Via Gurgîn ser jag att Ström Melin inte bara generaliserar friskt om dessa jobbiga människor som kallar sig kurder. Hon "mår illa" av Dilsas recension av Ingmar Karlssons bok. Hon mår fysiskt illa av att Expressen upplåter sina spalter åt "spya".
Jisses. Om hon nu fördömer "spya" - att människor uttrycker åsikter om en bok - borde hon inte vara så snabb att leka martyr som "fördöms" för att inte ha "den rätta inställningen".
31 kommentarer:
Påminner lite om Jan Hjärpe som fick kräkreflexer av muhammedkarikatyrerna..
Vilka dramaqueens.
Även jag mår fysiskt illa av kurdiska nationalister som avfärdar alla som inte har samma syn som dom. Varför ska Ingmar Karlsson stämplas som en "turkagent" och uppköpt av den turkiska staten bara för att han skrivit en bok?
Är det inte kurdnationalisterna som gör anspråk på att inneha den absoluta sanningen, som avfärdade Ingmar Karlssons bok innan dom ens läst den?
Drömmen om ett Storkurdistan som skall uppnås med vapnets makt påminner mig om Hitler och hans tredje rike för människor av rätt ras. Sjukt!
"Lasse", läs Dilsas text och återkom med argument. Dravel och spam raderas.
Jag troro att för att kunna recensiera en bok i expressen, kräver att man borde ha läst den. Så där har ju sakine rätt i att du borde läsa den och se vad den innehåller.
Frida Metso sa en gång till mig att om man nämner Hitler i en argumentation så är man körd. Jag kan kort sakt säga jag fattar vad hon menar.
och sakine du sa att jag skulle återkomma, Jag tog mitt körkort i fredags!:D
Sirin
Sirin, stort grattis!
Sakine:
Jag har läst Dilsas artikel och jag fattar inte hur en människa som säger sig vara liberal kan ge uttryck för en farlig nationalism.
Varför är kurdiska liberaler så nationalistiska? Hur kan man avfärda en bok utan att ha läst den?
Bokbål nästa?
Den nu uppkomna situationen visar med all önskvärd tydlighet att demokratins mest centrala värden som yttrandefrihet, kritik och tolerans inte fungerar i Sverige av idag. Självklart måste man ha rätten av författa vilka verk man så önskar, och lika klart torde det vara att kunna kritisera desamma. Och vad har ens egen politiska/andliga/ideologiska hemvist för betydelse när det gäller att framföra kritik?
/Johan K
PS. Saki. Hur går det med plåten?
Johan K:
Det blev ett jävla liv innan dom ens läst bokfan.
Där har du den kurdnationalistiska lobbyn i ett nötskal. Slående likheter med dom turkiska nationalistiska.
Lika efterblivna och hör hemma i 1900-talets inledande årtionden om du frågar mig.
Osman:
Jag tänkte först skriva det men vågade inte. Tack för att du gjorde det. Ja, på psykologispråk så benämns detta fenomen för det "fundamentala attributionsfelet"
http://64.233.183.104/search?q=cache:YOMIwC1KNkMJ:www.samvetet.lu.se/lupp/terminer/terminer_t2_kursB3_Social_%2520psychology.pdf+fundamentala+attributionsfelet&hl=sv&ct=clnk&cd=3&gl=se
Dvs man anklagar och tillskriver andra diverse attribut, åsikter och värderingar i syfte att dölja sina egna intentioner och förehavande. Medvetet och/eller omdevetet. Jag har själv mött såväl etniska turkar som kurder vilka gett uttryck för detta.
Lite som när L Ohly jämnt anklagar SD för att inte vara demokrater men själv har flörtat med såväl det forna sovjet, Kuda som Nordkorea.
/Johan K
Osman, Dilsa har till skillnad mot dig läst boken. Läs hennes recension och svara på kritiken i stället för att spela neutral (vem du nu tror att du lurar).
Samma gamla smörja av kurdnationalister i Sverige.
