2009-06-08

EP-valet, norra Grantorp/Flemingsberg

Efter val är det svårt att låta bli att snabbanalysera små trender, en liten skada från statsvetenskapen. (Jag skrev just magisteruppsatsen om förstagångsväljares inställning till EP-val. Finns i PDF här. Kul att PP skakade om den annars så ointresserade väljargruppen). Bland det roligaste som finns är att kika på sitt eget valdistrikt. I mitt blev resultatet efter gårdagens val såhär:

M: 5,7, C: 1,9, FP: 6, KD: 2,2, S: 56,2, V: 7,3, MP: 7,9, JL: 1,3, SD: 2,2, PP: 7,3, FI: 2,2

Lägg märke till att S får 56,2 procent! Förutsägbart, kanske. Men ändå.

5 kommentarer:

peanutring sa...

Vilka röstade du på?

Anonym sa...

Sakine dina åsikter har vunnit du kan satsa på ordentligt för politiken nu. mp+pp+fp lite Fi vinnarna på din sida eller hur?
Gul

Tore Kullgren sa...

I Visättra-Björnkulla får Piratpartiet 18%.

Men verkligt intressant är att PP är så starka i rasistfästet Skogås. Jag får väl säga som Lars Leijonborg: "En rasist som röstar på oss är dum i huvet."

sakine sa...

Peanutring, det håller jag nog för mig själv. Men kan säga att det var på en kandidat som inte blir invald - stod för långt ner på sin lista.

Gul, om det vore så väl :) Det är roligare att vara tyckare, jag lovar!

Tore, där ser man. Tror studenterna är många i Visättra! Visste inte att Skogås var så rasistiskt.

Liz sa...

Corazza (betyder f ö rustning på italienska, coolt!) blev inkryssad, wohooo! I made a difference :D