2008-12-15

Mohammedsson eller Soldikt?

Folk byter tydligen efternamn oftare. När jag bytte från Bahceci - ett påtvingat efternamn - till släktnamnet Madon (male Madon = familjen/släkten Madon, från en förfäder som hette Mad) för några år sedan var det nästan lika krångligt som att ta körkort. Patent- och registreringsverket skulle ha dokument från Turkiet och en historiker från Uppsala universitet fick skriva ett intyg på att namn i regionen ändrades efter Turkiets efternamnslag på 20-talet. Annars skulle några juggar som inte ens bodde i Sverige längre - onåbara såklart - skicka intyg på att jag fick ta "deras" efternamn.

Apropå namn är det märkligt att kvinnor fortfarande inte får byta till manliga namn, och att män inte får byta till kvinnonamn. Själv har jag ett manligt mellannamn, även om det förekommer att kvinnor heter det. Förstår inte varför reglerna måste vara så konservativa här. Men det är bra att namnlagen tolkas alltmer liberalt.

5 kommentarer:

Johan Hedin sa...

Ditt släktnamn är "Mad"...?

sakine sa...

*harkel*, ehm. Ja.

Farfars farfars farfar-nåt hette Mad. Så blev det Madon i bestämd form pluralis...
Jag frågade om det betyder något särskilt men det gör det tydligen inte.

Sakine är ett riktigt mesnamn däremot och betyder lugn. Riktigt tantigt är det också, ungefär som att heta Gun-Britt.

peanutring sa...

Alfred E Neuman är alltså din släkting? :O

Sancak Beyi Emre sa...

Sakine:
Jag gillar den där låten med ditt namn, minns dock aldrig vem det är som sjunger ..

Harkel var ju inte så farligt. Farligt hade det varit om du hetat Fredrik eller Patrik

Osman Jashson sa...

Själv har jag planer på att byta efternamn till "Jashson".