1. Om en turk inte håller med dessa då kallar man turken för chuvenist, extremnationalist etc.
2. Om en icke-turk inte hålle med dessa då är han naturligtvis köpt av den turkiska staten. Han/Hon kan omöjligen ha en sådan uppfattning av egen vilja.
Synd att en sådan rabiat inställning skrämmer mer moderata personer att vara med i debatten i Sverige. Både då det gäller kurdfrågan och armenier/syrian frågan...
MTK
Sakine:
Jag har läst Ingmar Karlssons böcker och jag har även lyssnat på honom under en konferens.
Dilsa Demirbag är i mina ögon en person som är liberal i allt än i fallet Turkiet och kurdfrågan där. Då tar en slags kurdnationalism över.
Johan K:
Ingmar Karlsson föraktas inte bara av kurdiska nationalister, utan även av kemalister och turkiska nationalister. Hans objektiva syn på demokratin och kurdfrågan i Turkiet väcker inte bara heta känslor bland kurder, utan även bland turkar. Den gemensamma nämnaren för dessa grupper är att dom är nationalister.
Jag kan ta mig själv som ett exempel som absolut inte passar in i kurd diasporans mall över hur en sann kurd ska vara:
- Jag är inte för ett Kurdistan inom Turkiets gränser.
- Jag är inte ens för autonomi i östra Turkiet.
Dessa ståndpunkter kan jag motivera. Jag kan alltså komma med egna åsikter och fakta för att underbygga det. Men vad händer då? Vad blir jag i kurdnationalistens ögon?
Jo, snabbt är kurdiska nationalister framme och stämplar mig som någon slags rasförrädare eller son till en kurd som sålt sin själ till Turkiet. Jag får inte en syl i vädret förrän jag är avfärdad som en svikare av den ”sanna saken”.
Samma sjuka tendenser finns bland turkiska nationalister och kemalister. När jag på diverse forum diskuterar kurdfrågan med personer med den politiska bakgrunden så tar det inte lång tid förrän jag har fått stämpeln kurdnationalist eller separatist. Vad är det då som jag och flera liberaler, konservativa och vissa på vänsterfalangen kräver för landets kurder?
- Hemspråk för kurdiska barn.
- Kurdiska institut vid landets universitet
- Fri kurdisk TV och radio
- Byte av de turkiska namnen tillbaka till de gamla namn som de kurdiska städerna hade innan Ataturks turkifiering
- Ändra kommunallagen och stärk det kommunala självstyret
- Ökade ekonomiska satsningar i kurdiska provinser
- Erkännande av den kurdiska statsbildningen i norra irak
- En lösning inom EUs ramar.
Med mera. Men tror du att detta hjälper?
Nej , varken i kurdnationalistens eller turknationalisten ögon är detta acceptabelt.
Kurd nationalisterna vill skapa ett marxist leninistiskt kurdistan medan turknationalisten tror att landets ska delas i femtielva bitar om den kurdiska minoriteten får fler rättigheter.
Så när Ingmar Karlsson spräcker hål i kurdnationalisternas bubbla full av lögner som syftar till att legitimera den pankurdiska drömmen om ett Storkurdistan så blir jag glad.
Det går inte att bilda något PKK-Kurdistan för HELA jäkla Turkiet har blivit ett Kurdistan.
I Istanbul finns minst 3 miljoner kurder som lever sida vid sida med turkar idag.
60% av Turkiets kurder lever i västra Turkiet och inte där man vill bilda ett Kurdistan.
I flera städer i östra Turkiet som ska ingå i det pankurdiska statsbygget så finns det arabiska minoriter som utgör runt 30% av befolkningen.
Men ändå envisas kurdlobbyn med att fantisera om ett Storkurdistan när EU faktiskt utgör ett realistiskt mål för Turkiet.
Vet du vad jag vill Johan K?
Kasta in turkarna och deras Turkiet in i EU. Sen ser vi till att Kurdistan blir en sann och genuin demokrati. När liberalismens och demokratins sötma nått Syriens gränser kommer ett fint regimskifte även där.
