Jag har inte läst den, ännu. Av reaktionen att döma är boken, som väntat, kurdkritisk. Det är inget chockerande för oss som följer utvecklingen i och debatten om regionen. Läs Dilsas text.
Det saknas objektiva röster i debatten. Visst gör det det. Men såväl Ström Melin som Carl Rudbeck har fel när de påstår att Ingmar Karlsson är en objektiv röst. Ursäkta utrycket, men vilket jävla skämt. Ström Melin behöver dessutom påminnas om att exilkurder inte får svenska journalister censurerade, och det är naturligtvis bra att så inte sker. Hon verkar däremot ha missat det som hände när jag kritiserade turkisk nationalism. Det är nämligen här, i nyanserna, den så kallade objektiviteten visar sig vara obefintlig.
Det är förstås trevligt att Rudbeck, som jag annars uppskattar som tyckare, och Ström Melin intresserar sig för frågan. Men så mycket borde de veta, att svensk etnicitet per automatik inte betyder saklighet och objektivitet.
Uppdatering: Gurgin gör mos. Och Jonathan efterlyser en duell mellan Karlssons fans och Dilsa. Även Ashna och Gulan med utmärkta inlägg.
29 kommentarer:
Debatten mellan svenska turkar, kurder, syrianer/assyrier och araber (samt för all del palestinier) verkar ytterst komplicerad och infekterad.
Jag har för egen del fått ett delvis annat perspektiv på frågorna genom att plöja en rad böcker om regionen före, och under, kristendomen och sedan islam erövrade området. Assyriska riket, Perserriket, Grekerna, Romarna, Bysantinska riket. En enorm mångfald av religioner, språk och kulturer som i omgångar förslavats av de monoteistiska religionerna.
Från att ha varit den kanske mest brokiga regionen i världen och civilisationens vagga till en kulturellt homogen öken (bildligt talat). Tragiskt. Att de nuvarande statsbildningarna och idéerna i området ska finnas till historiens slut är i det perspektivet mindre troligt. Och framförallt riktigt tråkigt.
Jag är extremt förvånad över hur den annars briljante Carl Rudbeck kan kalla Ingmar Karlssons bok "objektiv", och än mindre uttrycka uppskattning för Karlsson - f.ö. ökänd som palestinsk apologet och arabist´(som menar att hela det fd Ottomanska Riket borde ha delats ut till araberna).
Karlsson är ursäkta uttrycket en sopa! Inte första gången han ljuger.
Roberth Ström
Är inte en medlem i höger fanclub men din text och Dilsas svar gav mig hopp. Naturligtviss är jag stolt över er två och över alla andra som trots fasansfulla förtrycket mot vårt folk utvecklats till sådana starka röster.
Jag lyfter på hatten och sänder varma hälsningar till dig...
Delér
Även kurder får väl tåla kritik? Det tycker jag saknas i debatten, så fort någon säger något kurdkritiskt så ylas det i högan sky. Sakine, du har skrivit mycket om att det gått mode i att känna sig kränkt, men här reagerar kurder och dess vänner på samma sätt som de människor du skällt på för de känner sig kränkta. Konsekvent?
Emil, ja det är ingen lätt historia. Problemet med västerländska glasögon kan ibland vara att man utgår från Europeisk nationalism. Det finns en föreställning om att nationerna i Mellanöstern är väldigt "naturliga" - bara de omges av en stat. Kul att du läst om regionen btw. Och helt off topic: uppskattar din blogg.
Delér, spas! Det här är ingen höger- eller vänsterfråga. Det är en fråga om etniskt förtryck.
Mikael i Uppsala, nu vet jag inte vilka kurder du har har träffat (i Uppsala bor det många) men påstår sig kurder vara kränkta här i Sverige?
I debatten om mordet på Fadime var det många som kände sig utpekade ja, och dem kritiserade jag också. Har det hänt något särskilt på senare år som man kanske missat?
tack för ditt inlägg sakine
det är bra att uppmärksamma vad ingemar karlsson gör och säger, man kan fråga sig vem som betalar han för att bete sig som en av de många turkiska propagandisterna!
Vad blir Ingemar Karlsson på turkiska?
Svar: Yusuf Halacoglu !
Bra att den extrema kurdnationalismen i Sverige bemöts av objektiva röster som Ingmar Karlsson.
"Olof", vari består hans objektivitet? Hur kommer det sig att extrema turknationalister uppskattar honom så mycket?
Vore du motståndare till extremnationalism skulle du ha tagit upp det som sker med turkiskheten.
"Olof".
