Jag fick via Realtid intressanta länkar om diskriminering på grund av etnisk bakgrund. Homan Hamzeh fick ju en del uppmärksamhet för att avslöja krogdiskriminering - nu får han rejält med skadestånd också. Det väcker irritation på sina håll:
Kampen mot krograsism blev en cynisk affärsidé?
Personligen är jag övertygad om att invandrarkillar/invandrarmän som råkar ut för en hel del diskriminering. Handen på hjärtat - nog är det många festglada prickar som vill slippa allt för många invandrarkillar på krogen? Så länge det är på det viset kommer diskrimineringen att bestå, hur mycket vi än fördömer fenomenet. Personligen har jag svårt för att alla sfärer i samhället - även privatägda - måste vara "öppna för alla". Vill man ha en krog som är exempelvis rökfri eller antidiskriminerande - starta en själv.
Kritikerna mot Hamzeh & Co får svar; Det måste kosta att diskriminera. Det som är lite märkligt med deras svar är påståendet att "Krogarna tjänar på diskriminering. Därför måste det kosta att diskriminera."
Vad exakt är det krogarna tjänar på att diskriminera?, undrar jag.
45 kommentarer:
Visst kan det ibland vara så att man kan tjäna på att utesluta vissa grupper för att andra då betalar mer för ens tjänster. Men isåfall är det diskriminering att man måste ha en HD i vissa motorcykelklubbar eller hög IQ för att vara med i Mensa. Någon kanske svarar att det som ska bort är etnisk diskriminering. Varför då? Varför är det värre att ha en klubb där bara de med tillräckligt vit hudfärg får vara med än en för bara de med hög intelligens?
Och om man nu inte på helt godtyckliga grunder får stänga vissa ute från sin krog, varför får man göra det från sin bostad?
Dessutom är det här en sanslös dubbelmoral. Folk utestängs dagligen på tveksamma grunder från att komma och bo och jobba i Sverige av Staten, även ifall jag vill låta dem bo i mitt hus och jobba i mitt företag.
Enligt Staten måste vissa få komma in i ditt hus medan andra inte får komma in i ditt hus. Det är sjukt!
Jonas, jo och jag skulle vilja veta mer exakt vad juridikkillarna menar när de säger att krogarna tjänar på att utesluta dem/folk med annat utseende än svensk.
Håller med dig om allt det andra. Lurigt att ingen ifrågasätter diskrimineringsdebatten mer. Senast var det ju Totto som var så hemsk som var med i en bögklubb.
Allvarligt talat. Who cares?
Det är en svår fråga detta, personligen tycker jag krogar ska ha all rätt att bestämma vilka som ska få komma in på *deras* ställe. Men en vanlig kritik mot min position är att det kan jag säga eftersom jag tillhör den grupp av vita, heterosexuella män som är minst utsatta för diskriminering i samhället. Kanske ligger det någonting i det.
Jag känner många dörrvakter, och har även själv jobbat som dörrvakt vid enstaka tillfällen, och även om jag aldrig vart tillsagd att diskrimera någon utifrån "ras", så är det vanliga kriteriet kläder och stil. Hippa krogar vill ha ett visst klientel helt enkelt, så därför kommer man också att diskriminera lantisar med loafers och andra som inte "passar in".
Kritiker brukar också påpeka att inte invandrare är välkommna på trendiga innekrogar, men jag tror inte det nödvändigtvis beror på rasism, utan snarare på att exempelvis många muslimer inte dricker alkohol. Med begränsat utrymme är det dålig business.
Saki, så här kan en krog tjäna på att utesluta invandrare:
Vissa personer tycker inte om invandrare. De föredrar att dricka sprit på ett ställe där det inte finns några sådana. Denna preferens är de beredda att betala för. Det gör att en krog kan hålla högre priser och ändå dra till sig dessa kunder. Det tjänar ägaren på ifall det finns tillräckligt många med dessa preferenser.
Det hela fungerar precis på samma sätt som att det går att driva en bögklubb trots att de flesta inte är homosexuella och därmed föredrar ett annat ställe.