Sen slänger vi in dom jävlarna in i EU också. Åtminstone Kurdistan i norra Irak ska in i EU.
Vips, där har du ditt Stor EU eller Storkurdistan.
Nej tack till ett marxist leninistiskt Kurdistan inom Turkiets gränser. Ja, tack till demokrati och rättigheter för kurderna och alla medborgare i Turkiet.
Ja tack till EU utan gränser!
Så, nu finns det både turkar och kurder som läser den här kommentaren och avfärdar mig som en förrädare.
Sen ska vi inte glömma att 55% av kurderna i östra Turkiet faktiskt röstade på AK P i det senaste valet. Den siffran ligger nu på 60%.
Så glappet mellan det kurdiska folket och kurdnationalisterna är stor.
Bäste Osman: Det var något långt och komplext så här på nattkvisten, men ok, jag försöker svara på lite.
"Ingmar Karlsson föraktas inte bara av kurdiska nationalister, utan även av kemalister och turkiska nationalister. Hans objektiva syn på demokratin och kurdfrågan i Turkiet väcker inte bara heta känslor bland kurder, utan även bland turkar. Den gemensamma nämnaren för dessa grupper är att dom är nationalister."
Just min tanke, även om jag kanske inte lyckades formulera mig tillräckligt tydligt. Däremot så tror jag att en (viss) känsla iform av en "stark" nationalism är något vedertagert inom/hos de flesta statslösa folkgrupper vilka lever splittrade runt om i världen idag. Det krävs förmodligen för den egna överlevnaden. Se på tex palestinierna eller exil rwandierna fram till år 2001-2003. All form av nationalism behöver inte nödvändigtvis vara bigott och reaktionär.
Angående PKK så blir resonemanget ytterst intressant. Jag har nyligen jämfört dessa (PKK) med ETA (som jag tidigare "studerat" en hel del, exempelvis genom engelska Wikipedia mfl vilka erbjuder adekvata/korrekta källhänvisningar). och funnit vissa centrala beröringspunkter/paralleller även mycket ochså skiljer dem åt.
Men det centrala är dock kopplingen mellan marxism och nationalism. ETA bildades och stred ursprungligen mot herr Francos facisism, men har med tiden själva kommit att erhålla en mer eller mindre bigott nationalism, med tydliga separatistiska drag. Drag som kanske sträcker sig längre än vad våra ögon idag är förmögna att skåda. Möjligen något likt din PKK parallell?
/Johan K
Sakine. Ovidkommande möjligtvis, svara om du har lust: Du skriver ofta om det kurdiska folket, du reser försvar för detta folk och tar strider för det. Skall jag uppfatta din vanligt förekommande förminskning av svensk etnisk nationalism som ett bidrag till kurdernas sak? Eller är det bara kurder som är värda en etnisk nationalism? Såvitt jag vet är den genomsnittliga kvaliteten på kurdiska anlag och kurdisk kultur ganska obetydlig. Upplys mig gärna om varför just kurder har större rätt än svenskar att identifiera sin folktillhörighet som så viktig.
Struck, vem har skrivit att något folk har "större rätt" till nationalism än något annat, här?
Ovidkommande, onekligen.
Sakine. Känner du respekt för etniskt svensk nationalism? Jag anser att etniska svenskar bör solidarisera sig mer med varandra och rösta för att minska invandringen. Anser du att denna dröm skiljer sig från kurdernas dröm om ett eget land där deras folk kan leva enligt sin kultur och skyddas mot arabisk kolonisering? Om du anser att dessa drömmar är likvärdiga, så förstår jag inte vad du har emot Sverigedemokraterna eller Nationaldemokraterna.
Tobias:
Jag hänger inte riktigt med i dina resonemang. Å ena sidan skriver du ständigt att du vill ha ett etniskt svenskt Sverige, å den andra verkar du inte gilla att invandrare "jobbar" för sin sak här. Är det inte bra att de visar för makthavarna vad de önskar så att de vet detta? Om i detta fall inte kurder hävdar sin rätt, vem skall då göra det för dem?
Förvirrad?
