2012-09-29

Dagens Expressenkolumn

Fick svårt att få plats med allt jag ville få sagt i rasismdebatten. Men här är kolumnen om rasism & en förvirrad antirasism, i vilket fall.

2012-09-18

2012-09-15

Polisen är inte alltid skyldig

Skriver om attackerna mot poliser i dagens kolumn. OBS: En Studio Ett-anställd svarade i går på en tweet där jag ville att de skulle ta upp frågan. Minns dock inte hennes namn.

2012-09-01

Vill ha av andra-mentaliteten i offentliga kultur-Sverige

...handlar dagens Expressenkolumn om. Uppdatering: Kloka Fridah Jönsson ger lite perspektiv: Hur tänker folk? Vuxna människor sitter och skriver eller gör annat konstnärligt och tycker att STATEN ska betala det. Varför är det så svårt att jobba deltid på ett vanligt jobb och sedan SKAPA på den tid som finns över? Det gör ju pöbeln, alltså ALLA som inte jobbar med kultur.

2012-08-26

Munkhammar och Schultz

Nyligen gick riksdagsledamoten Johnny Munkhammar bort i cancer. En glad och alltid så trevlig person, omtyckt av såväl liberaler som andra. Och i dag fick jag det overkliga beskedet att en kollega gått bort i en cykelolycka. Det sista jag hann säga efter ett möte i förra veckan var "galningar!" som en skämtsam kommentar till att han skulle till Frankrike och delta i en cykeltävling. Tänker på bådas familjer och barn. På deras vänner och alla som fick förmånen att jobba med dem. Och allt annat blir så futtigt i sammanhanget. Beklagar den bottenlösa sorgen, ni som kände dem.

2012-08-18

Nakenfobi

Dagens spalt om ett något annorlunda ämne: Vår rädsla för nakna kvinnor. Uppdatering: Peter Santesson bloggar: "Sakine Madon diskuterar i Expressen ”vår rädsla för nakna kvinnor”, apropå att Facebook raderat en bild på en av Sakines kompisar som nakenbadar." Svar: Inte alls enbart apropå den händelsen (läs mina exempel, och det finns fler kan jag lova), poängen med texten är att nakenfobin ökar i vår kultur samt att kvinnokroppen provocerar mest. Samt att en hel del feminister nonchalerar betydelsen av att vi rullar decennier bakåt i den här frågan. Peter igen: "Facebook är ett privat företag som helt enkelt försöker tillfredsställa sina annonsörer. Ändå uppfattas detta uppenbarligen som en politisk fråga – något som gäller samhället i vidare mening." Nej. Jag har inte diskuterat vad Facebook får göra eller inte får göra. Jag föreslår, i all ödmjukhet, att Santesson läser om min text. Däremot håller jag med honom om att det inte går ihop att förespråka mer nakenhet, och samtidigt inte se könsseparerade badtider som problem. Uppdatering 2: Åh, vilket ljuvligt bra inlägg av Johnny Olsson. "Asballa tuttar". Även sexliberale Niklas Dougherty bidrar med ett inlägg, och "Morsan Noni" tar upp det absurda i att småbarn kläs i sexiga badkläder i stället för att vara nakna (för ett inte vara sexobjekt, eh).

2012-08-13

Yttrandefrihetsnördar, se hit.

Yttrandefrihetskommittén presenterar sitt förslag 23 augusti. Jag har intervjuat dess ordförande, Göran Lambertz, om varför han vill att får en ny grundlag, om konflikten i kommittén och om kritiken han fick under stormen kring Muhammed-karikatyrerna.

2012-08-04

Prideparad

Jag går även i år med Kurdiska hbtq-vänner. Och har en spalt i dagens Expressen om Prides intoleranta svans. Att påstå sig vara hbtq-vän ger inte grönt ljus till att bete sig som en idiot. Hälsa/vinka om ni ser mig! Detta brukar vara årets roligaste dag i Stockholm.

2012-07-21

2012-07-02

Almedalen!