Det som däremot inte går är att alla ställen kan diskriminera mot invandrare och tjäna på det. Desto fler som utesluter dem desto mer lönsamt blir det att välkomna dem. Det hela kan sluta med en segregering på samma sätt som musikpreferens segregerar kroggäster, även om det är mindre troligt. Om nu vissa vill besöka en krog för bara blonda och blåögda så tycker jag inte det är konstigare än att vissa vill ha en bara för dem i fetishkläder.
Jag är övertygad om att även ifall vi helt skulle överge lagar och tabun mot den här typen av diskriminering så skulle det ha minimal effekt. De flesta krogarna skulle fortsätta att diskriminera efter coola kläder och fet plånbok eftersom det är vad kunderna efterfrågar. Men även om det skulle sluta med att helsvenska och invandrare gick på helt olika ställen och aldrig möttes på krogen så är det nått som Staten ska skita i!
Marcus, åh nej - kör inte med det där att man måste vara medlem i en "utsatt grupp" för att ha vissa åsikter.
Jag tycker i a f inte att man måste ta ställning utifrån det eller utifrån eventuella erfarenheter av diskriminering. Själv säger jag att JA, diskriminering finns och existerar. Men jag vill inte förbjuda diskriminering som sker av andra medborgare. Staten ska inte slösa bort mina skattepengar genom diskriminering, men vad andra gör med sina pengar är sak samma.
Eller ad de bestämmer sig för att ha för klubbar, medlemskapskrav etc. Vill jag ha alternativ får jag som sagt själv jobba för det. Dra igång nya klubbar eller liknande.
Det där med att muslimer inte dricker vet jag inte riktigt hur det är med. Om de är såå troende borde det vara haram att ens gå ut?
Jonas, tror jag instämmer helt igen.
Men i det offentliga ska givetvis diskriminering inte ske.
"Marcus, åh nej - kör inte med det där att man måste vara medlem i en "utsatt grupp" för att ha vissa åsikter. "
Nej, det är ju exakt det jag inte tycker. Jag håller ju helt med dig på alla punkter ovan. Jag försökte bara förklara den vanliga invändningen som brukar framföras.
Sen håller jag ockå med om att det nog är lite si och så med den religiösa renlevnaden.. ;-) Gott så.
Marcus, puh - andas långsammare ;)
Den vanliga invändningen är kollektivistisk och efterbliven.
Saki: "Men i det offentliga ska givetvis diskriminering inte ske."
I den mån det alls ska finnas något offentligt (det tycker inte jag) ska det vara helt fritt från diskriminering, långt mer så än det är idag.
Massor av krogar drivs ju av folk med invandarbakgrund, varför det är helt uteslutet att rasism är förklaringen till denna "diskriminering".
Om man driver krog i Sthlm är det otroligt svårt att få detta lönsamt. Man måste istort sett ha fullt jämt, dyra priser och långa köer för att alls få det hela att gå runt. Dessutom är det omgärdat med MASSOR av regler, vilket gör det vansinnigt svårt att starta nytt.
Så: man måste vara otroligt selektiv med sin publik. De skall komma tillbaks - trots att det är fullt och dyrt och jobbigt att ta sig in. Det här leder givetvis till en massa konstigheter i dörren. Relativt outbildade människor skall i en otroligt stressad miljö fatta massor av beslut - och som bygger på ett ytterst vagt fakatunderlag (en snabb koll av utseende och beteende). Självklart gynna detta generaliseringar och givetvis blir detta inte spciellt "rättvist".
Lösningen ligger i att göra utelivet och krognäringen mer som andra sektorer i samhället: Dvs mindre ekonomiskt pressade (av alla dessa skatter) och inte så tokreglerade (så man lättare kan etablera alternativ). Då kommer diskrimineringen till stor del försvinna.
Anonym, posta med namn snälla!
Man får inte posta anonymt. Du tog upp aspekter för varför du tror att det är lönsamt att diskriminera invandrare på krogen:
"Etniska svenskar spenderar mer pengar i baren än invandrare."