Anonym. Har jag talat mot kurderna här? Jag undrar bara varför Sakine inte är konsekvent. Om kurdernas etniska nationalism är fin och bra, så borde svenskarnas etniska nationalism vara fin och bra.
Tobias, jag gillar varken tanken på ett etniskt homogent Kurdistan, eller ett homogent Sverige. Som liberal har jag aldrig haft särskilt mycket till övers för nationalism. Men: det finns en realitet, och den är att minoriteter förtrycks - pga sin etnicitet/nationella tillhörighet. Är då lösningen att blunda för det, eller rita om kartan? För mig är svaret givet. Om du tycker att det är "extremnationalistiskt" att ha en pragmatisk hållning till gränser, så får det väl stå för dig.
I gränsfrågor - nya linjer - gissar jag att jag är överens med stollarna i ND.
Johan K:
Låt mig ge ett exempel på den kurd nationalistiska lobbyn sekteristiska drag:
2002 tog AK P makten. Mellan 2002-2007 investerade regeringen runt 8,5 miljarder dollar i östra Turkiets kurdiska provinser. Under den här tiden gavs också viktiga kulturella rättigheter till kurderna trots oppositionens (CHP kemalisternas och militärens) motstånd. Våren 2007 var hektisk i Turkiet med militär och byråkrati som lade sig i politiken. AK P regeringen stod upp för demokratin och efter valet visade det sig att AK P blivit det största partiet i östra Turkiet bland kurderna med 55% av rösterna. Kurdnationalistiska DTP kom på en andra plats och i Diyrabakir som kurdnationalisterna vill ha som sin huvudstad fick DTP endast 9000 fler röster än AK P. OBS! här nu att 60% av Turkiets kurder idag lever i västra Turkiet. Men det kurdnationalistiska DTP (PKKS politiska parti) vågade inte ställa upp nationellt så dessa väljare räknar jag inte med fast dom är kurder.
Efter valet så frågade jag Sakine Madon men även Fredrik Malm VARFÖR AK P kom att bli det största kurdiska partiet i Turkiet? Varför fick DTP lite mer än 1 miljon röster i ett land med mellan 15-20 miljoner kurder om nu alla kurder vill ha självständighet och autonomi?
Jag har ännu inte fått något svar. Jag har även frågat PKK sympatisatörer om detta och dom skyller på marsianer och på att kurderna faktiskt inte har uppnått en demokratisk mognad ännu (kurderna ska ha sålt sina röster för lite ris och mjöl till AK P) etc etc.
Vad jag vill komma fram till är att Turkiets kurder vill leva i EN DEMOKRATISK STAT DÄR DERAS KULTURELLA RÄTTIGHETER är säkrade. Detta är INTE en konflikt mellan två folk, utan en konflikt mellan Turkiets folk och en odemokratisk och förtryckande stat som folken nu försöker förvandla till en demokratisk sådan. Här kommer EU in i bilden och spelar en mycket viktig roll.
Man vill inte leva i något marxist leninistiskt Kurdistan.
Så när Disla Demirbag går till attack mot Ingmar Karlsson så tar hon kurdnationalisterna i Europa men framförallt kurdnationalisterna i östra Turkiet i försvar. Vilka är då dessa? Jo, marxist leninister som dyrkar Abdullah Öcalan. Med andra ord så tar hon vänsterextremister med grova sekteristiska drag i försvar.
Idag är Turkiet ett land som gör upp med sitt förflutna. Staten rensas ut på odemokratiska och kriminella element. Ett EU medlemskap hägrar och som kan förvandla Turkiet till en genuin demokrati.
Detta är den kemalistiska oppositionen, kemalistiska byråkratin, turkiska militären och så kurdnationalisterna (PKK och DTP) i Turkiet emot.
Vad beror det på?
Svar: Hur ska drömmen om ett Storkurdistan förverkligas när staten upphör med sitt förtryck, utan behandlar sina medborgare som lika? Vad ska bli av krigsindustrin som PKK är en del av när kurderna känner att Turkiet även är deras hemland? Vem kommer att orka lyssna på en vänsterextremisternas fantasier om ett Storkurdistan när han har en bilverkstad eller IT shop som han måste sköta och som ökar hans välfärd?