Ermeni, lugnt. Han har inte bara bestämt sig för att ogilla kurder, tydligen. I Henrik Bachners bok "Återkomsten" finns några hänvisningar till Karlssons antisemitism. Hans fördomar mot judar befinner sig i nivå med Manas. (Såvida han inte tagit avstånd från tidigare åsikter, mig veterligen har han inte det).
Turkiskhet och islam är däremot felfria fenomen i Karlssons värld.
Sakine, tack för dina snälla ord.
När Sydsvenskan hade den dåliga smaken att ge Karlsson Sydsvenska Dagbladets Europapris 2007 skrev han en hemsk debattartikel i Sydsvenskan om att allt dåligt i Turkiet är EU:s fel. EU ska, verkar det, acceptera vad som helst från Turkiet.
http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article241977.ece
"För dessa antieuropeiska stämningar bär EU i hög grad stor skuld. Trots att EU:s mjuka kraft har reformerat Turkiet samtidigt som USA:s hårda kraft slagit sönder Irak har EU aldrig agerat med sådant hyckleri som nu. Beslutet att öppna förhandlingar var inte uppriktigt menat i många huvudstäder.
När Turkiet uppfyllt kriterierna för förhandlingar om ett medlemskap har en rad nya – geografiska, geostrategiska, religiösa och historiska – införts som inte gällt för tidigare kandidatländer. Detta har lett till ett drastiskt fall i stödet för ett medlemskap som oppositionen utnyttjar."
Ingmar Karlsson vill att Turkiet ska bli en västerländsk demokrati som blir medlem i EU. Mot ett turkiskt medlemskap är Turkiets ultranationalister, så jag tror knappast att dessa uppskattar honom. Ultranationalistiska turkar och även ultranationalistiska kurder verkar avsky denna Ingmar Karlsson. För kurder som sympatiserar med den terrorstämplade organisationen PKK är Ingmar Karlsson en hatad man.
Emil, ja enligt honom är ju allt omvärldens fel. EU:s fel. USA:s fel som destabiliserar regionen. Osv.
De stackars turkarna är alltjämt "attackerade" från alla håll. Snacka om att spä på en redan rubbad världsbild somliga (som tycker kritik mot turkisk extremnationalism är "turkofobi") lider av.
Olof, man skulle kunna tro att så var fallet, men en obalanserad tyckare som Ingmar uppskattas av i princip samtliga som tycker att minoriteterna ska hålla käft. Det är min uppfattning.
"Hatad" är ett starkt ord. Men kurder - uppenbarligen även vi som inte är pkk-anhängare - genomskådar Karlssons svammel. Hade Karlsson velat att Turkiet skulle demokratiseras skulle han inte så frenetiskt förneka de uppenbara problem som finns.
När det "bara" fanns mellan 60 000 och 70 000 muslimer i landet så skrev Ingmar Karlsson boken. Islam och Europa - samlevnad eller konfrontation.
- "Om integrationen däremot misslyckas och invandrarna med muslimsk bakgrund känner sig satta under religiöst förmynderi, ghettoiserade och socialt marginaliserade med fortsatta arbetslöshetssiffror på över 50 % måste vi räkna med att underjordiska fundamentalistiska koranskolor kommer att växa fram i våra invandrarförorter med lärare som manar till kamp med alla medel mot vad de betraktar som ett svenskt förtryckarsamhälle"
"Går utvecklingen dithän måste vi räkna med att militanta muslimska organisationer kommer att sträva efter att hos oss föra sin kamp mot den västvärld som de betraktar som inkarnationen av all ondska. Ett "heligt krig" kan då fortare än vi anar bli en realitet i Västeuropa men inte i en form av en militär kraftmätning mellan väst och den islamiska världen utan som ett gerillakrig i våra ghettoiserade storstadsförorter."
Kafir
En recension av recensenten gör Jonathan Leman med den äran här. Klart läsvärd.
Dexion, tack! La just upp länk.
Ingemar Karlsson är en bra berättare, han skriver på ett behagligt språk och hans kunskaper inom islam och den muslimska världen är imponerande. Just hans tidigare arbeten som är utförliga och faktabaserad gör mig något bekymrad över en del grova faktafel i denna bok.
Ingemar skriver att kurdisk nationalism dök upp först under 1900 talet, vidare att Kurdistan som ett land har aldrig existerat.