"Om ett ställe tar in "för mycket" invandrare försvinner de svenska tjejerna vilket medför att de svenska killarna (som står för omsättningen i baren) också flyttar på sig och intänkterna rasar."
Utvekcla gärna, och skriv under med signatur.
Jonas, japp!
Johan Hedin, jag tror att det ligger en del i det du skriver.
Så det är alltså ekonomiska aspekter som får krogar att diskriminera?
Jag måste nog ändå lägga till att diskriminering framför allt beror på att majoriteten besökare inte VILL vara ute på ställen med för många invandrare(invandrarkillar). Tragiskt, ja. Men det är ett faktum.
"Massor av krogar drivs ju av folk med invandarbakgrund, varför det är helt uteslutet att rasism är förklaringen till denna "diskriminering"."
Nej det är tyvärr inte uteslutet av det skäl du anger. Enligt min egna (högst ovetenskapliga) erfarenhet av den här branchen, är inte sällan personer med invandrabakgrund de som är mest främlingsfientliga av alla. Åtminstone öppet. De kan inte bara klumpas ihop under paraplybeteckningen "invandrare"; det finns många sub-grupper, med lojaliteter och antipatier till höger och vänster.
Saki:
"Jag måste nog ändå lägga till att diskriminering framför allt beror på att majoriteten besökare inte VILL vara ute på ställen med för många invandrare(invandrarkillar). Tragiskt, ja. Men det är ett faktum."
De allra flesta är ju inte rasister, eller har problem med en "etnisk mix" av folk. Men trots det kan samma människor kanske känna sig obekväma om de är typ ensamma i stora sällskap av en annan etnicitet. Det finns forskning som visar på det tror jag. Exemplet jag läst om handlade om bostadsområden i USA. Helt utan att vara rasister så kan de känna någon (antagligen helt obefogad) avsaknad av trygghet. Det kan vara liknande fenomen som gör att dörrvakter kan vara etniskt selektiva.
Jag har svårt att själv känna igen mig i dett, eftersom jag fördet mesta hängt på hak där det varit ett stort plus med "balla människor från förorten".
Marcus:
Klart det finns de som är värre vad gäller främlingfientlighet än andra. Men min poäng är att det är inte rasism som förklarar den mer omfattande bredare diskrimineringen i krogköer. Det är något annat.
Om man löser detta (enligt mina förslag) kommer krögarrasism kanske finnas kvar, men bara som ett litet olönsamt inslag i periferin.
Åh - nu längtar jag till de afrikanska barerna runt Boniface i Bryssel!
"Men min poäng är att det är inte rasism som förklarar den mer omfattande bredare diskrimineringen i krogköer. Det är något annat."
Ok, men det håller jag med om. Fördomar kanske, men inte rasism. Och även om jag inte gillar fördomar så bör det vara varje människas rätt att vara fördomsfull.
Anonyma inlägg tas bort - det går att skriva till en signatur i slutet av inlägget.
Tack!
Johan och Marcus, jag håller med om att fördomar inte borde (kan) lagstiftas bort.
Vore roligt att se argumentation från någon som tror det. Att all lagstiftning är normerande, att ett samhälle där diskriminering straffas är att föredra osv.
Saki och co!
Vad tjänar krogar på att diskrminera?
Ja, enligt vissa sk entrevärdar vilka jag talat med så är det risken för konflikter vilka riskerar att bli fler och större om man har en alltför blandad församling. Olika grupper beteer sig generellt sett olika och detta kan skapa enklaver och dyl dessa blir/växer sig alltför starka. Det blir helt enkelt mindre tjafs med endast "svenskar" eller muslimer etc. Och dessa sk konflikter skrämmer i sin tur bort andra gäster vilket resulterar i minskade intäkter och ett dåligt rykte för stället.
