför de ignorera de verkliga (biologiska) skillnader som finns. Inte ljuga om dem men välja att bortse från dem. Det kan hända att mindre effektiv undevisning är ett pris vi får betala för jämställdheten. Ska vi ha till viss del skiljd undervisning måste man vara extremt försiktig med hur det hela hanteras. (Jag påstår inte alls att du hävdat motsatsen.)

sakine sa...

Jonas, jaaa. Jag har också svårt för kollektiviserande utifrån kön, speciellt om det görs med så grumliga aergument som Sias "så gjorde man på 50-talet och i Iran".

Fredrik Lindholm sa...

Använd inte mig och Rand som slagträn i era diskussioner, tack!

Däremot skall ni veta att vi är alla så indoktrinerade av den kunskapshatande och nivellerande flumskolan att när ni driver med Björklund så tror ni att det är era egna skämt.

Sedan så spelar det i grunden ingen roll om det är år 1906 och en elev stör med en lergök eller 1956 och en elev stör med ett munspel eller 2006 och en elev stör med en mobiltelefon. Skillnaden är att nu så har det enkla bondförnuftet blivit förbjudet och lärarfacken totalpolitiserade, så därför kan en politiker profilera sig på något som borde vara en självklarhet.