2005-11-12

Propaganda = skaffa sig sympatier



Jag skriver på mitt examensarbete för Stureakademin. (Rekomenderar alla att söka för kommande år)


Ämnet jag skriver om: Smart propaganda.


Kortfattat handlar det hela om att skaffa sig sympatier. Mattias Svensson, min handledare, ringde upp och frågade hur det gick. Så nu sitter jag snällt inspärrad ännu en lördag kväll för att skriva ihop något läsbart till handledaren på måndag. Eftersom vi delar erfarenheten att skriva krönikor i gratisblaskor gick det nog snabbt att förstå vad jag ville få fram genom arbetet. Det ska vara begränsat (runt tio små sidor), så jag får snällt lägga mitt gamla korreleationsanalyserande från högskoletiden på hyllan. Jag dyker helt enkelt in i ett analyserade och väver in egna erfarenheter.

Ett intressant avsnitt i boken Propaganda av Martin Borgs står det att folk i regel tenderar att hålla med den de känner sympati för. Borgs raadar upp ett antal faktorer, och menar att folk håller på;
- den snyggaste
- den som kämpar ädelt
- den som kämpar ur underläge
- den som kämpar för en god sak
- den som är en av dem
- den som kämpar mot deras fiende.*

*Propaganda, Martin Borgs 37-51

Jag tror att det ligger något i det mesta, men att 'snygg' lika gärna kan handla om 'snygg stil'. Koppla det här till debatten i Sverige. Någonting är riktigt underligt, och det är hur Socialdemorkaterna lyckas så bra. Kämpar mot deras fiende? Är en av dem?

Konstigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men ehhh... du är väl själv utsatt för så kallad 'smart propaganda'?

För annars skulle du ju inte deltagit i 'bäjbdebatten' ;o)

sakine sa...

Äh, den prackades ju på mig. Dessutom hajade jag inte själva grejen till 100% och klargjorde att jag inte rakar benen & hela kittet.

Jag tror däremot att 'snygg' borde utvidgas till 'stil/utseende/utstrålning'.

Jag är nog något starkade på utstrålning lyckas jag inbilla mig, än bäjbig eller "snygg". Stil ska man absolut utnyttja i propagandasyfte. Det gör Mao och det gör Raj-raj.