Obs! Detta är vad jag har fått höra, jag kan varken bekräfta eller dementera uppgifterna.
så "festglada prickar" är en motsats till "invandrarkillar", sakine?
well, well. stackars snälla glada blonda rika blåögda festglada prickar. nu kommer vi, de svartmuskiga hemska männen och kräver våra demokratiska rättigheter och att lagen upprätthålls.
we gonna run you over... fo sho'
sakine. jag har förresten jättebra argumentation för att fördomar kan lagstiftas bort. om lagen ser till att jag har lika stor rätt att komma in på krogen som sven svensson - då får jag en ärlig chans att visa att jag inte bråkar, super eller beter mig illa. men om lagen godkänner diskrimineringen så har jag inte ens en chans att visa vad jag går för. jag kommer ju inte in nånstans och får aldrig möjlighet att träffa sven svensson, som förmodligen börjar hata mig ännu mer när fördomar tillåts gro ostört i hans segregerade huvud.
dessutom: alla som har varit ute en helg vet att det är svenska killar som super och bråker mest, så lägg ner skiten. det handlar om att vi blattar inte spenderar lika mycket pengar, och det handlar om att de svenska killarna vill ha alla tjejer för sig själva.
johan hedin:
snälla nån. jag har aldrig läst en kommentar som innehåller så många skumma argument
för det första: varför skulle inte en invandrare kunna diskriminera och vara rasist? några av de mest rasistiska människor jag har träffat har kommit från mellanöstern och grekland
för det andra: varför tar du för givet att alla svenska tjejer flyr undan invandrarkillar? det är en mycket kontroversiell åsikt, och jag ser gärna att du du utvecklar den.
för det tredje: varför skriver du diskriminering inom citationstecken, som om det vore en myt? just krogdiskrimineringen torde vara omöjlig att ifrågasätta - den har ju bevisats om och om igen på film! fadde har erkänt! krögare har erkänt! polisen tar detta på allvar! det är ingen myt...
"Svartmuskig", jag driver med fördomar när jag skriver. Även gällande användandet av ord som 'festprissar'.
Andas.
Håller däremot med dig om att diskriminering finns - men det är det väl ingen här som förnekar?
svartmuskig: "om lagen ser till att jag har lika stor rätt att komma in på krogen som sven svensson - då får jag en ärlig chans att visa att jag inte bråkar"
Bör jag även ha rätt att komma in i ditt hus för att visa att jag är är en trevlig person, eller vill du behålla rätten att själv avgöra vem du släpper in?
"det handlar om att vi blattar inte spenderar lika mycket pengar"
Då anser du att det även ska vara förbjudet att neka folk man tror kommer spendera lite pengar på andra grunder än hudfärg?
Vad exakt är det krogarna tjänar på att diskriminera?, undrar jag.
Krogar tjänar naturligtvis pengar på att 'diskriminera'.
Om det sen handlar om att neka inträde till fyllon, bråkstakar, ungdomar som för ett jäkla liv, invandrare etc, spelar ingen roll.
Krogarna 'diskriminerar' för att inte missa de kunder som spenderar pengar, och samtidigt ger stället ett gott rykte bland andra som spenderar pengar, svårare är det inte.
Ps.
Jag väljer själv ställen där jag slipper betala för att 'samkväma' med bråkstakar o fyllon ;)
Ps 2.
...hur någon kan vilja stå och förnedra sig i en krogkö är för mig fullständigt obegripligt, jag besöker endast krogar där jag omedelbart kan gå in och sätta mig.
RL, jo men jag tänkte mer på diskriminering av folk med utländskt utseende.
Samkväm utan jobbigt folk och köer? Då behöver man bara vara på trista privatfester/hemma. Eller på uteställen i alla småstäder.
Eh. Jag tror jag föredrar utelivet i Stockholm ändå.
Sakine: Varför är allt utanför Stockholm så motbjudande för dig?
Ditt kollektivistiska generalliserande av människor utanför den stora fantastiska världsmetropolen Stockholm är bara patetiskt. Beror det på avundsjuka? Behov av att trycka ner människor? Okunskap? Eller kanske bara vanligt människoförakt (en riktig klassiker bland den fina högern) Du subjektivist? lol
/Signaturen
"Signaturen", vad av det jag skrev var föraktfullt mot människor utanför Sthlm?
