2005-07-28

Resa över, Esbati och Fp

Flyget från Istanbul landar någon gång runt 19 i går kväll, en massa kurdungar i sätet bakom oss apploderar hemkomsten. De har nog saknat Sverige lika mycket som jag. Turkiet är fortfarande rabiat nationalistiskt, Main Kampf säljs för fullt på gator och torg. Likaså Atatürkporträtt och röda flaggor. Reklamen för "Cola Turka" är massiv, konkurrenten till det kapitalistiska och internationalistiska coca-cola. Bylivet i Kurdistan är f.ö sig likt. Stenålder. Fick klättra lite berg också, inte helt fel. Adana (min födelsestad) var ganska förändrad, dock. Till det bättre. Kan tänka mig att bo där eller i Istanbul.

Nu hoppar jag över till den trevlige kommunisten Ali Esbati. Han brukar rycka till då och då på sin blogg när jag skrivt ngt om byggnads eller feminism. Den här gången påstår han att det inte finns feminister som inte ser kvinnors förtryck och skuld i att upprätta den könsmaktsordning som finns. Hurra. Hur kan man ha missat Roks, Winberg och andra idioter på vänsterkanten? Nå väl, kanske är det på plats att ta en kollektiviseringsdyrkande killes uppfattning med en nypa salt (som förmodligen tävlar gärnet mot svikarna som flyr till FI). Men, alltid är det trevligt med reaktioner på det man skriver. Och dessutom är han - efter byggnadsgubbar och någon enstaka rasse- en som bryter mönstret av att gnällkärringar enbart är kvinnor.

Så, i sakfrågan för att tala lite bebisspråk: nog finns det mänskligt förtryck i alla maktrelationer, och de finns inom gruppen kvinnor oavsett existensen av män/det manliga. Där går också skiljelinjen mellan mig och alis uppfattning (bland mycket annat).

Jah. Och så till Fp. Det senaste handlar om att bussa säpo på småglin i förorter. Orealistiskt, ruttet och snurrigt. När blev det dags för oss liberaler att definiera rätt/fel ÅSIKTER? fuck off.

Angående terrorism skrev jag en krönika till Västerbotten Kuriren för någon vecka sedan eller två (www.vk.se). Debatten i Sverige är som vanligt svart-vit. Maud är undantaget. Jag är den siste att hylla vänsternaivitet i synen på terrorism, Irak, muren i Israel och mycket mer. Men kontextfrånvaron, det oliberala synsättet på individer som hyser fel åsikter och dödsstraffsoset börjar sticka i näsan. Kampen för global demokrati är svårare än att Lejonborg & Co trummar kontroll och hårdare tag i accelerando.

Så var det med det.

6 kommentarer:

Fredrik Lindholm sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Fredrik Lindholm sa...

Federalister för konsolidering är glada och tackar för det utmärkta argumentet mot turkiskt medlemsskap i EU:

"Turkiet är fortfarande rabiat nationalistiskt, Main Kampf säljs för fullt på gator och torg. Likaså Atatürkporträtt och röda flaggor. Reklamen för "Cola Turka" är massiv, konkurrenten till det kapitalistiska och internationalistiska coca-cola"

Vidare så fnissar vi skadeglatt över att den som tillverkar läsk enligt antikapitalistiska principer kommer förr eller senare att prångla ut råttgift.

Det har inte slagit dig att de som verkar vara varandras motsatser isjälva verket står på samma sida? Världen är svart/vit. Even moreso!

Anonym sa...

Utspelet om rapportering till SÄPO i gymnasieskolor är bara för sjukt. Patetisk röstfiskning? Det är självklart att man anmäler ett planerat bombdåd till polisen, men det här är ju åsiktsregistrering.

Mvh,
folkpartist

sakine sa...

Andreas, ja. Fp tänjer lite väl på de populistiska gränserna. Aktiv Fp:are? Var i s f.

Lindholm: varför skulle det ha undgått mig? Herueka, grabben.

Kurdiskt ordspråk: "Låt oss skilja oss från våra grannar för att komma varandra närmre".

Antinationalism handlar om att se just båda sidor och gå åt rätt riktning. I hårfin balansgång.

Anonym sa...

Ja Sakine, jag är lite aktiv i Haninge. Jag har inget kommunalt uppdrag, men sköter vårt medlemsblad, webben och jag brukar vara med på gruppmöten. Haninge är ju grannkommun med Botkyrka. Kanske vi ses på Södertörnsträffen "Ett år kvar med sossarna"?

sakine sa...

Hej igen Andreas! Jajemen, det borde vi göra. Jag bor själv i Huddinge (Flemingsberg) så jag lär dyka upp på konferensen. Ni har ju en lite speciell koalition i Haninge ;-) Men jag är säker på at Tommy och ni andra sätter skarpa liberala spår ändå. Trist bara att Fp gick med på att införa skolmåltidsavgifter tillsammans med sossarna? Vet att lufarna surar lite över det. Hörs och ses!