Well, nationalism som vi känner till är ett västerländskt fenomen. Länge fanns det inte något Persien, Arabien eller Turkiet (Detta gäller tiden efter islam, Persien som ett rike fann runt 1000 år innan islam). Det fanns dominerande språk och dominerande Kungariken vars överhuvud kallade sig för "amir al moumenin" eller "kalif" alltså efterträdare för profeten och ledare för muslimer. Dock fanns det alltid kungadömen, Afghanistan, Pakistan, Irak, Jordanien, Azerbajdzjan, Turkiet, Syrien,.... dessa länder har aldrig funnits som en stat, utan det var först efter första och andra världskriget som dessa fick status som självständiga länder men ingen har någonsin ifrågasatt deras nationella rättighet att finnas som en stat. Kurdiska kungadömen har alltid funnits i de områden som kallas för Kurdistan. Baban, Ardalan, Soran,... är namn på några av dessa kungadömen som har regerat inom dessa områden långt innan 1900talet. Faktum är att området Kurdistan uppdelades första gången efter Chalderan kriget mellan Ottomanska riket och Safavider (Iran) på 1500 talet. (1514)
Kurdisk nationalism, eller önskan och strävan efter ett land, kan spåras till en längre tid än vad Karlsson hävdar, Mest känd är Ehmedê Xanî vars kärleksepos Mem û Zîn (Mem och Zin, 1692), som är förutom en underbar kärlekshistoria också en klagosång över frånvaron av en kurdisk stat som kan hävda sig mot de mäktiga Ottomanska och Safavidiska (iranska) riken. Den längtan delades av andra nationer ( läs syrier, libeneser, egyptier, palestinier,...).
Nå i en perfekt värld skulle jag inte vilja ha ett land, om någon gudomlig kraft garanterade att jag pga. min kurdiska bakgrund inte blir diskriminerad, inte utsätts för våld och får mina kulturella rättigheter skyddade kan jag lika gärna tillhöra vilken demokratisk stat som helst. Tills den dagen kommer är jag benägen att inte hålla med Karlsson.
Sakine:
Anser du att PKK är en terroristorganisation?
Vad är din synpunkter på PKK:s vänsternationalism?
Varför raderar du mina kommentarer för? Jag har varken kränkt dig eller någon här på din blogg. Vissa kommentarer får alltid vara kvar medan andra raderas.
Ska det verkligen vara så svårt att ta ställning vad gäller den marxist leninistiska gerillan PKK?
Jag håller med Karlsson. - Kurderna är så splittrade och ofta outbildade att en gemensam nation är omöjlig. Se bara i Malmö med sina 7 kurdiska klaner där i vissa fall de olika klanbarnen inte ens får leka med varandra. Visst finns det en medveten intellektuell elit (framförallt kvinnor), men kurderna överlag är outbildade och mekaniskt fastlåsta i kulturella och religiösa ramar.
En nation skapar per automatik ingen lycka, den kan förstöras också i fel händer, se bara på Malmö i Sverige tex.
Hörde en turk snacka igår om att det fanns 80 miljoner turkar i turkiet men egentligen finns det 500 miljoner runt om i världen.
Jag fattade inte vad han vill mena med det inlägget riktigt coh på vilken faktagrund det bygger på. Sedan träffade jag en perser som hävdade att Iran idag styrs av turkar. - Nån som vet mer om dessa uppgifter?
Kafir tänker till
Kafir:
Jag skulle vilja likna kurdnationalisternas dröm om ett Storkurdistan vid 1900-talets pan-arabister som skulle bilda en Arabisk Union. Det gick käpprätt åt helvete vilket inte var så konstigt. Bara för att man delar samma etnicitet och samma språk så betyder det inte att man gillar varandra. I kurdernas fall så utgör inte bara språket en barriär utan i många avseenden även religionen. Majoriteten av Turkiets kurder är sunniter medan en minoritet är aleviter. Farsan min talar kurmanji och fattar inte ett skvatt av zaza.
Jag liknar även kurdnationalisternas dröm om ett Storkurdistan vid MHP nationalisternas dröm om Turan under 70 och tidigt 80-tal. Turan gick ut på att bilda ett Stor Turkestan mellan Egeiska Havet och kinesiska muren. Målet var alltså att ena alla tukstater och närmaste turiska turkstaten var Azerbajcan.
Men vet du hur snopna våra ultra nationalistiska turkar blev när det visade sig att väldigt många azerier identitifierade sig med shiitiska perser än med turkarna i Turkiet. Det visade sig alltså azerierna brydde sig mindre om sin etniska identitet än sin religiösa.
När din persiska polare säger att turkar styr Iran så syftar han förmodligen på azerierna som landets största minoritet.
En kurd som inte tycker om PKK betraktas som en jash av kurder i diasporan. Jash betyder förrädare.
En bild säger 1000 ord
http://img239.imageshack.us/img239/4223/ki2gb0.jpg
Boken speglar väl mer eller mindre den svenska hållningen till Kurder i allmänhet och ett framtida Storkurdistan i synnerhet. Är någon överraskad?
