2011-09-26

Diskussionen i Agenda




Spola fram 33.40 om ni vill höra mig och Eskil Franck från Forum för levande historia diskutera rasism och kinapuffar.

Länk!

Uppdatering: Läs gärna Frida M Simonssons kloka kommentarer.

Intressant även av Naomi på bloggen Autonaomi! Hon skriver:

Men genom att retuschera bort de rasistiska inslagen så gör man samtidigt misstaget att skriva om historien. Ska man bara sopa detta under mattan, radera ut det som är obekvämt och låtsas som att det aldrig existerade? Genom historierevisionism så kommer vi bara längre ifrån det som var den ursprungliga tanken med att förbjuda en bok med rasistiska inslag – det vill säga att göra upp med rasismen och inte låta den gå förbi obemärkt. Om man istället väljer att betrakta boken, inte som en oskyldig barnsaga, utan ett dokument från sin tid så fyller den en viktig funktion. Och om en bok skulle förbjudas för olämpligt och kränkande innehåll, hur många andra står då inte på tur?

18 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag tyckte du skötte dig väldigt bra! Speciellt om man jämför med den andra stofilen som tror att man kan dra paraleller mellan förintelsen och kinapuffar

Anonym sa...

Jag gillar absolut ditt uttal i denna debatt angående snacksen kinapuffar. Det finns absolut värre saker.. Som du säger man måste få skämta om vissa saker så länge det är inom rimliga ramar. Vill uttryckligen säga att jag är absolut ingen rasist, men jag kan faktiskt bli rent ut sagt jäkligt trött på vissa människor av utländsk härkomst som känner sig stötta av vissa skämt som funnits ganska länge och att vissa förpackningar ser ut på ett speciellt sätt och anser att vi i Sverige ska ändra på dessa ting för att just en viss grupp människor tycker så, då är man genast en RASIST..

sakine sa...

Tack! Roligt att så många verkar ha tittat och tycker frågorna är intressanta.

Anonym, du får skriva med nick framöver.

Måste påpeka att det knappast är minoriteterna som klagar alla gånger; i denna diskussion har jag mest sett högljudda journalister som TROR att detta är en viktig antirasistisk fråga.

Vet själv hur irriterande det är när de talar för alla oss med muslimsk bakgrund som "djupt kränkta" hipp som happ. Köp inte deras verklighetsbeskrivning, minoriteter är förstås olika och min erfarenhet är att människor som flytt från elände knappast tycker att en godispåse är det jobbiga i livet.

Anonym sa...

Sakine, du stod för det kloka i denna debatt.
Franck började tala om att ordet svart som i svart jobb skulle ändras.
Jag bävar. Det börjar likna romanen "1984" av Orwell.

Rakt på sak: Som etnisk svensk sätter jag mig hopp till dej och andra med invandrarbakgrund som genomskådar den missriktade välvilja som finns inom media och myndighetseliten.

Bocken Bruse sa...

Att haka upp sig på kinapuffar är naturligtvis trams och flyttar fokus från något viktigt.

Någonstans hade jag ju både hoppats och trott att vi idag kunnat skaka lite överseende på huvudet åt tintin och andra gamla skrifter där våra förfäders inskränkta syn på bl.a. negrer endast överträffas ev deras egen okunnighet och dumhet. Jag bara känner spontant att ordet inte längre är särskilt laddat.

Men uppenbarligen har jag fel. Inte första gången i och för sig. Hur ska man förhålla sig? Jag ser inte ner på någon och vill verkligen inte framstå som någon rasist.

sakine sa...

Obs! Skriv med nick! Kommer radera anonyma kommentarer framöver.

Bocken, jag tycker nog att ordet är ganska laddat och använder det inte själv. Däremot tycker jag att "blatte" funkar, likaså svennebanan. Vet att andra inte tycker det är ok, ej heller ord som "whitetrash"..

Jag brukar skämtsamt kalla mig blacktrash när jag tittar på dålig tv eller äter chips till middag, men det finns säkert folk som tycker även det är fel. Man kan ju inte glädja alla.

Bocken Bruse sa...

Tycker det är bra att ventilera smygrasism eller dolda fördomar. Man är inte alltid ens medveten om dem.

Sakine, varför chips bara till middag när man kan äta chips till frukost, lunch och kvällsmat likväl ;)

sakine sa...

Chips alltså, det enda jag missbrukar (äter så mycket att jag ersätter vanliga måstider). Nu är jag nykter chipserist sedan två månader. Hurra!
Att jag sedan äter egenlagad knaprigt friterad supersaltad potatis bortser vi ifrån..