Målet är helt klart att förvandla detta PKK till ett ETA.
Demokratin i Turkiet har kommit en bra bit på vägen på den fronten. Det är glädjande.
Tilläggas skall också att PKK är en terrorstämplad av EU, USA och Israel men inte av Putins Ryssland.
Trist är att många som utger sig för att vara liberaler frekvent vägrat att ta avstånd från den gär organisationen.
Vad är skillnaden mellan FARC och PKK?
Sakine. Jag har inte sagt att du är "extremnationalistisk". Jag undrar bara varför du är så nedsättande mot SD och ND. Jag tycker att de är väldigt resonabla. De bejakar demokratin och individens fridsrätt. De ger sig inte på människor oprovocerat utan månar bara om det svenska folkets fortsatta existens genom förslag om minskad invandring, ekonomisk nationalism och bättre skydd av miljön. Utöver dessa tre kärnfrågor, så är de mer eller mindre socialliberala. Är det socialliberalismen som du tycker gör dem till "stollar"? Vad exakt gör SD:are och ND:are till "extremnationalister" och "stollar"? Om du har en bild framför dig av något slags Kung och Fosterlands-typ, som vill ha exakt allt som på Oscar II:s tid och helst skulle vilja ha afrikanska slavar, så skulle jag tro att relativt få av Sveriges etniska nationalister är sådana nuförtiden. Om du ser bilden framför dig av en white trash-skinhead som har tröttnat på att trampas ned av ett storkapital och en storstat, som hellre öppnar gränser för arbetskraftinvandring än ser till att bevara svensk industri inom Sverige, så kan jag nog tycka att du är väldigt von oben som kallar honom en "stolle". Vad har han haft för val? Missbrukande föräldrar och stenhård konsumtionskultur med prylar och kläder som statusmarkörer, mångkulturella gäng som sparkar honom och hans syster nedför gatan - jodå, han skall vara jättenöjd, eller? Men dessa skinheads är inte heller representativa. Jag skulle tro att de flesta etniskt medvetna i dagens Sverige är sansade och eftertänksamma människor, som av någon anledning inte tycker att det är mer värt att bli kallade kloka - än det är att säga sanningen.
Dock tycker jag att alla associationer med nazism eller antidemokratisk våldsromantik borde rensas bort från den nationella rörelsen. Det har varken SD eller ND lyckats med. Det är främst därför som jag har mitt eget projekt.
"Det har varken SD eller ND lyckats med. Det är främst därför som jag har mitt eget projekt."
Är inte du med i SD? Har för mig att jag läste det på din blogg.
Förresten, SD är ett främlingsfientligt och extremnationalistiskt parti. Nationaldemokraterna består av rasbiologister, fascister och antisemiter. Get your facts straight!
Din muppsekt "frihetsguiden" kan du stoppa upp där solen inte skiner.
Om jag flyttar till Kurdistan. Blir jag en kurd då? Är George Bush en indian? Är en "palestinier" en palestinier? Är man vad man kallar sig själv (för stunden) eller är man i realiteten vad ANDRA i omgivningen uppfattar dig som?
Vad räknas som kurd? Svensk? Skånig, Same och av vem eller selektivt enbart i olika för individen passande situationer?
Jag tvivlar starkt på att kurderna i ett fritt kurdistan tänker införa svensk invnadringspolitik.
För övrigt så skriver danska medier att det statistisk sett är farligare att vistas i centrala Köpenhamn än i Norra Irak.
Vad hindrar då nationalistiska kurder i sverige att flytta till Norra irak?
Money for nothing and chicks for free?
Kafir
Vilken ohelig allians av svenska rasister och turkiska profascister!