En invändning mot bokens framställning. "Texter om kurder, skrivna av icke-kurder, är sakliga" - är ett tendentiöst statement. (Off-topic: Nuri Kino anspelade på samma objektivitet i ett s.k. "debattinlägg" för någon dag sedan.) Jag tycker vi redan nu, kort och koncist och med gott tänkande, kan konstatera att det inte rör sig om någon form av objektivitet alls.
Turkiets har, det kan de många människorättsorganisationerna vittna om, en antikurdisk agenda. Kränkningar av såväl mänskliga rättigheter som andra folkrättsliga principer äger rum dagligen i Turkiet. Och nej, ni behöver inte vara kurd för att komma till insikt om det, det räcker - och blir över - med, just det, saklighet.
Ännu en så-här-ligger-det-egentligen-till-med-kurder bok i all ära, who gives, men framställ den för f*n inte som saklig.
Kurdnationalister i Europa och det kurdiska folket i Turkiet som man säger sig representera står vääääldigt långt ifrån varandra.
Det pro kurdiska partiet DTP som har samma nationalistiska linje som kurdlobbyn i Sverige fick runt 1 miljon röster i valet senast. Då ska man ha i åtanke att samma kurd nationalister säger att det lever minst 15-20 miljoner kurder i Turkiet.
Hur skall kurderna kunna skapa en nation när de olika kurdklanernas barn i Malmö inte ens tillåts leka med varandra?
Kurder som bor i sverige säger att de gillar mångkultur. Men jag tvivlar på att de skulle gilla mångkultur i ett eget Kurdistan.
Kafir
Som kurd vill alla som lyssnar och läser det Ingemar yttrar sig om Kurder och Kurdistan ska förstå att Ingemar Karlsson med mycket stor säkerhet är mutad/köpt av turkarna. ALLA hans argument är klassiska turkiska. För ett år sedan skrev han på SVD att religionen (EU som en kristen klubb) är orsaken till att Turkiet inte kommer med i EU. Detta är ett mycket klassiskt turkiskt argument. Nästa tecken på att Ingemar är mutad är hur han välkomnade en turkisk invasion av Södra Kurdistan runt årsskiftet. Sedan alla anti-kurdiska argument i sin nya bok. Det är helt klart att han är köpt.
Ni borde läsa Claes Nordmarks (politisk sekreterare) blogg från april, 2007... med rubriken "Obalanserad svensk generalkonsul skjuter långt utanför målet". Där menar Claes att Ingemar försöker förvränga Turkiets situation. Han skriver bla. "Varför berör Karlsson endast den religiösa aspekten och inte de problem som Turkiet faktiskt har och som är huvudorsaken till att förhandlingarna om ett EU-medlemskap faktiskt har dragit på tiden? Problem som att yttrandefriheten fortfarande är kraftigt begränsad, att minoriteterna förtrycks, att militären har på tok för mycket makt m.m." och "Nej Karlsson, det här duger inte! Din analys är alldeles för högt upp i det intellektuella blå, vilket gör att du missar de grundläggande problem som finns med ett turkiskt EU-medlemskap. Du kanske borde prata lite med minoriteterna i landet och se vad de tycker om den demokratiska situationen i landet, de delar knappast den okritiska bild som du målar upp.". (http://claesnordmark.blogspot.com/2007/04/obalanserad-svensk-generalkonsul.html)
Värst var rädda vissa blir när svenska forskare som lever i landet och bör känna till det bäst uttalar sig eller skriver böcker.
Gå Ingemar, du är hatad av både turk o kurdnationalister, vilket mer eller mindre visar att du är på rätt väg i dina analyser! Och tack för att du bryter kurd-maffians monopol på åsikter om Turkiet i svenska medier!
MTK
Till Kafir som påstår att kurdiska barn inte får leka med varandra iom att de inte tillhör samma klan.
Var i helvete har du fått det ifrån? Jag är en kurd som bor i Malmö och aldrig har jag märkt något av det. När jag var i tonåren brukade jag ibland gå hem till mina kurdiska kompisar och deras föräldrar blev faktiskt positivt överraskade över att jag var kurd. De var t.o.m. extra snälla mot mig jämfört med min icke-kurdiska vän som också brukade gå hem till dem.
Jag känner igen dig från Flashback och jag ser att du ändrar dina påstående. Förr skrev du att det finns 4 olika kurdiska klaner i Malmö, nu skriver du 7. Är min klan inräknad? Vart får du allt detta ifrån egentligen?
Skicka en kommentar