RL, jo men jag tänkte mer på diskriminering av folk med utländskt utseende.
Den biten ingår också i publikurvalet. De flesta krogägare har nog inget emot gäster med utländskt utseende, sålänge dessa inte utgör en så stor andel av gästerna att svenska gäster uteblir.
Och kvinnor med utländskt utseende har nog inga problem alls att komma in på krogen, sålänge de inte bär burka (...och isf har de väl inte på krogen att göra ;o).
En ensam manlig person med utländskt utseende har nog inte heller några större problem, däremot är det nog få krogägare, utanför förorterna, som öppenhjärtligt tar emot gäng med 8-10 invandrarkillar.
Samkväm utan jobbigt folk och köer? Då behöver man bara vara på trista privatfester/hemma. Eller på uteställen i alla småstäder.
Det finns ju bra ställen i Stockholm där man slipper krogköer, det är ju bara att undvika alla glassiga inneställen :)
RL, jodå! Visst finns det sköna köfria ställen i Stockholm. Eller så har man Vip-kort ;)
Imorgon testas dock en ny idé - mina gamla vänner från Rinkeby ska dra med mig på "habibi-ställe". Jag laddar med bling-bling och hårt smink.
"Bör jag även ha rätt att komma in i ditt hus för att visa att jag är är en trevlig person, eller vill du behålla rätten att själv avgöra vem du släpper in?"
Jag tycker att det är rimligt med vissa antidiskrimineringslagar. Det handlar ju sedan om att konstruera dem med förnuft.
Samhället är inte rättvist och antidiskrimineringslagarna kommer inte heller att vara 100% rättvisa. Vi kan inte lagstifta om att snygga människor får företräde exempelvis.
Det som legitimerar antidiskrimineringslagar när de gäller exempelvis krogar tycker jag är att man kan se företag som någonting helt annat än enskilda människor. Om inte samhället skyddade exempelvis krog X i innerstan så skulle krog X inte kunna existera. Polis, brandkår, och andra samhällsresurser garanterar företagets existens. I det sammanhanget tycker jag också samhället kan ställa krav på vad som är en legitim verksamhet. Ett bussbolag för arier tycker jag exempelvis inte är okej. Samhället ska inte sanktionera ett sådant bussbolag. Om någon väljer att bara skjutsa arier i sin egna bil, så är det dock ingen som hindrar honom eller henne.
Om Mensa startade bussbolag eller krog enbart för människor med hög IQ så skulle det vara extremt problematiskt. Men i dagsläget är det väl mer rimligt att jämföra Mensa med en kulturförening för folk från ett visst land. Inte med krograsism.
/Jon M
Till samtliga!
Jag tycker i stort att diskussionen är vital och intressant, med många goda argument och analyser.
Men detta med att jämföra det privata hemmet med den privata krogen bedömer jag dock vara en aning vanskligt och missledande.
Självfallet måste i kunna avgöra själva vilka som får komma in i våra hus och lägenheter, det håller nog de allra flesta med om. Men när det gäller krogar är dessa ju ett privat ställe i en betydligt större dimension och med fler avgörande konsekvenser för det omgivande samhället än den yttert "lilla"privata umgängesfären. Vilka fler privata samhällsaktörer skall själva kunna avgöra vilka de vill ha på sitt "territorium"?
Skall privata hyresvärdar kunna neka tex kurdiska individer/familjer att hyra lägenhet hos dem, då värden kanske har "negativa" erfarenheter av nga få individer inom den aktuella gruppen?
Eller skall en privat firma inom elektronikindustrin kunna neka homosexulla eller romer anställning, då de har förutfattade meningar om respektive grupp?
Poängen med resonemanget är att det blir ytterst komplexa och mkt svåra gränsdragningsproblem om man skall göra skillnad på privat och privat. Självfallet skulle inte hela samhället "rasa samman" om nga enskilda individer då och då nekas inträde på Kickis bar eller Sturecompagniet, men sett ur ett större perspektiv skulle det kunna få stora samhällsekonomiska konsekvenser.