Finn. Jag kanske stoppar upp Frihetsguiden i ditt livs sol och förmörkar den för dig. Vad skulle du tycka om det? Eller kanske jag gör som du vill och stoppar upp Frihetsguiden där solen aldrig skiner, så att den platsen blir den ljusaste av alla och alla vill flytta dit. Nej, jag vet: Jag stoppar helt enkelt upp Frihetsguiden, så att den aldrig slutar skina.
Tobias Struts:
Frågan om Kurdistan gäller en etnisk grupp (inte definierad av "ras" utan av ett gemensamt språk, en gemensam kulur och en gemensam historia) som under historien, främst de senaste hundra åren, och i synnerhet det senaste hundra åren, har blivit förvägrade sitt språk, sin kulur, sin historia och sina mänskliga rättigheter. De har utöver det blivit misshandlade, fängslade, gasbombade, mördade.. Beröringspunkterna mellan kurdisk autonomi och sverigedemokraterna är få, kanske obefintliga. Läs på.
Dara:
Vadå ohelig? En turkisk nationalism och en svensk nationalist är ju samma sak, bara olika svettlukt på pullovern.
Dara:
Turkisk, svensk och kurdisk nationalism är väl också samma sak? Eller utmärker den kurdiska nationalismen sig på nåt sätt?
Kurdiska nationalister i såväl Sverige som nere i Turkiet är befinner sig väldigt lååååångt från massorna som man påstår sig representera!
Kära Dara, gissa vilken stad som idag har flest kurdiska invånare i hela världen?
Svar: Istanbul, kurden blickar varken österut, söderut eller jagar någon pankurdisk dröm om ett Storkurdistan!
90% av kurderna i Turkiet vill med i EU! Det kommer att garantera dom kulturella rättigheter, välfärd mm och inte någon vänsterextremistisk terroristorganisation som PKK.
Anonym. SD talar inte om "ras" - SD:s elit är absolut kulturnationalistisk. Det är jag som är etniskt medveten, men jag inser inte skillnaden mellan det som jag kallar "folktyp" och ett folk som har en gemensam historia, där de har vaktat sin kultur och sitt språk... Menar du att de har blandat in väldigt många icke-kurder genetiskt för att vara politiskt korrekta? Inte vad jag har hört. Heder, you know. Skall kurdernas eget land införa mångkultur när det blir rikt? Kanske litet arabisk massinvandring och nationalism mitt i allting? Jaaa! Vilken kul idé. In med fler araber i Israel också, så det blir mångkultur där också. Guuu, va kuuul. Pang! Pang! Jag skjöt bara litet i luften.
Tobias Struts:
Mellanöstern och hela medelhavsområdet har alltid varit väldigt månkulturellt. Det kurdiska folket har genetisk arvsmassa från en en mängd olika historiska folk, ja. Perser, mongoler, judar, etc. Eventuellt en del romare, givetvis turkar och araber den senaste tiden. Israel, som du nämner, är för övrigt ett månkulturellt land OCH var det även innan det började kallas Israel.
Anonym. Det du snackar om är minimala och assimilerbara förskjutningar. Det är när minoriteter växer sig starkare och kontrasterar för bjärt mot majoriteten som problem uppstår.
Men, visst, jag skall vara ödmjuk. Lovar du då säkert att det framtida, rika Kurdistan inte har något problem med att anpassa sina lager efter olika etniska minoriteters önskemål, ta bort arbetsgivaravgifter för anställning av invandrare, sälja ut sina företag till utländska intressen, ta bort klassiskt kurdiska sånger från sina skolavslutningar, ta bort det kött som någon minoritet kanske tycker är orent från skolmatsalarna etc? Lovar du att det framtida, rika Kurdistan tar emot 100.000 invandrare/år? Och lovar du att om det våldtas en kurdflicka om dagen av sådana invandrare som ändå inte är nöjda, så har det rika Kurdistan inget emot att ändå betala våldtäktsmännens terapi, utbildningar och lunchkuponger? Och lovar du att Israel slutar att kalla sin stat för en "judisk stat"? Och lovar du att judarna i Israel gör lagarna lika för judar och palestinier, istället för att privilegiera judar?
För annars är det ju inte mångkultur...
Skicka en kommentar