Hans Odeberg sa...

Jo, i kampen mot rasismen bör man ta problemen i prioritetsordning. Godispåsar kan medierna ta upp de dagar de inte behöver fylla spalterna med rapporter om hur människor med mörk hy eller udda efternamn hamnar sist i kön till jobb, krog och bostad. Vilket tyvärr lär dröja.

Sen tycker jag Eskil har en poäng, angående att revidera gamla texter. Det väsentliga vid en nyutgåva är inte att upprepa texten exakt, utan att se till att den når fram till läsaren så som författaren hade tänkt. Och ord ändrar ibland betydelse, eller ersätts av andra.
I min ungdom läste jag texter där huvudpersonerna "runkade på huvudet". Helt okontroversiellt då, men idag misstänker jag att utgivaren skulle ersätta det med "skakade på huvudet".
När Astrid Lindgren på sin tid skrev "neger" så avsåg hon att ange en människa med svart hy, inte att slänga ur sig en rasistisk förolämpning. Men idag tolkas det så. Därmed kan det vara en poäng med att byta ut "neger" mot "svart" eller något liknande ord utan stark laddning. Inte för att censurera, utan för att dagens ungdomar skall läsa och förstå vad Astrid faktiskt avsåg att skriva.

Bocken Bruse sa...

En oönskad effekt är ju att man tillmäter orden den nedvärderande och rasistiska betydelsen. I förlägningen ger man rasisterna ett tillämpbart ordförråd.

lena sa...

Sakine, det är första gng jag håller inte med dig.

Som säger irländskt talesätt - wellfed dont understand the lean..
Den som anser sig kränkt har tolkningsföreträde.

du själv är inte adopterad
då kan du inte veta hur det känns för en adopterad från ett utomeuropeiskt land – att kopplas hela tiden till folket och landet som han inte känner till.

dom på tv frågade bara äkta asiater o därför svaret blev som det blev..men varför stoppade inte på gatan o tiifrågade ngn adopterad ‘asiat’ ? Då svaret skulle bli samma som Patrik Lindberg sa-..för att adopterade känner sej svenskar inte som ‘kineser’

OBS - är INTE adopterad själv

Paradigm sa...

Det här känns som något som mest upprör etniska svenskar och en liten klick personer med utländsk bakgrund. Att låta denna klick diktera vad som är rasism och vilka ord och bilder man får använda är en dum charad som inte ändrar några grundläggande samhällsproblem. Snarare gör den nog en del okänsliga inför verklig rasism.

Christine Fraser sa...

Hej! Jag tyckte det var en superintressant debatt och uppskattade verkligen båda sidor, din och Eskils. Det lämnar en balans att väga in själv tycker jag. Bra att ämnet tas upp, det finns ju de som faktiskt tar illa vid sig. Det viktiga är kanske inte åtgärderna utan debatten?

Anonym sa...

Ja Sakine, du vet att jag redan är ett fan av dig så jag behöver inte skriva så mycket kommentarer kring ditt framförande men jag skulle vilja göra ett tillägg.

Hela hysterin som skapats kring rasistiska inslag har bubblat upp på senare tid som en följd av diskrimineringslagen, gnälligare befolkning och större medieuppbåd kring detta, som egentligen inte ens borde få uppmärksamhet på samma sätt som det görs nu.

Eskil Frank och Kitimbawa Sabuni och deras historier är tydliga bevis på att diskrimineringslagen borde avskaffas.

Jag växte upp i frikyrklig familj och gick till och med på kristen friskola. Pga detta fick jag, vid min högstadiegång, höra en rad kommentarer kring min bakgrund. Bland annat "J*** jehovas" (trots att jag inte tillhörde jehovas vittnen), "tjena, står du här och ber?" och framföranden på skolan med budskapet i vilddjurets tecken (666). Vid ett tillfälle framgick ett skriftligt hot till min syster där det uppgavs att hon skulle väntas döden från någon som var i djävulens hämnd.

Ingenting gjordes! Allt eftersom kristna inte räknades som en minoritet...

Här brister hela diskrimineringslagen. Att någon uttrycker "Din kristna ****" är självfallet lika allvarligt som att säga "J*** muslim".

Med min uppväxt gjorde jag istället andra utvärderingar. Bland annat konstaterade jag att dessa ord som riktats mot mig pga min kristna bakgrund var långt mycket lindrigare än de ord som rörde mig mer personligen. Jag var nämligen inte själv "utsatt" utan hade flera kristna vänner med samma "utsatthet", på samma sätt som muslimerna idag är en ganska stor "utsatt" skara. När det kom till personliga kränkningar, exempelvis ord likt "tjockis" togs det helt plötsligt betydligt hårdare. Dessa ord var nämligen direkt riktat mot endast mig. Dessa kränkningar var inte prioriterade, trots att de är värre.