"Vilka fler privata samhällsaktörer skall själva kunna avgöra vilka de vill ha på sitt "territorium"? "
Alla? Jag förstår problematiken du målar upp, men jag anser inte att lagstiftning och tvång är rätt väg att gå. Två fel blir inte ett rätt.
Bäste Marcus!
Nej, jag tycker ochså att lagstiftning och tvång är ett uttryck/tecken på att saker och ting inte genomförs på ett ok sätt helt och hållet på eget bevåg. Detta är självfallet bara att beklaga. Naturligtvis tror inte jag heller att alla krogar, företag och hyresvärdar etc skulle börja diskriminera msk om det skulle vara/bli "OK" rent juridiskt att göra detta.
Det skulle antagligen fortfarande handla om en minioritet snarare än en majoritet, lyckligtvis. Dessa vill ju dels tjäna så mkt pengar som möjligt och dels vara medmänskliga.
Men signalen "Alla" kan kanske ändå kännas lite skrämmande?
Skulle du själv anse att det vore ok om jag startade ett bussbolag och endast körde "fullblodsarier"?
Varför skulle en hyresvärd inte få välja vilka denne vill ha som hyresgäster?
Om någon vill eller inte vill sluta ett avtal är väl helt upp till dem?
Klart man har rätt att neka en person anställning på hur lösa grunder som helst, exempelvis att slipsen inte matchade skjortan, ful dialekt, eller etnisk bakgrund.
Om man sedan förlorar en massa kompetent personal till konkurenterna så får man förstås skylla sig själv.
Hur stor är diskrimineringen egentligen av folk som så att säga tar seden dit de kommer. D.v.s. Klär sig hippt på hippa ställen, pratar kultiverat på fina ställen, kommer i ett könsblandat gäng istället för bara grabbar till ett ställe där man vill ha ganska mycket tjejer o.s.v.
Jag har har upplevt problem som svensk om dessa regler inte följts någorlunda, men av någon mystisk anledning så försvinner problemen om man anpassar sig lite.
Mina polare som har invandrarutseende brukar inte ha några problem heller och de hänger mest runt Stureplan, de klär sig snyggt uppför sig tillräckligt trevligt och kommer inte som ett jättegäng med grabbar till ställen där vakterna inte känner dem.
Faktum är att de kommer in lättare än vad jag gör, troligtvis för att de klär sig snyggare.
Sedan får man helt enkelt acceptera att det är "fullt" ibland, bara att dra vidare till ett annat ställe med en mindre grinig vakt/inte smockfull lokal, eller kila hem o sova vilket kan vara en bra idé om man faktiskt ser alltför skabbig ut just den dagen.
RMgx!
Du har många helt ok synpunkter och argument!
Jag börjar hålla med mer och mer om att lagstiftning inte alltid är rätt väg att gå i syfte att komma åt problemen. De firmor vilka inte diskriminerar skulle ju tjäna betydligt mer om de fick alla diskriminerade typer som sina kunder och/eller anställda, men vi ändå får hoppas att dessa är ett antal så det inte blir ngt monopol!
I övrigt tror jag ochså att andra individuella preferenser än kön, etnicitet och sexuell läggning kan spela en avgörande roll för ens framgångar, inte minst i krogdörren. För visst är del så att såväl "Ahmed" från Rinkeby som "Ove" från Arjeplog generellt sett har ett signifikant annorlunda beteendemönster, mentalitet och intressen än "bratsen" som hänger varje kväll på Sturecompagniet?
Jag är själv född och uppvuxen i Sthlm, men flyttade till E-tuna för ca fem år sedan, jag och flera andra nyinflyttade kan bara konstarera att det är betydligt svårare att få nga polare och andra kontakter här än i tex Götet och faktiskt även Sthlm. Mkt här världen är således en fråga om individuellt beteende, intressen och mentalitet snarare än ovan nämnda faktorer.
