2011-04-09

Måsteläsning: Hadley-Kamptz om journalisters lyxfokus

Jag har länge skrivit om problemet med den homogena journalistkåren. Läs till exempel "Journalisterna lever i samma kvarter", "Inaveln värre än marxisten" och mest omskriven blev nog "Åkesson påstår, Helin bekräftar".

När jag har pratat med Kerstin Ekberg, numera pensionerad journalist som skrivit rapporten "Här bor journalisterna", har jag verkligen saknat liknande röster. De som hittills har hurrat när man tar upp problemet ned journalistkåren har mestadels varit Sverigedemokrater eller liknande.

Ofta när jag tar upp problemet med innerstadsfokus - vilket gör att t e x kollektivtrafiken är extremt eftersatt i förorterna - brukar journalister reagera surt. "Måste alla bo i Flemingsberg eller?" fräser en del reflexmässigt. En som inte gör det är Hadley-Kamptz i dagens tidning. Läs!

3 kommentarer:

Stefan Lundin sa...

Journalister med journalister, direktörer med direktörer, jobbare med jobbare, muslimer med muslimer (?). Det är alltid lättare att umgås med dem som har samma kodifieringssystem, det underlättar i kommunikationen. Sedan måste man, i journalisternas fall, erkänna det demokratiska problem detta innebär. För Sveriges del är det den stora likriktningen i levnadsförhållanden och åsikter som gör att vi får den kultur vi nu har. Det märktes i den s.k. Climate-Gate skandalen och i fråga om invandringens problematik, där journalister har ryggat för att inta positioner som skulle återverka på deras eget rykte inom den egna kretsen. Ingen vill bli avfälling, utfryst och utan uppdrag. Lättast då att välja den enklaste vägen.

Det finns förvisso undantag och ett sådant är ju du själv, Sakine.

sakine sa...

Soothsayer, tack eller vad man säger - den dagen jag skriver för journalistkollegor hoppas jag att jag får sparken direkt.

En fördel med att te x Isobel H-K skriver om problemet är att journalister har lättare att ta till sig av någon som de känner samhörighet med. Mig blir många journalister bara irriterade på. Typ: "Sakine hur KÄNNS DET ATT BLI CITERAD PÅ POLITISKT INKORREKT VA VA! Sluta klaga på journalister!"

(Inte mig emot, men det är bra om någon når dem).

Skeåning sa...

Du menar alltså att journalister sitter och läser på politiskt inkorrekt Sakine? =)

Jag slår vad om att det är en av de mest frekvent besökta sidorna på expressens redaktion.