2013-02-04

Publicistklubben nästa vecka

För andra gången i livet är jag inbjuden till en paneldiskussion på Publicistklubben. För intresserade som inte kan närvara finns nog alltid videoinspelning på hemsidan i efterhand.

Frågan om näthat rymmer så många sidofrågor, varför den blir intressant. Hur bör redaktioner göra med kommentarstrådar som spårar ur? Har Datainspektionen rätt i att lagstiftningen på nätet måste skärpas? Varför denna ilska mot skribenter och journalister i etablerade medier? Har vi ett för stort gap mellan journalisterna och näthatarna? Drabbas kvinnor mer? Är det män som hatar? Etc.

2 kommentarer:

Thomas Nissvik sa...

Frågorna som jag vill ha svar på är:
1, varför hatar folk?
2, vad är det de hatar?
3, vems fel är det?

I en överväldigande majoritet av fallen tror jag svaren är:
1, för att de är idioter
2, allt som skrömmer dem
3, deras eget

Jag lämnar till dig som har som jobb att tänka att räkna ut vad som gäller i resten av fallen.

Insikten om Visdomen ger Sanningen sa...

Hej Sakine!

Skoj höra dig och din analys av näthat i pk-debatten ikväll, och att det är någon som vågar och kan vara själv kritisk i journalist skrået. Här kan du läsa min analys och kommentarer av pk-debatten: http://insikten-om-visdomen-och-sanningen.blogspot.se/2013/02/analys-av-pkdebatt-gar-nathat-att.html

MVH Christian