Johan K, "Skulle du själv anse att det vore ok om jag startade ett bussbolag och endast körde "fullblodsarier"?"
Japp. Det skulle väl inte gå så bra för dig tror jag, men jag har inga invändningar.
Marcus!
Förmodligen har du rätt (förhoppningsvis), men om du har fel och fler skulle ta efter mitt exempel skulle det få stora konsekvenser såväl samhällsekonomiskt som ur individ perspektiv.
Ngn om måste ju alltid ta det första steget till ngt betydlig större, oberoende av om historien senare kommer att döma detta som ngt gott/medmänskligt eller ont/farligt.
Johan K, "Skulle du själv anse att det vore ok om jag startade ett bussbolag och endast körde "fullblodsarier"?"
Nu heter jag inte Johan K, men ett sådant bussbolag skulle iaf jag nyttja, ...för jag är jag är äkta arier.
RL!
Det låter bra, då kanske jag inom kort startar en sådan firma, som bara levererar "arier" runt om i vårt avlånga land.
Tyvärr är jag själv dessvärre ungefär lika "arisk" som bloggägarinnan, hoppas det är ok ändå?
Ernst Röhn och Pim Fortyn var sk nationalister eller nationalsocialister, trots deras öppna homosexualitet. Det finns alltså alltid hopp!
Marknaden och rasismen
Marknaden rättar sig efter efterfrågan. Finns det en efterfråga på rasistiska tjänster och varor anpassar sig marknaden därefter.(Detta innebär dessutom att mentalitetsstrukturen kan reproduceras genom näringslivet, reklam o kommersiell media) Är marknaden självsanerande? Den är inte självsanerande vad gäller etiska frågor, endast vad som gäller avkastningskrav. Ett företag som inte kan föränta sitt avsatta kapital i tillräckligt hög takt är dömt att gå under.
Tror att Sakine m.fl. vill se att det är oekonomiskt att diskriminera. De låter alltså åsikten styra slutledningen. En företagsledare kan vara av vilken etnicitet eller politisk konfiguration som helst(Men det stämmer att i en euroamerikansk kontext är den överväldigande delen av Big Business, vita äldre konservativa män). Detta är dock högst sekundärt. Marknaden i sin tur pendlar mellan frihet och grader av oligopolbildning. Detta just eftersom aktörer som inte kan harmonisera sig gemtemot efterfrågeelastisiteten slås ut.
Jo, ett bussbolag som bara skulle köra arier, skulle mycket väl kunna fungera idag. Mig veterligen fanns det sådana bussar både i amerikanska södern, samt Rhodesia och Sydafrika. När Sakine tycker att detta är helt i sin ordning, utrycker hon bara traditionell borglig etik. Affärer är viktigare än människor.
/Jorden & Arbetaren
Jorden & Arbetaren, människor är viktigare än allt - de har rätt att göra VAD DE VILL med sin egendom och med sig själva.
Jag kan hata det, men det är inte min "rätt" att ta deras krog ifrån dem.
En arbetsgivare tjänar förstås inte på att diskriminera - han/hon anställer en person med sämre meriter för jobbet.
Krogfrågan är mer komplex. Jag är inte helt övertygad om man tjänar på att hålla invandrare ute.
Du har nog missat en del...
Det finns ingenting som objektivt är "en bra merit". Rragiskt nog kan det vara så att "en bra merit" i ett rasistiskt samhälle är just att vara vit.
Om en person använder ett företag till att begå omoraliska handlingar, bör givetvis personen berövas detta företag. På samma sätt som med något annat typ av redskap. Vad som sedan skall klassas som moral är förstås en politisk fråga. (Jo, det bör vara brottsligt att diskriminera, liksom att utnyttja människor. Men jag förstår om du tycker att det är obrottsligt att diskriminera och utnyttja människor. Vi kommer helt enkelt från olika politiska traditioner, och olika social bakgrund.)
/ Jorden & Arbetaren
Skicka en kommentar