Därför bör man inse att kränkningar av alla slag ska behandlas motsvarande och inte skydda enskilda grupper. Kinapuffar-fallet är patetiskt löjligt då det inte ens har något uppsåt att vara kränkande och den typen av hysteri gör mig därför vansinnig. "Rasismen breder ut sig"... Jo tjena...och av vilken anledning?

När Eskil Frank dessutom börjar prata om "svarta pengar" och "svarta jobb" börjar man bli riktigt riktigt mörkrädd över samhällsutvecklingen i Sverige och kanske föranleder mina politiska sympatier. Himmel har alltid kopplats med ljus och glädje. Helvetet har kopplats med mörker och hat. Likaså har brott kopplats med mörker, droger och sorg. Att svart (mörker) därför finns inblandat i ord kopplat till kriminalitet är väl bara en ren självklarhet.

När dessa mörkhyade människor, kineser (i det här fallet - om än ovanligt) och andra "utsatt" grupper gråter ut för sånt här så blir hela situationen skrattretande. Är det en självförnekelse? Bristande självförtroende? Eller kanske bara gnälliga människor...

Oavsett borde de sätta sig ner och torka sina tårar. Det finns folk där ute som kränks dagligen för långt värre saker än en godispåse med en gullig kines på. Är man så känslig finns ju möjligheten att åka tillbaka till det land där man slipper se detta...

/SweRajmo @ twitter

Anonym sa...

För övrigt är jag riktigt intresserad över din kommentar "det finns mycket mycket värre exempel som ofta tigs ihjäl av media..."

Vad syftade du på?

/SweRajmo

Bocken Bruse sa...

SweRajmo har en poäng i att kränkningar i allmänhet är problemet. De flesta blir kränkta för något. Är det inte dialekten, så är det utseendet eller vad som helst.

Jag tycker vi ska motarbeta alla kränkningar. Även mot Svenskar. Men debatten är bra, och symbolhandlingen bakom att ta bort figuren på kinapuffarna är väl bra. Ingen förlorar ju något på det.

Skulle vi inte kunna ha en bild på Sakine, med sina sygga örhängen, på alla chipspåsar?

Anonym sa...

Roligast var inslaget med den svenska reportern som upplevde Kinapuffarna som rasistiska medan _ingen_ av de intervjuade asiaterna upplevde bilden som kränkande utan rolig! Säger allt tycker jag men visst var "debatten" bra också. Är det någon som uttalar sig som egentligen läst "Tintin i Kongo"? Jag har läst den och inte var den rasistisk iaf. Okunnig, inskränkt men annars inte mer vinklad än vilket reportage som helst därifrån gjort av någon västerlänning.

Lena, den som är kränkt har tolkningsföreträde? Om jag blir kränkt av din åsikt då? Tänk om jag blir kränkt av den svenska kocken i Sesam? Ska vi förbjuda? Ser du hur snett det kan gå om man låter alla dra det till sin spets? Det slutar (?) med att du får någon från Levande historia att sitta i tv och tycka att historierevision är något bra!

Är det någon som tror att alla dessa förbud och självcensur kommer leda till det som egentligen behövs? Kunskap, respekt och integritet? När allt vi läser och ser är helt ofarligt och oladdat tror jag vi kommer gå åt andra hållet istället, vi blir apatiska apor och ingenting har vi lärt.

/Xeno

Anonym sa...

Rasist-hetset har skapat en rädsla hos etablerade företag att hamna i siktet hos dessa sk. "antirasister" och etablissemanget. Detta föranleder borttagningen av kinapuffar-loggan, borttagning av identitet och känsla av samhörighet i Stockholm samt kärlek till det som som räddat oss så mycket, nämligen att vi blev födda i det underbara landet Sverige.

Problemen med den här typen av kritik är många. (kinapuffkritiken) Bland annat tar man bort historia och kultur. Man plöjer även fältet för ett ämnesområde som egentligen saknar rot. Allt i uppkomst av en lag som inte ens borde existerat.

Om vi bara kunde behandlat alla människor lika (även personer med annan åsikt) istället för att skyddas av lagar eller fångas av gruppnät som man inte vill tillhöra. Låt oss va människor med säregna egenskaper. Var istället stolta över det som är unikt istället för att gråta över det som känns motbjudande. Kränkning möter alla!

/SweRajmo (något halft berusad)