Då är jag på plats, för nionde gången. Jag har varit här med Liberala ungdomsförbundet (yes, när jag var ung och visionär), som PR-konsult, som frilansare, som ledarskribent, debattredaktör - och säkert ytterligare något. I år modererar jag tre seminarier, och deltar i ett. Samt sköter Newsmill, så klart. I eftermiddag deltar jag i ett seminarium om integration som ESF-rådet ordnar. Eftersom jag gav besked om deltagande sent är mitt namn inte med i inbjudan, men jag lovar vara på plats;) I morgon tisdag modererar jag ett lunchseminarium för Viktväktarna. På eftermiddagen leder jag ytterligare ett riktigt spännande seminarium om geotjänster, platstjänser som börjar bli så populärt på facebook och i övrigt. Lantmäteriet är arrangör. Ni som är intresserade av hyresfrågan får bara inte missa frukostseminariet som Fastighetsägarna och Sveriges byggindustrier ordnar, på onsdag morgon. Det ska bli riktigt roligt att få moderera ett seminarium där åsikterna skiljer sig åt. Och på onsdag kl 16.00 syns jag i rutan på TV4 News. Nu gäller det bara att även solen närvarar veckan ut. Uppdatering: Veckans lördagskolumn summerar Almedalsveckan!

2012-06-23

Destruktivt spelmonopol

Skriver i dag om spelmonopolet, apropå Svenska spels aktuella reklam och annan bristande moral. Uppdatering: Nu har Svenska spel replikerat. Läs deras text här. Jag tackade nej till att svara, inte särskilt snällt att sparka på den som kastat sig mot marken. En godbit ur deras replik: "Möjligen för att hennes kolumn egentligen handlar om att förmedla den egna ideologiska övertygelsen – att staten inte ska arrangera spel. Den sortens övertygelse som bara personer utanför sidlinjen kan ha. Som det inte går att föra en debatt med."

2012-06-15

Varför pratar vi inte om Abbas och Mustafa?

Skrev en snutt i Expressen Kultur om den talande tystnaden när invandrarkillar hedersmördas.

2012-06-14

Liberalism, generaliseringar och invandring

Läsvärt av Johan Norberg och Dilsa Demirbag Sten. Det finns en tydlig konflikt i det ickesocialistiska lägret. Nyfikna frågade vad jag menade med att det liberala sfären har glidit i frågan om fri rörlighet, i Betnér Direkt om invandring och integration. DN-artikeln ger en hint. Och tidigare har jag skrivit bland annat "Islamofobi är inte liberalism" och "Liberaler sviker yttrandefriheten". Exempelvis: "Så här citerades han [Reepalu] i Sydsvenskan: "Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza. I stället väljer man att hålla en demonstration på Stortorget, som kan sända fel signaler. Samtidigt skulle jag önska att företrädare för muslimer i Malmö klart och tydligt säger att judarna i Malmö inte ska blandas in i Israel-Palestina-konflikten." (27/1 2010). För detta fick han rättvis kritik; judar har naturligtvis ingen kollektiv skyldighet att förhålla sig till vad den israeliska staten gör. Neuding påpekade att Reepalu var inne på en farlig väg. Men efter det nyliga terrordådet i centrala Stockholm skrev samma Neuding på Twitter att "avståndstaganden från muslimer" kan "GÖRA SKILLNAD". Hur var det nu, ska man önska avståndstaganden från oskyldiga människor för att de delar någon form av grupptillhörighet med förövare? Var det inte precis vad Reepalu gjorde?"

2012-06-11

Sweden Rock

Om nu någon undrar varför jag bloggat lite dåligt de senaste dagarna. Första gången jag var i Blekinge, det var kul! Sämst: regnet, ett blodsockerfall (svimmade) och att Mötley inte var så bra som jag hade hoppats att de skulle vara. Bäst: Fick tillbaks borttappad väska, bandet på bild & alla andra bra band. Samt alla roliga samtal med sydsvenskar. I vanlig ordning är människorna på rockfestivaler underbart trevliga.

Svenskhet i Radio 1

Inslag i Radio 1 med Hasse Aro och komikerna Hasse Bronthén och Marika Carlsson. Kände att jag drog ner humornivån några hekto..

Jakten på svenskheten

Min senaste kolumn handlar om svenskheten och Qaisar Mahmoods nya bok "Jakten på svenskheten". En hel del läsare tycks ha läst enbart rubriken och försöker ge mig tips på hur jag ska gå till väga för att bli svensk. Det var inte riktigt poängen :-)

2012-05-26

Leyla Zana

Dagens kolumn. Uppdatering: Läs även Beelzebjörns utmärkta bloggpost! Vet att det förmodligen är lite fånigt, men jag blir alltid väldigt glad över att det finns svenskar som förstår frågan.

2012-05-25

Nyhetspanelen i TV4

Det var ett tag sedan jag var med, men här kommer morgonens program. Jag fick dela ordet med Claes De Faire, Resumé, och Aftonbladets trevliga Karin Pettersson.